Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Taistelulajit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Solid Snake
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Solid Snake

Active Member
Mietin tässä taistelulajin aloittamista. Täällä on vissiin joitakin (käsittääkseni ainakin Feldon) miehiä ja naisia ketkä harrastaa jo jotakin. Eli tarvitsen siis opastusta.
Olen miettinyt kung fua ja judoa. Osaan käyttää heitoissa ja sidonnoissa vastustajan painoa ja voimaa hyväkseni jonkun verran ja jaksan viskellä isoja miehiä maihin vaivattomasti (vastustajani ovat olleet 75-140 kg ja kaikkia jaksan nostaa ja heittää). Osaan myös jonkin verran lyödä kun olen harjoitellut varjonyrkkeilyä puntit kädessä ja hakannut säkkiä muutaman vuoden (viimeaikoina en ole tehnyt oikeastaan yhtään mitää treeniä). Lyönnit lähtee, heitot onnistuu ja osaan lukkoja, sidontoja ja vastaavia jonkin verran. Eli mikä laji sopisi ja mistä olisi eniten hyötyä itsepuollustus mielessä.
Jos harrastat jotain lajia itse, kerro kokemuksesi, huonot ja hyvät puolet, minkä verran tarvitsee kuntoa ja kestävyyttä jne.
 
Noniin, se on mainospuheen paikka! Olen harrastanut taekwondoa (WTF) melko tarkkaan 2,5 vuotta, ja olen lajivalintaani erittäin tyytyväinen. Taekwondoa on kahta laatua, WTF eli World Taekwondo Federation sekä ITF eli International Taekwondo Federation. WTF-tkd on olympialaji, siinä on otteluissa täyskontakti ja suojina kypärä, rintapanssari, käsi- ja säärisuojat sekä tietenkin alasuoja. Potkut päähän ja panssariin ovat sallittuja, kuin myös suorat nyrkiniskut panssariin. ITF-taekwondossa otteluissa on puolikontakti. Taekwondot eroavat toisistaan myös tekniikoiden ja liikesarjojen osalta. Tietämykseni ITF:stä on vähäistä, joten ei siitä sen enempää.

Taekwondossa harjoitellaan itsepuolustusta, liikesarjoja ja ottelua, eri seurojen painotukset vaihtelevat jonkin verran. Vaikka lukot ja heitot eivät otteluun kuulu, niitä harjoitellaan itsepuolustuksen yhteydessä. Huono kunto ei ole este lajin aloittamiselle, kunto ja notkeus kehittyy kyllä treenatessa. Tästä on uhkaavasti syntymässä romaani, joten annan pari linkkiä joista löytyy perustietoa lajista:

http://www.kumgang-tkd.fi
http://tkdtutor.com (in english, ehkä turhankin laaja sivusto)
http://www.tkdharrastajat.net/Foorumi

Sitten omia kokemuksia. Kuten sanoin, pidän lajista kovasti. Se on mukavan monipuolinen ja kohottaa kuntoa mukavasti, varsinkin ottelutreenit ovat raskaita ja tarjoavat haasteita hyväkuntoisellekin. Itsepuolustuksessa tärkeimmät tekniikat tulevat vyökokeeseen, joten ne menevät selkäytimeen runsaan kertauksen myötä. Yksi kaverini sulki tkd:n pois lajia valitessaan sen liikesarjojen takia, mutta minusta ne ovat haukoja tehdä, hyviä mittareita tekniikoiden osaamisessa ja varsinkin pidemmälle mentäessä myös fyysisesti haastavia. Lajin erikoisuus on näyttävät korkeat hyppypotkut, ja muutenkin potkut päähän. Niiden ja potkusarjojen harjoittelu on minusta ehkä parasta koko lajissa, jos nyt niin voi sanoa. Meidän seuralla on hyvät yhteydet lajin kotimaahan eli Koreaan ja kaksi mestaria on vieraillut minunkin "uran" aikana meidän salilla. Vyöjärjestelmä motivoi kehittymään vielä paremmaksi ja alussa eteneminen vöissä on hieman nopeampaa kuin monissa muissa lajeissa, mikä on varmasti aloittelijoille mukavaa, kun ei tuskastu jynssäämään keltaisella. Mutta eihän tätä tietenkään vöiden takia treenata. Pakko vielä mainita ainakin meidän seurassa vallitseva loistava henki.

