Vastaus: Street Fighter IV [X360]
Jeps, kannattaa tosiaan hyväksyä ne live haastamiset, tappeluita tulee todella tiuhaan tahtiin. Tosin onhan se välillä ärsyttävää, että peli keskeytyy, juuri kun on voittamassa todella tiukan tappelun.
Voisinpahan itsekin pistää pientä vuodatusta pelistä, kun on jo parisen kymmentä tuntia tullut pelailtua. Ihan näin aluksi arcade modesta, joka on yksi raivostuttavimmista puolista pelissä. CPU:t menevät törkeän vaikeaksi jo mediumilla (tämä kyllä riippuu vähän itse hahmoista, jotkut ovat vaikeampia kuin muut) ja kaiken kruunaakin lopuksi Seth, pelin rasittavin ja ylivoimaisin hahmo (arcadessa). Jotta se viimeinen, pakollinen taistelu olisi mahdollisen rasittava, ovat Sethin healthit ja damage arcadessa paljon tavallista korkeammat. Ensimmäistä kertaa kun pääsi Sethiä vastaan netissä pelailemaan, tulikin kummasteltua, miten Seth kaatuu niin nopeaa. Arcade mode on kohtuu hirvittävä, mutta kyllähän tämä huomattiin jo Super Street Fighter II Turbo HD Remixissä. Mutta plussaa siitä, ettei arcade ole enää yhtä naurettava kuin HD Remixissä, jossa vaikeustasolla ei tuntunut olevan mitään väliä. Jo easyllä viimeisimmät vastustajat ovat miltei mahdottomia voittaa ilman muutamaa tappioo ensin. Mutta ei arcadesta kehtaa liikoja valitella, tuskin kukaan osti pelin yksinpeliä varten.
Onhan pelissä sitten arcaden lisäksi nuo challenget. Itse en ole vielä paljoa niitä pelaillut, mitä nyt muutaman survivalin ja pari trialiakin. Kyllähän ne toimivat ja trialeita pelatessa voi oppia pari uutta comboakin. Mukavaa ajankulutusta, jos vaikka se liveaika pääsee loppumaan. Yksi positiivinen uudistus HD Remixistä on myös pelaajien health. HD Remixissä se tuntui loppuvan aivan liian nopeaa, hyvä kun superliikettä ehti saada käyttöön. Ja muutenkin Street Fighter IV:ssä tulleet uudistukset tekevät tappelusta niin tiukkaa ja intensiivistä loppuun asti. Comebackit epätoivoisimmista tilanteista ovat aina mahdollisia.
Sitten moninpeliin, joka onkin jo huomattavasti nautinnollisempi kokemus. Onhan se totta, että on noin 90% mahdollisuus, että vastustajaksi hyppää Ryu/Ken. Tämä huomattiin jo HD Remixissä, eikä se tullut yllätyksenä. Mutta eipähän tästäkään voi enempää valitella, kun kerran itsekin pelailen Ryulla sekä joskus Sagatilla. Kumminkin, moninpelin toimivuus on todella hyvä enkä ole vielä yhteenkään lagiseen matsiin törmännyt. Tosin kyllähän sen jo aulassa huomaa, että jos ruudulla näkyy se yksi palkki viidestä, niin kannattaa suosiolla poistua. Nettipeli toimii parhaimmillaan tuon live haastamisen avulla. Arcadea voi hakata ajankuluksi, kun odottelee uutta vastustajaa. Haastajia tulee nopeaan tahtiin eikä siinä ehdi tylsistyä millään. Mutta muuten tuon pelin etsimisessä netissä on huomattavia vaikeuksia. En itse ole paljoa sitä käyttänyt, mutta kun aina välillä koittelee niin "could not join" ja "game is full" tekstit ovat yllättävän yleisiä. Enpä sitten tiedä, mistä tämä johtuu, mutta onhan se hieman harmillinen asia. Olisi Capcomin väki saanut pistää peliin myös samanlaisen Lobby systeemin kuin HD Remixissä, ainakin edes valinnaiseksi. Silloin olisikin voinut pyytää pari kaveria yhteen lobbyyn ja pelailla vuorotellen. Saisi myös samalla vähän vaihtelua vastustajasta, ellei sitten joku ole ylivoimainen. Joka tapauksessa, nettipeli kyllä pelaa eikä siitä löydy paljoa valittamista. Kun huvittaa netissä pelata, niin kyllä sitä peliseuraa löytyy. Koko pelin paras kohta onkin sitten se local moninpeli. Toimii yllättäen ongelmitta ja onhan se hauskempaa, kun saa huutaa kaverille päin naamaa, kun kerran siinä vieressä istuu.
Street Fighter IV lunasti kaikinpuolin omat odotukseni, aivan mahtava tappelupeli, paras tästä genistä. Kovana Street Fighter-sarjan fanina tätä kyllä jaksaa ja tulee pelattua vielä pitkään. Suosittelen peliä ehdottomasti jokaiselle tappelupelien faneille, jos vähänkin kiinnostaa niin kannattaa ostaa. Itse ainakin yhdyn täysin
metacriticin keskiarvoon. On se vain niin hyvä.