Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Subnautica

Kiinnostaa kyllä. Perkule ku jääny ihan liian vähälle pelaamiselle koko Subnautica. Hieno peli.
 
Subnautica oli kyllä todella loistava peli ja ehdottomasti pitää tätäkin harkita. Onko tämä nyt joku sivuosa, jatko-osa vai mikä? DLC tämä ei taida olla, vai onko? Onko tämän koosta jotain arviota, eli onko samaa luokkaa kuin aiempi vai pienempi/isompi?
 
Subnautica oli kyllä todella loistava peli ja ehdottomasti pitää tätäkin harkita. Onko tämä nyt joku sivuosa, jatko-osa vai mikä? DLC tämä ei taida olla, vai onko? Onko tämän koosta jotain arviota, eli onko samaa luokkaa kuin aiempi vai pienempi/isompi?
On jatkoa Subnauticalle. Steamin sivujen mukaan tämän tapahtumat sijoittuisivat vuoden alkuperäisen Subnautican jälkeen. Kartan koko on vissiin pienempi, mutta tällä kertaa on enemmän maatakin tutkittavana.

Kauheasti en ole tästä uskaltanut katsoa videoita, kun en halua spoilaantua, mutta ainakin tarinaan ovat ilmeisesti panostaneet ja nyt on päähenkilölläkin ääninayttelijä, niin ei tarvitse mykkää hahmoa ohjailla :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Onko tässä Xbox versiossa myös Suomitekstit ?
Pelin valikot ja esineiden nimet on suomennettu, mutta itse puheen teksitityksiä pelissä ei ole edes englanniksi.

Edit: @timpe muistin väärin ja on tässä näköjään myös tekstitys Suomeksi.

En muistanutkaan, että olivat koko pelin suomentaneet :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tuli ilmaiseksi ladattavaksi ps4lle niin mitään ennakkotietoja kaivamatta latasin ja jäin koukkuun totaalisesti!

Kaikkien räiskintä ja zombi pelejen vastapainoksi tälläinen kaunis, rauhallinen ja mielenkiintoinen sukeltelu on kyllä just eikä melkein.

Pidän myös siitä että pelaajaa ei auteta liikaa vaan jos haluat tai tuuri ei osu kohdalle saat sukellella tunti kausia etsin uusia paikkoja!

Ihan 6/5 peli
 
Subnautica saa ilmaisen päivityksen PS5 versioon 14.5, mutta PS4 tallennukset eivät toimi PS5 versiossa.

Päivityksen saa nekin, jotka latasivat tuon Sonyn Play at Home kampanjasta.

 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Onko tässä sama kuin Stranded deep pelissä hahmolla jatkuva jano ja nälkä. Kyseisessä pelissä meni just hermot siihen.
 
Onko tässä sama kuin Stranded deep pelissä hahmolla jatkuva jano ja nälkä. Kyseisessä pelissä meni just hermot siihen.
Niitä ei ole pakko ottaa mukaan eli voi pelata ilmankin. Minulla ne oli ja otti usein päähän. En ikinä näistä ominaisuuksista ole saanut pääosin kuin ärsytystä. Ovat vain sellaista pakollista mikromanagerointia, joka tappaa rytmin kaikesta muusta. Sama vika vaikkapa aseiden hajoamisessa (jota tässä ei ärsyttävällä tavalla muistaakseni ole).

Tiukkoja tilanteita niiden takia kyllä syntyi mutta yli puolet ajasta nuo otti päähän.

Toisaalta paras olisi että tähän saisi jonkin paremman etenemisen: alussa vaikeaa ja tuskaistakin mutta loppua kohden automatisoitu systeemi, joka ruokkisi pelihahmoa esim. kun tällä olisi jokin härpäke tätä varten. Hieman tämä toteutuukin pelin edetessä mutta ei tarpeeksi.

Spoilerissa tarkennusta janoon ja nälkään liittyen siitä, millaiseksi touhu kehittyy:

Lopussa kun on tukikohdat ja kulkuneuvot kunnossa niin kyllähän sinne jokainen varmasti on kehittänyt veden ja ruuan kasvatussysteemit mutta silti vielä lopussakin tuntui että homma meni turhaksi varastoinniksi ja varmistamiseksi että on tuhat vesi- ja ruoka-itemiä mukana.

En tietysti ole pelannut ilman nälkää ja janoa tätä, joten ehkä se onkin iso osa kokemuksen jännityksestä kun lähtee johonkin kauemmas tutkimusmatkalle ja on enää pari pulloa vettä ja puolikas käntty jäljellä.

Harmittavasti tässä ei tainnut olla on/off-säätöä nälälle & janolle niin voisi aluksi pitää ja kun/jos alkaa ärsyttämään niin pois päältä. Tietenkin tällä voisi välttää kaikki vaaranpaikat vääntämällä ominaisuudet pois kun meinaa kuolo kohdata, joten sen kautta tajuan miksei tätä sallita. Vaikkakin yksinpeli kyseessä, joten jokaisen oma kokemus, eli voisi salliakin.
 
Onko tässä sama kuin Stranded deep pelissä hahmolla jatkuva jano ja nälkä. Kyseisessä pelissä meni just hermot siihen.
Tässä on vaikeustasoja.

Freedom (ei nälkää tai janoa)
Survival (nälkä ja jano)
Hardcore (jos kuolee, niin peli alkaa alusta)
Creative (kaikki kamppeet auki, ei saa trophyjä tai achievementteja)
 
Hardcore voisi olla ok jos peli olisi roguelike. Tässä kuitenkin on selvä etenemisen reitti, joten tuollainen on oikeastaan enemmän niille, jotka pelin on jo läpäisseet ja haluavat haastaa itsensä. Vaikea kuvitella että tuota kannattaisi valita ensimmäiselle pelikerralla. Ellei ole joku tubettaja, jonka on pakko tehdä erikoisuuksia.