Plussat ja miinukset lyhyesti:
+monipuolisuus
+kunto ja notkeus paranee
+liikesarjat
+ottelu hauskaa, mutta turvallista
+hyppypotkut :cool:
+haluteessaan hyvät mahdollisuudet kilpailla ottelussa ja liikesarjoissa
+korenkieliset nimet tekniikoilla (kyllä ne oppii)

-mattopaini puuttuu, mitä nyt alkulämmittelyksi joskus painitaan
-revähdyksiä voi sattua (itselläni 2 takareiden revähdystä, parantuminen kestää 6 kk/jalka)

Jos on kysyttävää, niin vastaan kyllä mielelläni! ;) Ja muut taekwondon harrastajat saavat toki täydentää/korjata.
 
Meinasin mainita TKD:n, mutta ei näköjään tarvitse.

Aika samoja ajatuksia kuin Henrilläkin, mutta...
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Henri
-mattopaini puuttuu,
...tästä olen erimieltä. Itse olen kokenut sen pelkästään positiivisena asiana. Tai en ainakaan ole missään treeneissä vielä kaivannut sitä.

Kukki-taekwondo ei välttämättä ole se laji mitä ketjun aloittaja etsi, voisi esim. jujutsu olla vaihtoehto.

TKD:sta Suomessa tietoa ja linkkejä löytyy Suomen Taekwondoliiton kotisivuilta.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Fahrenheights
Kukki-taekwondo ei välttämättä ole se laji mitä ketjun aloittaja etsi, voisi esim. jujutsu olla vaihtoehto.

Jos TKD ei iske, kannattaa ottaa selvää myös toisesta korealaisesta, eli Sin Moo Hapkidosta, siinä on painia ja Solid Snaken kaipaamia (?) heittoja ja lukkoja enemmänkin. Mutta päähän ei potkita...
 
"Kung Fu näyttää hienolta, Han Mon Doo toimii" kuulin joskus sanottavan. Otapa listalle reilusti lisää vaihtoehtoja, jos itsepuolustusmielessä olet jotain lajia aloittamassa.

Jos olet 18 täyttänyt ja tehokas itsepuolustus kiinnostaa, niin mietipä sellaista kuin krav maga. Krav magaa juuri hyödynnetään tosielämän harmillisiin konflikteihin, kilpailutoimintaa, siis "matsausta" ei heillä harjoiteta laisinkaan.

Judo on aika klassinen, tuskinpa sitä harrastamaan alkava pettyy, jos on ollut tarkoituksena oppia itsepuolustusta. Mutta jos eksotiaa haikailee hitusen enemmän, niin ju-jutsu voisi olla yksi hyvä vaihtoehto, tyylisuunnista "Hokutoryu ju-jujutsu" kuulostaisi ainakin hyvältä. ;) Itse olen aloittamassa syksyllä brasilialaista ju-jutsua, joka on eräänlainen yhdistelmä judoa ja ju-jutsua. Olennaisena osana BJJ:n kuuluu myös lukkopaini (muistuttaa vapaapainia). Päädyin BJJ lähinnä innostuksesta nk. vapaaotteluita (UFC) ja Royce Gracien taistelukykyjä kohtaan.

Olen harrastanut itse vain noin vajaan vuoden Taekwon-Doa, joka oli kyllä aika lailla perseestä. Olisin hyvin todennäköisesti saanut jo vihreän vyön (valk. -kelt. -vihr. -sin. -pun. -must.) enkä tuntenut osaavani puolustaa itseäni yhtään sen paremmin kun aloitin alkeiskurssin. Rivitekniikoita ja yksittäisen liikkeen pitkäjänteistä jauhamista en jaksanut, mieli olisi mennyt mieluummin varsinaisiin kontakteihin. Ajan kanssa työntekijä olisi varmasti palkittu, mutta ajatus siitä, että vielä kahdenkin aktiivisen vuoden jälkeen on mahdollista tulla esim. ryöstetyksi peruskatutappelijan ottein ei todellakaan houkuttanut.

Olen kuullut, että ne jotka myös lopettivat Taekwon-Don ja kaipasivat tilalle teknisesti yhtä kaunista, mutta nopeammin siitä varsinaisesti hyötyvää taistelulajia, kääntyivät usein Han Moo Doon tai Hap Ki Don puoleen. Yksi kaveri harrastaa HMD ja toinen HKD, ja molemmilta olen kuullut kosolti positiivisia kommentteja ko. lajeista.

Kunnon ja kestävyyden puolesta ei tarvitse suuria murehtia. Jos aloitat lajin, jolla on paljon harrastajia tulet varmasti huomaamaan, että alkeiskurssilta löytyy ehkä kaikkein kirjavinta väkeä, jota on samaan hikiseen harjoitustilaan dumbattu. Sen mukaan myös kouluttajat vetävät harjoituksia. Toinen juttu saattaa olla (en tiedä, en tiedä) esimerkiksi juuri tämä BJJ, jonka alkeiskurssilta oletan löytäväni toiset kymmenen idioottimaista fanaatikkoa, jotka ovat saaneet innostuksen kipinänsä sherdog.comin UFC- ja Pride-turpasaunoista.

Toivottavasti tästä on jotain, pienintäkin, hyötyä sinulle. <- vakio.
En nähnyt järkeväksi liittää tähän sen suuremmin linkkejä, koska googlettamalla yhdessä kotipaikkakuntasi ja taistelulajit saat asuinpaikkasi harrastusresurssien lisäksi myös kylkiäisenä lisää informaatioita mahdollisista lajeista.http://www.abo.fi/~tmartika/lajit.htm esittelee kerralla ehkä parhaiten suomeksi kamppailulajeja (sorry, en muista tarkalleen mikä ero oli kamppailu- kuin taistelulajilla), mutta tuohon linkkiin ei kannata loppupeleissä tyytyä. Kun olet löytänyt mahdollisesti mieleisesi, etsi Googlella tai muulla hakukoneella suomeksi kyseisestä lajista lisäinfoa ja saat omasi.
Onnea.
 
lisäksi

Itse harrastin Taekwon-Doa ITF-seurassa, toisin kuin Henri. Täytyy vielä täydentää, että koulutuksen taso ja eroavaisuus on seurakohtaista (lajissa kuin lajissa). Itse olin Tampereen Taekwon-do Seuran piirissä, joka on Suomessa arvostetuimpien seurojen joukossa. Meitä opetti monet Suomen parhaista mustavöistä, joten opetuksen laadusta minun on typerää valittaa. Ehkä meillä uskottiin pitkäjänteisyyteen, kärsivällisyyteen (eikös näistä joistain ollut peräti vir. Taekwondo-valassa) ja siihen, että hiljalleen eteneminen kasvattaa suurta optimaalista hedelmää. :) Minun (ja kaverini myös, muuten) hedelmä oli tuon vuoden jälkeen vielä niin raaka, että luovutusvoitto oli selvä. Minua viskelleet, kuitenkin yhtä kauan lajiansa harrastaneet hapkidohanmoodoot eivät jaksaneet enää hymyilyttää.
 
Kiitos todella paljon kaikesta. On tullut nyt niin paljon tietoa, että en voi kuin olla todella kiitollinen kaikille. Yksi kysymys kuitenkin tuli mieleen. Klassinen hinta kysymys eli paljonko rahaa noista kursseista saa pulittaa?
Itseäni osaan kyllä jo puollustaa, kuten tulin kait jo maininneeksi, joten se ei ainakaan ole esteenä. En oikeastaan mene sinne edes itsepuollustuksen takia, tai no senkin tietysti, mutta pääsyy on se, että olen aina ollut kiinnostunut taistelulajeista ja varsinkin kilpailemisesta. Siksi ehkä tuo TKD sopisi hyvin, kun suojat päällä siihen ei ainakaan kuole. Ehkäpä mietiskelen vielä hetken eri lajeja, koska on se sen verran sitoutumis kysymys kuitenkin, ettei viitsi ihan noin vain aloittaa.
Ikää löytyy 19 eli se ei ole esteenä.

Lisää saa laittaa lajeista tietoa, kokemuksia ja ihan puhdasta itsekehuakin kuuntelen.
 
