Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

System Shock Remake

Vieläkin täälä odotellaan kickstarterissa maksettuja fyysisiä versiota mutta mikäs kiire nillä nyt enää on vaikka meidän ansiosta peli on edes olemassa :)
Onpas ikävä kuulla. Itselläni oli kyllä tämä Kickstarter-historia tiedossa ja kuvittelin, että nämä ongelmat olisivat pikkuhiljaa selätetty, mutta näköjään tässä säädössä olisi artikkelin ainesta.
 
Ensimmäinen alue, kenttä tai miksi sitä nyt haluaakaan kutsua, tuli tänään nuohottua oletettavasti täysin. Olipahan ihan hiton viihdyttävää hommaa ja juuri sitä meikäläisen juttua. Siellä sitä tuli kannettua kamaa kierrätykseen että saa pennosia enkä voinut kuin hymähdellä että mitä sitä oikeastaan tässä tekee :D

Ainoastaan spawnaavat vihulaiset vähän ärsytti mutta olihan se toisaalta loogista eivätkä edes tyhjästä ilmesty tms. Samoin sen saa vältettyä jos laskee oikean vaikeustasosäätimen alemmas. Itse jätin kaiken oletukselle.

Säätimiähän oli ainakin tekoälymaailmalle, puzzleille, taistelulle ja oliko joku yleinen vielä? Tosi muokattava kokemus siis ja varmasti saa jokainen laitettua sopivat asetukset itselleen.

Eihän tässä sitten muu epäilytä kuin se, että vaivihkaa vilkaisin minkä kokoisia ja paljonko tässä on alueita ja niitähän riittää. Jos menee joku pari iltaa per kenttä, kuten ekassa, niin ei tämä mikään pieni välipalapeli ainakaan minun pelityylilläni tule olemaan :D

Kätevästi löytyi interactive mapit, jotka oli zoomattu niin kauas että näkyi juuri se kokoluokka, joten pystyi vertaamaan siihen ekaan kenttään, jonka olen jo pelannut. Olivat pääasiassa vähintään yhtä isoja kaikki. Plus että niissä on osittain päällekkyyttä eli kartalla ei näy ihan kaikki koska siellä on osioita alempana tai ylempänä.

Yleisesti kuitenkin pakko todeta että tällaista peliä oli taas ikävä. Immersive simhän tätä siis on ja kai se niiden esi-isä sitten jopa.

Nyt alkoi kiinnostaa että oliko tämä tällainen jo alunperinkin? Näin puhdas genrensä edustaja jo silloin? Ihan hirveästi ei ole lisää edes tullut genreen mitään muuta kuin teknistä ja graafista kehitystä jos tämä on siis lähinnä pelin tuominen nykyaikaan teknisesti ja graafisesti.

Graafisuudesta puheen ollen: pelissä on hieno retrolook plus siinä on sopivasti gorea mukana. Olen aika täpinöissäni tästä!
 
Nyt alkoi kiinnostaa että oliko tämä tällainen jo alunperinkin? Näin puhdas genrensä edustaja jo silloin?

En muuta kuin kokeillut ekaa kenttää silloin, mutta alkuperäinen System Shock (1994) oli puhtaasti pelinä aika kömpelö kokemus. Harva jaksaisi tahkota sitä nykypäivänä, varmaan. Toki se tunnelmahan siinä tärkein on, ja se oli toki vahva jo silloinkin. Klassikko kuitenkin, heti ilmestyessään.
 
Yleisesti kuitenkin pakko todeta että tällaista peliä oli taas ikävä. Immersive simhän tätä siis on ja kai se niiden esi-isä sitten jopa.
Ultima Underworld (1992) taitaa olla se peli joka tuon genren sinä suurena suunnannäyttäjänä vahvasti yleisesti ottaen pidetään. Toki tosi alkupään juttujahan tuo System Shock kans oli (1994).. itselläni meni toi alkuperäinen SS silloin ohitse, tosin vuonna 1997 ilmestynyt System Shock 2 kyllä löytyy ihan fyysisenä versiona edelleen.

