Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Soveltuuko WLAN - ihan aikuisten oikeasti - pelikäyttöön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kettunen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Soveltuuko WLAN - ihan aikuisten oikeasti - pelikäyttöön?

Termit olivat näköjään hakusessa, vaikka ajatustasolla homma pelittää. :) Hankin tosiaan tuon WLAN-purkin, jolla pääsin jo vetämään pienet testisessiot läppärillä. Ihmetyttää vain, kun pyötäkone ei suostu yhdistämään kunnolla langattomaan verkkoon, vaikka läppäri pelittää samasta paikasta ihan mainiosti. Pomppii vain verkkoon ja pois. Yhteyttä nykäsee n. 30% parimegasesta, minkä pitäisi riittää ihan hyvin esimerkiksi surffaamiseen. Missä mahtaa olla vika?

Cubase sanoi:
Termit olivat näköjään hakusessa, vaikka ajatustasolla homma pelittää. :) Hankin tosiaan tuon WLAN-purkin, jolla pääsin jo vetämään pienet testisessiot läppärillä. Ihmetyttää vain, kun pyötäkone ei suostu yhdistämään kunnolla langattomaan verkkoon, vaikka läppäri pelittää samasta paikasta ihan mainiosti. Pomppii vain verkkoon ja pois. Yhteyttä nykäsee n. 30% parimegasesta, minkä pitäisi riittää ihan hyvin esimerkiksi surffaamiseen. Missä mahtaa olla vika?

Oletan siis, että pöytäkone kuitenkin saa IP:n ja olet onnistunut saamaan sillä netin toimimaan, mutta yhteys vain katkeilee?

Mikäli asia on näin, apu asiaan voi saada vaihtamalla salaustyyppiä esim WPA-PSK:sta vanhaan kunnon WEPpiin ja MAC-filtteriin. Itselläni oli meinaan samanlaista ongelmaa, mutta WPA:sta WEPpiin siirtyminen helpotti. Tuo kyseinen juttu tosin oli tunnettu "ominaisuus" oman purkkini ja joidenkin WLAN-sovittimien välillä.

Läppäreissä olevat WLAN-sovittimet ovat tosiaan yleisesti ottaen todella hyviä, koska niiden antennina saattaa usein toimia koko läppärin runko, joten ne toimivat todella hyvin vastaanottimina.

Sanotaan nyt vielä tässä, suora vastaus tuohon otsikon kysymykseen on minun mielestäni EI.

No ok, muutetaan otsikkoa "Soveltuuko WLAN - ihan aikuisten oikeasti - pelikäyttöön?"
muotoon "Soveltuuko WLAN - ihan aikuisten oikeasti - XBOX 360:n käyttöön?"
ja sitten tyrmätään se sanomalla tylysti EI.

Perustelen sillä, että ainakin oman boksin käyttö jakaatuu pelaamiseen, demojen ja videonpätkien imuttamiseen mutta myös suuressa määrin musan kuunteluun, videoiden ja kuvien katseluun serverikoneelta. Ja tässä viimeisimmässä, WLANista loppuu puhti kesken. Videot tökkii, se on se eka merkki.

Eli älkää sitten tulko kysymään "Missä vika kun WLANin kautta videot tökkii" kun ne tökkii. Ei auta vaikka olisi 802.11b/g/å kun se vaan menee niin.

Jos ei XBOXin viereen saa ethernetiä, on vaikka tällainen ratkaisu myös mahdollinen, eli sähköverkon läpi dataa paikallisesti. Muitakin valmistajia toki on kuin ZyXEL, tuo vain löytyi ekana.

achiim sanoi:
Sanotaan nyt vielä tässä, suora vastaus tuohon otsikon kysymykseen on minun mielestäni EI.

No ok, muutetaan otsikkoa "Soveltuuko WLAN - ihan aikuisten oikeasti - pelikäyttöön?"
muotoon "Soveltuuko WLAN - ihan aikuisten oikeasti - XBOX 360:n käyttöön?"
ja sitten tyrmätään se sanomalla tylysti EI.
.

Samoilla linjoilla. On halpaa ja hyvää ostaa tarpeeksi pitkä ethernetpiuha. Sen saa nopeasti rullattua vaikka kaappiin, kun ei pelaa ja yhteys toimii pätkimättä ja säätämättä.

Jep jep pojat samaa mieltä, mutta kun tuosta videoiden streamaamisesta ei tässä threadissa kysellä, vaan tässä kysellään nimenomaan WLANin toimivuudesta pelikäytössä, jolloin vastaus kysymykseen on (empiiristen havaintojen perusteella) Kyllä isolla K:lla.