Mun alkeiskurssi maksoi muistaakseni 60. Ennen vyökoetta piti ostaa puku, joka maksoi 50, mutta se on kestänyt tähän päivään asti. Alkeiskurssin lupussa suoritettava keltaisen vyön koe maksaa myös jonkin verran, meillä 17. Alkeiskurssin jälkeen harrastaminen maksaa ~100/puoli vuotta. Minusta TKD on suhteellisen halpa harrastus, kun tuohon hintaan saa treenata 4 kertaa viikossa seuran omalla salilla (alkeiskurssilla 2 kertaa), eikä varusteitakaan tarvitse juuri ostaa (puvun lisäksi ei mitään pakollisia). Itsekehua.. hmm, katso ensimmäinen antamani linkki ja sieltä "lajista"-osio ja katso ylintä kuvaa. Tuollaiseksi kumiukoksi tulee meidän lajissa :) (Huom. kuvan jannu en ole minä, vaikka tuohon punaiseen pömpeliin takakiertopotkulla juuri ja juuri osunkin ;) )

Ja taekwondo on ilman muuta paras laji sinulle.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Henri
Mun alkeiskurssi maksoi muistaakseni 60. Ennen vyökoetta piti ostaa puku, joka maksoi 50, mutta se on kestänyt tähän päivään asti. Alkeiskurssin lupussa suoritettava keltaisen vyön koe maksaa myös jonkin verran, meillä 17. Alkeiskurssin jälkeen harrastaminen maksaa ~100/puoli vuotta. Minusta TKD on suhteellisen halpa harrastus, kun tuohon hintaan saa treenata 4 kertaa viikossa seuran omalla salilla (alkeiskurssilla 2 kertaa), eikä varusteitakaan tarvitse juuri ostaa (puvun lisäksi ei mitään pakollisia). Itsekehua.. hmm, katso ensimmäinen antamani linkki ja sieltä "lajista"-osio ja katso ylintä kuvaa. Tuollaiseksi kumiukoksi tulee meidän lajissa :) (Huom. kuvan jannu en ole minä, vaikka tuohon punaiseen pömpeliin takakiertopotkulla juuri ja juuri osunkin ;) )

Ja taekwondo on ilman muuta paras laji sinulle.

Vau! Toi kuva teki todella vaikutuksen. Tae Kwon Do voisi todella olla hyvä laji minulle. Rahaahan siihen menee, mutta kyllä ton kurssimaksun jollain voi selvittää. Eikös se ollut World, mikä on täyskontakti suojat päällä. Suht turvallista ja hauskaa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake
Eikös se ollut World, mikä on täyskontakti suojat päällä. Suht turvallista ja hauskaa.

Jep. Kyllähän pieniä mustelmia tulee, mutta nehän kuuluvat asiaan. ITF-TKD:ssakin käytetään kyllä suojia, mutta erilaisia. Suosittelisin kyllä WTF:ää, varsinkin kun ITF:n liikesarjoissa harjoittama "suhiseminen" on IMO typerän kuuloista. Vaikka kyllä Helsingissä keväällä vieraillut korealainen ITF-näytösryhmä teki vaikutuksen.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Zos kia cultus
Mustelmia tulee ja joskus saattaa tulla pahempiakin juttuja.
Itse harrastin judoa 7 vuotta aktiivisesti
2 vuotta jujutsua

Minkälaisia heittoja judossa on? Onko voiman ja painon hyväksikäyttämistä tai vastaavaa? Sekin on listallani yhtenä vaihtoehtona.
 
Se on nyt vähän vaikea selittää, Siinä tavallaan käytetään painopistettä, se riippuu heiman tosin minkälainen heitto on kyseessä. Lopetin judon jo aikapäiviä sitten, ja aloitin jujutsun, mutta sitten lopetin sen koska tuli sellainen harrastus kuin musiikki vastaan. Ja pääasiallisesti harrastan musiikkia nykyään, sen "kaikissa muodoissa"
 
Krav Maga toimii, vaikka korkeampien asteiden asetekniikat ja suorat tappoliikkeet menevätkin jo vähän mauttomuuksiin. Brasilian ju-jutsu on kivaa, samoin shoot fighting, mutta niihin vaaditaan kohtalaisesti massaa - tai ainakin siitä on huomattavasti etua. Han Moo Doa kokeilin, mutta itseäni eivät kiinnosta mitkään hippaleikit ja hipaisutaktiikat (FLAME, tunnustan ;) ).

