Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Suomen presidentinvaalit.

Vastaus: Suomen presidentinvaalit.

jryi sanoi:
Siihen on syynsä, että politiikka (tai uskonto) ei ole suositeltava aihe small-talkissa, kyseessä on kuitenkin sen verran tärkeä ja tunteita herättävä aihe, että keskustelun pitäminen asiassa henkilöönmenemisen sijaan on vaikeaa. Siksi en itse ole viitsinyt pahemmin edes osallistua näihin keskusteluihin, koska tiedän että joskus lähtee juttu sen verran räpylästä että jälkiä saa siivoilla pitkään.
Jep... tuli tämä huomattua itsekin kun juttelin äipän kanssa lounastaessa vaalituloksista ja totesin siinä sitten normaalilla äänellä, mutta hieman innostuneena, että Halonen ei olisi tuolla vaalikampanjalla voittanut jos olisi ollut vasta ensimmäistä kertaa ehdolla, niin kääntyi eräs keski-ikäinen mamma katsomaan pahalla silmällä murto-osa sekunniksi, että mikäs junnu täällä politiikkaa selostaa. Ei toki sanonut mitään, mikä on ihan hyvä, ettei mennyt poliittiseksi tappeluksi koko lounas :)

Tuohon, että Halonen ottaa Niinistön "teemat" huomioon, tai ainakin väittää näin tekevänsä, voi olla tyytyväinen. Emäntä kun haluaa olla koko kansan presidentti, niin on parasta ottaa se 48,2 prosenttia kansasta kanssa mukaan laskuihin. Ei se ihan pieni luku kuitenkaan ole.
 
Vastaus: Suomen presidentinvaalit.

Dr Evil sanoi:
Jeps, kyllä minä ymmärsin mitä tarkoitit... Olet kyllä oikeassa siinä, että uskonto ja politiikka ovat aika räjähdysherkkää kamaa, ja helposti menee yli. Kuitenkin vielä tuosta ylinopeusasiasta sen verran että, käsittääkseni Suomi on ainoa maa maailmassa, jossa voi saada noin kovia sakkoja, ja usein kun joku äveriäs mies Suomessa on sakot saanut, niin uutiskynnys on ylittynyt ympäri maailman kun loppukevennyksissä ympäri maailman pyöritellään päätä, että onpa sairas juttu, no minä olen samaa mieltä heidän kanssaan ja en pysty ikinä pääsemään samalle aaltopituudelle ihmisen kanssa jonka mielestä yli sadantuhannen euron ylinopeussakot ovat ok, osaltaan tähän vaikuttaa se, että pidän ylinopeutta ajamista sangen mitättömänä rikkeenä (edellyttäen, että muut ihmiset eivät ole oikeasti vaarassa) ja osaltaan sen takia, että tälläinen sakotuskäytäntö mielestäni syrjii rikkaampia ja on liian ankara rikkeeseen nähden, joten ei tästä sen enempää.
Sairasta on se, että joku tienaa niin paljon, että saa Suomessa sadantuhannen euron ylinopeussakot. Sakkojen jälkeenkin tällaisia summia tienaavalle jää rahaa moninkertaisesti normaalipalkan saajaan nähden.

Nojoo, tässä keskustelussa ei päästä mihinkään. Minä ymmärrän kyllä Dr Evilinkin pointin, ja hän varmasti minun, mutta kun kumpikaan - eikä kukaan muukaan - ei vain taivu.

NviperO, olisipa minullakin tuollainen äiti! Minun äippäni maksaa sohvalla Seiskaa lukien ja sanoo "Ei kiinnosta."
 
Vastaus: Suomen presidentinvaalit.

Eli pikkukommari = kaikki vasemmistolaista aatetta kannattavat. Eikös radikaalia tuloerojen tasoittamista olisi kuitenkin vasta se, että kaikki saisivat samat tulot? Vasemmistolaisuus kuitenkin ajaa käytännössä sitä, että kaikille taataan jonkinlainen toimeentulomahdollisuus. Noh, onneksi en ole aiemmin politiikkaan jaksanut perehtyä, pitäisi vielä jaksaa lukea Wikipediasta vasemmistolaisuuden ja oikeistolaisuuden kuvaukset, etteivät menisi sekaisin puolueiden aatesuuntien kanssa.

Vasta tämän vuoden puolella tullut opeteltua kunnon annos poliittista historiaa ja nykytilaa ja politiikan taustoja. Tänään tuli myös mukavasti Teemalta etälukion ohjelmia, jotka jaksoi katsoa. Toisaalta kannatukseni on näillä näkymin menossa tietoyhteiskuntapuolueelle, jahka saavat ensin yhdistyksen pystyyn ja sitten kyllin suuren kannatuksen saadakseen puolueen statuksen. Tämän puolueen myötä oikeastaan ylipäätään kiinnostuin politiikasta, kun vihdoin tuli jotain jota voin selkeästi kannattaa.
 
Vastaus: Suomen presidentinvaalit.

Dr Evil sanoi:
en pysty ikinä pääsemään samalle aaltopituudelle ihmisen kanssa jonka mielestä yli sadantuhannen euron ylinopeussakot ovat ok, osaltaan tähän vaikuttaa se, että pidän ylinopeutta ajamista sangen mitättömänä rikkeenä (edellyttäen, että muut ihmiset eivät ole oikeasti vaarassa) ja osaltaan sen takia, että tälläinen sakotuskäytäntö mielestäni syrjii rikkaampia ja on liian ankara rikkeeseen nähden, joten ei tästä sen enempää.
Ei tosiaan tästä aiheesta enempää tässä ketjussa, aiheelle avattu oma keskustelu, koska ylinopeudet eivät enää etäisestikään liity presidenttikeskusteluun. Yritetään siis pysyä tässä ketjussa tässä asiassa, tai lopetetaan keskustelu, kun vaalitkin meni jo.
 
Vastaus: Suomen presidentinvaalit.

Pahoittelen, mutta nyt on pakko vielä vähän työntää keskustelua ohi asiayhteydestä. Asia ei liity ylinopeussakkoihin, vaan tässä ketjussa esiintyvään quoteen. Pahoittelut, jryi :)
Cyrus1 sanoi:
Olen melko varma ettei tässä maassa ole yhtäkään insinööriä työssä, joka ei tulisi perkeleen hyvin toimeen.
Ollessani töissä sahalla, työntekijöille maksettiin peruspalkan lisäksi tuotantolisää. Johtajilla oli kiinteä kuukausipalkka. Vuoropomonani toimi maineikkaasta koulusta aikapäiviä sitten valmistunut insinööri.

Ainakin sillä hetkellä kun minä pääsin töihin, minulle (siis tavan duunarille) maksettiin enemmän palkkaa kuin johtajalleni, joka oli ollut asemassaan (varmisti, että tehdas pyörii kahdeksan tuntia) jo vuosia. Tämä johtui siitä, että tavaraa oli valmistunut mukavaan tahtiin ja tuotantolisä nosti duunareiden kokonaispalkan johtajan palkkaa korkeammaksi.

Minua vain huvitti ajatus siitä, että pomoni oli käyttänyt neljä vuotta elämästään opiskeluun (yli 300 annosta makaronia/vuosi + töihin päästyään opintolainan takaisin maksu). Sillä välin kun hän opiskeli, monta peruskoulun kesken jättänyttä alkoholistia tienasi tehtaalla jo hyvää rahaa. Ja tienasi hänen tullessa töihin vielä häntäkin enemmän kuukaudessa. Ja jaksoivat muuten vielä saadessaan pomoaankin enemmän palkkaa valittaa siitä, kuinka "ei siitä tilistä jää laskujen jälkeen mitään käteen."

Eli ei mikään insinöörikoulutus takaa muita leveämpää elämää. Meillä oli monta insinööriä myös ihan linjalla töissä. Tilanne nyt vain on se, että vuodessa valmistuu hitonmoinen läjä insinöörejä/diplomi-insinöörejä, eivätkä kaikki heistä voi olla Nokian johtajia.

Ja mitä tuohon verokysymykseen tulee... Voi olla, että jos rikkaiden tuloista ei annettaisi 50 prosenttia valtiolle, formulakuskit ja suuryritykset eivät pakenisi verojaan ulkomaille. Pidettäisiin raha Suomen sisällä. Rikkaita pysyisi Suomessa huomattavasti isompi määrä, heille jäisi käteen enemmän, valtio saisi enemmän ja voitaisiin elämää kaltoin kohdelleillekin jakaa nykyistä suurempia tukia.
 
Vastaus: Suomen presidentinvaalit.

Griever sanoi:
Voi olla, että jos rikkaiden tuloista ei annettaisi 50 prosenttia valtiolle, formulakuskit ja suuryritykset eivät pakenisi verojaan ulkomaille. Pidettäisiin raha Suomen sisällä. Rikkaita pysyisi Suomessa huomattavasti isompi määrä, heille jäisi käteen enemmän, valtio saisi enemmän ja voitaisiin elämää kaltoin kohdelleillekin jakaa nykyistä suurempia tukia.
Niin, voi olla - tai sitten ei.
 
Ylös Bottom