Lainatun viestin kirjoitti alkujaan DaMage
Sekin pitää sanoa että virheitä ja palvelutason laskua ei varmaan auta se että palkataan niitä halpoja harjottelijoita liikkeisiin töihin, joilla ei ole minkäänlaista koulutusta ja asioihin perehtymistä taustalla. Onhan se halpaa työvoimaa ku ei tartte maksaa kunnon palkkaa ja sitten vaan äijä kiertoon kun harjotteluaika on ohi ja seuraava tilalle.
Ei virheitä tai palvelutason laskua voi aloittelevien harjoittelijoiden tai työhönsä opiskelevien myyjäalokkaiden piikkiin laittaa. Toki virhe on aina tekevän, mutta työharjottelijoidenkin on jostain aloitettava työelämään tutustuminen. On liikkeenomistajan vastuulla pitää huoli harjoittelijan perehdyttämisestä ja liikkeen toimintatapojen kertaamisesta.
The Chaos Cell.
Mainitsemasi esimerkit ovat yksityishenkilöiden välisestä kaupasta, sama kaava ei toimi yks yhteen yritysmaailman ja asiakkaan välisissä kaupoissa.
Ei sillä että sulta jotain porkkanaa tai cheddar-juustoa ostaisin muutenkaan...
Eilen illalla tuli katsottua
Päivärinta-keskusteluohjelmaa, jossa oli liki täydellinen esimerkki linssiinviilaamisesta ilman painavia seuraamuksia:
Eräs kosmetiikkatuotteita myyvä yritys mainostaa uutta voidettaan, joka mainoksen mukaan "nuorentaa 10 vuotta voidetta säännöllisesti käytettynä".
Mainosta puivat niin terveysalan ammattilaiset, kosmetiikkafirmat kuin kuluttaja-asiamies ja pienen keskustelun päätteeksi totesivat, että mainos on melkoisen ylilyövä ja hyvin kyseenalaisen väittämän sisältävä.
Suorassa lähetyksessä kuluttaja-asiamies totesi mainoslehtisen väittämän ja sanoi vievänsä "asian eteenpäin" käsiteltäväksi todeten samalla, että kun tämä ihmevoidetta kauppaava firma on ulkomailla, asiat mutkistuvat tutkimisen ja selvittämisen muuttuessa kalliiksi. Tokihan se onnistuu, mutta onko saatu hyöty vaivaan nähden kannattava?
Jos mainos parhaassa tapauksessa todetaan virheelliseksi, se pitää muuttaa jatkomainonnassa...ja se siitä.
Rangaistuksia ei siis kuluttajasuojatahot voi langettaa vaikka mainoksen väittämä olisikin puutaheinää...vain neuvomaan oikaisemaan sen(mikäli oikaisupyyntö ei tehoa, tällöin rangaistusmaksut ovat mahdollisia). Eli näin siis Suomen olosuhteissa. Muita maita mainonnan oikaisu ei edes koskisi.
Eli näin kierompikin mainostaja selviää kuin koira veräjästä vaikka jauhaisi kuinka potaskaa.
Tämän voide-mainosväittämän tapauksessa sen paikkaansa pitävyyttä voisi kysyä niiltä asiakkailta, jotka voidetta ovat sen yli kymmenen vuotta käyttäneet. Onko nassu pysynyt yhtä sileänä?
Ja jos joku ihmettelee miksei kuluttajaliitot maailmassa tutki näitä tuotteita ja selvitä vedetäänkö kuluttajaa höplästä, niin hyvin harvassa jos yhdessäkään kuluttajasuojaliiton omaavassa maassa on hi-tech testi/tutkimuslaboratorioita jokaisen syötävän, leviteltävän tai päälle pantavan varalle. Jos tuote todetaan selvästi terveydelle haitalliseksi tms, on tuotteen myyntikieltoon asettaminen huomattavasti helpompi projekti.
Karua kertomaa mainosmaailmasta, vaikka vähän topicin vierestä menikin.
Edit: typoo