Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Sin City

Vastaus: Sin City

Jarmo Hänninen sanoi:
TIetääkseni Tarantino oli ohjannut sen Del Toron ja Brittany Murphyn välisen dialogi-iloittelun.

Oukei, en yleensä kerää mitään infoa leffasta ennen katsomista, joten toi perustu vaan tän threadin nopeeseen tsekkaukseen, joku tais mainita siitä...

Loistokohtaus "silti".

:)

EDIT: tsekkasin just IMDB:stä:

"Guest director Quentin Tarantino directed the scene involving Dwight (Clive Owen) and Jackie Boy (Benicio Del Toro) in the front of the car, before Dwight is pulled over by a police officer."

Eli kyllä se näyttäisi sittenkin olevan se mitä tarkoitin.
 
Vastaus: Sin City

Justin Bailey sanoi:
"Guest director Quentin Tarantino directed the scene involving Dwight (Clive Owen) and Jackie Boy (Benicio Del Toro) in the front of the car, before Dwight is pulled over by a police officer."

No, juu. En kyllä yhtään ihmettele vaikka kumpikin tieto olisi oikein/väärin. Alunperin (ennen leffan jenkkien ensi-iltaa) oli ainakin puhe tuosta, että ohjaisi parikymmentä sekunttia Jackie-boyn ja sen horatsun jorinoita.
 
Vastaus: Sin City

Jarmo Hänninen sanoi:
No, juu. En kyllä yhtään ihmettele vaikka kumpikin tieto olisi oikein/väärin. Alunperin (ennen leffan jenkkien ensi-iltaa) oli ainakin puhe tuosta, että ohjaisi parikymmentä sekunttia Jackie-boyn ja sen horatsun jorinoita.

"SPOILER: The scene that Quentin Tarantino directed is the drive to the pits scene in which Dwight (Clive Owen) talks with a very dead Jackie Boy (Benicio Del Toro). When Tarantino insisted on a real car being built for the shooting Robert Rodriguez told him that it would be easier without one. After shooting a few takes with the real car, Tarantino realized his friend was right. Tarantino also came up with the idea of Jackie Boy's slit throat affecting his speech and Dwight speaking his internal monologue rather than dubbing it in later."

Kyllä toi puhuu aika vahvasti sen puolesta...
 
Vastaus: Sin City

Justin Bailey sanoi:
"SPOILER: The scene that Quentin Tarantino directed is the drive to the pits scene in which Dwight (Clive Owen) talks with a very dead Jackie Boy (Benicio Del Toro). When Tarantino insisted on a real car being built for the shooting Robert Rodriguez told him that it would be easier without one. After shooting a few takes with the real car, Tarantino realized his friend was right. Tarantino also came up with the idea of Jackie Boy's slit throat affecting his speech and Dwight speaking his internal monologue rather than dubbing it in later."

Kyllä toi puhuu aika vahvasti sen puolesta...

Jep oon parista suomalaisestakin arvostelusta lukenut, että Tarantino ohjasi juuri tuon kohtauksen.
 
Vastaus: Sin City

Sin City lienee yksi vaikeimmista arvosteltavista elokuvista ikinä. Se myös varmasti jakaa mielipiteet jyrkästi kahtia. Itseeni se ei suuremmin iskenyt.

Ensinnäkin visuaalisuus kulkee siinä jossain puhtaan tyylikkyyden, käsittämättömyyden ja nerokkuuden välimaastossa. Se pitää vain kokea itse. Näyttelijät ovat loistavia. Brucekin tekee yhden elämänsä rooleista. Äänimailma hivelee täydellisyyttä. Ulkoisesti täysin kondiksessa. Mistä sitten kiikastaa? Rakenteeltaan paikoin käsittämätöntä sekasoppaa, josta sarjakuvista tietämätön ei meinaa saada minkäänlaista otetta. Olisi mielenkiintoista matkata ajassa taaksepäin, lukea sarjikset ennen leffaa ja sitten katsoa mietteitä uudelleen. Sin Citystä todellakin huomaa, ettei se ole mikään Hämismies. Se on ensimmäinen sarjakuvaelokuva, joka on tehty täysin alkuperäistekijän Millerin siunauksen alaisena. Valitettavasti sarjis on päättynyt sellaisenaan valkokankaalle. Tällä tarkoitan sitä, ettei kaksituntisessa eepoksessa ole ollenkaan hengähdystaukoja, noin 3/4 elokuvasta joutuu kuuntelemaan pidemmän päälle todella tylsistyttäviä (mutta onnistuneita) kertojaääniä ja menossa tuntuu välillä järki jäävän matkan varrelle. Ja ikäraja on liian alhainen, oli kyseessä sitten miten sarjakuvamaista väkivaltaa tahansa. Järki käteen ja K-18-leima olisi ansaittu. Rakenteeltaan elokuva on paikoin tarantinomainen ja se toimii osin. Esim. samantyyliset alku- ja loppukohtaukset saavat hymyn huulille ja aloittavat sekä päättävät elokuvan kieltämättä tyylikkäästi sekä toimivasti.

