Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Super Mario Odyssey

Kokeiltiin yhdessä lapsipelaajan kanssa yhteistyönä pelin Assist Modea. Tämä kertoo suortaviivaisesti nuolilla mihin mennä ja nostaa takaisin kentän laidan yli tipahtaneen. Toi mieleen vastaavan Mario Kartista. Tästä huolimatta pelaaminen oli osin haastavaa vain juuri 7 v. suositusiän ylittäneen kohdalla. Erillaisia näppinyhdistelmiä tarvitaan, ja näiden osaaminen tulee nopeasti vastaan. Muuten peli sai tarkkanäköiseltä kiitosta. Hauskimmat hetket, kun pääsi ohjaamaan pelin muita hahmoja, sammakosta kaloihin. Turhauttavimmat kun palattiin pappaosaston nuoruuteen, 2D-kentissä.

Yhteistyössä hoitelin hatun liikkeet. Y-napilla lähtee liikkeelle ja samasta palataan takaisin. Siinä välillä pääsee tatilla ohjaten puhdistamaan kenttää örkeistä ja silottelemaan muutenkin pelihahmon kulkua. Ohjaus on siinä määrin vapaata, että hattu voidaan jo melkein laskea toiseksi hahmoksi. Huomasin ajoittain ruudunpäivityksen tästä notkahtelevan, kun peli muuten on ollut nautittavaa siltäkin osin.

Kun itselle pelin suurta herkkua on löytämisen ja oivaltamien ilo, jää se tässä Assist Modessa vähemmälle, kun juostaan nuolten perässä. Jatkossa mennään yhteistyömuotoa normaali pelillä.

 
Me koitettiin tänään kanssa kaksinpeliä ja itse en tykännyt yhtään. Hattu nappaa aina automaattisesti vääriin paikkoihin kiinni, joka johtuu siitä, että hattu menee aina eri suuntaan kuin itse luulee, kun toinen kääntää Marion kameraa.

Mitään järkevää tuolla kaksinpellä ei pystynyt tekemään ja kaikki mitä yritti, se oli tolkuttoman hankalaa. Tuskin koitan toiste.

Meillä peliä pelasi tänäänkin 5 ja 8 vuotiaat ja pääsevät käytännössä jokaisen paikan läpi, paitsi loppupään loppuvastukset. Ovat toki avoimen maailman legoja ja Zeldaa pelanneet sellaiset tuntimäärät, että tässä on nautinnollisen vähän näppäimiä opeteltavaksi.
 
Maailmojen määrä onkin spoilereissa...
En tiedä puhutaanko eri viesteistä, mutta ainakaan alla oleva viesti ei itsellä ollut spoilereissa (eikä ole vieläkään) ja vähän ikävä spoileri
Jotta lopputekstit rullaa ruudulla, on käyty XX maailmassa....

Sitten pelin pariin
Me koitettiin tänään kanssa kaksinpeliä ja itse en tykännyt yhtään. Hattu nappaa aina automaattisesti vääriin paikkoihin kiinni, joka johtuu siitä, että hattu menee aina eri suuntaan kuin itse luulee, kun toinen kääntää Marion kameraa.
Joo täällä sama, veljen kanssa kokeiltiin kaksinpeliä, mutta siinä ei kyllä ollut hauskaa kummallakaan, etenkin kuiden metsästys kaksistaan oli erittäin tylsää, hattu myös ei ole lukittu Marion näkymään, joten useimmiten se seilaili menemään alueen ulkopuolella. Myöskin hatun käyttäminen hyppyalustana oli erittäin vaikeaa kaksin.

Pakko muuten kehua kenttäsuunnittelua jo näin parin maailman jälkeen, vaikka kuinka koluat paikan lävitse ja olet 100-varma, että nyt on kaikki löydetty kys. alueelta, sitten menet Todin luokse ja eikun perhana juuri siltä sun koluamalla alueella on vielä kuu ja kun hetken pyörit ympyrää niin sieltähän se salari vielä löytyy :D
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä puhutaanko eri viesteistä, mutta ainakaan alla oleva viesti ei itsellä ollut spoilereissa (eikä ole vieläkään) ja vähän ikävä spoileri

Kuten sanoin, niin [spoilereissa]tuossa oli vain maailmat tarinan läpäisyyn ja spoilereissa sitten jotain muuta tekstiä missä kerrotaan totuus.[/spoiler]

Tässä nyt tullut useampia pätkiä pelattua peliä kuita keräillen ja tosi lyhyessä ajassa saa montakymmentä kuuta kerättyä, mutta silti saa ehkä yhden asukokonaisuuden lisää. Noita on niin tolkuton määrä.