Siitä huolimatta että tuossa aiemmin hieman lyttäsin nälkää ja janoa, niin se on kuitenkin sillä tapaa olennainen osa kokemusta että harvemmin mikään asia olisi tuntunut niin tiukalta tai kiireelliseltä jos ei olisi kiire juomaan tai syömään. Parhaimmillaan tämä olisi sitä että tukikohtaa kohti kiiruhtaessa piti nappailla parista paikkaa matkalta juotavaa että pääsee juuri ja juuri perille kotiin, jossa meinaa melkein jo kuolla nälkään kunnes saa varastosta "vedet ja leivät" suuhun.

Nälkä ja jano siis toivat hyvää vaaran tuntua peliin mutta ärsyttivät silloin kun näitä piti värkätä minuuttitolkulla varastoon. Kun homma alkaa sujumaan ja varastot on täynnä, niin asian voisi jo mielestäni automatisoida niin että esim. sukelluspukuun voisi tehdä päivityksen, joka juottaa ja syöttää pelihahmoa automaattisesti. Mutta tämä pitäisi olla auki vasta loppupelissä kun näitä tarpeita on muutenkin varastot täynnä ja niiden kanssa säätäminen on enää arkirutiinia eikä mitään vaarantuntua synny ellei välttämättä lähde tukikohdista ilman evästä.
 
Itselleni syömiset ja juomiset sekä myös aseiden ja varusteiden hajoamiset ovat kyllä niitä pahimpia turnoffeja peleissä. Ei vaan jaksa sellaista jatkuvaa mikromanageerausta millään. En myöskään kaipaa jatkuvaa painetta ja vaaran tunnetta peleihin, vaan tuo tunne on parhaimmillaan, kun sitä tulee vain hallitusti ja hetkittäin ja muutoin voi myös välillä selkeästi pelatessa rauhoittua ja rentoutua.

Ymmärrän toki, että tämäkin asia on varsin yksilökohtainen. Koen kuitenkin omassa työssäni aika kovia paineita aivan tarpeeksi, jotta voisin pelaamisesta juurikaan nauttia, jos pelissä on jatkuvaa painetta ja vaaran tunnetta. Hienoa joka tapauksessa, että tässä pelissä voi nuo turhat paineen aiheuttajat kuitenkin halutessaan jättää pois. Tämä saisi peleissä olla ylipäätään vaihtoehtona.
 
Jos kysyttäisiin että haluanko nälkää, janoa ja vastaava peleihin vastaisin ei. En voi kuitenkaan kieltää etteikö juuri niiden takia Subnautica olisi ollut ajoittain todella jännittävä pelata. Sellaista "ehdinkö vielä tuolta louhia kivet vai joko pitäisi mennä ettei kuole janoon"-punniskelu.
 
Tänään tuli Series X|S ehostukset päivityksenä ja valikkoihin ilmestyi mahdollisuus valita Performance tai Quality asetus.

Onkos pleikkarille tullut?
 
Onkos pleikkarille tullut?
Nyt on, mutta tuttuun PlayStation-tyyliin ensin pitää käydä kauppapaikalta etsimässä Subnautica Free PS5 Upgrade -versio. Olemassaoleva PS4-versio ei siis varsinaisesti päivity, vaan PS5-versio on ihan oma erillinen pelinsä/asennuksensa.

Koko on tuollainen varsin maltillinen 3,76 gigatavua, eikä siis syö kovinkaan isoa siivua PS5:n SSD:ltä.
 
Tänään mennyt kokopäivä Subnautican PS5-version parissa. On samaan aikaan rentouttavaa, kuumottavaa ja mielenkiintoista pelattavaa. Pelin maailmaan on helppo uppoutua, mutta saa kuitenkin edetä rauhassa omaa tahtia.

Aikoinaan PC:llä pelasin muutaman tunnin peliä, mutta kyllästyin siihen jatkuvaan mikromanagerointiin, joka tuli tutkimisen ja etenemisen tielle. Tällä kertaa aloitin ilman nälkää ja janoa, joka tuntuu paljon hauskemmalta kokemukselta.

Kuumottavinta lienee se, että ei tiedä yhtään mitä sieltä merenalaisessa maailmassa tulee vastaan. Saa nähdä kuinka syvälle ja pimeään sitä uskaltaa vielä mennä tutkimaan...
 
Ei ole kummoinen PS5 päivitys. Vaikuttaa siltä että ainut mitä on tehty on lisätty mahdollisuus lukitsemattomaan ruudunpäivitykseen tai lukittuun 30fps. Lukitsemattomalla peli tökkii ja ruutu repeilee, pitää käyttää samaa vsync 1 konsolikomentoa kuin PS4 jos haluaa lukitun 60fps. On tuossa se parannus että peli pyörii nyt joka paikassa 60fps, PS4 sisätilat ja kalat sun muut on vsync 1 komennolla 30fps.

Eiköhän tähän korjaus tule, saisivat samalla nostaa resoluutiota, nyt taitaa olla molemmilla asetuksilla 1080p.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli huomattua, että Kyklooppi nousee itsestään pintaan. Prawnilla ku seikkailee vähän, niin sukellusvene on selvästi noussut kymmeniä metrejä ku tulee takas. 4 vuoden aikana monta kertaa läpäissyt tämän loistopelin, eikä tuollaista ole ennen käynyt. PS5 versio kyseessä.

Edit. Ei enää mitään. Kyseessä oli Floater. :D
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom