Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Televisiolupa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja feldon
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Televisiolupa

Juu, ei täälläkään ole telkkua katseltu. Lost on ainoa järkevä ohjelma jota telkku suoltaa ulos, sekin on katsettu Ameriikan serkkujen luona. Onneksi en hankkinut digiboxia, kesä täynnä urheilua ja ei vois vähempääkään kiinnostaa. Nyt ei vahingossakaan tule vaihdettua väärälle kanavalle. :)

TV ja antennipuolen korttipaikallinen digiboksi löytyy. Mutta enpähän joudu maksamaan TV-lupaa, kun asun paikassa jossa yksi lupa kattaa koko paikan TV:t.:cool:

Sikäli ihmetyttää että foorumilla jossa on erittäin tiukka linja pelipiratismin suhteen sallitaan kuitenkin keskustelu TV-maksun maksamatta jättämisestä. Jätättekö muutkin laskunne maksamatta?

Miten voi rinnastaa tv-luvan maksamatta jättämiseen piratismiin tai muiden laskujen maksujen jättämisiin? En ymmärrä. Tietty, jos haluat moralisoida asiaa, niin onhan se helppo olla aina se puhdas pulmunen jne. Kyse on kumminkin nyt siitä, että miksi pitää maksaa sellaisesta asiasta joka ei tarjoa minulle mitään? Miksi haluaisin rahoittaa Yleä joka ei tarjoa minulle mitään katsottavaa?

Muut laskut maksan, koska koen saavani niistä jotain vastinetta joka parantaa elämänlaatuani. Tv-lupa näin ei tee. Yle ei näin myöskään tee. 200 eurolla vuodessa saa paljon enemmän kuin suttuista jäkistä (jonka senkin näkee striimattavassa muodossa), vanhentuneita dokkareita ja ruotsalaisille suunnattua jättebra ohjelmaa.

Mutta toki, rinnasta vaan tämä asia piratismiin tai mihin ikinä haluatkin. :rolleyes:

En maksanut silloin kun teevee-signaalia tuli enkä maksa nytkään.

Eli kun kaapelissakin simahti kanavat niin päätin samalla olla hankkimatta digiboxia ja lopettaa teeveen katselun kokonaan. Ehkä paras päätös ikinä ;) Taulutelkkarinkin ostin halvalla kun eihän noita virittimittömiä malleja enää kauaa kaupasta saa.

...miksi pitää maksaa sellaisesta asiasta joka ei tarjoa minulle mitään? Miksi haluaisin rahoittaa Yleä joka ei tarjoa minulle mitään katsottavaa?

Jos näin koet niin et tietenkään maksa TV-maksua ja myyt/lahjoitat telkkarin/digiboksin pois. Asia järjestyksessä ja voit käyttää aikasi paremmin kuin TV:stä tulevan roskan seuraamiseen. Mikä olisi muuten erittäin suositeltava vaihtoehto.

Jos sen sijaan, kaikesta uhoamisestasi huolimatta, koet TV:n tarjoavan sinulle jotakin niin maksat sen TV-luvan, riippumatta siitä mitä kanavia katsot. Mikä tässä on niin vaikeata tajuttavaksi?

Henk.koht. maksan TV-maksun koska suorat urheilulähetykset (YLE, Eurosport) kiinnostavat, mutta muutoin en ole telkkarista katsonut uutisten (YLE, BBC, MTV3) lisäksi mitään moneen kuukauteen.

Sikäli ihmetyttää että foorumilla jossa on erittäin tiukka linja pelipiratismin suhteen sallitaan kuitenkin keskustelu TV-maksun maksamatta jättämisestä.

Tämä ihmetyttää minuakin...

Eli kun kaapelissakin simahti kanavat niin päätin samalla olla hankkimatta digiboxia ja lopettaa teeveen katselun kokonaan. Ehkä paras päätös ikinä ;)

Erinomainen päätös tosiaan. Voisin itsekin harkita, mutta pahemman luokan penkkiurheilijana haluan kuitenkin seurata tietyt urheilutapahtumat (futiksen EM/MM, kesäolympialaiset, Tour de France...) suorina lähetyksinä hyvällä kuvanlaadulla eikä se vielä onnistu netin kautta.

Joo kyllähän tämä tavallaan liippa piratismia, mutta itse käytin teeveetä vain pelien pelaamiseen ja leffojen katseluun kiekoilta. En todellakaan aikonut maksaa monta sataa tyhjästä? Siksi tämä kanavien simahdus tuli kuin taivaan lahjana... nykyään uskaltaa ovenkin avata ilman salaisia koputus-tunnuksia.

Jos näin koet niin et tietenkään maksa TV-maksua ja myyt/lahjoitat telkkarin/digiboksin pois. Asia järjestyksessä ja voit käyttää aikasi paremmin kuin TV:stä tulevan roskan seuraamiseen. Mikä olisi muuten erittäin suositeltava vaihtoehto.

Jos sen sijaan, kaikesta uhoamisestasi huolimatta, koet TV:n tarjoavan sinulle jotakin niin maksat sen TV-luvan, riippumatta siitä mitä kanavia katsot. Mikä tässä on niin vaikeata tajuttavaksi?