Samoin löytää ihan itsestään selviä paikkoja, mitkä ei silmiin osuneet tarinaa tehdessä. En muista missä pelissä pelistä nauttiminen olisi alkanut tässä määrin pelin läpäisyn jälkeen.

Oikeastaan aika hienosti tehty, nimittäin tarinan pääsee läpi suht vaivattomasti ihan casuaali pelaajakin. Sen jälkeen pääsee keräilemään niitä haastavampia juttuja sellaista haluavalle. Pelin jälkeen on edessä pelattavaa oikeastaan enemmän, kuin mitä tarinan läpäisyyn kuluu aikaa.
 
Tämä promovideoissa usein nähty New Yorkin kopio oli lopulta ihan hauska kokemus. Koluttavaa riittää ja samalla saa olla yhteisölle hyödyksi.

Tuli hyvänä vaihteluna. Upeasti tyylitelty useampaa aikakautta sekaisin. Äänimaisema tässä vahvasti mukana.

Viikonlopun pelit takana. Peli osoittautunut kaiken odotuksen arvoiseksi. Laatukamaa.
 
Viimeksi muokattu:
Me koitettiin tänään kanssa kaksinpeliä ja itse en tykännyt yhtään.

On kaksinpelistä yhdessä kohdassa hyötyä. Tosin silloinkin yksin pelattuna.
Rantalentiksen toinen kuu nimittäin vaatii sen, että lyöt 100 kertaa pallon takaisin. Normaalisti aivan hermoja raastavaa touhua, mutta kaksinpelinä helppo kun laittaa marion pistetaulun eteen pois tieltä ja lyö pallot cappylla takaisin.
Sain tuossa 162 kunnes tuli huti. Joku japanilainen siellä oli ekana yli 1000:lla pisteellä. Samoin hyppynarua joku oli hypännyt yli 7000 kertaa silloin kun minä sen tein. Jollain on joko ollut tylsää tai sitten siinä on joku glitchi mitä voi hyödyntää.
 
Samoin hyppynarua joku oli hypännyt yli 7000 kertaa silloin kun minä sen tein. Jollain on joko ollut tylsää tai sitten siinä on joku glitchi mitä voi hyödyntää.

Itse kun hypin narulla ekalla oli 11k hyppyä, vähän epäilen että siinä on joku painanut nappia niin monta kertaa. :D
 
Tuli itsekkin päästyä "tarina" aka tutorial läpi ja avautuhan sieltä ihan kivoja bonuksia :D Itseä tosin jäi harmittaa tosi paljon se ettei tuota
Lohikäärme
maailmaa käytetty enempää, oli yksi parhaista ja bossikin siellä oli aika messevä. No kaikenkaikkiaan loistava peli ja varmasti tulee palattua siivoomaan "tähtiä" niinkuin niitä itse koko pelin ajan kutsuin.

Miinuksina loppubossin jälkeiset tapahtumat oli kyllä aika surullista pelattavaa/kuunneltavaa, myös olisin toivonut että olisi helpompi tapa ostaa sen maailman omia asuja kuin se että menee joka mestaan ne erikseen ostamaan.

Varmasti silti luokittelisin sinne yhdeksi parhaista mario peleistä yhdessä 64 ja sunshinen kanssa :)
 
On ollut kyllä yhtä oivaltamisen juhlaa tämä peli. Mielenkiinnolla odotan, minkälainen keräilysavotta on edessä, kun pääjuoni on ohi. Yllättävän paljon on nytkin jo jaksanut kuita haeskella.
 
Se oli siinä sitten. Kaikki kuut kerätty eikä homma alkanut puuduttaa missään vaiheessa.
Jäin kaipaamaan vielä lisää joten kyllä jotain ollaan oikein tehty.

Ei ole koskaan super mario koukuttanut näin kovin. Ei edes mario & luigi roolipelit.
 
Se oli siinä sitten. Kaikki kuut kerätty eikä homma alkanut puuduttaa missään vaiheessa.
Jäin kaipaamaan vielä lisää joten kyllä jotain ollaan oikein tehty.

Ei ole koskaan super mario koukuttanut näin kovin. Ei edes mario & luigi roolipelit.

Huh huh kunnioitettava suoritus! :D Kauanko meni aikaa tuohon?Meikäläisellä on vasta 311 kuutta kerättynä. On kyllä todella mukavaa puuhaa noita etsiä. :)
 
Oman arvion mukaan n.50 tuntia. Switch kun noita aikoja ei taida suostua näyttämään kuin vasta 10 päivän kuluttua pelin aloittamisesta.
 
