Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Taistelulajit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Solid Snake
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tekisipä mieli aloittaa useampi laji. Kaikki vaihtoehdot kuulostaa houkuttavilta. Mutta yhteen riittää resursit, joten... Onneksi on aikaa miettiä. Krav Maga, Tae Kwon Do ja kickboxing kuulostaa kivalta. Kilpailu on kivaa, mutta kun pidän niin paljon tositilannetta jäljittelevästä tyylistä. Ja paini. No, mietitään mietitään.

Itsellä on herännyt kiinnostus kamppailulajeihin armeijassa kun on spollehommissa päässyt vähän kaikennäköistä harjoittelemaan. Varmaan aloitan tammikuussa kun pois pääsen niin joko thainyrkkeilyn tai sitten aikidon. Han Moo Do:ta testasin pari kertaa, mutta ei henkilökohtaisesti jostain syystä hirveästi napannut.

Aikidossa kiinnostaa se ettei väkivaltaa käytetä, vaan tavallaan toimitaan kuin voimankäyttötilanteissa.

Muay Thaissa taas kiinnostaa juuri se päinvastainen, eli että pääsis sydämensä kyllyydestä potkimaan ja lyömään sekä vielä hieman vääntämään.

Saa sitte nähdä kumpaan päädyn vai tuleeko listalle vielä joku kolmas.

Itse on tullut joskus harrastettua sellaista lajia kuin Hoi Jeon Moo Sool. Siitä hommasta jäi violetti vyö kateen ennen kuin työ ja koulu veivät vapaa-ajan harrasteista aikaa pois.
Kysessä on kuitenki korealainen laji, joka on jotakin sukua Taek Won Dolle ja Han Moo Dolle. Hoi Jeon Moo Soolissa on kattavat itsepuolustus tekniikat sekä mahdollisuus kipailla. Jos kiinnostaa niin www.hjms.tk tuolta saa ainakin jotakin infoa lisää.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake
Tekisipä mieli aloittaa useampi laji. Kaikki vaihtoehdot kuulostaa houkuttavilta. Mutta yhteen riittää resursit, joten... Onneksi on aikaa miettiä. Krav Maga, Tae Kwon Do ja kickboxing kuulostaa kivalta. Kilpailu on kivaa, mutta kun pidän niin paljon tositilannetta jäljittelevästä tyylistä. Ja paini. No, mietitään mietitään.
Turhaan siellä mietiskelet - menee hyvää treeniaikaa hukkaan! Käy ihmeessä kokeilemassa noita lajeja ja tee valintasi sen mukaan.

Krav Maga niputtaa tosiaan yhteen tuon realismin ja tekniikat, painimaankin pääsee oikein kunnolla. Vaikka kilpailua ei ole, niin tasojärjestelmä löytyy silti: practioner, graduate, expert.. ja totta kai sparraamaan pääsee halutessaan. Potkunyrkkeilyäkin kannattaa kokeilla. Itämaisista lajeista en oikein diggaa, mutta kyseessä on makuasia.

Itse harrastin junnujudoa joskus pienenä, kilpailin ja voitin 4 kultaa ja 1 pronssin(kipeenä menin kisaamaan).

Judo on helvetin hyvä laji, tietenkin jos potkuja ja lyöntejä kaipaat niin sitten se ei sovi.

Nyt harrastan taekwondoa ja mietin että pitäsköhän lopettaa. Lopettamista harkitsen sen takia koska käyn samaa aikaan salilla ja jompikumpi pitäs vissiin valita.

Taekwondossa kun pitäs venyä niin helvetisti, ja mä olen aika kankea, eikä motivaatio riitä himassa venyttelyyn.

Eniten arvostan painia ja thai-nyrkkeilyä. Paini on kokoajan semmosta vääntöä että voimaa ja selkään leveyttä tulee pakosti.

Thai taas on niin helvetin kova laji, mielestäni parempi kun normaali potkunyrkkeily.

Valitset minkä lajin tahansa niin tärkeintä olisi se että jaksat harrastaa samaa lajia kauan, koska alussa ei paljoa opi niin kärsivällisyys on mielestäni isoin tekijä.

Sen verran vielä että kun näytät tikkurilassa asuvan, niin älä helvetissä mene siihen urheilutalon paska taekwondo seuraan.

Kaverin kanssa käytiin kattomassa niiden harkkoja, ja ihan pelleilyä muuten on verrattuna ruotsalaisen koulun(dickursby skolan?)seuraan.

Svedu koulussa valkkuna toimii 9danin maikka, vanha se on mutta kyllä pitää niin kovat harkat että sitä kelloa kattelee aika monesti kesken treenejä.

Vielä se pitää lisätä että taekwondossa se alkeiskurssi on periaatteessa kunnon kohottamista ja perustekniikan opettelua.

Sen 2kk jälkeen pääset värivöiden kanssa treenaamaan ja sillon alkaa vasta matsaaminen, potkut ja kaikki todellinen treeni.

Eli ei todellakaan kannata tuomita lajia sen alkeiskurssin takia koska se on sellanen tutorial.

Myös tikkurilasta löytää kova taso thaissa ja potkunyrkkeilyssä.

Vastaus: Taistelulajit

Ai täälläkin oli tämmönen threadi!? :eek: Kattos vaan...

Sen verran täytyy aikidosta sanoa, että jos haet kykyä oppia selviytymään "kadulla", niin tämä ei ole se laji. Se kyky kyllä tulee sieltä ajan myötä, mutta ei siinä muodossa kuin useimmat luulevat.