Odotin mm. loistavien arvosanojen saattelemalta Sin Cityltä visuaalisesti ultatyylikkään antinsa lisäksi myös perinteisempää elokuvaa. Koska sellaisesta jäätiin kauas, tuntuu mm. IMDb 8,4/10 käsittämättömältä, sillä luulisin elokuvan todellakin jakavan katsojat kahteen leiriin. Joihinkin iskee todella kovin, joillekin käteen jää vain ulkoasu.

Näyttelijätär Brittany Murphy ei ollut väärässä todetessaan eräässä haastattelussa, että "Sin City tulee muokkaamaan elokuvahistoriaa, pidit siitä tai et." Tämä pätee täydellisesti tämän kohdalla. Elokuva jäänee jonkinlaiseksi virstanpylvääksi, mutta sisällöllisesti se kumisee mielestäni tyhjyyttään.

Arvosanaa on liki mahdonta antaa. "Keskinkertainen" kuulostaa tylsältä ja harmaalta, "Huono" on liian ankara elokuvalle ja "Hyvä" on mielestäni täysin boikotissa samassa lauseessa tämän pätkän kanssa.
 
Vastaus: Sin City

Minäkin rikoin 1,5 vuoden elokuvateatteri-selibaattini tämän elokuva takia ja on pakko todeta, että pidin näkemästäni.
 
Vastaus: Sin City

Sin City todellakin on yksi vaikeimmin arvioitavista elokuvista pitkään aikaan, ja itse melkein kärjistäen voisin ehdottaa syyksi tähän sitä, että sen "elokuvallisuuden" rajat ovat kovin häilyvät. Ja vaikka minusta onkin aina hyvin tärkeää pysytellä uskollisena alkuperäislähteelle, oli se sitten kirja, tietokonepeli taikka sarjakuva, on kuitenkin yhtä lailla pidettävä mielessä elokuvan itsensä ominaispiirteet, toisenlainen perinne ja kuvakieli ja vaikka mitkä tällaista formaatista toiseen päivittämistä tehtäessä. Ja tässä mielestäni Rodriquez (ja Miller kakkosohjaajana) epäonnistuvat melkoisesti esimerkiksi kohdissa, joita Sormusaavekin mainitsi: ei minkäänlaisia hengähdystaukoja, lähes koomisen puuduttavaksi käyvä voice over -kerronta ja niin edelleen. Itse ainakin tulin kysyneeksi itseltäni, että minkä ihmeen takia tämä täytyy mennä elokuvateatteriin katsomaan, koska kuvat on siirretty melkein suoraan (ja ehkä sitten yksi yhteen tulevassa dvd-erikoispainoksessa) Millerin sarjakuvista, tarinat noudattelevat pitkälti tuttuja linjoja ja komea visuaalinen pullistelukin on kaikki nähtävissä jo Millerin kynänjäljessä? Se, mikä toimii paperilla, ei välttämättä toimi sellaisenaan valkokankaalla...

Ja mitä taas tulee Murphyn kommenttiin siitä, että Sin City tulee muuttamaan elokuvahistoriaa, niin tämä varmasti on mahdollista -- mutta voidaan kysyä, että parempaan vaiko huonompaan suuntaan? Näitä elokuvia on nyt nähty viime aikoina kaksi, Sin City ja Sky Captain and the World of Tomorrow, joista kumpikin on visuaalisesti todella upeita, mutta pelkällä komealla ulkokuorella ei vielä pötkitä pitkälle. Molemmat näyttävät enemmän kaksiulotteisilta liikkuvilta sarjakuvastripeiltä kuin elokuvalta -- enkä välttämättä pidä tätä mitenkään hyvänä asiana. Näin senkin uhalla että alan kuulostamaan liikaa vanhalta ja kärttyiseltä elokuvakriitikolta tai elokuvahistorioitsijalta. :)
 
Vastaus: Sin City

Tuossa viikolla kävin katsomassa tämän leffan ja kyllä täytyy sanoa että on ehdottomasti yksi viime vuosien ykkösleffoja. Olen lukenut Millerin SC-albumeja joskus kymmenisen vuotta sitten ja silloin juuri Millerin käyttämä erittäin karikatyyrinen ja vahvakontrastinen piirrosjälki pisti silmään enkä jaksanut kovinkaan paljon albumeja lueskella. Nyt kuitenkin elokuvan toteuttamistapa miellytti silmään suuresti. Monet ovatkin jo hehkuttaneet Sin Cityn tyylikkyyttä enkä minäkään muuta voi kuin vain yhtyä tähän. Kuitenkin täällä on nyt kritisoitu tuota monologityylistä kerrontaa elokuvassa. Minä tykästyin elokuvassa juurikin tuohon piirteeseen, minusta oli erittäin hienoa että tuossakin on toteutettu sarjakuvan ehtoja ja episodin päähenkilö toimii itse kertojaäänenä. Huonoksi tuo olisi muuttunut jos hahmot olisivat esim. autoa ajaessaan puhuneet itsekseen tuota kerronta- monologia.

