Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Star Wars Jedi: Survivor

Kyllä on upea peli, 11 tuntia takana ja ei malta oikein lopettaa pelaamista. Tähän mennessä omasta mielestä aika paljon parempi, kuin edellinen, vaikka hyvä sekin oli, mutta tätä voi sanoa jo loistavaksi.
Joku päivityskin näköjään lähti latautumaan äsken.
 
Tänään on Star Wars päivä ja ollut ainakin jossain välissä EA:n servut nurin ja ei ole tätä pystynyt pelaa ollenkaan. Onko osunut kohdalle.
 
Tänään on Star Wars päivä ja ollut ainakin jossain välissä EA:n servut nurin ja ei ole tätä pystynyt pelaa ollenkaan. Onko osunut kohdalle.
Parilla kaverilla tietokoneella se EA sovellus ei saanu yhteyttä ollenkaan ja ei päässyt pelamaan, mutta konsoleilla tuo ei kai ole aiheuttanut ongelmia.
 
Eilen meinasi käydä ikävästi, kun peli kaatui ja uudelleen avatessani näytölle tuli teksti, että viimeisin tallennusten synkronointi tjsp. ei onnistunut. Vaihtoehtona oli joko odottaa 5 minuuttia tai avata peli ja riskeerata, että tallenukseni häviää.

Kylmä hiki alkoi tässä kohtaa virrata ja nopealla googlettamisella kävi ilmi, että jotkut olivat menettäneet monien tuntien tallennukset tai pahimmassa tapauksessa kaikki tallennukset oli hävinneet.

Itselläni ei onneksi näin käynyt vaan peli kyllä sitten latasi viimeisimmän tallennuksen, kun lopulta sain sen avattua. Kaikki bugit ja suorituskyky ongelmat ovat vielä menneet, mutta tuo olisi kyllä saattanut olla viimeinen tikki, jos tallennukset olisivat kadonneet.
 
Läpi meni eilen, jos PS5:n kelloon on luottamista, ajassa 24h. Tosi hyvä peli alusta loppuun, hahmot hyvin kirjoitettua ja juonikin oli varsin hyvä, leuat pudottavia twistejä ja tilanteita riitti.

Jedha ja Koboh olis noin 80% valmiit, muut 100% mutta toki ovat pienempiä niin helppo saavuttaa. Newgame+ olisi myös tarjolla mutta kattoo ny jaksaako iha heti aloittaa.

Teknisiä ongelmia performance modia pelatessa ei juur ollu, koko seikkailun aikana yksi kaatuminen ja jokune graffabugi, muuten yllättävän tasaista menoa.

Taistelua ja kykyjä oli parannettu hyvin fallen orderiin nähden. Yks ärsytys kyllä nosti päätään varsinkin loppua kohden. Cal jää helposti stun lockiin varsinki kun on useita vihuja. Pari kertaa kuollut ihan vaan siksi kun melee ja ranged vihut kauniissa synkassa osuivat iskunsa perille, en voinut tehä mitään. Nämä oli onneks harvassa ja fiksummalla voiman käytöllä niistä tuli selvittyä.

Hyvä peli kyllä, en malta odottaa jatkoa, jäi kutkuttavaan tilanteeseen.
 
Itsellä kohta 30 tuntia kellossa ja en usko olevani vielä lähelläkään loppua. Olen tosin edennyt varsin hitaasti nautiskellen ja ihastellen maailmaa. Toki Grand Master vaikeustasolla kuolemia tulee myös varsin kiitettävästi.

On kyllä aivan mahtava peli kyseessä ja tutkittavaa on todella paljon. Kenttäsuunnittelu on toteutettu aivan erinomaisesti ja jokapuolella on erilaisia piilotettuja reittejä tai onkaloita, mistä löytyy erilaisia arkkuja tai muuta vastaavaa. Paljolti Souls peleistä otettu oppia ja jokainen nurkka tulee kyllä nuohottua läpi, jos löytyisikin joku piilotettu reitti.

Mietin pelin alussa, että käyköhän kiipeily ja parkour nopeasti tylsäksi, kun Cal osaa jo kaikki viime pelissä optitut temput, mutta tuohon parkour systeemin on kyllä osattu tuoda aivan uudenlaista twistiä. Nuo uudet taidot tekevät kiipeilystä ehkä hauskinta mitä missään pelissä olen kokenut.

Komppaan @Huttu kommenttia taistelusysteemistä. Taistelu on pääosin varsin hauskaa, mutta pitää sisällään myös ehdottomasti ärsyttäviä ongelmia, kuten juuri tuo, että kun taistelet useampaa erilaista vihollista vastaan, niin saatat jäädä sellaiseen mankeliin, että mitään ei ole tehtävissä. Esimerkiksi jos väistät melee kaverin punaista iskua ja ranged vihollinen ampuu sinua heti perään punaisella iskulla, niin siinä ei oikein mitään voi tehdä. Systeemissä on selkeästi haettu jotain hybridiä Soulsin ja GoW välillä, mutta toteutus jättää toivomisen varaa.