Oho, hitto mikä threadi jäänyt huomaamatta. Pitää kai tännekin sitten postata vaikka alkuperäiseen kysymykseen lienee saatu jo vastaus. Mutta kuitenkin, Muay Thai on tehonsa puolesta melko dominoiva laji. Harrastin lajia joskus aikoinaan kun se ei vielä ollut hiton kallista kuten nyt kun se on muodikasta, ja palaisin sen pariin jos rahat ja aika riittäisi. Itsepuolustuslaji se ei tietenkään varsinaisesti ole. Jos tykkäät vääntää niin kääntyisin kyllä Jiu-jitsun puoleen joka sitten onkin jo kokopätevä itsepuolustukseen. Nuo kaksi lajia muuten täydentävät toisiaan loistavasti, suosittelen :)

keiu sanoi:
Oho, hitto mikä threadi jäänyt huomaamatta. Pitää kai tännekin sitten postata vaikka alkuperäiseen kysymykseen lienee saatu jo vastaus. Mutta kuitenkin, Muay Thai on tehonsa puolesta melko dominoiva laji. Harrastin lajia joskus aikoinaan kun se ei vielä ollut hiton kallista kuten nyt kun se on muodikasta, ja palaisin sen pariin jos rahat ja aika riittäisi. Itsepuolustuslaji se ei tietenkään varsinaisesti ole. Jos tykkäät vääntää niin kääntyisin kyllä Jiu-jitsun puoleen joka sitten onkin jo kokopätevä itsepuolustukseen. Nuo kaksi lajia muuten täydentävät toisiaan loistavasti, suosittelen :)

Kyllä se niin on, että jos jonkun potkulajin kavereita kannattaa "pelätä" niin se on juuri Muay Thai, niiden potkut meinaan lähtee sen verran lujaa.

jiu-jitsua ei ole olemassakaan, vain jenkkien huono käännös, se on ju-jutsu. ;) Siinä lajissa on puolensa, mutta itse en siitä pidä, kyse on kuitenkin lopulta jutsusta, eikä mistään muusta.

Pepe90 sanoi:
Alle 18vuotiaille jotain lajia?

Noniin nyt sain vuoden haaveilun jälkeen raahattuani itseni karaten peruskurssille. Olen nyt parien harkkojen jälkeen todella tyytyväinen siihen mitä odottaman pitää jne.
Tyylisuunta on Kokusai Shorinji ryu Karatedo

Seurassa harjoiteltava karaten tyylisuunta on nimeltään Kokusai Shorinji ryu Karatedo.

Tyylille on ominaista runsas liikkuminen, vartaloväistämisen korostaminen sekä potkutekniikoiden korostunut osuus (70% potkut - 30% lyönnit). Lyöntejä ja potkuja käytetään myös pyöreiden väistöjen yhteydessä torjuntoina.

Tyyliin kuuluu ns. tavallisten karatetekniikoiden (lyönnit, potkut ja kata eli liikesarjat) lisäksi heitto- ja lukkotekniikkaa, harjoittelua perinteisillä aseilla (kobudo) sekä itsepuolustustekniikat (goshin-jutsu, ko ryu ju-jutsu). Tällainen harjoittelu tuottaa monipuolisesti osaavia karatekoja, joiden tekniikka on toimivaa ja jotka pystyvät ottamaan huomioon myös ulkoiset olosuhteet.

Tommosta.
Jouluna pitäisi olla alla keltainen vyö ja siitä sitten etiäpäin. Joten aika alotusvaiheessa ollaan mutta motiivi ja innostus on ERITTÄIN korkealla.

Siirryin itse juuri kisa-ryhmään Muay Thaissa, saa nähdä miten homma lähtee rullaamaan. Lajia voin suositella jos pitää kontakti-harjoituksista, sillä treenit koostuvat enimmäkseen sparraamisesta. Laji on aika rankka, varsinkin aluksi kun ei ole vielä paikat karaistuneet. Paikat kipeytyvät ja hiusmurtumiakin saattaa ilmentyä. Laji on mukavan yksinkertainen ja selkeä ( toki minulla ei ole hirveästi tuntemusta muista lajeista joten en voi oikein vertailla...), ja äärimmäisen tehokas. Lajissa oppii ottamaan iskuja vastaan siinä missä antamaankin.

Pepe90 sanoi:
Noniin nyt sain vuoden haaveilun jälkeen raahattuani itseni karaten peruskurssille. Olen nyt parien harkkojen jälkeen todella tyytyväinen siihen mitä odottaman pitää jne.
Tyylisuunta on Kokusai Shorinji ryu Karatedo

Tommosta.
Jouluna pitäisi olla alla keltainen vyö ja siitä sitten etiäpäin. Joten aika alotusvaiheessa ollaan mutta motiivi ja innostus on ERITTÄIN korkealla.

Mikäs seura? Taitaa olla Kobushikai kun Olarissa asustas? (profiilista katsoin, hieman olen salapoliisi :cool: )

Taistelulajeista päästäänkin kontakti-urheiluun nimittäin Pride-tappeluhin. Muya Thailla saa aikaa pahaa jälkeä jos käyttää jalkojaan (lue: polviaan) niinkuin Wanderlei "Axe Murderer" Silva :D Mukava ois alkaa harjotella jotain lajia, joista onkin tullut paljon tietoa, kiitos vaan :) Kun kuntosalilla tulee käytyä aktiivisesti.

Itse olen harrastanut sellaista lajia kuin Taido. Se on nuori laji joka sai alkunsa vasta 1920 luvulla. Laji on karatesta muunnettu liikkuvampi laji. Itseasiassa koko homman juju on hyvä liikkuminen. Lajista löytyy lisätietoa www.taido.org .

Ylös Bottom