Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tekken 1,2,3 50fps kinastelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jogi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Jogi

Well-Known Member
Tämä alkoi timesplitters2 threadissa....

Minä:
Ööö, Tekken3, eli ps1 versio?? Kyllä se pyörii 50fps tosin lomitettuna mutta aika alhaisella vaakaresolla..

Tekken1, 512*256 (lomittamaton) 50fps
Tekken2, 512*256 (lomittamaton) 50fps
Tekken3, 320-400*512i(eli lomitettuna) 50fps

nakkerton:
Tuo on kyllä täysin bullshittiä. Tekken 1 PSX:llä 50 fps? Heh.
Kaikki ovat kyllä 50Hz, mutta 25 fps.

Hanki sitten uudet silmät. Tekkenit on ollu kaikki 50fps pelejä. Toshindenit oli niitä rupu mättöpelejä jotka lyllersi 25fps.
DOA (2?) oli myös PSX:lle 50fps ja vieläpä 512-640*512i.

Voin ottaa jostain noista videokaappauksen jos et usko, niissä näkyy kuinka jokainen "field"/puolikuva on erilainen (=50fps)
 
Kaappasin 30 FPS kuvaa Tekken3:sta (joka tosin pyöri PS2:ssa) ja pelin aikana napatuissa pätkissä kaikki 30 kuvaa olivat erilaisia. Tarkempaan kaappaukseen kortti ei tunnu pystyvän. Sen sijaan esirenderoidsuta alkuintrosta napatussa videossa joka kolmas kuva ei muuttunut. Eli erilaiset framet numeroimalla: 1,2,2,3,4,4,...

Edit: Tulikin näin jälkikäteen mieleen miten älytön tämä viesti on, koska kyseessä ei ollut PAL-Tekken, vaan Japanin NTSC. :rolleyes:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
PAL-tekkenit ovat kaikki 50fps, totta tosiaan. JA DOA2 ei ollut PSXlle, se oli ensimmäinen DOA.
 
Elikä.
Otetaan nyt esimerkiksi vaikka Tekken 4.
Sen saa pyörimään 50Hz ja 60Hz:llä.
Elikä toisin sanoen Tekken pyörii 50 tai 60 fps riippuen siitä kumman valitsee.
Mutta TV standardi ei anna piirtää muuta kuin 25 tai 30 erilaista framea sekunnissa.

Toivottavasti tämä valotti hieman.
 
Huoh,,.. miksi selittelette moisia jos ette tiedä miten TV toimii??

TV piirtää puolikuvia, eli puolet juovista kerrallaan, parilliset ja parittomat erikseen. Tämä tapahtuu 50 kertaa sekunnissa.

50fps = kun jokainen puolikuva "kuuluu" erilliseen kuvaan.
25fps = kun molemmat puolikuvat kuuluvat yhteen kuvaan.

TV:ssä käytetään nimitystä kuva tai frame kun puhutaan 2 puolikuvan yhdistelmästä. Ja nimitystä field kun puhutaan yhdestä puolikuvasta.

Syy tähän kaikkeen on se että TV lähetyksissä on (historiallisesti) kapea kaista, joten koko kuvaa ei voi välittää kerralla.
 
Oho! Täältä löytyi tällainenkin.
Jogi, tunnut tietävän mistä puhut ja olet ilmeisestikin oikessa. Aluksi en voinut kyllä millään uskoa, että PSX:n alkuaikoina pyöriteltiin 50fps:n pelejä, mutta kokeilinpa tuossa Tekken2:n demoa ja se kieltämättä vaikutti siltä, että 50fps vaikuttaisi todennäköisimmältä. Pientä hidastumista kuitenkin on havaittavissa verrattuna PS2:n pelien täysin sulavaan 50fps:ään. Johtuukohan se sitten pelkästään PSX:n tehottomuudesta vai huonosta PAL-käännöksestä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Oho, täältähän löytyi vanha aihe...

Tarkoitatko hidastumisella sitä että peli putoaa hetkeksi pienemmälle päivitystaajuudelle?? Jos tarkoitat niin en minä ainakaan muista jatkuvaa hidastumista mistään noista, joitain hetkellisiä voi olla kun ruudulla on jotain effaria ja muuta paljon.

Huonot pal käännökset johtuvat taistelupeleissä yleensä siitä että hahmojen animaatiot on mitoitettu " frameissa" eikä ajallisesti. Eli jos animaatio on vaikka 10 kuvan aikana tapahtuva niin silloin se on hitaampi euroversiossa (NTSC 60 framea/s pal 50framea/s) Jos taas peli on alusta asti synkronoitu animaatioiltaan laitteen ajastimeen mitään nopeueroa ei pitäisi olla. Tällöin 0.2s potku kestäisi saman aikaan olipa kuvanpäivitys vaikka 10fps :)
 
Kyselin tätä jo tuolla jossain, missä lie, mutta kun täällä löytyy samasta aiheesta oma threadi, niin kertokaas:

Kärsiikö pelin grafiikka millään lailla jos pelaa 50 hertzin sijasta 60 hertzin modella? Esim. Tekken 4, Virtua Fighter 4...

Ite en jaksa sellasta ruveta tarkastelemaan, pelit on pelaamista varten, mut kaveri rupes kyselemään vierestä tota kun olin T4:ää pelaamassa.
 
