Tarinankerronta on meillä verissä. Ihminen on halunnut kertoa tarinoita jo ennen kuin meillä oli kirjoitettua kieltä. Luolamiehet piirtelivät tikku-ukkoja luolien seinille ja paimentolaiset viihdyttivät toisiaan saduilla leiritulen ääressä. Muinaiset kreikkalaiset kirjoittivat klassikoiksi muodostuneita runoja ja näytelmiä. Tarinankerrontaan on valjastettu oopperat ja baletit, kuunnelmat, elokuvat ja viimeisimpänä videopelit.
Pelien tarinat herättävät kuitenkin ristiriitaisia tunteita. Jotkut pitävät tarinaa täysin turhana sivusäikeenä pelisuunnittelun kokonaiskudelmassa. Yleensä käsikirjoitus jää keskusteluissa pelattavuuden ja kenttäsuunnittelun ja teknisten arvojen jalkoihin. Ja kaikki varmasti myöntävät, että videopelien kerronnassa ollaan yhä tavoittelemassa Oikeaa Totuutta, sitä kristallisoitunutta ideaa, jonka myötä peli saavuttaa mediana saman arvon, jonka Odysseia, Oidipus ja Citizen Kane lunastivat kirjallisuudelle, teatterille ja elokuvalle.
KonsoliFIN-podcastissa tarinoidaan tarinoista marraskuun ensimmäisenä päivänä julkaistavassa jaksossa. Mitä mietteitä aihe herättää? Kysy, keskustele, kommentoi. Ja kuuntele podcast.
Pelien tarinat herättävät kuitenkin ristiriitaisia tunteita. Jotkut pitävät tarinaa täysin turhana sivusäikeenä pelisuunnittelun kokonaiskudelmassa. Yleensä käsikirjoitus jää keskusteluissa pelattavuuden ja kenttäsuunnittelun ja teknisten arvojen jalkoihin. Ja kaikki varmasti myöntävät, että videopelien kerronnassa ollaan yhä tavoittelemassa Oikeaa Totuutta, sitä kristallisoitunutta ideaa, jonka myötä peli saavuttaa mediana saman arvon, jonka Odysseia, Oidipus ja Citizen Kane lunastivat kirjallisuudelle, teatterille ja elokuvalle.
KonsoliFIN-podcastissa tarinoidaan tarinoista marraskuun ensimmäisenä päivänä julkaistavassa jaksossa. Mitä mietteitä aihe herättää? Kysy, keskustele, kommentoi. Ja kuuntele podcast.