Tarina on edennyt aika verkkaisesti ja mitään suuria twistejä ei ole tapahtunut, mutta tarina on kuitenkin lähtökohdiltaan sen verran kiinnostava, että pitää otteessaan.
 
Itse olen tarkoituksella pelannut hitaasti eteenpäin odottaen patchejä. Nyt sain tuon blaster stancen auki ja seuraavaksi pitää lähteä etsimään mysteeri paikkaa. Ensimmäinen kaatuminenkin tuli, mutta reilu 11h takana niin ei se maailmaa kaada.
 
Tänään uutta patchia pukkaa. Itselle se tärkein eli HDR on korjattu(toivottavasti). Näyttäisi olevan pelkkä bugi patchi joten ei suorituskyky parannuksia.

 
Nuo jotkut sivupomot on tässä pelissä kyllä aivan julmetun vaikeita. Paljon vaikeampia kuin 90 % Souls pelien pomoista. Nuo hiilitkin on ihan yhtä tyhjän kanssa, kun ei niitä ehdi käyttämään, sillä vihulainen hakkaa päälle. Harvoin olen kuollut sen takia, että hiilit loppuu kesken.
 
Tulipa pelattua peliä 30 fps modissa ja täytyy sanoa että suosittelen sitä enemmän kuin performance modea koska performance mode on niin epätasainen kokemus. Performance modessa peli on hyvin vähän 60 fps ja se stutteroi ja nykii jatkuvasti. Puhumattakaan siitä kun siirryttään gameplaystä 30 fps välivideoihin mikä on todella pahan näköistä.

30 fps modessa peli on hyvin tasainen kokemus ja hyvän motion blurrin kanssa se ei tunnu läheskään niin pahalta kun siihen tottuu. Nautin pelistä paljon enemmän kun ei tarvi kokoajan ärsyyntyä frameraten heittelystä. Toki tässä saa samalla paremmat grafiikat joten se on tietysti positiivista myös.

Eihän se herranvuonna 2023 ole suotavaa että peli pyörii performance modissa näin huonosti, mutta ainakin on onneksi vaihtoehtoja.

Positiivisiä asioita on että sain vihdoin kaikki stancet käyttöön ja omaksi suosikiksi nousi crossguard, toki se ei sovellu joka viholliseen joten sen parina on tupla miekat. Mitkäs teidän muiden suosikki stancet on ?
 
Positiivisiä asioita on että sain vihdoin kaikki stancet käyttöön ja omaksi suosikiksi nousi crossguard, toki se ei sovellu joka viholliseen joten sen parina on tupla miekat. Mitkäs teidän muiden suosikki stancet on ?
Itse olen käyttänyt pääasiassa ihan sitä perus yhden miekan stancea ja sitten sitä ensimmäistä uutta stancea, mitä nyt en sano, sillä se voi olla pieni spoileri. Tämän stancen se viimeinen avattava skilli on kyllä ihan hullun hyvä. Muutenkin tuo stance on ollut tosi tehokas.

Välillä olen käyttänyt tuplamiekkoja joitakin pomoja vastaan jotka lyövät nopeasti, kun se on ainoa stance missä voi keskeyttää iskun väistääkseen.

Eilen tulikin aikamoinen twisti tarinassa ja pelisessio venyi aika pahasti, kun olin juuri lopettamassa, mutta en sitten voinutkaan tämän twistin jälkeen. Mielenkiinnolla odotan mihin tarina tästä etenee.
 
Itselle se luonnollisin stance on ollut perinteinen yksiteräinen ja kakkosvaihtoehtona on yleensä doublebladed, joka on todella kätevä stormtrooper-ryhmiä vastaan, jos on varaa muutama taitopiste laittaa siihen taitopuuhun.

Pelistä noin muutenkin olen kovasti tykännyt, vaikka valitettavan vähän on ollut tässä aikaa siihen paneutua. Pelitunteja takana tässä vaiheessa noin 20 ja tarinassa vasta palasin Jedhalle toista kertaa ja aloitin kunnolla planeetan tutkimisen. Olen edennyt varsin rauhassa ja tutkiskellut paikkoja, kun on tullut eteen sivureittejä, joihin on ollut jo pääsy. Aavistuksen verran 'gridailuakin' on tullut suoritettua, jos expapalkki on ollut melkein täynnä ja tallennuspisteen vieressä on ollut tarjolla vihollisryhmä, mutta mitään ylilevuttamista en ole harrastanut. Ainoastaan sen melkein täynnä olleen palkin olen täyttänyt ja siirtynyt sitten eteenpäin. Jedi Knight-vaikeustasolla mennään ja on ollut omasta mielestä juuri sopivan haastavaa. Taisteluissa ei voi vain mennä nappeja hakkaamalla, mutta henki ei myöskään lähde, jos ei ehdi ihan jokaista iskua täydellisesti blokata tai väistää.

