Viikon verran mennyt julkaisusta ja tässä ensimmäisiä tunnelmia.
Tästä pelistä näkee että on laitettu paukkuja uusiin pelaajiin. Itse olen kiinnostunut tästä pelisarjasta jo SF4 aikoihin, mutta kokenut klassiset 6-napin kontrollit varsin haastavaksi. Kombojen muistaminen ulkoa, jokaisen hahmon omat erikoisliikkeet, taistelutaktiikan ja vastustajan heikkouksien huomioiminen; tuossa on paljon sisäistämistä jotta pääsee kunnolla sisään.
Nyt kun tuotu uusi modernit kontrollit niin itse huomaan että pystyn ennenkaikkea keskittymään mätkinnässä perusasioihin, niihin jotka lopulta vievät varsin pitkälle. Pystyn paljon paremmin analysoimaan mikä meni pieleen kun ja mitä kannattaa kokeilla hahmolla seuraavan kerran. Eikä tarvitse tuskailla ettei saa yhtäkään kunnon komboa tulille, koska sekin turhauttaa jos ei saa tehtyä edes muutaman liikkeen yhdistelmää. Itselle esimerkiksi avautui vasta kolmantena päivänä se aha-elämys iskujen ajoituksen kanssa, että jokaisessa iskussa on se pieni tauko. Se on se signaali jolloin seuraava liike tai painike pitää saada tehtyä, jotta kombo jatkuu. Tämänkaltaisten ihan perusasioiden opetteluun modernit kontrollit auttaa ymmärtämään peliä paljon paremmin.
World Tour on myös ollut viihdyttävää hupia, joka pikkuhiljaa opastaa pelin mekaniikkoihin. Tarina on monilta osin hyvin pilke silmäkulmassa tehty ja tunnelma on varsin kepeä, mutta minusta se sopii ja osoittaa sen että ei tätä peliä kannatta ottaa turhan vakavasti. Hahmot ovat hyvin persoonallisia omalla tavallaan ja minusta on hyvä että osataan myös hassutella hahmojen ja tilanteiden kanssa.
Battle Hubisa on keskitytty lähinnä rankkumatseihin ja tällä hetkellä homma on toiminut varsin hyvin. Pari päivää sitten oli pidempi katko, taitaa olla että yleisöryntäys on yllättänyt, mutta muuten nettipeli on toiminut hienosti. Myös sopiva vastustajien taso löytyy hyvin sillä uudella hahmolla kun aloittaa taistelut, ensimmäiset 10 matsia peli kokeilee eritasoisia vastustajia jonka jälkeen sinulle annetaan tasosi sopiva liiga josta pääsee sitten jatkaa kohti ylempiä liigatasoja.
Fighting groundissa pitää antaa iso plussa hahmo-oppaille (Character guides). Itse olen huomannut tämän olevan todella hyödyllinen käydä jokainen hahmo läpi jossa kerrotaan miten hahmolla kuuluu pelata. Loistava lisä joka auttaa pääsemään paremmin käsiksi. Tällä hetkellä olen 3 hahmoa kokeillut, ja aikeissa on kokeilla jokaista josta sitten valitsen itselleni sopivimman.
Mutta jos olet kuten minä, jolle taistelupelit ovat tuntuneet liian monimutkaiselta, niin tämä on se peli joka ainakin tekee parhaansa että pääsee sisään. Jos haluaa vertaistukea niin suosittelen
http://taistelupelit.fi/ josta pääsee Discord kanavalle ja voi käydä keskusteluja kanssamätkijöiden kanssa sekä siellä järjestetään suomiturnauksia.