Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Star Wars Jedi: Survivor

En itse oikein tykkää tuosta systeemistä mitä monet pelit nykyään käyttää, että pitää palata tutkimaan eri paikkoja, kun olet myöhemmin avannut uusia kykyjä.
Tää nyt sattuu olemaan metroidvania-pelien yksi avainominaisuus. Eli kuuluu täysin peligenreen ja jokusen vuosikymmenen vanha.

Vähän häiritsee toi Calin ulkonäkö, jotenkin oudolla tavalla ei näytä näyttelijältään enää.

Tää on häirinnyt mua ensimmäisistä pelivideoista lähtien niin paljon. Ensimmäisessä osassa hahmo oli jotenkin hyvin persoonallisen näköinen ja nyt se taas näyttää hyvinkin geneeriseltä.
 
Tää nyt sattuu olemaan metroidvania-pelien yksi avainominaisuus. Eli kuuluu täysin peligenreen ja jokusen vuosikymmenen vanha.
Ei se tarkoita, että kaikki siitä silti pitävät. Itselleni tämän tyyppinen ”utility-gated” exploraaminen ei iske sitten yhtään ja ykkösessä vastaavaa ei muistaakseni juuri ollut.

Vähän häiritsee toi Calin ulkonäkö, jotenkin oudolla tavalla ei näytä näyttelijältään enää. Ykkösosassa oli selvästi tunnistettavamman näköinen, joten nyt tuo häiritsee. Jotenkin liian sliipattu look ykköseen nähden.
Minusta Cal näyttää kyllä yhä lähes 1:1 Monaghanilta. Erona toki ensimmäiseen peliin on se, että näyttelijä (sekä Cal) on vanhemman näköinen ja saanut ehkä vähän lihaa luiden ympärille.
 
Ei se tarkoita, että kaikki siitä silti pitävät. Itselleni tämän tyyppinen ”utility-gated” exploraaminen ei iske sitten yhtään ja ykkösessä vastaavaa ei muistaakseni juuri ollut.
Ei tietenkään kaikkien tarvitse pitää, mutta silloin ehkä pelattavaksi peliksi on valittu väärä peli. Vähän sama kuin valittaisi, että pelissä on liikaa ajamista, kun levyasemassa pyörii Forza tai Gran Turismo.

Ykkösosa tuli juuri muutama viikko sitten pelattua läpi, ja kyllä siinäkin "punaisia ovia" oli jatkuvasti ilmoittamassa, että tänne pitää palata myöhemmin. En tiedä SW Jedin 2:n tapauksesta, mutta esim. Arkhameissa (jotka genreltään hyvinkin lähellä SW Jediä) jatko-osissa on kyllä kasvatettu potenssissa näitä eri gädgettien alueita. Arkham Cityssä ehkä liiallisuuteenkin, mikä viittaisi että näitä on vain "halpa" tehdä ja saa keinotekoisesti lisätunteja peliin.
 
Ei tietenkään kaikkien tarvitse pitää, mutta silloin ehkä pelattavaksi peliksi on valittu väärä peli. Vähän sama kuin valittaisi, että pelissä on liikaa ajamista, kun levyasemassa pyörii Forza tai Gran Turismo.
Ai koska ei pidä yhdestä osa-alueesta, niin ei kannata koko peliä pelata? Esimerkkisi nyt vähän ontuu, kun tuo on kuitenkin vain yksi osa tätä, eikä mikään koko peliä määrittävä juttu.

Tämä pelihän on muutenkin sekalainen soppa monia eri genrejä ja pidän suuresti Star Warsin maailmasta ja kaikilta muilta osa-alueiltaan peli on mielestäni mahtava.

Tässä pelissä tuo osa-alue on tosiaan viety aivan liian äärimmäisyyksiin, kun erilaisia ”avaimia” oviin on joku 5 kappaletta ja ovia alkaa jo heti pelin alusta tulla vastaan. Yleensä erilaisia ovia on myös ihan vieritysten, mikä tarkoittaa sitä, että exploraaminen kannattaa jättää ihan pelin loppuun, kun olet saanut kaikki avaimet, ellet halua kiertää samoja paikkoja läpi useita kertoja.
 
Leikin vähän niillä tuunausvaihtoehdoilla ja alkoi häiritsemään vähän enemmän kun pelihahmo muistutti liikaa Anssi Kelaa :D
Jos mietin mikä vois heikon suorituskyvyn lisäksi huonontaa pelikokemusta, niin se että seikkailet Anssi Kelalla ja päässä soi repeatillä

Hei, levoton tyttö mä oon heikkona suhun ja säkin vähän kai muhun,
Mut sä et haluu sitä vaan myöntää,
Hei, levoton tyttö sun pitäisi päättää et mitä sä tahdot
Tai saatat mut luotasi työntää
Mitä sä pelkääääääät?