Lämmittelyssä mattopaini on aivan älyttömän hyvä harjoitus! Ei sitä kannata dissailla! Painiksi ne tosielämän tilanteetkin välillä luisuvat ja silloin on hyvä tietää miten vastustaja nujerretaan sekä kuinka päästään takaisin jaloilleen.

Mutta tosiaan, jos Solid Snake mietit harrastuksen aloittamista, niin paras tapa on käydä paikan päällä kokeilemassa eri lajeja. Usein joka salilla saa käydä parilla tutustumiskäynnillä ennen kuin sitoutuu. Ei ainakaan tule sitten tehtyä "huonoja kauppoja".
 
Itse kendoa harrastavana voisin suositella sitä, mutta haet itsepuolustusta lajiltasi, ja kendo ei sitä oikein tarjoa - ellet sitten katana tanassa liiku. Kendo lukeutuu urheilulajiksi, mitä luultavammin juuri siksi, että miekan (oli se sitten shinai, bokken tai katana) kantaminen on kiellettyä. Joka tapauksessa kendo on erittäin mielenkiintoinen ja tyylikäs laji, jossa keskitytään kehon, mielen ja miekan yhteistyöhön. Kendon historiikkiä en ala tässä selittämään, mutta nassu kohti www.kendoliitto.net jos ko. laji kiinnostaa.

Toinen laji, josta tietämykseni ei ole kovin suuri, on aikido. Omalla paikkakunnallani alkoi juuri alkeiskurssi, mutta kiireitteni tähden en sinne mennyt. Aikidossa on perusideana se, että vastustajan hyökkäysten voimaa ja nopeutta käytetään omaksi eduksi. Eli hyökkääviä tekniikoita ei ole juuri yhtään. Aikido on myös se toinen laji, jota samurait käyttivät (käyttävät). Perusperiaate aikidossa on, ettei voimaan vastata voimalla.

Itse en ole kiinnostunut itsepuolustuslajeista, koska luotan siihen, etten tappeluihin joudu. Ja jos joudun, niin otan ilomielin turpiin: muutama tonni tilillä piristää kivasti. On se niin kiva, kun on laki samalla puolella. Muistakaa, että väkivalta ei ratkaise mitään, ja jos on ratkaistaakseen, niin vasta silloin, kun muu ei auta. Tappelu on muutenkin primitiivistä touhua, jonka jätän suosiolla henkisesti heikoille ja asialliseen keskusteluun kykenemättömille.

Edit.

Solid Snake, taitaa aikido olla lajisi ;>

"Aikidoharjoitukset pidetään dojolla (harjoitussalilla), jonka lattia on peitetty tatami-matoilla. Aikidon tekniikkavalikoima voidaan karkeasti jakaa lukko- ja heittotekniikoihin. Lukkotekniikoilla hallitaan hyökkääjän voimaa siten, että hän ei pääse liikkumaan vapaasti. Heittotekniikoiden tarkoituksena on saattaa hyökkääjä pois tasapainosta ja ohjata häntä niin, että hän ei voi jatkaa hyökkäystä. Nämä tekniikat taas jaetaan perus- ja sovellutustekniikoihin. Tekniikoita tehdään erilaisista hyökkäysmuodoista, jotka koostuvat tartuntaotteista, lyönneistä ja potkuista sekä näiden yhdistelmistä. Aikidossa harjoitellaan myös perinteisin, japanilaisin asein, joista puukko (tanto), puumiekka (bokken) ja 130 cm pitkä puukeppi (jo) ovat yleisimmät. Jo:n ja bokkenin käsittelyä harjoitellaan sekä yksin että pareittain"

Lähde: Aikido-seura Kaiten
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Orin
Itse kendoa harrastavana voisin suositella sitä, mutta haet itsepuolustusta lajiltasi, ja kendo ei sitä oikein tarjoa - ellet sitten katana tanassa liiku. Kendo lukeutuu urheilulajiksi, mitä luultavammin juuri siksi, että miekan (oli se sitten shinai, bokken tai katana) kantaminen on kiellettyä. Joka tapauksessa kendo on erittäin mielenkiintoinen ja tyylikäs laji, jossa keskitytään kehon, mielen ja miekan yhteistyöhön. Kendon historiikkiä en ala tässä selittämään, mutta nassu kohti www.kendoliitto.net jos ko. laji kiinnostaa.