Pelit kun eivät vaadi sitä kaistaa juuri nimeksikään ja keskivertopelurin putki ulkomaailmaan on megan alas ja puoli ylös tai pienempi. Tämän kaistan G-luokan WLANi päihittää 20-kertaisesti (kätyännössä) ja riittä mainiosti normaaliin imusteluun ja pelailuun, eikä lagia tai muita vastaavia häiriötä esiinny.

Tässä threadissa on tosiaan jo moneen kertaan sanottu ja todettu, että videoiden siirtelyyn WLAN ei ole se oikea ratkaisu, kuten ei ole XO:kaan (tai PS3 tai Wii) oikea ratkaisu mediakeskukseksi.

Ainoa oikea ratkaisu mediakoneeksi on edelleenkin mediakäyttöön viritetty PC. Sen kanssa ei pysty mikään näistä next-gen-pelikoneista -- jotka parhaimmillaankin ovat vain rampautettuja (tai neliraajahalvaannutettuja) mediapurkin kuvatuksia -- kilpailemaan.

Tuohon triidin kysymykseen: Kyllä toimii loistavasti! Ostin ja toimii yhtä hyvin kuin langallinen. Suosittelen, vaikka onkin hinnakas.

Jos ostaisin langattoman verkkoadapterin, niin mitä muuta minun tarvitsisi hankkia, kun mulla on tavallinen ADSL modem sekä XBOX premium?

game over sanoi:
Jos ostaisin langattoman verkkoadapterin, niin mitä muuta minun tarvitsisi hankkia, kun mulla on tavallinen ADSL modem sekä XBOX premium?

Siis tarvitset langattoman tukiaseman.

game over sanoi:

Sitten tarvitset vielä ainakin WLAN-tukiaseman. Mikäli tuossa ADSL-modeemissasi ei olu kuin yksi rj-45 liitäntä (siis se liitäntä mihin verkkopiuha menee) niin tarvitse lisäksi vielä kytkimen (n. 30), jotta saat sen WLAN-tukiasemasi kiinni ADSL-modeemiisi.

Karvapallo sanoi:
Sitten tarvitset vielä ainakin WLAN-tukiaseman. Mikäli tuossa ADSL-modeemissasi ei olu kuin yksi rj-45 liitäntä (siis se liitäntä mihin verkkopiuha menee) niin tarvitse lisäksi vielä kytkimen (n. 30), jotta saat sen WLAN-tukiasemasi kiinni ADSL-modeemiisi.

Miksei samantien ostaisi esim. 4 porttista WLAN tukiasemaa? Ei tarvi mitään erillistä kytkintä.

Itsellä ollut nyt muutaman päivän käytössä tuo Microsoftin WLAN-palikka, signaalin voimakkuus välillä 2/4 tai 3/4 ja ihan samalla tavalla toimii kuin etskupiuhan kanssa.

Itsellä Applen reititin. Ei tarvinnut säätää mitään asetuksia itse reitittimeen. Toimii loistavasti.

noose01 sanoi:
Ihan OT:na mahtaako tuollainen toimia PC:n jatkona? vai onko hinta suoraan verrannollinen laatuun? :D

En tiedä kyllä miten sopii PC:hen kiinni, tuskinpa sopii. Mutta PC:n USB-Wlanit maksavat 20 euroa halvimmillaan eli murto-osan tuosta Microsoftin omasta.

Mun mielestä laatu ei ole korkealla, tai siis antennitehoa kun miettii. Lähettimen välissä on nelisen metriä ja yksi ohut seinä, silti vain 2/4 tai 3/4 signaaliteho kun taas kannettava näyttää täyttä tehoa jossain monen seinän takana saunassa tai parvekkeella.

tommy55 sanoi:
En tiedä kyllä miten sopii PC:hen kiinni, tuskinpa sopii. Mutta PC:n USB-Wlanit maksavat 20 euroa halvimmillaan eli murto-osan tuosta Microsoftin omasta.

Mun mielestä laatu ei ole korkealla, tai siis antennitehoa kun miettii. Lähettimen välissä on nelisen metriä ja yksi ohut seinä, silti vain 2/4 tai 3/4 signaaliteho kun taas kannettava näyttää täyttä tehoa jossain monen seinän takana saunassa tai parvekkeella.

Miten ihmeessä saisit tämän Xboxilla toimimaan? Asentaisit ajurit Xboxille kuin normaaliin Windowsiin?

Kysymykseni taisi lainauksineen olla sekava.
Pointti oli se että mahtaako alla olevasta linkistä löytyvä USB-WLAN palikka toimia mitenkä hyvin PC käytössä. Eihän tuossa ole kuin 4 metriä matkaa tukiasemaan joten eiköhän se toimi, varsinkaan kun seiniä ei ole välissä.
http://www.verkkokauppa.com/popups/p...o.php?id=14183
No, se on kuitenkin jo tilattu joten huomenna pääsee kokeilemaan onko siitä mihinkään.

Ylös Bottom