Vaikka arvostan paljon DF:n työtä ja heidän ammattitaitoa, tässä kohtaa ihmetyttää nämä toteamiset pelkän trailerin ja Bethesdan lupausten perusteella. Ei nyt kuitenkaan unohdeta, että Series X:n pitäisi olla tehokkain konsoli, mitä on tehty. Sen prosessori on verrattavissa Ryzen 7 3700x -malliin, mikä jaksaa enemmän kuin pyörittää monimutkaisia simulaatioita vaivatta. Tiedän, koska partnerin kone rakennettiin Series X -tasoisilla komponenteilla ja sillä ei ole ongelmia 4K/60fps pelien kanssa millään tasolla.
Tähän kun huomioidaan vielä Microsoftin tarjoama tuki, Series X:n erinomainen optimointi PC:n ja konsolin välillä ja Bethesdan järjetön budjetti, niin itse en voi karistaa outoa epäilystä selkärangassa, että jokin tässä vahvassa "ei tämä ole mahdollista konsolilla" rintamassa mättää.
Tietenkin voin olla täysin väärässä ja Bethesda paljastaa Starfieldin olevan kaikkea sitä, mitä on luvattu ensimmäistä kertaa heidän historiassa. Mutta vuosi sitten huomautin, että Starfield ei ollut mitenkään julkaisukelpoinen silloin julkaistun trailerin perusteella.
Mikäli traileri ei ole muistissa, niin tästä voi tarkistaa, mistä on kyse:
Tuolloin Bethesda ei puhunut muistaakseni sanallakaan maailman jatkuvasta tarpeesta laskea jokaista liikkuvaa osaa. Viime viikkoina on myös tullut tieto, että Skyrimin tavalla jokainen talo on oma instanssinsa, eli maailmankartalta siirrytään latausruudun kautta uuteen paikkaan. Mikä tarkoittaa sitä, että jatkuva esineiden laskeminen taustalla ei tietenkään jatku, sillä peli pistää taustalla häärivät prosessit tauolle uudessa tilassa.
Joten ainakin itse en uskoisi ihan täysin ainakaan tuota väitettä kunnes pelin koko versiosta on saatu kunnolla dataa. Bethesdalla on kuitenkin lahjakasta väkeä töissä ja heiltä on tullut hienoja maailmoja jopa vanhentuneelle raudalle. Se, että Skyrim toimi Xbox 360:llä oli mieletön teko. Mutta Howardilla on paha tapa tehdä ns. Molyneuxit ja luvata asioita, jotka yksinkertaisesti eivät pidä paikkaansa.