Jos en halua katsoa pelkästään Ylen kanavia, täytyy minun luopua kaikesta muusta televisioon liittyvästä? En ymmärrä logiikkaasi, jossa sinun väitteesi perusteella, minun pitäisi maksaa Ylelle rahaa siitä, etten katso heidän ohjelmiaan.

Ja valitettavasti, en uhoa, vaan totean. Luulisin että se olisi jo selvää, mutta näköjään tuo moderaattorin nimike nickin alla nostaa nestettä päähän - niin kuin se ikävä kyllä monella tekee. Enkä myös väittänyt missään vaiheessa postaustani että TV:stä tulisi roskaa. Ilmaisin sen, että Ylen tarjonta (josta me maksetaan) ei ole kiinnostavaa.

Jos kaikki Suomessa näkyvät neljä pääkanavaa olisivat Ylen alla, maksaisin tv-luvan. Mutta kun ne mitä välillä katson ovat mainosrahoitteisia kanavia jotka muutenkin maksavat jo pelkästä olemassa olostaan Ylelle rahaa, en näe enkä koe tarpeelliseksi maksaa Ylelle sen enempää. Mikä tässä on niin vaikea tajuttavaksi?

Haleja.

Jos en halua katsoa pelkästään Ylen kanavia, täytyy minun luopua kaikesta muusta televisioon liittyvästä? En ymmärrä logiikkaasi, jossa sinun väitteesi perusteella, minun pitäisi maksaa Ylelle rahaa siitä, etten katso heidän ohjelmiaan.

Siksi kun niin on laissa säädetty. Kyse ei ole minun logiikastani, vaan yksinkertaisesta lainsäädännöllä määrätystä asiasta, jossa ei ole tulkinnanvaraa piiruakaan mihinkään suuntaan.

Lainaus sivulta http://www.tv-maksu.fi/index/tietoa.html

Televisiomaksua on maksettava aina kun voi vastaanottaa ja seurata televisiolähetystä. Näiltä sivuilta löydät tietoa tv-maksusta, milloin sitä pitää maksaa ja mitä kaikkea sillä saa.

Television käytöstä on tehtävä ilmoitus Viestintävirastolle. Ilmoituksen perusteella virasto laskuttaa television käyttäjältä televisiomaksua.

Tv-maksut digiaikana

Analogiset televisiolähetykset päättyivät antennitalouksissa 31.8.2007 ja kaapeliverkossa 29.2.2008. Tv-maksuvelvollisuus jatkuu tämän jälkeen, jos seuraa televisiolähetyksiä esimerkiksi:

* digitelevisiolla tai televisiolla johon on liitetty digisovitin
* satelliittivastaanottimella
* kännykkätelevisiolla (DVB-H)
* tietokoneella, esimerkiksi IPTV:n kautta.

Televisioilmoitus tulee olla aina tehtynä, jos on mahdollista vastaanottaa televisiolähetystä. Sillä ei ole merkitystä otetaanko lähetystä vastaan analogisena vai digitaalisena. Esimerkiksi jotkin kaapeliyhtiöt lähettävät edelleen analogisia lähetyksiä.

Mistä kohtaa tuosta tekstistä löydät maininnan, että YLE:n kanavien katsomatta jättäminen vapauttaisi TV-maksuvelvollisuudesta?

...näköjään tuo moderaattorin nimike nickin alla nostaa nestettä päähän - niin kuin se ikävä kyllä monella tekee.

Mielenkiintoinen heitto, että lainsäädännöllisten tosiasioiden toteaminen osoittaa "nesteen nousemista päähän".

Lisäys: Em. sivuston "usein kysyttyä" -osastosta löytyy myös tällaista:

Seuraamme vain ulkomaisia satelliittilähetyksiä. Tarvitseeko meidän maksaa televisiomaksu vaikka emme katso Yleisradion kanavia?

Myös satelliittilähetysten seuraaminen edellyttää tv-maksun maksamista.

Tarvitseeko tietokoneesta maksaa tv-maksua?

Tietokoneesta, jossa on ns. tv-kortti tai jolla on mahdollista vastaanottaa reaaliaikaisia tv-lähetyksiä esimerkiksi IPTV:n välityksellä, tulee maksaa tv-maksua.

Tarvitseeko kännykkätelevision käytöstä ilmoittaa?

Kännykkätelevisiosta tulee tehdä television käyttöönottoilmoitus, jos perheessä ei ole ennestään voimassaolevaa tv-maksua.

En maksa.

Lakihan on tietysti niin, että pitäisi maksaa. Se laki nyt on kuitenkin aivan perseestä eikä mihinkään ikinä saa muutosta, jos aina tekee niin kuin käsketään. Anarkiaa jumalauta! :mad:

Ajan myöskin joskus ylinopeutta autolla. Laki sanoo ettei saisi ajaa, mutta ajan silti, jos sen turvalliseksi katson. Kävelen myös toisinaan päin punaisia liikennevaloja ja joskus kaupassa jätän muovipussin maksamatta.

En maksa.

