Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Starfield

Peli vie pc näköjään 140gigaa tilaa. Kiva kun pelin voi näköjään asentaa vaan NTFS alustetulle asemalle. Kiva kun itellä 8 teran ulkoinen kovo mutta se on exFat :( Ja kovolla on 7 teran edestä kamaa. Pitäs tyhjentää ja alustaa, ei nyt onnistu. Onneks on 3 teran kovo mikä on NTFS valmiiks niin pääsee tämän testaamaan...
Jännä kun taas täällä päässä tuulettelin pelin 139gb kokoa. Joku alle 60 giganen ois enemmänkin huolestuttanut. SSD vaatimus myös hyvä uutinen (tietty kun laitteet löytyy). Sekä FSR 3 huippu uutinen kun harmitellut DLSS 3 puuttumista.

Oikeastaan rehellisesti sanoen tuulettelin eilisen illan vähän kaikkea. :D Helpottavaa kun alkanut tulla näitä konkreettisia uutisia että peli mennyt kultaan ja arvostelukoodit tällä viikolla medialle. Tuo mielenrauhaa etteivät jätä aivan viime tinkaan. Kuten vaikkapas CP2077 esimerkkinä joka oli keskeneräinen vielä. Aloin jo hieman huolestua kun ei mitään kuulunut hetkeen, mutta nyt alkaa taas hype kasvamaan kun alkanut tapahtua!
 
Peli vie pc näköjään 140gigaa tilaa. Kiva kun pelin voi näköjään asentaa vaan NTFS alustetulle asemalle. Kiva kun itellä 8 teran ulkoinen kovo mutta se on exFat :( Ja kovolla on 7 teran edestä kamaa. Pitäs tyhjentää ja alustaa, ei nyt onnistu. Onneks on 3 teran kovo mikä on NTFS valmiiks niin pääsee tämän testaamaan...
Jos päädyt kokeilemaan ihan perus HDD:llä niin kerroppa kokemuksia tänne sen jälkeen. Ihan mielenkiinnolla kuulisi miten nykyaikainen SSD:n vaativa peli pyörii vanhalla raudalla. Voi olla ainakin että pop-in on aika kauheaa ja peli saattaa jopa pysähtyä hetkittäin että saa ladattua asioita. HDD aikanahan latausruutuja piiloteltiin pelien hitaisiin kohtiin, mutta SSD:n kanssa tätä ei tarvitse enää tehdä.
 
Huoh. Taas on peli, jossa on asuntoja. En tule kyllä ikinä pääsemään sisään tuohon hommaan. Cyberpunkissakin ostin ne lähinnä sen takia että sai kaiken tehtyä ja jos niistä olisi saanut jotain oikeaa tekemistä ohessa. Mutta niin, ei kai se minulta tietysti ole pois jos tuosta joku tykkää :)

Jännä kun taas täällä päässä tuulettelin pelin 139gb kokoa. Joku alle 60 giganen ois enemmänkin huolestuttanut. SSD vaatimus myös hyvä uutinen (tietty kun laitteet löytyy). Sekä FSR 3 huippu uutinen kun harmitellut DLSS 3 puuttumista.
Minua vähän ihmetyttää jos pelin koko merkkaa etukäteen yhtään mitään. Enemmänkin olen ihmetellyt kun on saatu hieno peli pieneen tilaan. Jos joku Tears of the Kingdom menee alle 20 gigaan niin ei jaksa huolestuttaa pelien koot.

Samoin olen muidenkin pelien kohdalla joskus positiivisesti yllättynyt miten pienikokoisia ne ovat, varsinkin siihen nähden mitä pelistä saa irti. Ja niidenkin kohdalla muistan että on ollut netissä ihmettelyjä siihen malliin että jotain olisi sitten pielessä.

Pieni koko tietysti kertoo aina jotain, eli ettei siellä voi ainakaan mitään kovin järkyttävän isokokoisia tekstuureja tai muita isoja tiedostoja paljoa olla, mutta onko iso koko sitten joku vaatimus tai tae hyvälle pelille?

Itse katsoisin että mikä on lopputulos ja jos se on saavutettu hillityssä koossa, niin sitä parempi :)
 
Pelin odotus alkakoon, tänään saapui tällanen Näytä liitetiedosto 11568
On muuten hyvä ohjain. Tuli itsekin tilattua pari viikkoa sitten ja on niiiin paljon mukavampi kädessä kuin konsolin mukana tullut. Yllättävän pienellä muutoksella saa mukavuutta paranneltua.

