Suicide Squad -topikin innoittamana jäin pohtimaan sitä, miten pelifirmat ovat onnekkaita mitä asiakasuskollisuuteen tulee. Tai no, tiettyyn rajaan asti: toisessa ääripäässä ovat sitten pelaajat jotka lähettelevät tappouhkauksia ja arvostelupommittavat pelejä kun eivät tykkää jostain ratkaisuista, joten ehkei pelifirmoja kannatakaan yleisesti kadehtia.
Mutta palataan aiheeseen: Rocksteady on tehnyt jo jonkin aikaa sitten muutaman erinomaisen Batman-pelin (henkilökohtaisesti pidän kahta ensimmäistä fantastisina ja Arkham Knightia ja VR-peliäkin oikein hyvinä). Tällä studio on, oikeutetusti, jäänyt pelaajille positiivisesti mieleen. Nyt ollaan kuitenkin tilanteessa, että pelistudio on lähtenyt työstämään hiukan erilaista projektia (let's face it: Rocksteady on saavuttanut tähän mennessä maineen yhden pelisarjan peleillä), joka näyttäisi johtavan enemmän tai vähemmän epäonnistumiseen, tai no ainakin siihen että kaikkia odotuksia ei saavuteta.
Kiinnostavaa on se, että pelaajat tuntuvat olevan aiempien positiivisten kokemusten perusteella jotenkin aivan ihmeissään, että miten näin voi käydä. Kai tämän on pakko olla julkaisijan vika, onko joku pakottanut Rocksteadyn tekemään huonon pelin? Tai sitten fiilistellään sitä, että ainakin studion johto ja miksei parhaat suunnittelijatkin ovat jo karanneet studiosta. Eikä siinä mitään, mutta ajatusleikkinä tämä ei varmastikaan päde aivan kaikkiin yrityksiin. Hiukan toisenlainen tuote ja toisenlainen tilanne ja epäonnistuneesta projektista karkaavia syytettäisiin vastuunpakoilusta ja uppoavan laivan hylkäämisestä, ei ainakaan pidettäisi sankareina.
Toki joillekin (harvoille?) tulee mieleen myös se työelämän lainalaisuus, että aiemmin jossain onnistuneet ihmiset voivat epäonnistua jossain toisessa asiassa. Varsinkin jos kyseessä on massiivinen projekti erilaisine intresseineen. Ehkä joku kaunis päivä saamme lukea tarinan siitä, että mikä kaikki meni vikaan.
Tästä ei jaksaisi tehdä topikkia, jollei samaa keskustelua olisi hiukan eri muuttujilla käyty hetki sitten Arkanen ja CDPR:n kanssa, joista varsinkin jälkimmäinen kohosi messiasasemaan melkeinpä yhden pelin myötä. Ja ihan kuin näitä ei olisi tapahtunut ennenkin. Aikoinaan Nintendolle tämän omilla konsoleilla hyvin kampoihin laittanut Rareware poistui Nintendon omistuksesta keskinkertaisella Zelda-kloonilla eikä koskaan tehnyt kalliilla firman ostaneelle Microsoftille aiempien vuosien veroista megahittiä. Rarelta sankarillisesti poistuneet, oman firman eli Free Radicalin perustaneet tekijät loivat muutaman onnistuneen Timesplitters-pelin, lopulta floppasivat Hazella ja noh niin onko sieltä kuulunut enää mitään? Tämä siis vain yhtenä lukemattomista esimerkeistä.
Parhaatkin putoavat joskus. Ja jos eivät putoa, niin sitten he kuuluvat todella harvinaiseen joukkoon jolle pitää nostaa lakkia päästä.
Horisin vähän niitä ja näitä, mutta olisi kiinnostaa kuulla ja jakaa kommentteja rakastettujen pelistudioiden nousuista ja tuhoista, upeista tekeleistä ja karvaista pettymyksistä ja tarinoista näiden taustalla. Jos ei muuta niin esimerkiksi Konamista voipi alotella.
Mutta palataan aiheeseen: Rocksteady on tehnyt jo jonkin aikaa sitten muutaman erinomaisen Batman-pelin (henkilökohtaisesti pidän kahta ensimmäistä fantastisina ja Arkham Knightia ja VR-peliäkin oikein hyvinä). Tällä studio on, oikeutetusti, jäänyt pelaajille positiivisesti mieleen. Nyt ollaan kuitenkin tilanteessa, että pelistudio on lähtenyt työstämään hiukan erilaista projektia (let's face it: Rocksteady on saavuttanut tähän mennessä maineen yhden pelisarjan peleillä), joka näyttäisi johtavan enemmän tai vähemmän epäonnistumiseen, tai no ainakin siihen että kaikkia odotuksia ei saavuteta.
Kiinnostavaa on se, että pelaajat tuntuvat olevan aiempien positiivisten kokemusten perusteella jotenkin aivan ihmeissään, että miten näin voi käydä. Kai tämän on pakko olla julkaisijan vika, onko joku pakottanut Rocksteadyn tekemään huonon pelin? Tai sitten fiilistellään sitä, että ainakin studion johto ja miksei parhaat suunnittelijatkin ovat jo karanneet studiosta. Eikä siinä mitään, mutta ajatusleikkinä tämä ei varmastikaan päde aivan kaikkiin yrityksiin. Hiukan toisenlainen tuote ja toisenlainen tilanne ja epäonnistuneesta projektista karkaavia syytettäisiin vastuunpakoilusta ja uppoavan laivan hylkäämisestä, ei ainakaan pidettäisi sankareina.
Toki joillekin (harvoille?) tulee mieleen myös se työelämän lainalaisuus, että aiemmin jossain onnistuneet ihmiset voivat epäonnistua jossain toisessa asiassa. Varsinkin jos kyseessä on massiivinen projekti erilaisine intresseineen. Ehkä joku kaunis päivä saamme lukea tarinan siitä, että mikä kaikki meni vikaan.
Tästä ei jaksaisi tehdä topikkia, jollei samaa keskustelua olisi hiukan eri muuttujilla käyty hetki sitten Arkanen ja CDPR:n kanssa, joista varsinkin jälkimmäinen kohosi messiasasemaan melkeinpä yhden pelin myötä. Ja ihan kuin näitä ei olisi tapahtunut ennenkin. Aikoinaan Nintendolle tämän omilla konsoleilla hyvin kampoihin laittanut Rareware poistui Nintendon omistuksesta keskinkertaisella Zelda-kloonilla eikä koskaan tehnyt kalliilla firman ostaneelle Microsoftille aiempien vuosien veroista megahittiä. Rarelta sankarillisesti poistuneet, oman firman eli Free Radicalin perustaneet tekijät loivat muutaman onnistuneen Timesplitters-pelin, lopulta floppasivat Hazella ja noh niin onko sieltä kuulunut enää mitään? Tämä siis vain yhtenä lukemattomista esimerkeistä.
Parhaatkin putoavat joskus. Ja jos eivät putoa, niin sitten he kuuluvat todella harvinaiseen joukkoon jolle pitää nostaa lakkia päästä.
Horisin vähän niitä ja näitä, mutta olisi kiinnostaa kuulla ja jakaa kommentteja rakastettujen pelistudioiden nousuista ja tuhoista, upeista tekeleistä ja karvaista pettymyksistä ja tarinoista näiden taustalla. Jos ei muuta niin esimerkiksi Konamista voipi alotella.