Toinen laji, josta tietämykseni ei ole kovin suuri, on aikido. Omalla paikkakunnallani alkoi juuri alkeiskurssi, mutta kiireitteni tähden en sinne mennyt. Aikidossa on perusideana se, että vastustajan hyökkäysten voimaa ja nopeutta käytetään omaksi eduksi. Eli hyökkääviä tekniikoita ei ole juuri yhtään. Aikido on myös se toinen laji, jota samurait käyttivät (käyttävät). Perusperiaate aikidossa on, ettei voimaan vastata voimalla.

Itse en ole kiinnostunut itsepuolustuslajeista, koska luotan siihen, etten tappeluihin joudu. Ja jos joudun, niin otan ilomielin turpiin: muutama tonni tilillä piristää kivasti. On se niin kiva, kun on laki samalla puolella. Muistakaa, että väkivalta ei ratkaise mitään, ja jos on ratkaistaakseen, niin vasta silloin, kun muu ei auta. Tappelu on muutenkin primitiivistä touhua, jonka jätän suosiolla henkisesti heikoille ja asialliseen keskusteluun kykenemättömille.

Edit.

Solid Snake, taitaa aikido olla lajisi ;>

"Aikidoharjoitukset pidetään dojolla (harjoitussalilla), jonka lattia on peitetty tatami-matoilla. Aikidon tekniikkavalikoima voidaan karkeasti jakaa lukko- ja heittotekniikoihin. Lukkotekniikoilla hallitaan hyökkääjän voimaa siten, että hän ei pääse liikkumaan vapaasti. Heittotekniikoiden tarkoituksena on saattaa hyökkääjä pois tasapainosta ja ohjata häntä niin, että hän ei voi jatkaa hyökkäystä. Nämä tekniikat taas jaetaan perus- ja sovellutustekniikoihin. Tekniikoita tehdään erilaisista hyökkäysmuodoista, jotka koostuvat tartuntaotteista, lyönneistä ja potkuista sekä näiden yhdistelmistä. Aikidossa harjoitellaan myös perinteisin, japanilaisin asein, joista puukko (tanto), puumiekka (bokken) ja 130 cm pitkä puukeppi (jo) ovat yleisimmät. Jo:n ja bokkenin käsittelyä harjoitellaan sekä yksin että pareittain"

Lähde: Aikido-seura Kaiten

Itse puollustustaidoista on sen verran hyötyä että aina niitä rähinöitsijöitä ei saada kiinni. Joskus on joutunut tyttöystäävääkin puollustaa. Yleensä en itse joudu nujakoihin koska vältän niitä parhaani mukaan enkä käy kimppuun helpolla, yleensä vapaudun tilanteesta helpolla heitolla tai vastaavalla. Mutta taistelulaji kiinnostaisi sen takia, että saisi kuntoa, voimaa, itsekuria ja itseluottamusta. Itsepuollustuksestakaan ei ainakaan haittaa ole.

Nyt tuli sitten taas yksi uusi vaihtoehto listaan. Tämä meneekin hankalaksi. Noh, enköhän jonkun lajin pääse aloittamaan syksyllä. Lisää vain suosituksia ja muuta jos sellaista vielä löytyy.
 
Pelimiehelle pitää ilmeisesti olla jokin itämainen taistelulaji?

Ettei esimerkiksi Kick Boxing käy? Siinä ei opeteta kuinka heilut kaupungilla pyöränpumppu kädessä, mut ihan yhtä varmasti opit käyttämään käsiäsi, jalkojasi sekä muuta kroppaasi kuten muissakin lajeissa. Se myös sopii kuntoilulajiksi mitä parhaiten.