^ Itsellä on WP luuri joten tuosta en pääse nauttimaan. Pari kertaa mietein jos ostaisi jonkun parin kympin android luurin, mutta en kyllä pelkästään tuon takia viitsi.
 
Olen nyt päässyt jonkun 5 maailmaa läpi. Hyvältä vaikuttaa, mutta hieman arveluttaa helppous. Kaikki pomot ovat toistaiseksi menneet hyvin helposti läpi. Ei sekään ole hyvä että peli on ärsyttävän vaikea mutta välillä tässä tulee vähän läpihuutona pelaamisen makua.

Mikäs noin yleisesti fiilis helppodesta niillä jotka ovat jo läpi pelanneet?

Toinen asia mitä tämä kaipaisi olisi trophyt, jotenkin tämmöiseen kerää kaikki tasohyppelyyn se sopisi erityisen hyvin. Minulla on ps4:lle ratchet & clank joten voi olla että Mario toimii hyvänä sytykkeenä palata sen pariin.
 
Olen nyt päässyt jonkun 5 maailmaa läpi. Hyvältä vaikuttaa, mutta hieman arveluttaa helppous. Kaikki pomot ovat toistaiseksi menneet hyvin helposti läpi. Ei sekään ole hyvä että peli on ärsyttävän vaikea mutta välillä tässä tulee vähän läpihuutona pelaamisen makua.

Mikäs noin yleisesti fiilis helppodesta niillä jotka ovat jo läpi pelanneet?

Toinen asia mitä tämä kaipaisi olisi trophyt, jotenkin tämmöiseen kerää kaikki tasohyppelyyn se sopisi erityisen hyvin. Minulla on ps4:lle ratchet & clank joten voi olla että Mario toimii hyvänä sytykkeenä palata sen pariin.

Itellä ei tuo vaikeustaso häirinnyt ollenkaan. Pomot oli tosiaan aika läpihuutoja kaikki mutta jotenkin se ei tässä pelissä häirinnyt ollenkaan, vaan oli lähinnä piristävää. Missään pelin vaiheessa ei tarvinnut hermoja kiristellä, vaan sai nauttia pelaamisesta. En kumminkaan sanoisi, ettei pelissä haastetta olisi yhtään. Useita kuita oli, jotka vaatii ihan kivasti Marion taitojen hallintaa, että ne saa kerättyä. Ja kuolemia kyllä ainakin omalla kohdalla kertyi ihan mukavasti mutta niistähän kun ei rankaista juuri mitenkään, niin se varmasti osaltaan luo sitä fiilistä, ettei pelissä ole mitään haastetta.

Tropheja tulee kyllä itselläkin nykyään kaipailtua vähän liikaakin ja metsästeltyä lähes jokaisesta aloitetusta pelistä se platina. Tulee sitten helposti ajateltua, että peli on läpi, kun platina rapsahtaa tilille ja peliä ei tarvitse enään pelata. Tuossa on vähän se huono puoli, että peleistä tulee enemmän suorittamista, kuin sitä, että nauttisi itse pelaamisesta. Tässä Mariossahan toisaalta nuo kuut toimittavat sellaista trophien virkaakin osaltaan. :)
 
Pelin loputtua bosseja pääsee haastamaan uusiksi vähän vaikeammin myös.

Selkeästi tarina on suht helppo casuaalipelaajia ajatellen ja sitä haastetta haetaan sen jälkeen muilla keinoin.
 
Selkeästi tarina on suht helppo casuaalipelaajia ajatellen ja sitä haastetta haetaan sen jälkeen muilla keinoin.

Vaikeustaso on vähintäänkin riittävä. Tätä on nautittavaa pelata kaiken aikaa. Lapsipelaajalle jopa haastava. Itsellä on jäänyt monet minipelit kesken kun on tullut seinä vastaan taidoissa. Läpäisyn jälkeen palaan näihin. Lisäävät tahollaan jälkipelin sisältöä.

Peli-ilo tulee löytämisestä ja hauskoista ideoista, joita tekijät ovat kylväneet pitkin peliä. En kaipaa trohyja, en halua suorittamista mihin ne johtaisivat ennemmin tai myöhemmin.
 
Helppohan tuo tarina oli yhtä bossia lukuunottamatta, mutta sen jälkeen on vielä niin paljon tehtävää ja avattavaa mikä on huomattavasti vaikeempaa niin ei voi valittaa.
 
Ylös Bottom