Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Star Wars Jedi: Survivor

Tulipa tämä nyt ladattua Storesta 39€ hintaan ja ensivaikutelmat ovat lupaavia. Tosin pelasin vain ensimmäiselle meditaatiopisteelle asti, mutta tunnelma tässä on kohdallaan. Ohjattavuus tuntuu paljon Fallen Orderia sujuvammalta ja maisemat on komeita.
Peli myös pyörii hyvin sekä Quality että Performance -moodeissa ja pelasin tätä vieläpä PS Portalilla.
Vaikeustasoksi valitsin helpoimman, FO jäi aikanaan kesken viimeiseen pomotaisteluun, toivottavasti peli pysyy helppona kun itseni tuntien en jaksa tahkota/aika riitä kovinkaan syvälliseen pelimekaniikkojen opetteluun.
 
Nyt on päästy Kobohille asti ja mukavaa menoa edelleen.
Harmi, että tässäkään ei millään lailla pääse Mantiksen puikkoihin mutta meneehän se näinkin. Tämä on kyllä niitä pelejä, jotka on syytä pelata kohtuullisen tiiviissä ajassa läpi, erilaisia kykyjä ja komboja kun on sen verran, että ehtii kontrollit kyllä tehokkaasti unohtua jos pelailuun tulee pidempi tauko.
Tuli muuten tänään pelailtua myös 65" television ruudulta ja oli hieman järkytys, kuinka rosoiselta kuva näytti. Portalin 8" ruudulla 1080P kuva näyttää terävältä ja kirkkaalta, mutta tv:n ruudulla näyttää tosiaan monta astetta karummalta ja jotenkin samealta. Olennaista parannusta ei tullut vaikka vaihdoin Quality-modeen Ray-Tracingillä ja HDR:llä. Näyttää silti paremmalta Portalin pikkuruudulla.
 
Tämähän tosiaan tuli itekkin vedettyä läpi tässä. Hyvä peli, pyöri hyvin (nyt päivitysten jälkeen). Ehkä pieni ähky kuitenkin tuli lopulta kun koittaa kaiken koluta kykyjen avausten myötä.

Ja lopulta mitä saa avatuista jutuista kun tutkii planeettaa. Ei oikeistaan mitään mitä tarvitsee. Mutta hyvä peli silti, suosittelen.
 
Ai, olihan täällä ihan omakin aihe tälle. Tuli tuonne viimeksi pelattuihin kirjoiteltua tästä aiemmin.

Lähinnä siellä valittelin asioista mutta kehutaan nyt sitten vuorostaan täällä.

Pelihän on imaissut todella hyvin mukaansa. En äkkiseltään muista että missään SW-viihteessä olisi yhtä hyvin ollut uppoutunut tuohon maailmaan. En pidä itseäni edes mitenkään SW-intoilijana vaan lähinnä katson niitä kun se "kuuluu" katsoa. Ihan viihdyttävää kamaa pääosin olleetkin.

Toisaalta juuri pelit on onnistuneet aiemminkin parhaiten ja jo silloin Jedi Knight aikoina ekaa kertaa omalla kohdalla.

Mutta nyt tässä Jedi Survivorissa on jotenkin se jokin - ehkä voima - läsnä sillä tavalla että tuntee jo oikeasti olevansa jonkinlainen jedi. Siinä robottiparvet lentelee ja isommat körmyt menee palasiksi kun voima on vahva ja valomiekka - tai kaksipäinen kepakko - heiluu.

Eniten tuohon fiilikseen on päässyt droideja hakkaamalla. Siitä huolimatta että stromtrooperit on itselle se legendaarisempi porukka, niin niihin kai lienee samalla tapaa kyllästynyt kuin iänikuisiin zombeihin. Näin olleen olenkin saanut ehkä hienoimmat fiilikset kun vastaan onkin tullut Jar Jarin elokuvista tuttuja roboja ja muuta kuvastoa, niitä kun ei niin usein näy niiden kolmen leffan ulkopuolella. Tuntuvat siis täten jotenkin uudemmilta mutta silti tutuilta.

Toisaalta siellä on sellaistakin, jota en edes muista, jotka hätkähdyttävät scifi-siisteydellään, kuten Lucrehulk, joka täytetty droideilla ja erilaisilla sotavehkeillä.