+ kappaleen alun ähkimiset :D
 
Läpihän se meni.
Mennään suoraan asiaan, aivan hemmetin hyvä peli.
Peli tuntuu, näyttää ja kuulostaa Star Warsilta.
Pelin hahmot ovat loistavia, enkä tarkoita pääsankaria, Cal on aika pökkelö ja tylsäkin jos suoraan sanotaan, mutta sitten on Zee, Merrin ja monet muut loistavasti kirjoitetut sivuhahmot jotka teki tästä pelistä upean.

Tietysti nää isot juonenkäänteet, mitkä ei olleetkaan niin isoja tai ei ne ainakaan yllättänyt, laittoi vähän irvistelemään, mutta kokonaisuus ratkaisee.
Myöskin kenttä suunnittelu iski todella kovaa, kertaakaan ei tullut fiilistä, että olisi alkanut närästämään joku typeryys etenemisessä, vaan aina hommat vaihtui tarpeeksi paljon, ettei puuduttamut.
Plussa musiikille, ettei klassikkoa viljelty liikaa. Jos tossa lopussa ei alkanut huuli väpättämään, niin en tiedä missä se alkaa..

Mieli tekisi kirjoittaa enemmänkin, mutta en jaksa spoileri tageja joten 5/5.
 
Viimeksi muokattu:
Mä taas lukeudun niihin jotka just nauttii kun peleissä on tyylii heti alussa mesta joka vaatii jonkun kyvyn/kilkkeen/avaimen minkälie jonka saa tyylii pelin puoles välis että "ainii tossaha oli joku namiska". Tietenkin hyvin toteutettuna ja mielellää nii että siel salaoven/luolan takana sit on jotain jännää eikä vaa et "no tässä housut". Elden Ring oli täynnä kaikenmaailman ovia mihii ei heti päässyt ja muutamis muis peleis mitä ei nyt jaksa mainita.

En muista millasta se oli arkham citys, varmaa sitä käytetää hyväksi ns. laiskasti jonka tuo vaa keinotekoisesti lisää tunteja peliin. Muuten tommoset "ei vielä ole mitään asia tänne" ovat mulle peleissä vaan plussaa. :eek:
 
Tietenkin hyvin toteutettuna ja mielellää nii että siel salaoven/luolan takana sit on jotain jännää eikä vaa et "no tässä housut".
Ei hitto kun "repesin" (eli oikeasti vähän hymähdin hiljaa) tuolle "no tässä housut"-kohdalle :D

Noita on ikävän moni peli täynnä. Aina tulee mieleen kun Breath of the Wildin alussa menin innoissani katsomaan että mitä "jännää" on vesiputouksen takana. Autio luolanpuolikas ja arkku? Ok. No katsotaan sisään: jäänuolia? Jäänuolia.

No, ajattelin ensin että ehkä ne on jotain siistiä tässä pelissä mutta sitten niitä alkoi tulla joka paikasta muutenkin niin jostain syystä siellä maagisimmassa, perinteisimmässä "piilopaikassa" on arkku, jossa on niin geneerinen asia kuin olla ja voi.

Sama toki jatkui aika lailla läpi koko pelin. Missään ei oikein ollut mitään erikoista palkintoa tarjolla.

Ja usein se pelkkä palkinnolle pääsy voi olla palkinto mutta sitäkään en kokenut BotW:ssa. Fallen Orderissa kylläkin tuntui että oli aina onnistunut jossain temppuradassa tai muussa esteessä vaikka siellä olikin ne eri väriset housut :D
 
Tulipa löydettyä kartta mikä näyttää kaikkien kerättävien arkkujen paikat ja voi pojat miten paljon missannut juttuja. No eipähän tarvi ainakaan sokkona keräillä jos innostuu kaiken poimimaan.

Tarinassa varmaan aletaan olemaan loppupuolella, tai ainakin näin olettaisin tapahtumien takia.
 
Tulipa löydettyä kartta mikä näyttää kaikkien kerättävien arkkujen paikat ja voi pojat miten paljon missannut juttuja. No eipähän tarvi ainakaan sokkona keräillä jos innostuu kaiken poimimaan.
Arvostan kyllä peleissä aina sitä että jossain kohtaa annetaan mahdollisuus saada/ostaa (pelin valuutalla tietenkin) kartta keräiltävistä.