Nyt vaan odotellaan että pääsee Gamepassin kautta itse peliä pelaamaan tällä.

Edit: Tulipa muuten bongattua tällainen youtuben puolelta:
 
On muuten hyvä ohjain. Tuli itsekin tilattua pari viikkoa sitten ja on niiiin paljon mukavampi kädessä kuin konsolin mukana tullut. Yllättävän pienellä muutoksella saa mukavuutta paranneltua.

Nyt vaan odotellaan että pääsee Gamepassin kautta itse peliä pelaamaan tällä.
Hetkonen, toihan on sama ohjain, kun konsolin mukana tullut, mutta uudella "skinillä"
 
Joo itse hommasin myös tollasen ja on muuten paljon parempi tuntuma kun normissa, ei ole pelkkä skini todellakaan vaan enemmän eliteohjaimen tuntunen
 
On muuten hyvä ohjain. Tuli itsekin tilattua pari viikkoa sitten ja on niiiin paljon mukavampi kädessä kuin konsolin mukana tullut. Yllättävän pienellä muutoksella saa mukavuutta paranneltua.

Nyt vaan odotellaan että pääsee Gamepassin kautta itse peliä pelaamaan tällä.

Edit: Tulipa muuten bongattua tällainen youtuben puolelta:

Tämän ohjaimen tosin ostin pc:lle kun pc:llä ajattelin tuota pelata. Xbox One kyllä löytyy mutta ei noita uudempia malleja.
 
Oon vähä heikko yksilö..Menin sitten ja ostin pc:n ihan tätä peliä varten, koska itseni tuntien en vaan pysty enää pelata 30fps pelejä..Kokeiltu ja yritetty on :D Nyt todella toivon, että peli lunastaa odotukset....

Heh, mennyt tämä konsolien pakotettu 30fps näin myöhäisheränneeltä täysin ohi. Juu ei, ei pysty enää alle 60fps pelaamaan ja PC:n eteen en enää suostu :D Jää Starfieldit pelaamatta? Outo juttu ettei ole "vähän huononnettua" performance-moodia edes.
 
Heh, mennyt tämä konsolien pakotettu 30fps näin myöhäisheränneeltä täysin ohi. Juu ei, ei pysty enää alle 60fps pelaamaan ja PC:n eteen en enää suostu :D Jää Starfieldit pelaamatta? Outo juttu ettei ole "vähän huononnettua" performance-moodia edes.
Itteä vähän kyllä jännittää kuinka hyvin pystyy tottumaan. Joku 40fps moodikin olisi jo aika iso pelastus.
 
Nyt on raivattu S:lle tilaa ja Starfield latautuu. Tossa just kattelin @Dragonfly laittamia speksejä niin muistia tuplaamalla pääsisi reippaasti peliläppärillä parempiin tuloksiin kuin konsoleilla mutta eiköhän näillä pärjätä näin aluksi.
 
Huoh. Taas on peli, jossa on asuntoja. En tule kyllä ikinä pääsemään sisään tuohon hommaan. Cyberpunkissakin ostin ne lähinnä sen takia että sai kaiken tehtyä ja jos niistä olisi saanut jotain oikeaa tekemistä ohessa. Mutta niin, ei kai se minulta tietysti ole pois jos tuosta joku tykkää :)


Minua vähän ihmetyttää jos pelin koko merkkaa etukäteen yhtään mitään. Enemmänkin olen ihmetellyt kun on saatu hieno peli pieneen tilaan. Jos joku Tears of the Kingdom menee alle 20 gigaan niin ei jaksa huolestuttaa pelien koot.

Samoin olen muidenkin pelien kohdalla joskus positiivisesti yllättynyt miten pienikokoisia ne ovat, varsinkin siihen nähden mitä pelistä saa irti. Ja niidenkin kohdalla muistan että on ollut netissä ihmettelyjä siihen malliin että jotain olisi sitten pielessä.

Pieni koko tietysti kertoo aina jotain, eli ettei siellä voi ainakaan mitään kovin järkyttävän isokokoisia tekstuureja tai muita isoja tiedostoja paljoa olla, mutta onko iso koko sitten joku vaatimus tai tae hyvälle pelille?