Jedha vaikuttaa aavikkoympäristöstään huolimatta ihan mielenkiintoiselta paikalta tutkia. Kyseinen planeettahan esiteltiin valkokankaallekin Rogue Onessa, joten ihan kiva, että päästään tutkimaan sitä näin isomminkin.
 
Kobohia ei varmaan kannata kauhean tarkkaan vielä tutkiskella, kun tuntuu että aina tulee joku alue mihin ei pääse, niin oletan, että tarinassa edetessä aukeaa kykyjä millä niihin siihen sitten pääsee?
 
Kobohia ei varmaan kannata kauhean tarkkaan vielä tutkiskella, kun tuntuu että aina tulee joku alue mihin ei pääse, niin oletan, että tarinassa edetessä aukeaa kykyjä millä niihin siihen sitten pääsee?

Itse ainakin tutkin joka paikan aina heti kun mahdollista. Jos on punainen ovi niin sit palataan joskus myöhemmin takaisin jos vain jaksaa kiinnostaa.
 
Kobohia ei varmaan kannata kauhean tarkkaan vielä tutkiskella, kun tuntuu että aina tulee joku alue mihin ei pääse, niin oletan, että tarinassa edetessä aukeaa kykyjä millä niihin siihen sitten pääsee?
Niitä aukeaa pelin kuluessa, mutta yleensä ne on tosiaan kartassa punaisella merkitty, jos et vielä omista kyseistä taitoa.

En itse oikein tykkää tuosta systeemistä mitä monet pelit nykyään käyttää, että pitää palata tutkimaan eri paikkoja, kun olet myöhemmin avannut uusia kykyjä. Tässä pelissä tuo on kuitenkin ollut erityisen ärsyttävää, sillä aina kartassa sitä ei edes näy tai et voi mitenkään tietää onko sinun mahdollista päästä johonkin nykyisillä kyvyilläsi, vai etkö ole vain tajunnut jotain puzzlea. Usein ne tosiaan näkyy punaisella, mutta ei valitettavasti aina.

Esimerkiksi toisella planeetalla yritin varmaan 15 minuuttia päästä yhteen paikkaan, johon sitten myöhemmin pääsin vasta avattuani erään taidon.
 
Niitä aukeaa pelin kuluessa, mutta yleensä ne on tosiaan kartassa punaisella merkitty, jos et vielä omista kyseistä taitoa.

En itse oikein tykkää tuosta systeemistä mitä monet pelit nykyään käyttää, että pitää palata tutkimaan eri paikkoja, kun olet myöhemmin avannut uusia kykyjä. Tässä pelissä tuo on kuitenkin ollut erityisen ärsyttävää, sillä aina kartassa sitä ei edes näy tai et voi mitenkään tietää onko sinun mahdollista päästä johonkin nykyisillä kyvyilläsi, vai etkö ole vain tajunnut jotain puzzlea. Usein ne tosiaan näkyy punaisella, mutta ei valitettavasti aina.

Esimerkiksi toisella planeetalla yritin varmaan 15 minuuttia päästä yhteen paikkaan, johon sitten myöhemmin pääsin vasta avattuani erään taidon.
Juu, toi ärsyttää ihan hitosti.
 
Nyt on viitisen tuntia takana ja onneksi Zeldaa pukkaa, koska tämä jää kyllä odottamaan suorituskykykorjauksia.

Kylmät väreet tuli kun ekan kerran kävelin pimeään luolaan ja välähti sapeli tulille, tuli mieleen yks leffasarjan lempparikohtauksistani.

Noi kiipeilyt ja hookilla siirtymiset ynm. toi vahvasti Uncharted fiilistä itselle kun lankut irtoaa alta jne.

Vaikka jeditaidot on päässeet ruostumaan todella pahasti sitten viime pelin, niin kyllähän noi eri stancet ynm tekee tästä todella monipuolisen taistelujen suhteen.

Silti jää kesken tällä erää, 60fps on todella nykivä ja välikohtauksiin siirtyminen on kuin motarilla tekisi äkkijarrutuksen. Vaihdoin 30fps, mutta se taas tuntuu jotenkin niin raskaalta ja hitaalta, kyllähän tämä pitäisi saada 60fps kokea. Yllätti, että Respawnin tuotos on näinkin heikko suorituskyvyltään, odotin kyseiseltä lafkalta enemmän.

Vähän häiritsee toi Calin ulkonäkö, jotenkin oudolla tavalla ei näytä näyttelijältään enää. Ykkösosassa oli selvästi tunnistettavamman näköinen, joten nyt tuo häiritsee. Jotenkin liian sliipattu look ykköseen nähden.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom