Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Super Mario Bros. Wonder

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jirza
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Switchi näyttää peliajan sijaan vain sitä, että pelasin peliä ensimmäistä kertaa viikko sitten, niin tarkaa aikamäärää en tiedä, mutta arvioisin n. 10 tuntia siihen uponneen.
Siinä menee se 10 päivää tuolla tekstillä, sen jälkeen näkee vasta tunnit. Vähän hönöä, sano. Mutta coolio, että peli maistui. Ite vielä hankkimatta, mutta kyllä sitä joskus vielä.
 
Tuli nyt alkuviikosta hommattua vihdoin tämä ja tänään meni 100% läpi.
Lyhyesti listaan positiivisia ja negatiivisia asioita ja aloitetaan positiivisista.

- Kekseliäitä kenttiä ja ei tullut pelin aikana tunnetta että toistaisi itseään
- LSD-kohtaukset olivat oikeasti hyviä vaikka aluksia pelkäsin niiden pilaavan pelin. Iso plussa näistä.
- Badge Challenge kentät erittäin hauskoja, vaikka tosin ihan liian helppoja.
- Badge marathon kenttä. Huikea rytmitys myös siinä, kun aina kolmen haasteen jälkeen tulee checkpoint. Isoimman nautinnon tässä pelissä sain kun pelasin tuota kenttää.
- Sitten... no eipä oikeastaan tule muuta mieleen kuin ne perusjutut mitkä marioissa ovat aina kunnossa, kuten kontrollit ja pelattavuus muuten.

Sitten ne negatiiviset asiat:
- Isoin miinus on pelin helppous, joka ainakin omalla mittapuulla tiputtaa vähintään kokonaisella numerolla pelin loppuarvosanaa. Pelissä oikeastaan on vain yksi vaikea kenttä joka on tuo Badge marathon. Nuo muut haastavat kentät ovat yksinkertaisuudessaan niin lyhyitä, että hirveän montaa yritystä ei tarvitse niin ne on jo opittu ja suoritettu.
- Peli tuntui todella lyhyeltä. Periaatteessa peli ei kaipaa lisää kenttiä jotta saisi lisää pituutta, vaan sitä vaikeusasteen nostoa, että melkein kaikki kentät eivät menisi ekalla taikka muutamalla yrityksellä läpi.
- Bossit. Näissä taas palataan tuohon helppouteen, eihän näissä tarvitse edes yrittää että ne saa kaadettua. Itse saa ottaa pari kertaa enemmän osumaa mitä bossit ottavat, jos varastossa on yksi tavara ja on joku "supervoima" jo päällä. Loppubossihan nyt ottaa enemmän osumaa kuin nuo muut, mutta siinäkin tarvitsee tuputtaa niitä sieniä tai pukuja mariolle pari kertaa lisää, että ei vahingossakaan voi kuolla. Periaatteessa vaikka vain pikkumariolla pitäisi bossit hoidella eikä saisi ottaa yhtään osumaa, eivät ne siltikään olisi vaikeita vaan korkeintaan haastavia. Poislukien viimeinen joka voisi tuottaa ongelmia pikkumariolla, tai ainakin tarvitsisi muutaman yrityksen.


Arvosanaksi antaisin pelille 8-.
Muutamalla korjauksella peli nousisi omalla listalla 9:n peliksi. Omia korjausehdotuksia olisi että pelissä olisi erikseen casual mode ja normal mode, kuten vaikka mario rpg:ssä, Mario vs Donkey kongissa ja eikös odysseyssakin ollut joku assisted-mode. Tämmöisenä mitä peli nyt on olisi se casual. Siinä normal-modessa kun ottaa osuman niin muuttuu suoraan pieneksi marioksi kuten Worldissa muuttuu, bossit ottaisivat enemmän osumaa ja olisivat haastavampia, olisi kunnon Special-world missä oikeasti saa laittaa taidot koetukselle. Vielä joku spessu Boss-rush mikä oli Odysseyssa olisi myös kova juttu.

Pelko ennen kuin tätä peliä aloin pelaamaan oli juuri se, että on ihan liian casuaali peli. 3D-Mariot ovat mielestäni huomattavasti haastavampia
niin en ymmärrä miksi näistä 2D-Marioista pitää nykyään tehdä näin helppoja. Toivottavasti tähän tulisi vastaavaanlainen lisäosa kuin New super Luigi U oli New Super Mario U:ssa, eli uudet kentät ja peli tuntuisi normaalin verrattuna Hard-modelta. Ainakin muistelisin, että tuo New Super Luigi U olisi oikeasti ollut haastava peli.

Kuitenkin peli oli oikein hyvä, mutta eipä varmasti tämän pariin tule enää udelleen palattua, kuten vaikka Mario 3:n taikka Worldin pariin tulee aina välillä.
 
Olen nyt (ilmeisesti kolmannessa) maaimassa enkä muista tällasia wtf ja WAU hetkiä kokeneeni montaa kertaa elämääni aikana platrofrmereissa. Jos taso pysyy samana niin huhhuh. Tässä on käytetty mielikuvitustaja meinasi tulla tippa temmin nokkaan kun alussa yksi kenttä hypättiin taempaan näkyvään ja pelattiin hetki old school mariota takaisin päin sitä kenttää siellä taustalla.

Ai niin, itselle erittäin tärkeä juttu on se ettei kentissä ole AIKARAJOJA. En ole koskaan tajunnut niitä mariossa, paitsi kolikkoaikaan kun piti kirehtiä saamaan lisää rahaa automaattiin.. Nyt saan ihan rauhassa tutkia kenttiä ja salaisuuksia.

Tätä ennen pelasin pari maailmaan Super Mario Deluxe U:ta ja ... no kyllästyin, olin nähnyt saman jo aikanaan 2/3D:llä. Tämä WONDER on jotain ihan erilaista, innovatiivista. 5/5 tähän mennessä, pelaamisen riemua.
 
Nintendolle aikarajojen poistokin on innovaatio. :D Mutta joo, se on oikeasti merkittävä tekijä, joka myös minulle tekee muista Marioista vähän ärsyttäviä. Olisi kiva hyppiä ja tutkia ilman painetta ajasta. Ainahan siellä voisi olla vaihtoehtona "time attack" jos se on Nintendolle (tai joillekin pelaajillekin) joku tärkeä juttu.
 
Peli on kyllä erinomainen, mutta haastetta jäin itse kaipaamaan. Ehkä saisi olla joku hard mode että suoraan osumasta muuttuisi pieneksi tai ei saisi varastoon power uppia. Taikka sitten Super Luigi U:n tyyppinen lisäri, tuon Suler Luigi U:n idea oli juuri se, että peli oli todella haastava.
 
No en tiie onko refleksiongelmia mut olihan siel niitä tiettyjä haastekenttiä jossa piti hyppiä täydellisesti kun takaa koko ajan palikat häviää ja pitää hyppiä täydellisessä rytmissä tai epäonnistuu ja ei muuta kun alusta. Itse pelasin tätä sohvacooppina, melko loppuun päästiin mut jäi syystä tai toisesta kesken ei sen takia että paska peli, varmaa sit elämä.

Tämän ketjun nosto muistutti että ainii tämäki vielä kesken, coopissa tämä ei vaa kauheen hyvin toimi, kauhee kaaos ja toisen pelaajan pitää tyyliin olla narulla kiinni koska se ruutu muuten "lukittuu", ois voinut vähän sitä ruutua venyttää ja jotenki kamerakulma sais myös olla kauempana, en tiie vaikee selittää mut on täs paljon parempia sohva tasoloikkia pelattu, äkkiseltää mikä tulee mieleen nyt vaikka Rayman Origins ja Sackboy Big Adventure.

Eikä muutenkaan joissain hektisissä kentissä taho pysyä molemmat pelaajat rytmissä. Yksinpelinä toimii paljon paremmin, mikä hieman harmi koska näitä sohva tasoloikkia on mielestäni aivan liian vähän, hyviä sellaisia.
 
No en tiie onko refleksiongelmia mut olihan siel niitä tiettyjä haastekenttiä jossa piti hyppiä täydellisesti kun takaa koko ajan palikat häviää ja pitää hyppiä täydellisessä rytmissä tai epäonnistuu ja ei muuta kun alusta. Itse pelasin tätä sohvacooppina, melko loppuun päästiin mut jäi syystä tai toisesta kesken ei sen takia että paska peli, varmaa sit elämä.

Tämän ketjun nosto muistutti että ainii tämäki vielä kesken, coopissa tämä ei vaa kauheen hyvin toimi, kauhee kaaos ja toisen pelaajan pitää tyyliin olla narulla kiinni koska se ruutu muuten "lukittuu", ois voinut vähän sitä ruutua venyttää ja jotenki kamerakulma sais myös olla kauempana, en tiie vaikee selittää mut on täs paljon parempia sohva tasoloikkia pelattu, äkkiseltää mikä tulee mieleen nyt vaikka Rayman Origins ja Sackboy Big Adventure.

Eikä muutenkaan joissain hektisissä kentissä taho pysyä molemmat pelaajat rytmissä. Yksinpelinä toimii paljon paremmin, mikä hieman harmi koska näitä sohva tasoloikkia on mielestäni aivan liian vähän, hyviä sellaisia.
Kaksinpelinä vedettiin tämä puolison kanssa siihen viimeiseen kenttään asti, bonuksen bonuksen bonukseen. Siihen matka tyssäsi.

Loistava tasoloikka, mutta kaksinpelinä aika onneton kun näyttö ei jousta yhtään ja toinen on koko ajan roikkumassa pallona mukana jos kentässä joutuu juoksunappia painamaan. Josko Switch 2 myötä saataisiin tehoja sen verran, että näkymä osaisi karata kauemmaksi siten, että pelaajia ei tarvitsisi sitoa toisiinsa metrin mittaisella narun pätkällä

Tämä tosin on muuten liki kaikkien kaksinpelien ongelma
 
Kaksinpelinä vedettiin tämä puolison kanssa siihen viimeiseen kenttään asti, bonuksen bonuksen bonukseen. Siihen matka tyssäsi.

Loistava tasoloikka, mutta kaksinpelinä aika onneton kun näyttö ei jousta yhtään ja toinen on koko ajan roikkumassa pallona mukana jos kentässä joutuu juoksunappia painamaan. Josko Switch 2 myötä saataisiin tehoja sen verran, että näkymä osaisi karata kauemmaksi siten, että pelaajia ei tarvitsisi sitoa toisiinsa metrin mittaisella narun pätkällä

Tämä tosin on muuten liki kaikkien kaksinpelien ongelma
Pakko muuten sanoa, että Nintendo ei ole noin yleisesti mikään mestari toteuttamaan co-oppia peleissään, vaikka muuten aika hiton hyvin pelejään suunnittelevatkin pelattavuuden osalta. Jännä juttu tuo kuitenkin, ettei co-oppiin tunnu oikein silmää löytyvän. Super Mario 3D World oli kyllä varsin kiva pelata poikani kanssa co-oppina, vaikka siinäkin joitain vähän huonosti suunniteltuja juttuja oli co-op-pelaamisen näkökulmasta. Riittävän hyvin toimi kuitenkin, jotta oli sinänsä erittäin hauskaa pelattavaa. Moninpelejä ovat toki tehneet muutamia varsin onnistuneesti (Mario Kartit, Super Smash Brawlsit ja Splatoonit nyt ainakin tulevat mieleeni), mutta tuo varsinainen tosi onnistunut co-op-peli Nintendolta on ainakin minulta vielä kokematta. Super Mario 3D World tosiaan lähimpänä sitä.
 
Tämä tosin on muuten liki kaikkien kaksinpelien ongelma

Aika monessa joo, varsinkin jos peli on hiemankin nopeatempoisempi. LittleBigPlanetit toimii ku ei ollut niin älyttömän nopeita ja siinä oli varaa "oota mua" hetkiin, samoin sackboy big adventures, raymanis monesti oli varsinkin ne rytmikentät että kuhan molemmat tajuu pysyä sen musiikin tahdissa niin homma sujuu. Täs marios välil on näitä että pitää vaa mennä eikä siinä ole aikaa "oota mua" hetkiin kun mario hyppii kahtasattaa.
 
Ylös Bottom