Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tchia

Tuli tämä nyt pelattua gamepassin kautta ja pelin alku oli ehkä tylsintä ikinä ja oli niin lähellä etten vaan lopettanut.
Tylsiä välivideoita joissa ei aina edes puhuttu mitään, äärimmäisen tylsä rytmipeli jossa painettiin yhtä nappia oikeaan aikaan ja "soittimena" oli kaks kuivunutta lehteä.
Sitten sentään tapahtui jo jotain, mutta sitten taas seuraavassa paikassa lisää tylsää välivideota ja opetellaan kasaamaan kivitorni.
En tiedä miten pitkään nuo kesti, mutta tuntui että aikaa olisi mennyt yli tunti.

No kun viimein päästiin ihan vapaasti pelaamaan niin peli kyllä alkoi maistumaan ja muuttui vaan paremmaksi kun sitä soul jump kykyä pääsi kunnolla hyödyntämään ja sai mittariin lisää kestoa vaikka nykyään tuon saa suoraan options valikosta loputtomaksi jos haluaa.
Varsinkin vihollis leirien putsaaminen oli siistiä kun hyppäät lyhtyyn, heität sen päin vihollista ja hyppäät seuraavaan lyhtyyn ja hetken päästä kaikki on kuolleita eikä Tchian jalat osuneet maahan koko aikana.
Miinuksena tekninen puoli sillä vähintään kerran joka leirin kohdalla peli pysähtyy täysin 2-3 sekunnin ajaksi kun hyppäät lyhtyyn tai laukaiset sen.
Aluksi oletin koko pelin kaatuneen, mutta ei se kaatunut kertaakaan.
Lisäksi välillä tässä on todella häiritsevää ghostingia ja sen huomasi heti ekassa välivideossa kun Tchian isä vaan liikutti käsiään.

Kaikenlaista kerättävää on kyllä tuhoton määrä, mutta eipä niitä ole pakko kerätä ellei halua.
Mä olen niitä trinkettejä kerännyt joku päälle 90 ja yhteensä niitä on 180. Toisaalta ei nekään täysin turhia ole sillä niitä käytetään eri vaatteiden ostamiseen ja niitä vaatteita todellakin riittää sillä niitä löytää myös leirien arkuista.
Kaikilla vaatteilla on omat pikku statsi buffit, mutta en mä huomannut mitään merkittävää eroa siinä onko mulla maksimi tason glider endurance vai ei yhtään bonuksia. Aika samaa tahtia se stamina näytti kuluvan liitäessä.

Mulla on tuollainen rokkari look ja tänään sain vielä veneeseenkin liekki maalaukset :D

tchia.jpg

Liikkuminen on kyllä mukavan sujuvaa ja voi Link ottaa mallia miten kallioita ja seiniä pitkin oikein kiivetään jopa sateella.
Sitten jos ei jaksa kävellä niin voi vaan ottaa jonkun eläimen haltuunsa tai vaikka vaan kiven sillä sellainen vierii nopeammin jopa tasamaalla kuin mitä Tchia juoksee :D
Niitä kivitorneja rakentamalla saa myös uusia melodioita joita voi soitella ukulelella ja niiden avulla voi suoraan taikoa vaikka sen linnun eteensä joka nopeuttaa liikkumista huomattavasti ja myös vuorokaudenaikaa voi muuttaa ja se onkin ahkerassa käytössä ja aina kun ilta alkaa tulemaan niin ukulele esille ja soitetaan cafe nuotit ja taas on aamu.
Opein myös ilmakuplan tekemisen aika alussa joka helpotti sukeltelua kun hapesta ei tartte välittää.
Toisaalta eipä siitä pahemmin muutenkaan tarvitse välittää sillä voit vaan ottaa kalan haltuun ja sillä pelatessa ei tietenkään happi kulu ja kun sielumittarista loppuu puhti niin se ehtii taas latautumaan ennen kuin happi loppuu ja voit vaan toistaa tuota looppia.

Täytyy vielä palata takaisin pelin maailmaan ennen kuin mun gamepass tilaus loppuu ensviikolla sillä mulla on se aarrekartta sivutehtävä vielä kesken, yks leiri pitäs olla vielä jossain, kisoja tekemättä ja tavaraa keräämättä.

Tchiassa on parasta se repun sisältö kun itsellä oli se aina täynnä lintuja. :D Puiden latvoista svingailu on myös ihan hiton tyydyttävä tapa matkustaa.

Hyvin samanlaiset mietteet kuin itsellä pelistä. Taistelu eli leirien tyhjennys on jotain ihan älyttömän siistiä. Samoin yleensä ottaen se sieluhyppely.

Ihmettelin pelatessa että miten Nintendo ei ollut vielä tehnyt vastaavaa. Sitten muistin Mario Odysseyn. No, Tchia on enemmänkin yhdistelmä Mario Odysseyn hahmojen kaapausta Breath of the Wildin tapaisessa maailmassa, josta puuttuu useampi BotW:n ärsyke.

Tuli se sittenkin pelattua 100% läpi.
Oletin, että kaiken jäljellä olevan keräämiseen menisi pitempääkin, mutta eihän siinä mennyt kuin ehkä kaks tuntia kun lintuna lensi paikasta toiseen.
Jäin kyllä vielä kaipaamaan lisää tekemistä.
Saavutukset kyllä bugasi sillä mulla on 100% saavutus, mutta ei sitä kun läpäisee tarinan ja ns. end game alkaa tai sitä minkä saa kun kerää kaikki vaatteet ja laivan maalaukset ja muut.
Toisaalta en mä enää gamerscoresta välitä joten eipä tuo haittaakaan, mutta jos olis pelannut pleikalla ja jäis platina saamatta niin se ois eri juttu :D

Siitä puheenollen tykkäsin lopulta niin paljon, että laitoin fyysisen ps5 version tilaukseen ja nyt on soundtrack tubessa soimassa. Täytyy sekin vielä ostaa jossain välissä kun maksaa bandcampissa vaan kympin.

Ylös Bottom