Itse katsoisin että mikä on lopputulos ja jos se on saavutettu hillityssä koossa, niin sitä parempi :)
Jos pelissä on tuhat planeettaa ja systeemit yhtä laajat (varmasti laajemmatkin) kuin Bethesda Game Studiosin peleissä, niin pieni koko olisi ihmetyttänyt. Kun HD tekstuuritkin vievät jo ison osan tilaa, jolloin Zelda-vertaus resoluutiolla/grafiikoilla, peliä yhtään väheksymättä, ei ole ihan yksi yhteen verratessa 1440p/4K ja graafiset karkit päälle. En ole ammattilainen, mutta olisi vaan ollut omituisempaa laittaa latautumaan Todd Howardin laajin peli ikinä koossa 60Gb.

Lisäksi juuri tätä peliä vuosia odottaneena latailen vaikka viikon etukäteen ihan mielelläni, mikä ei tietenkään 300Mb/s netillä ole tilanne, mutta esimerkkinä. Haluan tästä isoimman ja parhaimman pelin jota olen pitkään aikaan tai jopa koskaan pelannut ja valmis tyhjentämään jopa kaikki muut pelit tarvittaessa alta pois, mutta se on henkilökohtainen mielipide. Onneksi nykyään nämä ennakkolataukset alkavat niin hyvissä ajoin että kaikki ehtivät pelin halutessaan ladata ja suurin osa myös päivittää. :) Tietty jos samaan lopputulokseen päästäisiin pienemmällä tiedostokoolla, olisi se aina parempi ja useammalle saatavilla, mutta verratessa muiden laajojen RPG kokoihin en odottanutkaan mitään pientä latausta.
 
Tuntuisi nykyään hyvältä vaihtoehdolta myös näissä megalomaanisissa peleissä, että sisältöä ladataan pelin aikana verkosta tyyliin flight sim. Ei tarvitsisi juntata koko universumia laitteiden hikisiin tallennus tiloihin.
 
Tuntuisi nykyään hyvältä vaihtoehdolta myös näissä megalomaanisissa peleissä, että sisältöä ladataan pelin aikana verkosta tyyliin flight sim. Ei tarvitsisi juntata koko universumia laitteiden hikisiin tallennus tiloihin.
Mietinkin tätä vaihtoehtoa kun pohdin vastausta tuohon pelin koko -asiaan. Annettaisi vapaus joko ladata peli suoraan SSD:ltä, tai sitten osa striimaamalla kuten juuri Flight Simissä. Kunhan se Starfieldin kohdalla myös toimisi hyvin ilman pop iniä tai muita ilmiöitä. Varsinkin 500Gb Series S tai pienemmän SSD:n omaava PC täyttyy melko hyvin jo kahdella 150Gb hipovalla pelillä. Ymmärrän toki @shamaniac :n pointin. :) Kyllähän se kynnystä nostaa jos on vaikka ainoastaan vähän kiinnostusta kokeilla Starfieldiä Game Passista, muut pelit kesken ja tila vähissä. Valinnan vapaus on aina hyvä asia.
 
Viimeksi muokattu:
Siinä on nämä harmaat osuudet kumia kovan muovin sijaan.
Minulla oli vastaavat Onen ohjaimessa ja ne alkoi lirpattaa. En ottaisi uudestaan tuollaisia jos vaihtoehtona on ohjain, jossa ei ole "lirpattamis-vaaraa".

Mutta toivoen toki että teillä nuo kestäisi kauemmin. Toki minullakin varmaan vuoden tai pari kesti, ehkä enemmänkin. En muista enää. Ohjain on kyllä yhä käytössä mutta kiinni nuo ei enää pysy eikä niitä saa edes ängettyä takaisin.

Ekassa kuvassa näkyy noiden läpysköiden alla oleva liimapinta ja toisessa kuvassa näkyy millainen se läpyskä on kun sitä ei tuolla lailla esittele levällään. Voi hitto mitä sitä taas kirjoittelee nettiin, esitellä nyt läpyskää levällään. Voi helvetti. Mutta joka tapauksessa, ehkä noiden läpysköjen potentiaalinen ongelma tulee selväksi noista kuvista.

En myöskään koe että pelaisin jotenkin kovakouraisesti, joten jos yhtään on taipumusta puristella ohjaimia tms. niin hajoaa varmasti vielä varmemmin :p

02.png01.png
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom