Vastaus: Sniper Elite III
Kolme varsinaista kenttää nyt pelattu läpi, tuskin tämä muuksi tämän jälkeen muuttuu.
Ensin pettymykset:
Welrod-pistooli on edelleen sama tuhnu kuin kakkosessa. Voit kirjaimellisesti metrin päästä ampua vihua vartaloon, kuoleeko? No ei, kun pelissä kerrotustikin ainoastaan pääosuma tappaa laakista. Muutoin vaatii kolme osumaa metrin päästä mihin tahansa kohtaa vartaloa. Naurettavaa ja turhauttavaa.
Konepistoolin kanssa sama vanha juttu, ainoastaan sarja läheltä tappaa, joutuu roiskimaan kuin suihkussa.
Pelihän on Spiper Elite, fine. Eli sniputus pääosassa. Tämä ok.
Valitettavsti pelisuunnittelu tuntuu kakkososaa enemmän edellyttävän edellämainittujen pistoolin ja konekiväärin käyttöä. Kun sniputat jonkun hieman kauempaa, niin jos ei ääni naamioidu rikkinäisen moottorin tms. alle, niin saman tien vihut on yllättävän lähellä ja ja joudut turvautumaan pistooliin tai konekivääriin. Fine, JOS SE TOIMISI!
Pelimekaniikka tai miksi sitä nyt kutsutaankaan on pistoolin ja konekiväärin kohdalla niin järkyttävän kömpelöä ja vaivaannuttavaa, että monesti jo tähän mennessä, kun on tullut täysi hälytys, olen heittänyt hanskat nurkkaan ja mennyt kirjaimellisesti ammuttavaksi. Sama on kun vihu lähestyy yksinkertaisesti kulman takaa keltaisella, ihan turha toivo poimia tyylikkään vaivattomasti, kömpelyys on alisana tässä kohtaa.
Suojautuminen ja yksittäinen vihun poiminta on tuskaa. Riippuen missä asennossa olet suojaan, niin tähtäin hyppii olalta toiselle ja joudut siirtymään kaksi metriä avoimeen tilaan saadaksesi vihun ylipäätään tähtäimeen. Se siitä ajatuksesta suojan järkevästä käytöstä.
Olen pettynyt siihen, että näitä mielestäni oleellisia kakkosen puutteita ei ole korjattu/muutettu. Ilmiselvästi kehittäjät eivät ole nähneet näissä mitään korjaamisen varaa, saman tien vaan uutta peliä ja kenttiä suunnittelemaan. Miksi korjata sitä mikä on rikki? Kyllä se peli joka tapauksessa myy tarpeeksi toivottavasti, jotta saadaan nelonen samaan kaavaan.
Positiiviset:
Avoimempi maailma kuin aikaisemmin, tosin jää hyödyntämättä kunnolla kun on niin pirun kömpelöä.
Pelasin tuossa juuri tätä ennen Enemy Frontin, ja vaikka epäolellisuudet kuten tosi rujot välivideot eivät ollet kummoiset, niin mekaniikka toimi sentään. AI on nyt perinteisen hölmöä kummassakin pelissä, vaikka pelaa "vaikeimmalla".
Enemy Frontissa Welrodi toimi kuten olettaa saattaa. Tappaa laakista, kun ei yli 50m päästä yritä epätoivoista. Ja konekivääri on tarkka ja tappaa saman tien. Ja sniputuskin löytyy.
Ehkä aika kultaa muistot, mutta kakkosessa sniputus tuntui toimivan paremmin, ainoastaan hätätapauksessa turvauduttiin muuhun.
Mutta kun noista puutteista "pääsee yli", ja jatkaa pelaamista pelin ehdoilla, niin ihan jees sitten. Natsien kurittaminen ja sniputus on aina pop, vaikkakin kulunutta onkin.