Ainoa asia mikä minua ehkä hieman vaivasi elokuvassa, oli tämä Dwight. En tiedä johtuiko se näyttelijävalinnasta (Clive Owen) vai muuten vain hahmosta, mutta en pystynyt samaistumaan hahmoon yhtä hyvin kuin Hartiganiin ja etenkin Marviin, joka oli ehdoton suosikki hahmo. Yksi henkilöhahmo jota olisin halunnut nähdä elokuvassa enemmän on se irkku räjähde-expertti - siinä vasta oli mainio persoona!

Minua miellytti tämän episodi-elokuvan rakenne siinä mielessä että siihen oli saatu sellaista "umpyrä sulkeutuu" -fiilistä elokuvan aikajana kun oli saatu rakennettua tuon malliseksi ja lisäksi vielä ikään kuin kaneettina leffan aloittaa ja päättää sama palkkamurhaaja (onneksi Josh Hartnettia ei ollut enempää elokuvassa:p ) .
 
Vastaus: Sin City

oliko se nancyn pää yhtenä muiden joukossa elokuvan alkupuolella siellä ranchin seinällä? näytti kovasti siltä mutta epäselvästi
 
Vastaus: Sin City

Sin city leffa oli hieno ja siinä rytisi paljon, mutta jostain syystä elokuva oli tarinaltaan puuduttava. Elokuvalla ei nimittäin ollut minkään laista uudellen katsomis arvoa.

Juoni käytiin tarkasti läpi, eikä minulle jäänyt mitään pohdittavaa elokuvan loputtua.
Se on vähän niinkuin katsoisi elokuvan viidettä kertaa.
 
Vastaus: Sin City

foeprkl sanoi:
oliko se nancyn pää yhtenä muiden joukossa elokuvan alkupuolella siellä ranchin seinällä? näytti kovasti siltä mutta epäselvästi
Ei ainakaan pitäisi olla koska sehän on elossa vielä tuon jälkeen.
 
Vastaus: Sin City

Thingy sanoi:
Ei ainakaan pitäisi olla koska sehän on elossa vielä tuon jälkeen.

En nyt ihan varmuudella osaa sanoa, mutta joka tapauksessa nuo tarinathan menevät sen verran ristiin, että kun Hartigan tulee lopussa tuolle tilalle Nancya hakemaan, Kevin (eli Wood) istuskelee verannalla. Tämän siis on täytynyt tapahtua ainakin ennen Marvin toista assaulttia, jossa ihmepoika paloitellaan. Marvhan näkyy muuten siinä baarissa, kun Hartigan tulee katsomaan Nancya vankilasta vapautumisensa jälkeen.

Vai miten tämä meni? En kyllä ainakaan itse kiinnittänyt edes sen kummemmin huomiota niihin päihin seinällä.

Mulle ainakin tuli heti leffasta tultuani halu nähdä sama HETI uudelleen. Varsinkin Marvin osuuden katsoisi mielellään vaikka pelkästään..
 
Vastaus: Sin City

foeprkl sanoi:
oliko se nancyn pää yhtenä muiden joukossa elokuvan alkupuolella siellä ranchin seinällä? näytti kovasti siltä mutta epäselvästi


Sarjakuvan lukeneena, ei ole mahdollista.
Marv käy ainakin sarjiksessa Nancyn luona sen jälkeen kun pakenee tuolta "sellistä", jossa kyseiset päät ovat.
 
Vastaus: Sin City

sampokkk sanoi:
Elokuvalla ei nimittäin ollut minkään laista uudellen katsomis arvoa.

:D

Elokuvalla ei ollut ensimmäisellä kerralla minkään laista uudellen katsomis arvoa? Heh. Pinnat yhdys sanoista ja lauseen muodosta misesta.

Jos leffalla ei uudelleenkatsomisarvoa ole niin ehkäpä sen takia DVD:lle tuodaan jossain vaiheessa pidennetty versio, jossa on enemmän materiaalia?... :)

Omasta mielestäni leffa kestää varmasti ainakin toisen katselukerran.
 
Vastaus: Sin City

Miikka 720 sanoi:
Sarjakuvan lukeneena, ei ole mahdollista.
Marv käy ainakin sarjiksessa Nancyn luona sen jälkeen kun pakenee tuolta "sellistä", jossa kyseiset päät ovat.

Joo, hyvä tarkennus. Näin se oli elokuvassakin.
 
Vastaus: Sin City

FolioMies sanoi:
Mulle ainakin tuli heti leffasta tultuani halu nähdä sama HETI uudelleen. Varsinkin Marvin osuuden katsoisi mielellään vaikka pelkästään..

Sama. Minua ainakin himoittaisi mennä samantien katsomaan uudestaan, mutta ehkäpä maltan odottaa DVD-julkaisuun, joka taitaa muuten olla aika pian jo tuolla Briteissäkin wink wink play.com.
 
Ylös Bottom