Lakihan on tietysti niin, että pitäisi maksaa. Se laki nyt on kuitenkin aivan perseestä eikä mihinkään ikinä saa muutosta, jos aina tekee niin kuin käsketään. Anarkiaa jumalauta! :mad:

Ajan myöskin joskus ylinopeutta autolla. Laki sanoo ettei saisi ajaa, mutta ajan silti, jos sen turvalliseksi katson. Kävelen myös toisinaan päin punaisia liikennevaloja ja joskus kaupassa jätän muovipussin maksamatta.

Anteeksi OT mutta tuo tummennettu osuus pisti hymyn huulille :D, todellinen anarkisti. Wixxer ei siis millään pahalla toi oli loistava heitto!

Itse tulee lupa maksettua kun tarkastajat ramppaa ovella jatkuvasti..... pelossa ei ollut kiva elää, saatika inttää siinä oven raossa että ei meillä mitään televisiota ole, ja kuunnella sitten niitä uhkauksia, että huomeen tullaan poliisien kanssa.

Itse tulee lupa maksettua kun tarkastajat ramppaa ovella jatkuvasti..... pelossa ei ollut kiva elää, saatika inttää siinä oven raossa että ei meillä mitään televisiota ole, ja kuunnella sitten niitä uhkauksia, että huomeen tullaan poliisien kanssa.

onkohan noilla tarkastajilla lupa valehdella että tulee poliisien kanssa jos se ei voi pitää paikkansa

En maksa tv-lupamaksua periaattellisista syistä niin pitkään kunnes YLE lakkaa käyttämästä 20 prosenttia heidän budjetistaan ruotsinkielisten ohjelmien tekemiseen. Viimeksi kun asian tarkistin, ruotsinkielisiä oli vajaat 5 prosenttia Suomen väestöstä. Jos YLE:n mielestä suomenruotsalaiset ovat 4 kertaa arvokkaampia kuin suomalaiset, niin voivat minun puolestani haistaa hometta. :mad:

Ajan myöskin joskus ylinopeutta autolla. Laki sanoo ettei saisi ajaa, mutta ajan silti, jos sen turvalliseksi katson.

Entisen ystäväni isä oli samaa mieltä, mutta *muu liikenne* ei valitettavasti ollut. Ystävä on nyt haudassa ja hänen isänsä on halvaantunut, loppuikänsä pyörien päällä. Jätä vain tv-lupa maksamatta, mutta lupaa pliis koittaa ajaa niiden rajoitteiden mukaan. Itse olen ajanut kerran koululaisen päälle enkä ajanut ylinopeutta. Se vain kaarsi kääntyessään päälle kun ei nähnyt minua (ei katsonut taakseen). Jos vauhtia olisi ollut 15-20 km/h enemmän, olisi jälki ollut tosi rumaa.

Analogisten tv-lähetysten loputtua päätin olla hankkimatta digiboksia ja samalla irtisanoin tv-luvan.

Joo, enpä maksa, vaan eukko maksaa kun kieltäydyin periaatteesta maksamasta. Halusi välttämättä maksaa tuon toimituksen. Lakiko muka kertoo mikä on parhaaksi ihmiselle, joka ainoa kerta? Tulkinnanvaraa on hiukan, arvon mode. Minusta saisivat ylen-kanavat siirtää sinne maksupuolelle, että kortilla saisi katsoa jos maksaa niitä ja tuo naurettava laki helvettiin. ;P Voisin jopa kuukaudesta maksaakkin, jotta jääkiekon näkee. Kaiken lisäksi, tuo lähetyksen laatu on uskomatonta kuraa jääkiekossa ainakin nyt, mutta siitä ilmeisimmin on kiittäminen hurreja?

Joo kyllähän tämä tavallaan liippa piratismia, mutta itse käytin teeveetä vain pelien pelaamiseen ja leffojen katseluun kiekoilta. En todellakaan aikonut maksaa monta sataa tyhjästä? Siksi tämä kanavien simahdus tuli kuin taivaan lahjana... nykyään uskaltaa ovenkin avata ilman salaisia koputus-tunnuksia.

Itsellä oli sama homma.. Nykyään paljon kivempi ovelle mennä kun en digiboxia omista. :)

Mielestäni on YLE:n omaa hölmöyttä, jos eivät parempaa tapaa keksi rahoittaa toimintaansa. Tuollainen ihmisten (mahdolliseen) rehellisyyteen pohjautuva olettamus on toki ihailtavaa ja hienoa, mutta toisaalta ruikuttaminen ("Jos et maksa, muut maksavat enemmän.") vesittää koko homman. Mielummin annan ei-veronalaiset, "ylimääräiset" rahani hyväntekeväisyyteen.

Mielestäni saa koko pulju keksiä paremman keinon rahoitukselleen tai hajota. Ehkä Neuvosto-Suomen jälkeisessä uudessa ja uljaassa maailmassa sitten.

Ja selvennykseksi vielä: tämä on vain minun mielipiteeni, en kannusta ketään laittomuuksiin. Ehkä joskus kasvan lainkuuliaisemmaksi ja muutan mieleni, mutta se nyt on turhaa spekulointia.

Ylös Bottom