No ei se grafiikka siinä kärsi, mutta ruudunpäivitys yskii ja pahasti. Eli aina kannattaa pelata 60 hz:llä jos siihen on mahdollisuus. En ainakaan itse ole t4:ssa esim. huomannut, että peli olisi huonomman näköne 50 hz:n tilassa. :p
 
Käytännössä siirtyminen 50hz -> 60hz tarkoittaa pysty resoluution pienenemistä vajaalla 20% (en nyt jaksa laskea tarkkaa prosenttimäärää..) jolloin PAL TV:ssä saattaa kuva alkaa näyttää hieman "raidalliselta".

Itse pelaan mielelläni 50hz tilassa "tiivimmän" kuvan takia, tietysti jos NTSC -> PAL porttaus on tehty huonosti ja kuvassa on mustat ylä/ala palkit niin sitten 60hz täyttää ainakin koko kuva-alan. (niinja tekkenien tapauksessa jos hakee sitä "aitoa" peli eli animaatio nopeutta niin silloin myös 60hz,.. minä tykkään hitaammasta 50hz moodista, siinä kerkiää paremmin tapella :) )
 
Bryanille tähän alkuun: kyse oli siis siitä, että kärsiikö resoluutio jos pelataan 60 hertzillä... Ei kai se nyt huonommaks mee jos koneelle annetaan enemmän aikaa tykittää niitä kuvia ruudulle (eli 50Hz). Mut näitähän sattuu. :)

Tein ite tossa äsken virallisen testin, enkä huomannu mitään eroa resoluutiossa (äsken mainitut "raidat" tai "tiiviimpi kuva") 50 ja 60 fps:n välillä. Voiko telkkarilla olla osuutta asiaan?

PS. Ite oon ja sitä mieltä, että 50Hz modella pelattaessa ehtii selkeästi keskittymään enemmän siihen taktikointiin. Vaikka 60 fps pelaankin.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan illu

Tein ite tossa äsken virallisen testin, enkä huomannu mitään eroa resoluutiossa (äsken mainitut "raidat" tai "tiiviimpi kuva") 50 ja 60 fps:n välillä. Voiko telkkarilla olla osuutta asiaan?


Voihan sitä telkkarillakin olla osuutta, mites iso telkku sulla on ja onko 100hz??
 
Pari päivää vanha Panasonic TX-28DK1F laajakuva. Ei se mikään kallis ollu, mut kai viiden tähden testivoittaja (TM) ihan kelpo kuvaa antaa. En tiedä sitte millanen osuus sillä tässä tapauksessa on.
 
Telkkarissa vaikuttaa ainakin kuva koko, mitä isompi sitä selvempänä näkyy 50hz->60hz vaidossa pienentynyt pystyreso (alkaa raidat näkymään)
100hz taas hävittää yleensä koko lomitus efektion joka saa aikaan tuo "raidallisuuden" ... no joo, joutavaa juttua tämä tietysti on, pääasiahan se on että pelejä pelataan :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan illu
Bryanille tähän alkuun: kyse oli siis siitä, että kärsiikö resoluutio jos pelataan 60 hertzillä... Ei kai se nyt huonommaks mee jos koneelle annetaan enemmän aikaa tykittää niitä kuvia ruudulle (eli 50Hz). Mut näitähän sattuu. :)

Tein ite tossa äsken virallisen testin, enkä huomannu mitään eroa resoluutiossa (äsken mainitut "raidat" tai "tiiviimpi kuva") 50 ja 60 fps:n välillä. Voiko telkkarilla olla osuutta asiaan?

PS. Ite oon ja sitä mieltä, että 50Hz modella pelattaessa ehtii selkeästi keskittymään enemmän siihen taktikointiin. Vaikka 60 fps pelaankin.
heh niin joo en tainnu lukea tarpeeksi tarkkaan. No siis asiahan on näin että 60 hz voittaa 50hz:n 100 nolla. Se on nopeampi ja muutenkin antaa jossain peleissä suuremman kuvapinta-alan poistamalla noi mustat palkit melkein kokonaan. Hyvä esimerkki VF4. :p
 
VF-nelosessa on tosiaan paljon selkeämpi se pelin "huononeminen" kun nopeus tippuu sinne 50 hertziin. Mulla oli ainakin kauheet palkit ylä- ja alareunoissa, ja siinä vasta seisotaankin tervassa! Nyt uudella telkulla kun pelaa 60fps, tulee siinä vähän niitä vaakaviivoja, mut peli on jo tuntuvasti paremman olonen pelata. Mut myyntiin se menee silti...
 
Kertokaas nyt joku miks Tekken 3:n jaappanin versio pyöri aikoinaan ikivanhalla telkkarilla 60 fps? Telkkarilla tai PlayStationilla ei ollu merkitystä, riitti vaan kun oli japskipeli.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan illu
Kertokaas nyt joku miks Tekken 3:n jaappanin versio pyöri aikoinaan ikivanhalla telkkarilla 60 fps? Telkkarilla tai PlayStationilla ei ollu merkitystä, riitti vaan kun oli japskipeli.

Koska NTSC on 60Hz ja JP-versio Tekken3:sta sopivasti 60fps. Sattumalta ikivanha telkkarisi tuki 60Hziä ja ehkä jopa NTSC:tä, on meinaan niitäkin.
 
Ylös Bottom