Tuossa System Shock 2:sen arvostelua…
https://www.pelit.fi/artikkelit/system-shock-2-pc/

Retrostelussa Ultima Underworld – yksi pelihistorian todellisista vallankumouksista
https://www.pelaaja.fi/artikkelit/r...pelihistorian-todellisista-vallankumouksista/

Mainittakoon nyt että jos haluaa ikään kuin spin-off juttua liittyen tähän uuteen System Shockiin niin Pinball M pelissä on tehty pöytä tästä :)
20240615094824_1.jpg
20240615100102_1.jpg
20240615100724_1.jpg

Ois saakeli kun Outlawsista tuliskin remaster ! :)
Nightdive director decodes System Shock’s console revival and tells us what’s next
https://www.videogamer.com/features/system-shock-nightdive-interview/
 
Kylläpä tuntuu pöljältä. Tai tavallistakin pöljemmältä siis.

Jotenkin oletin että tämä olisi samalla avaruusasemalla seikkailusta huolimatta sellainen "kentät erikseen"-tapaus, eli että vaikka niiden välillä voi vapaasti seikkailla, niin niiden toiminnalliset asiat, puzzlet ja sen sellaiset, tapahtuisivat aina kenttä kerrallaan.

Nyt kuitenkin pienen jumituksen kautta hoksasin että tämähän on hyvin lähellä (sitä uutta) Prey:tä. Avaruusasema siis todellakin on yhtenäinen ja vaikka kenttien välillä selvä pieni lataustauko hississä onkin, niin saatat tarvita kamaa toiselta tasolta toiselle.

Aika kauan siinä pyörin jo tutkittua aluetta ympäri etsien jotain minkä olen missannut, kunnes luovutin ja googletin asian. Tarvitsemani tavara ja koodi olivat molemmat eri alueilla/tasoilla kuin missä pyörin.

Alussa siis ajattelin että kentässä löytyvät koodin ja tavarat käytetään samassa kentässä sen sijaan että niitä tarvitsisi kantaa tasolta toiselle.

Tämä muutti heti myös äänitteiden ja tekstien lukemisen entistä tarkemmaksi, sillä tässähän täytyy oikeasti muistaa mitä piti tehdä ja missä sen sijaan että kuuntelee kyllä, mutta ajattelee että kyllä ne palaset sieltä loksahtelee kohdalleen kun eteen tulee.

Tähän mennessä tullut yksi isompi ärsytyksen aihe: juoksu on tatin painaminen pohjassa. Siihen ei saa "togglea". Vapaita paikkoja ei näppäimissä myöskään ole sillä lailla etteikö jokin muu asia sitten menisi työläämmäksi. Ihme homma että noin olennainen juttu puuttuu kun kuitenkin kyykistymiselle tuo asetus löytyy.

Muutenpa tämä on ollut vain entistä huikeampi mitä pidemmälle on päässyt.
 
Tämä on pitkään aikaan ollut sellainen peli, joka oikein imaisee pelitunteja. Ei tässä sen kautta ehkä niin pitkään menekään.

En voi olla kehumatta pelin kenttiä ja maailmaa. Tässä on sekä vapaan etenemisen että kenttäpohjaisen pelaamisen edut. Homma pysyy hallittavana mutta lääniä on silti melkoisesti. Ei nyt (onneksi) mitään Assassin's Creedin neliömetrejä mutta ihan tarpeeksi varmasti.

Se, mistä en ole vielä maininnut on tunnelma. Tässä tulee aika usein Aliens mieleen tai jopa The Thing, kun ei tiedä mitä ja minkälaista kulkijaa tulee seuraavaksi eteen. "Storage"-kentässä tuli kaksi täysin uutta, wtf-tyyppistä olentoa eilen vastaan.

Tunnelmaa peliin luo myös erityisesti sen äänimaailma ja usein ei voikaan olla varma onko äänet ympäristöstä vai onko jossain nurkan takana huokailemassa joku örvelö. Fiilis on sama kuin lapsena Aliensia katsoessa.
 
Ylös Bottom