Tietysti niiden juttu olisi että itse keräisi ja löytäisi mutta siinä vaiheessa kun on esim. 87/100 ja ei yhtään tiedä missä ne loput on miljoonista eri paikoista niin vähän voi jo oikoakin että saa homman hoidettua ja mentyä eteenpäin :)
 
Arvostan kyllä peleissä aina sitä että jossain kohtaa annetaan mahdollisuus saada/ostaa (pelin valuutalla tietenkin) kartta keräiltävistä.

Tietysti niiden juttu olisi että itse keräisi ja löytäisi mutta siinä vaiheessa kun on esim. 87/100 ja ei yhtään tiedä missä ne loput on miljoonista eri paikoista niin vähän voi jo oikoakin että saa homman hoidettua ja mentyä eteenpäin :)

No tästä ei tiedä että sen saa ennenkuin peli sen kertoo. Joten jos haluaa kerätä itse ja vahingossa törmää tähän karttaan niin se on siinä vaiheessa peruuttamatonta. Eli jos tätä ei halua niin melkeen kannattaa katsoa ennakolta mistä sen saa, ei kyllä ollut mikään päätarinan varrella ollut paikka että saa ihan tosissaan etsiä sitä.
 
Uutta päivitystä tuli jakoon taas ja ainakin boksille tuli myös tänään, niin veikkaisin että pleikkarille on myös tullut.

 
Lopputekstit rullaa ruudulla ja kyllä tämä on helposti paras Star Wars kokemus mitä peleissä on tullut vastaan.

Se näyttää parhaimmillaan todella upealta, selkeää uuden sukupolven grafiikkaa. Mutta paikoitellen myös näyttää aika kököltä, graaffisia bugeja ja glitchejä siellä täällä. Sitten on tietenkin se suorituskyky joka ei vaan vastaa nykypäivän standardeja. Performance modi on hyvin tökkivä kokemus ja varsinkin välivideoihin kun siirrytään niin se on kuin isku vasten kasvoja. Ruudun repeily on myös kamalaa kun framerate dippailee jatkuvasti. 30 fps modissa ei ole tätä ongelmaa, peli on 95% ajasta hyvin tasainen ja sulava kokemus sekä välinäytöksiin siirtyminen tuntuu luontevalta ja smoothilta, peli on selkeästi rakennettu 30 fps mode mielessä ja kun tähän vaihdoin maistui se selkeästi paremmalta.

Tarina oli yllättävän synkkä ja yksi parhaista mitä on videopeli,elokuva tai sarja muodossa SW saagasta tehty. Siihen auttoi paljon todella upeasti näytellyt ja animoidut välinäytökset. Cal nousee yhdeksi lempi jedeistäni oli sen verran vakuuttava esitys Monaghanilta. Muutenkin koko hahmokaarti hoitaa hommansa kiitettävällä tasolla. Tarinan twisti oli myös aika helposti nähtävissä, tosin en tiedä olisinko arvannut sitä jos täällä ei olisi puhuttu että sellainen on tulossa.

Gameplay puoli myöskin ansaitsee hehkutusta. Pelin taistelusysteemi on parantunut paljon ja uudet stancet tuo syvyyttä lisää pelaamiseen todella paljon. Tasohyppeli on hoidettu mallikkaasti eikä turhauttavia kohtia ollut vaikka välillä piti kyllä pistää sellaista sormi näppäryyttä ja ajoitusta kehiin että heikompaa hirvittää. Vaikeustaso pelissä on paljon paremmin balancissä kuin ekassa pelissä, aloitin story vaikeustasolla mutta se on ihan liian helppo, jedi padawan tasolla sitten joutu jo vähän yrittämään mutta ei mitään ärsyttävän vaikeaa tullut vastaan. Edellisessä pelissä kun hyppäsi helpoimmalta seuraavalle tasolle niin se hyppy oli aika valtava.

Hahmomuokkaus on myös viety ihan eri tasolle edellisestä pelistä ja nyt voit tehdä tästä todella oman tuntuisen seikkailun. Cal:in, BD:n ja aseiden ulkonäköä voi muokata todella kattavasti ja kun ne muokkaukset näkyy kaikissa välinäytökissä niin se antaa oman kivan lisän hahmoon, ne tuntuu omilta luomuksilta.

Pelin läpäisyn jälkeen saat myös 3 perkkiä joilla voi muokata pelikokemusta uudelle rundille vähän erilaiseksi.

28h näyttää pelikello ja 73% tuli pelistä tehtyä joten tekemistä vielä riittää jos putsata haluaa. Jos pelin tekninen puoli ei olisi niin epätasainen niin tämä menisi ehdottomasti GotY listalle, mutta nyt joutuu tyytymään erinomaisen pelin titteliin.