Sitten jos pari pöljyyttä taas listataan niin miksi valomiekkojen teho aina vaihtelee tilanteesta riippuen? Välillä niillä leikataan mitä vain ja milloin vain mutta välillä taas ei pysty etenemään kun on joku pieni seinä vastassa. No joo, peli- ja elokuvalogiikkaa mutta aina nuo vähän huvittaa. Olisiko mahdotonta tehdä peliä tai elokuvaa, jossa valomiekka oikeasti olisi niin vaarallinen vehje kuin sen pitäisi olla? Sehän käytännössä voisi päälle jäädessään ja tippuessaan upota vaikka planeetan sisuksiin jos se kerran leikkaa kaikkea? Siinä tulisi taas ihan eri tavalla vaaraan ja vastuun tuntua kyseisen vehkeen käsittelyyn.
 
Peli läpi, siis tarina läpäisty. Hieno peli ja story modella myös sopivan helppo, kertaakaan ei kuolo korjannut. Harhahyppyjä tyhjyyteen tietysti satoja. Kerran piti ottaa stims loppubossia vastaan, sekin lähinnä varmuuden vuoksi. Helpoista peleistä tykkään, nyt tässä vähän pelinautintoa söi, kun pelkäsin koko ajan koska tulee vastaan joku showstopperi jota en jaksa tahkota ja peli jää kesken. Fallen Orderissa se oli Vader, tässä sellaista ei tullut van pysyi helppona alusta loppuun. Pelikello näytti 40 tuntia, sivuhommia tietysti paljon vielä tehtävänä jos innostuu.
Olihan tässä muutama pelillinen ärsyttävyys, esimerkkinä Kyle ei ilman ratsua pääse liukasta ylämäkeä ylös. Kerättävät ei myökään minua innostaneet, en jaksa mitään valomiekkoja tuunailla. No, Kylen kuteita, tukkaa ja partaa kyllä tuli säädettyä. Hiukan tuo samojen planeettojen välillä suhailu alkoi taas kyllästyttää loppua kohden.
Toivottavasti seuraavassa osassa ympäristö olisi nykyistä tuhoutuvampi ja voisi noita telekinesis-kykyjä käyttää vähän monipuolisemmin.
Pelasin muuten koko pelin Portalilla, hienosti pelitti. Muutamia bugeja siellä täällä, muutaman kerran Kyle jäi johonkin kallion sisään jumiin tms. Samaten pelin tiedoissa näkyi koko ajan edistymisprosenttina 0%, ja yhä vieläkin vaikka peli läpi. Ruudunpäivitys oli tasaisen hyvää koko ajan.
Suosittelen ja jatkoa odotellen.
 
Viimeksi muokattu:
Millehän alustalle peli kannattaisi ostaa? Onko paras PC:llä? Muistan kun julkaistiin niin tätä kritisoitiin kovasti että aivan liian buginen ja julkaistiin liian aikaisin keskeneräisenä. Tuossa lueskelin muutamia kommentteja mitä tähän oli tullut niin ilmeisesti ei enää niin kovin buginen? Tykkäsin aikoinaan paljon juuri Jedi Knight sarjan peleistä, jos tässä on vähänkään samaa fibaa niin voisin tykätä kyllä.
 
Millehän alustalle peli kannattaisi ostaa? Onko paras PC:llä? Muistan kun julkaistiin niin tätä kritisoitiin kovasti että aivan liian buginen ja julkaistiin liian aikaisin keskeneräisenä. Tuossa lueskelin muutamia kommentteja mitä tähän oli tullut niin ilmeisesti ei enää niin kovin buginen? Tykkäsin aikoinaan paljon juuri Jedi Knight sarjan peleistä, jos tässä on vähänkään samaa fibaa niin voisin tykätä kyllä.
No ainakin PS5-versio toimii erittäin oikein mallikkaasti.

Dark Forces II: Jedi Knight pysyy kyllä edelleen suosikkinani SW-peleistä, aika kyllä varmaan kultaa muistot. Jedi Survivorista muuten puuttuu Force Speed ja Force Jump -kyvyt, mitkä oli aika keskeisessä roolissa Jedi Knightissa. PC:n hiiri-näppis -kombolla kun tuota pelasi meinasi usein sormet loppua kesken:D
 
... Kyle ... Kylen
Sulla ei varmaan sitten ollut tekstitykset päällä. Se on Cal, Cal Kestis.