Lainaus täältä: http://www.abo.fi/~tmartika/lajit.htm
POTKUNYRKKEILY
Potkunyrkkeily (kick boxing) on Yhdysvalloissa kehitetty urheilu- ja kuntoilumuoto. Laji on tunnettu myös kontaktikaraten nimellä. Se pohjautuu eri kamppailulajien harrastajien välisiin täyskontaktiotteluihin, jotka pidettiin 1960- ja 1970-luvuilla. Voimakkaina vaikuttajina ovat olleet karate, nyrkkeily ja japanilainen potkunyrkkeily. Laji koostuu lähinnä erilaisista lyönti- ja potkutekniikoista. Nykyään potkunyrkkeilyssä voi otella erilaisissa sarjoissa, jotka on jaoteltu painon ja kontaktiasteen mukaan. Ero thainyrkkeilyyn, joka on varsin samantapainen laji, on lähinnä säännöissä ja suojusten käytössä, vaikka muitakin eroja on. Otteleminen on tärkeä osa potkunyrkkeilyä. Semicontact-ottelut otellaan tatamilla, full ja lightcontact -ottelut nyrkkeilykehässä. Lisäksi kilpaillaan musiikkikatassa, joka ei välttämättä ole sidoksissa potkunyrkkeilyyn, vaan siinä pyritään mm. näyttävyyteen. Harrastajat pukeutuvat pitkälahkeisiin housuihin ja käyttävät monista lajeista tuttua vyöjärjestelmää.
 
Äh.. *läpsäytän itseäni otsaan* Miten nyt tämän unohdin..? Potkunyrkkeilyhän on todella hyvä laji! Kilpailukin onnistuu ja painotus on enemmän urheilussa, kuntoilussa ja tietysti taistelussa, kuin itämaisessa fiilistelyssä. Ainakin itse olin treenien jälkeen todella poikki ja vaatteet olivat aivan hiessä. Ainoa mitä jäin kaipaamaan, olivat erilaiset "real life"- ja mattotekniikat, joiden puuttuminen selittynee lajin kilpaluonteen takia.

Itämaista väriä potkunyrkkeilyyn saa thainyrkkeilyn puolelta, kuten Slaisser tuossa copy-pastesikin. Ainakin Muay Thai on varsin piristävä elämys. Kaulaankin tulee kivasti paksuutta ja kestävyyttä sidonnoissa ;)

On muuten outoa, ettei kukaan ole ehdottanut ihan perinteistä karatea. Ilmeisesti se on liian tavallinen ja tylsä laji.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan feldon
Äh.. *läpsäytän itseäni otsaan* Miten nyt tämän unohdin..? Potkunyrkkeilyhän on todella hyvä laji! Kilpailukin onnistuu ja painotus on enemmän urheilussa, kuntoilussa ja tietysti taistelussa, kuin itämaisessa fiilistelyssä. Ainakin itse olin treenien jälkeen todella poikki ja vaatteet olivat aivan hiessä. Ainoa mitä jäin kaipaamaan, olivat erilaiset "real life"- ja mattotekniikat, joiden puuttuminen selittynee lajin kilpaluonteen takia.

Itämaista väriä potkunyrkkeilyyn saa thainyrkkeilyn puolelta, kuten Slaisser tuossa copy-pastesikin. Ainakin Muay Thai on varsin piristävä elämys. Kaulaankin tulee kivasti paksuutta ja kestävyyttä sidonnoissa ;)

On muuten outoa, ettei kukaan ole ehdottanut ihan perinteistä karatea. Ilmeisesti se on liian tavallinen ja tylsä laji.

Minua kyllä kiinnostaa juuri nämä "real-life" tilanteet. Paini olisi myös todella tarkeä osa lajia. Ja päähän potkiminen:p
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake
Minua kyllä kiinnostaa juuri nämä "real-life" tilanteet. Paini olisi myös todella tarkeä osa lajia. Ja päähän potkiminen:p
No sitten Krav Maga on paras vaihtoehto. Siihen kun on yhdistelty kaikkien lajien toimivampia osia suoraviivaiseksi kokonaisuudeksi. Ei ole myöskään tarkoitus opetella monimutkaisia koreografioita, vaan "tilanteista" selvitään nopeasti ja likaisesti. Paras itsepuolustuslaji mitä tiedän.
 
Ylös Bottom