4.5/5
 
Aloin pelaamaan suoraan toista rundia.
Aika harva peli saa aikaan spontaaneja hörähdyksi, mutta tässä niin tapahtuu vähän väliä:)

Merrin "you haven't learned to fly yet, have you?"
Cal "I'm afraid not"
 
Mitäs mieltä läpipelanneet ovat eräästä bossista.

Rick the door technician. Sai kyllä aikamoisen naurun pyrähdyksen aikaan meikäläisessä. Pointsit hyvin keksitystä kohtauksesta.
 
Läpi meni myös täällä ja kellossa on vähän vajaat 40 tuntia. Vielä olisi muutamia sivujuttuja tehtävänä ja varmaan niihin vielä jonkin verran aikaa uppoaa.

Peli kyllä paransi ykkösosasta jokaisella osa-alueella ja nautin pelistä suuresti. Se säilytti sen saman fiiliksen, joka teki ykkösestä mahtavan, eli tunsit olevasi jediritari, joka seikkailee pitkin maita ja mantuja. Nyt tähän oli myös tuotu paljon lisää lihaa luiden ympärille ja niitä osa-alueita, jotka olivat puutteellisia ykkösessä oli paranneltu. Uudet hahmot olivat mahtavia ja muutamat sivuhahmot ovat jopa parhaimpia hahmoja mitä videopeleissä on tullut vastaan (Skoova Stev.. Huikea kaveri). Myös vanhat tuttavuudet olivat mahtavia ja heistä tuli pelin aikana yhä läheisempiä.

Yksi jo aiemmin mainittu erinomainen puoli pelissä oli myös se, että Cal oli selkeästi kokeneempi konkari, kun ykkösosassa hän vielä haki omaa paikkaansa ja taitojaan. Jos ykkösessä Cal oli padawan, niin tässä selkeästi ritari. Kenties kolmannessa pelissä sitten jo mestari? Täytyy myös erityismaininta antaa pelin parkourille, jota oli mahtavasti viety eteenpäin ykkösosasta ja tasohyppely tässä pelissä onkin kyllä aivan ykköslaatua.

Tarinan puolesta peli ei omasta mielestäni päässyt ihan ykkösen tasolle, mutta ei se myöskään kauas siitä jäänyt. Ykkönen oli ehkä jossain määrin paremmin rytmitetty ja juonenkäänteet myös paremmin toteutettuja. Kritiikkiä annan myös hieman taistelusysteemille, joka pääosin oli todella hauskaa ja toimivaa, mutta erityisesti vaikeimmilla vaikeusasteilla tietyt säröt alkoivat näkyä. Olisin ehkä nauttinut combatista jopa enemmän esim. normaalilla vaikeusasteella. Pelissä selkeästi haettiin jotain hybridiä Souls tyylisen hitaamman ja taktisen taistelun, sekä God of War tyyppisen nopeamman action tyyppisen systeemin välillä ja toteutus jäikin hieman vajaaksi tältä osin. Mielestäni peliin sopii selkeästi nopeatempoisempi action systeemi, joten toivon, että jatko-osassa peliä viedään rohkeammin siihen suuntaan.

Tietysti on pakko myös mainita suorituskykyongelmat. Ne olivat jatkuvia, välillä pahempia ja välillä ei niin pahoja. Mitkään päivitykset eivät siihen tuoneet muutosta ja en tiedä koska peli oikeasti saadaan siihen kuntoon, että se rullaa tasaisesti. Itselleni peli oli ihan kuitenkin pelattava ja muut osa-alueet olivat niin hyviä, että suorituskykyongelmat pystyi sietämään. Ilman näitä ongelmia peli olisi helposti mukana GOTY taistossa, mutta nyt se tosiaan jää "vain" erinomaiseksi peliksi, kuten @HideoMiyamoto sanoi.

Katsotaan jos pelin pariin tulee palattua vielä NG+ muodossa, sitten kun suorituskyky on myös hyvällä mallilla. Pelin läpäisyn jälkeen tosiaan saa muutaman perkin, joilla uuteen pelikertaan saa kyllä mukavasti uutta twistiä. Iso peukku tästä NG+ toteutuksesta.
 
Tuntuu muuten hemmetin hyvältä toi 30fps tila, tuon uusimman päivityksen jälkeen, jotenkin paljon sulavampi, kuin aikaisemmin, niin ei uskoisi olevan vain 30fps.

Nyt voikin jatkaa tätä, kun saivat pahimmat tökkimiset pois :)
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom