Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Stray

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Strooper12
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vajaat 8 tuntia meni ekalla kerralla ja oli kyl joka tunnin arvoinen, sympaattisin peli mitä olen pelannut. Menee kyl helposti parhampien indiepelien joukkoon mm. Journey, Flower, Limbo, mitä näitä nyt onkaan jotka omalla kohalla ovat siel kärkipaikas, tämä kuuluu siihen. Toisel kerral sit vedin speedrunin 1:44,jotain. Kerättävistä puuttui vaan 4 mitä itte ei löytänyt.

Tämä peli voisi toimia ihan hyvin suuren budjetin pelinä jossa olisi entistä isommat mapit ja lisää gameplaytä, tässäkin oli melko hyvin, oli sniikkailua ja jonkinlaista taistelua ja tietenkin niitä kissajuttuja mitä olisi voinut olla enemmänkin, pelin maailma myös todella näyttävä.

Mutta toimii tämä erinoimaisesti näin pienenä indiepelinäkin, ei kaiken tarvitse olla suuren budjetin tuotoksia. Uudellenpeluuarvoa ei tällä kyllä ikävä kyllä ole, tosin kun SIFUssa vaikka sekin ehkä jopa lyhyempi kun tämä, mut siinä voi suorittaa niitä kaikkia omia ennätyksiä ym, ja on tullut kaikkia modeja viel lisää.
 
Tämä tuli vihdoin aloitettua vaikka sana "vihdoin" on vähän kärjistetty koska vaikka julkaisusta onkin aikaa, niin fyysisen kopion hankkimisesta on paljon vähemmän sekunteja kulunut. Ei ole ehtinyt siis kaapissa/hyllyssä homehtua kauhean kauaa vaan pääsi heti Subnautica: Below Zeron jälkeen käsittelyyn.

Ja onhan tuo kissan käsittely todella hienoa. Se kulunut fraasi, "tunnet olevasi Batman" (tms), on pakko ottaa tässä käyttöön, sillä olen vihdoin tajunnut täysin miksi kissat tekevät asioita, joita tekevät. Minä itse asiassa haluaisin olla kissa! Minä haluaisin tiputella ruukkuja, pulloja ja muita asioita pöydältä koska se on ihan helvetin tyydyttävää. Mutta miksi? Ihan itsensä takia. Ei siitä hyödy yhtään mitään mutta se vain on hauskaa. Yhtä hauskaa on hypätä baaripöydälle työntämään kaikki alas tai kävellä näppäimistön päällä. Koska voin. Voisin toki oikeastikin ihmisenä tehdä samaa mutta sitten täytyisi siivota ja ottaa palautteen vastaan. Ei toimisi.

Pelin tärkein ansio onkin kertoa meille miksi kissat ovat kissoja. Mikään ei ole niin vapauttavaa kuin laittaa maailma palamaan, antaa muiden siivota ja saada vielä ihailevia huokauksia kun olet niin helvetin söpö tuhotessasi kaiken minkä irti saa. Verhot, matot, seinät, sohvat ja muut on vapaata riistaa!

Niin ja se pelin juoni ja tekeminenkin on kissana olemisen ohessa oikein mielenkiintoista ja tuo scifidystopia on omaan makuun täysi napakymppi. Tähän mennessä tulleet sivutehtävät/keräiltävät on myös olleen hauskaa tekemistä vaikka mitään maata mullistavaa ei olekaan tarjolla. Tunnelma tekee paljon, samoin kuin se kissana olo.

Hyppynapin automaattisuuskaan ei vie pelistä pois sen tasohyppelymäisyyttä vaan silti tuntuu että itse on ohjaksissa ja päättää mihin mennä. Kissathan eivät tee virheitä, joten olisi aivan lajivastaista käytöstä että hyppy voisi epäonnistua. Täysin oikea valinta siis pelimekaniikaksi että kissa ei "failaa". Paitsi toki siinä alussa mutta sehän ei ollut kissan syy ja jaloilleen aina tiputaan. Plus ne yhdeksän henkeä jne.

Vajaat 8 tuntia meni ekalla kerralla ja oli kyl joka tunnin arvoinen, sympaattisin peli mitä olen pelannut. Menee kyl helposti parhampien indiepelien joukkoon mm. Journey, Flower, Limbo, mitä näitä nyt onkaan jotka omalla kohalla ovat siel kärkipaikas, tämä kuuluu siihen. Toisel kerral sit vedin speedrunin 1:44,jotain. Kerättävistä puuttui vaan 4 mitä itte ei löytänyt.
Flower ei pitänyt minua otteessaan vaan se jäi kesken (ehkä täytyisi palata sinne) mutta muut on kyllä ehdottomasti loistavia kokemuksia ja helppo jo nyt laskea Stray samaan kategoriaan.

Tämä peli voisi toimia ihan hyvin suuren budjetin pelinä jossa olisi entistä isommat mapit ja lisää gameplaytä, tässäkin oli melko hyvin, oli sniikkailua ja jonkinlaista taistelua ja tietenkin niitä kissajuttuja mitä olisi voinut olla enemmänkin, pelin maailma myös todella näyttävä.
Ostaisin! Varsinkin tuon (käsittääkseni) neljännen chapterin tapainen avoimempi, hyvin rakennettu vapaa alue olisi hieno kissana tutkiskella ja availla uusia reittejä (kuten nyt verhoja aukomalla). Tulisi oikein mahtava "metroidvaniamainen" kissailu oikein tehtynä. Itse asiassa pelistähän saisi vähän Arkham-pelien tapaisen teoksen halutessaan: hiippailua, taistelua, saalistamista ja tutkimista. Toki tuo taistelu, jos sitä tarvitsee ollenkaan, voisi olla todellakin vähemmistössä ja enemmän olla sitä mitä nyt.

En toivoisi kuitenkaan mitään "tässä pelissä on isoin maailma ikinä"- tai "sata kertaa aiempaa peliä isompi"-hommia. Ne kun tuppaa olemaan vain sitä että tehdään isoa pelkän koon vuoksi ja se on sitten sitä copypaste. Mieluummin harkitusti tehty tiivis alue/kaupunki/kylä kuin "meillä on isoin kartta ikinä"-mentaliteetilla tehtyä kamaa.

Mutta toimii tämä erinoimaisesti näin pienenä indiepelinäkin, ei kaiken tarvitse olla suuren budjetin tuotoksia. Uudellenpeluuarvoa ei tällä kyllä ikävä kyllä ole, tosin kun SIFUssa vaikka sekin ehkä jopa lyhyempi kun tämä, mut siinä voi suorittaa niitä kaikkia omia ennätyksiä ym, ja on tullut kaikkia modeja viel lisää.
Kuulostaa ehkä oudolta mutta jos jatkossa haluaisivat vapaan hyppelyn, niin Elden Ringissä hevosella pomppiminen oli yllättävän tarkkaa/hallittavaa puuhaa ja sillä pystyi halutessaan melko helposti hyppäämään tarkasti todella pienillekin korokkeille. Jokin sellainen voisi olla tyydyttävää kissapeliin :D Jos siis haluaa vapaan pomppimisen tuon nykyisen sijaan.
 
Nii ei tän tarttis kyl olla mikään iso openworld jos tämä olisi suuren budjetin tekele, tämä nykyinen kelpaisi, vain lisää mappeja ja gameplaytä nii toimis varmasti paremmin.
 
Yhtään tätä pidempi pelin ei ainakaan pitäisi olla ilman, että esitellään lisää pelimekaniikkoja.
Pienet simppelit pelit on hyviä, mutta kuten kirjoitin, niin tämä oli vähän siinä rajalla että ehtiikö kaivata jotain lisää.
 
Joo ei näillä nykyisillä pelimekaanikoilla olis jaksanutkaan enempää, kyllästyminen iskis. Mutta hieman lisää tyylii biomutant tyylii (mitä en ole viel pelannut) mut ku siinäkin jotain elukoita nii joku vastaava mutta kissalla.
 