Mutta tykkäsin itsekin tuosta, samoin story modella, tuli fiilis että on jedi ritari eikä joku harjoittelija joka juuri saanut miekan käteen.
Pelasin tämän ja Fallen Orderin peräkkäin, niin tuli kiinnitettyä huomiota siihen että jännästi Fallen Orderissa hahmot näytti paremmilta kuin Survivorissa, UE5:n vika? Muutoin graffat molemmissa oikein hyvän näköistä.
 
No niin tietysti, en tiedä mistä tuo Kyle tuohon ponnahtio_O En ole South Parkiakaan vähään aikaan katsonut
No vanhemmissa peleissä oli kyllä Kyle Katarn... Omat varhaisimmat jedi-pelailut on jostain sieltä ja edelleen taitavat olla SW-pelien joukossa niitä parhaimpia tai ainakin hyvinä pidettyjä. Ei tietenkään enää pärjää nykypeleille mutta julkaisuaikaansa suhteuttaen.
 
Star Wars Jedi: Survivor tuli nyt EA Play -valikoimaan. Vaikka EA Play tavallaan kuuluukin Game Pass Ultimate -tilaukseen, tätä ei näytä saavan ilman lisämaksua.

PS5: https://store.playstation.com/fi-fi/product/EP0006-PPSA07784_00-APPLEJACKGAME000
Xbox: https://www.xbox.com/fi-fi/games/store/star-wars-jedi-survivor/9pgc82v0dxfs
En näe Jedi Survivoria vielä edes PC:n EA Play -valikoimassa, joten varmaan siksi myöskään Xboxilla ei ole vielä saatavilla. EA Play Pro -valikoimasta peli toki löytyy, mutta jos tämän oli tarkoitus tulla normaalin EA Playn katalogiin, niin siellä sitä ei vielä näy. Enkä äkkiseltään löytänyt EA Playn tililtä twiittiäkään aiheesta. Mistä siis tämä tieto tulee?
 
Mistä siis tämä tieto tulee?
Pleikkarin mobiilisovellus ilmoitti, että toivelistallani oleva tuote on saatavilla osana tilaustani. Tosin hieman harhaanjohtava ilmoitus siinä mielessä, ettei mulla ole EA Play -tilaus aktiivisena Pleikkarin puolella lainkaan.
 
En näe Jedi Survivoria vielä edes PC:n EA Play -valikoimassa, joten varmaan siksi myöskään Xboxilla ei ole vielä saatavilla. EA Play Pro -valikoimasta peli toki löytyy, mutta jos tämän oli tarkoitus tulla normaalin EA Playn katalogiin, niin siellä sitä ei vielä näy. Enkä äkkiseltään löytänyt EA Playn tililtä twiittiäkään aiheesta. Mistä siis tämä tieto tulee?
Pleikalla ainakin näyttää, että sisältyy EA Play tilaukseen, niin eiköhän se sinne boksin puolelle kanssa päivity.

Screenshot 2024-04-22 at 15-23-03 STAR WARS Jedi Survivor™.png
 
Pleikalla ainakin näyttää, että sisältyy EA Play tilaukseen, niin eiköhän se sinne boksin puolelle kanssa päivity.

Näytä liitetiedosto 16112
Tämä on nyt tainnut lipsahtaa liian aikaisin PlayStationin puolelle, sillä jos menen EA Playn sivuille, niin siellä ei myöskään PlayStationin EA Playn katalogissa näy tätä peliä. Eikä siis missään muuallakaan kuin EA Play Pron valikoimassa.
 
Niinhän se näemmä oli, että Pleikkarin puolella oltiin vähän etuajassa. Jedi Survivor tulee virallisesti osaksi EA Playn pelikirjastoa 25. päivä - ja on sitten saatavilla myös Game Pass Ultimaten kautta.

The critically acclaimed action-adventure game from Respawn Entertainment – in collaboration with Lucasfilm Games – is coming to the Play List on April 25, 2024, for all EA Play members. PC Game Pass and Ultimate Game Pass members can start their adventures this week as a part of their membership to experience the next chapter in Cal Kestis’ saga.