Oli hieno. Ensimmäinen kunnon PS5-kokemus, ja on kyllä hyvännäköistä jälkeä. Erikoismaininta tosiaan soundtrackille.

Onneksi tuli kuitenkin PS-plussaan, ei tätä ostaa olisi kannattanut. Tosi lyhyt ja eipä kai tuossa oikein mitään uudelleenpeluuarvoa ole.
 
Onneksi tuli kuitenkin PS-plussaan, ei tätä ostaa olisi kannattanut. Tosi lyhyt ja eipä kai tuossa oikein mitään uudelleenpeluuarvoa ole.
No jaa, minä nimenomaan ostin ja samoin olen tehnyt monien Game Passiin tulevien pelienkin kohdalla. Ihan sama uudelleenpeluuarvolle jos peli on ns. hyllykamaa eli kokoelmiin kuuluva teos. Tämän lasken helposti sellaisiin. Ymmärrän toki tuonkin näkökulman.
 
No jaa, minä nimenomaan ostin ja samoin olen tehnyt monien Game Passiin tulevien pelienkin kohdalla. Ihan sama uudelleenpeluuarvolle jos peli on ns. hyllykamaa eli kokoelmiin kuuluva teos. Tämän lasken helposti sellaisiin. Ymmärrän toki tuonkin näkökulman.
Harkinnut kanssa ihan fyysisen version hommaamista, ihan pelitiimin tukemismielessäkin, sen verran hyvä peli oli. Voisi jopa sanoa että GOTY.
 
En yhtään jotenkin tiedostanut että tämä olisi edes mahdollista. Jotenkin oletin että joku PS-yksinoikeus tms.

Kiva kuitenkin että tulee muuallekin. Pelasin itse ihan mieluusti PS5:lla.
PS yksinoikeushan tämä oli. Tai no PS + PC, mutta ei näistä ajallisista konsoliyksinoikeuksista koskaan tiedä, kun mitään ei kerrota.

Harvemmin kerrotaan kuinka pitkän aikaa peli on yksinoikeus ja ikinä ei myöskään saa sanoa onko sitten tämän ajan jälkeen tulossa muille alustoille. Siksi nämä onkin aina ihan mukavia yllätyksiä.
 
PS yksinoikeushan tämä oli. Tai no PS + PC, mutta ei näistä ajallisista konsoliyksinoikeuksista koskaan tiedä, kun mitään ei kerrota.
No jaa, en osaa laskea ajallisia yksinoikeuksia yksinoikeuksiksi kun ne eivät sitä tule lopulta olemaan.

Ymmärrän kuitenkin idean ja tuo tarkennus on ihan jees, en vain tiennyt/tiedostanut sitä tämän kohdalla. Vai oliko Sonylla tarkoituskin että ei oikein tarkalleen tiedetä onko lintu vai kala. Vai kissa.
 
Diggailin kovasti Straysta. Omaperäinen maailma, jonka nurkkia sai hienosti animoidulla kissalla koluta. Musiikkikin synkkasi kivasti robottimiljöön kanssa. Viehättävintä antia oli kissamaisuudet: mattojen raapiminen, esineiden pudottaminen hyllystä, jalkaa vastaan kiehnäys ja auringon rantuun nukkumaan käpertyminen. Ja tietty peli, jossa on oma nappi maukaisulle ei voi olla läpensä paha. Arvostin myös maltillista kestoa. Just passeli tällaiselle pelille. Pelin myötä aloin ehkä ymmärtää meidän kissojen sielunelämää enemmän. Purkit pudotetaan hyllyltä, koska niin voi tehdä! Mau.

Kiva, että yhä useampi saa kokea tämän pikkumestariteoksen.
 
Tottakai se oli tarkoitus. Tämä on juuri sitä "ei kerrota" -juttua. Markkinoidaan peliä yksinoikeutena niin paljon kuin mahdollista. Samaa tekee tietysti myös Microsoft. Se on pelin henki, mutta kuluttajan kannalta ärsyttävää.
Tuleeko tämä game passiin sitten kun tulossa on.
 
Ylös Bottom