Lähde: Xbox
 
Niinhän se näemmä oli, että Pleikkarin puolella oltiin vähän etuajassa. Jedi Survivor tulee virallisesti osaksi EA Playn pelikirjastoa 25. päivä - ja on sitten saatavilla myös Game Pass Ultimaten kautta.



Lähde: Xbox
Jees, saa sitten platinan lisäksi 1000GS tuosta. Sen verran hyvä että toisenkin kerran vetäisee (tai no, kolmannen tai neljännen ...)
 
Tätä tullut tahkottua nyt tämän tultua GamePassiin. Todella ristiriitaiset fiilikset pelistä. Tulee paljon samoja tuntemuksia kuin esim. Middle-Earth: Shadow of War:sta. Eli todella köpöisillä uudistuksilla tehty jatko-osa. Eli sellaisen "B-tiimin kyhäämän hätäisesti tehdyn jatko-osan maku" jäänyt pelistä. Paljon bugeja, joista silmiinpistävimmät on graffabugit, eli nopeatempoisessa pelissä jatkuvasti paistaa valkoiset reiät seinissä, kun pelimoottori ei kerkiä piirtään koko maailmaa, kun kuvaruudun ulkopuolilta tai käytävien päistä tulee uusia seiniä näkyviin.

Lisäksi eräälle uudelle planeetalle tultaessa sainkin käyttööni ratsun sitä kutsuessani, jolla seikkailinkin hetken hiekka-aavikolla. Kuolin erääseen viholliseen, ja ratsu katosi, ja meni jonkin aikaa ratsua etsiessä tajuta, etten olisi edes kuulunut saada sitä vielä käyttööni. Noin tunnin pelaamisen jälkeen tulikin cut-scene, jossa nämä ratsut vasta esiteltiin.

Hieman tuntuu jonkinlaiselta pirstoutumiselta kaikki ominaisuudet, joten en nyt oikein tiedä mitä eri taisteluasennoista pitäisi olla mieltä. Onko näistä oikeasti mitään hyötyä, vai onko nämä ennemminkin vain kosmeettisia asioita, jotta pelaaja voi itse pelata taistelutyylillä, josta pitää.

Peli ei myöskään tunnu ihan kauheasti kertovan, mihin seuraavaksi pitäisi oikeasti mennä, vaan se jää pelaajan itsensä päätettäväksi, miten kartan mylpyrään voisi yrittää. Muutama planeetta tuntuu myös aivan ylisuurilta, ja ensimmäisen osan sopiva kompaktisuus ja kädestä pitely puuttuu.

En muista oliko ensimmäisessä osassa sama, mutta tässä valomiekkataistelut tuntuu jotenkin ponnettomilta. Muistelin jotenkin, että olisi ollut enemmän sellaista Arkham Asylum -tyylistä, jossa tietyt viholliset hoituu tietyllä tyylillä, jotten mene pelkästään yhden napin rämpyttelyksi, väistelyksi ja blokkaamisiksi.

edit:
Pelissä tuntuu olevan myös aivan järkyttävän paljon "hyppelykohtia" (jopa oma planeetta tätä varten), joka on ollut kyllä pelin huonoin asia. Pelistä puuttuva "kompassi" aiheuttaa harmaita hiuksia siitä, mihin kentissä pitäisi mennä, varsinkin kun mystiset föön-tuulet kuljettavat pelaajaa kesken hypyn toiseen paikkaan, jolloin ei aina tiedä minne tuleva pitkä kaksois -jedi-voltti yhdistettynä kesken ilmalentoa tehtävä hyökkäys oikeasti pelaajan kuljettaa. Myös grapplehookin kaikki tartuntakohdat ilmestyvät näkyviin vasta lähempänä, joten hieman taso vaihtelee eri planeettojen välillä. Välillä on mahtavaltakin tuntuvaa valosapelitaistoa, välillä hieman tylsää kenttäsuunnittelua, jossa vain voi odotella tasanteella jedivoimien palautumista ja imaista voimalla vihulaiset yksitellen ylemmälle tasolle ja päättää heidän päivänsä yksi toisensa jälkeen seuraavien odottaen vain kohtaloaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom