Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Testilaitteita myydään uutena

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Prisoner
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Prisoner

Active Member
Yritin epätoivoisesti etsiä mustaa GameBoy Advance SP:tä. Viimein sellainen löytyi Itäkeskuksen Mustasta Pörssistä. Myyjä vakuutti, että laite on täysin käyttämätön ja vain lasivitriinissä näytillä ollut. Niinpä ostin sen. Kaupasta lähdettyäni tajusin onneksi avata paketin ja huomasin, että laitehan olikin esittely-standissä kiinni ollut käytetty yksilö. Oikea kylki oli syvillä naarmuilla siitä virtakytkimen vierestä ja napeissakin oli selviä käytön jälkiä.

Ihmetyttää miten myyjä ei muka tiennyt / huomannut tällaista. Kannattaa siis varoa näitä myyjiä. Ne näyttävät myyvän ja puhuvan mitä sylki suuhun tuo. Sain onneksi koneen vaihdettua uuteen, mutta en tosin mustaan. Noh, oikeastaan tämä hopeinen on ihan yhtä hyvä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan The Chaos Cell
(tuo oli huijausta ja minun tietääkseni se ei ole laillista.)
Ei se laitonta ole, mutta hyvän kauppatavan vastaista kylläkin.

Hyvä kuitenkin, että vaihtaminen onnistui, eikä tarvinnut asiaa viedä eteenpäin. Ikäviä juttuja.

Edit: Siirretty muu keskustelu ja palaute-osioon, sillä tämä thread pitää sisällään astetta isomman keskustelumahdollisuuden vastaantulleista kyseenalaisista kauppatavoista.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Corca
Ei se laitonta ole, mutta hyvän kauppatavan vastaista kylläkin.

Hyvä kuitenkin, että vaihtaminen onnistui, eikä tarvinnut asiaa viedä eteenpäin. Ikäviä juttuja.

Ärsyttävää on se, että ajoin turhaan kamalan matkan autolla tuonne Itäkeskukseen. Ois pitänyt vaatia bensarahat niiltä...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Prisoner
Ärsyttävää on se, että ajoin turhaan kamalan matkan autolla tuonne Itäkeskukseen. Ois pitänyt vaatia bensarahat niiltä...
Kysyitkö naarmuista ja jäljistä ko. myyjältä?
Näissä tapauksissa pelkkä "ok vaihdetaan"-kommentti ei riitä, jos on myyty käytettyä laitetta uutena ja veloitettu siitä uuden laitteen hinta.

Pieni anteeksipyynnön paikka aina myyjällä, mikäli virhe on tapahtunut(inhimmillinen tai ei). Asiakaspalvelun peruslähtökohtia.
 
Juu tuollaiset asiat kyllä ovat ärsyttäviä, Vanhemmilleni sattui vähän samantapainen juttu, ja sekin oli mustassa pörssissä, tosin täällä Kuopiossa, he olivat ostamassa uutta pesukonetta ja ajattelivat käydä mustassa pörssissä katselemassa mitä heillä on tarjottavana. No myyjä tuli tietysti heti kyselemään mitä saisi olla, ja siinä ne sitten alkoi katselemaan erilaisia pesukoneita, ja myyjä näytti jotain tiettyä mallia ja sanoi sen olevan alennuksessa, hintaa oli jotain 349euroa, en muista ihan tarkkaan. ja lisäksi myyjä sanoi että tarjous on voimassa enään tämän viikon jonka jälkeen hinta pompsahtaa 469euroon. No porukat sitten osti pesukoneen, toi kotiin, ei siinä mitään, mutta seuraavalla viikolla isukki katseli aamun lehteä, ja siellähän oli mustan pörssin mainos, ja sama pesukone joka oli ostettu paripäivää aikaisemmin ja hintaa oli 289euroa! myyjä niinkun ihan pokkana ryösti ylimääräiset hillot ja valehteli siinä päin naamaa minkä kerkesi. Mutta onneksi ukko tunsi hyvin mustan pörssin päällikkön ja sille se kävi asian laidan kertomassa, ja otti tämä huijarimyyjä aikamoista noottia. ja rahat tuli takaisin

Ja itsekkin tunnen saman myyjän, kun olin aikoinani yläasteella mustassa pörssissä työharjoittelussa par kuukautta, pisti aika usein siivoamaan sellaisen helvetin ison varaston, ja luuttuamaan lattioita, ja oli muutenkin aika vittumainen äijä, no eime kyllä niitä varastoja pahemmin siivoiltu, polteltiin röökiä ja puhuttiin paskaa:p
 
Myyjille näyttää sattuvan näitä ns. "vahinkoja" vähän liian usein. Joku aika sitten ostin Canon 3200F -skannerin. Pyysin tyttöystävääni hakemaan sen, mutta myyjä olikin antanut sille Canon 3000F-mallin. Hinta oli kuitenkin 3200F-laitteen mukainen. Kauppa oli Kalliossa sijaitseva LJH Computers. Ja eikun bussilla Helsinkiin selvittelemään tätäkin asiaa. Tuolta sentään sain paketin cd-r levyjä vahingonkorvauksena. On se yks #%*! ettei myyjiin voi enää luottaa. Pitää varmaan varastaa tästedes...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Corca
Kysyitkö naarmuista ja jäljistä ko. myyjältä?
Näissä tapauksissa pelkkä "ok vaihdetaan"-kommentti ei riitä, jos on myyty käytettyä laitetta uutena ja veloitettu siitä uuden laitteen hinta.

Pieni anteeksipyynnön paikka aina myyjällä, mikäli virhe on tapahtunut(inhimmillinen tai ei). Asiakaspalvelun peruslähtökohtia.

Näytin konetta toiselle myyjälle (se alunperin koneen myynyt äijä luimisteli jossain piilossa). Tää toinen kaveri syytti AMOa. Sanoi, että AMO oli vakuuttanut antaneensa uudet laitteet kaikkien näytekappaleiden tilalle. Noh.. samapa tuo. En enää käy siinä liikkeessä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Corca
Ei se laitonta ole, mutta hyvän kauppatavan vastaista kylläkin.
On se jos myyn sulle esim: porkkanan ja selitän koko ajan että se on porkkana ja kerron siitä että se osaa kouluttaa kissoja ja hamstereita and so on, ja kotona huomaat että se o peruna joka syö kanoja, se olisi kusetusta ja voisit haastaa minut oikeuteen petoksesta. (sori esimerkistä, mutta KUN NUKUTTAA.

[Edith:]Toinen juttu viel. Jos laitat rahat mun tilille etukäteen, kun olet ostamassa minulta cheddar juusto siivua, ja en anna myymääni cheddar juusto siivua sinulle, vaikka niin olisimme sopineet, niin sinun pitäisi haastaa minut oikeuteen petoksesta. (ja saisit rahat takasi.)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jooh, mutta täytyy muistaa kuitenki, että ne myyjätki on vaan ihmisiä. Suurin osa virheistä tehdään vahingossa mutta kyllä niitä mätiä omenoitaki joukosta löytyy. Ja alennuksista tietämättömyys on varmaan laiskuutta. Itsehän sain paikkakunnan MP:stä mikrouunin seuraavan viikon hintaan alennuksella ku vähän tinkasin. Tinkaaminen kannattaa muuten aina! Jokapaikassa ei vaan ole mahdollista antaa alennusta, mutta hei tulipahan kysyttyä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan DaMage
Jooh, mutta täytyy muistaa kuitenki, että ne myyjätki on vaan ihmisiä. Suurin osa virheistä tehdään vahingossa mutta kyllä niitä mätiä omenoitaki joukosta löytyy.

Virheet on virheitä ja ne kertoo karua totuutta myyjän ja kyseisen liikkeen ammattitaidosta ja -etiikasta. Siinä ei selittelyt auta. Mua ei kiinnosta antaako myyjä väärää tavaraa vahingossa vai tahallaan. Sillä ei ole mulle mitään merkitystä.

Verkkokauppa.comista sain kerran käytetyn näppiksen. Olivat antaneen jonkun vaihdossa tulleen mulle. On muuten taas yksi hyvä syy suosia ulkomaisia nettikauppoja. Niissä tällaisia virheitä ei ole sattunut kertaakaan. Tai kerran tuli väärä DVD, mutta sain sen oikean kaupan päälle, kun ilmoitin liikkeeseen mokasta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Njeei välttämättä. Tympäseehän se jos kohdalle sattuu. Ja vika on sillon varmasti liikkeessä ja myyjässä jos virheitä sattuu tiheään.

Sekin pitää sanoa että virheitä ja palvelutason laskua ei varmaan auta se että palkataan niitä halpoja harjottelijoita liikkeisiin töihin, joilla ei ole minkäänlaista koulutusta ja asioihin perehtymistä taustalla. Onhan se halpaa työvoimaa ku ei tartte maksaa kunnon palkkaa ja sitten vaan äijä kiertoon kun harjotteluaika on ohi ja seuraava tilalle.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan DaMage

Sekin pitää sanoa että virheitä ja palvelutason laskua ei varmaan auta se että palkataan niitä halpoja harjottelijoita liikkeisiin töihin, joilla ei ole minkäänlaista koulutusta ja asioihin perehtymistä taustalla. Onhan se halpaa työvoimaa ku ei tartte maksaa kunnon palkkaa ja sitten vaan äijä kiertoon kun harjotteluaika on ohi ja seuraava tilalle.

No onhan se hyvä, että harjoittelupaikkoja tarjotaan. Harjoittelija ei kuitenkaan voi (eikä lain mukaan saakaan) hoitaa tehtäviä yksin vaan työnantajan valvonnassa ja ohjauksessa. Jos harjoittelijoita käytetään korvaamaan normaalia työvoimaa, rikotaan lakia.

Pätkätyö sen sijaan on ollut laillinen tapa pitää palkkakustannukset (ja palvelun taso) alhaalla. Itselläni on kokemusta jonkun verran kuntapuolelta ja siellä tämä pätkätyö näkyy tosi ikävällä tavalla.

Kaupallisella alalla onneksi pätee markkinatalouden lait. Kilpailu pitää (tai ainakin sen pitäisi pitää) laatu korkealla ja hinnat alhaalla.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Prisoner
Harjoittelija ei kuitenkaan voi (eikä lain mukaan saakaan) hoitaa tehtäviä yksin vaan työnantajan valvonnassa ja ohjauksessa. Jos harjoittelijoita käytetään korvaamaan normaalia työvoimaa, rikotaan lakia.

Kaupallisella alalla onneksi pätee markkinatalouden lait. Kilpailu pitää (tai ainakin sen pitäisi pitää) laatu korkealla ja hinnat alhaalla.


Kyllähän näitä harjoittelijoita käytetään hyväksi näennäisellä valvonnalla. Ja kukas näitä tarkistaa kun harjoittelija ei kuitenkaan osaa kyseenalaistaa pomon määräyksiä. Ja nyt harjoittelijalla tarkotan nimenomaan työkkärin tuella olevia harjoittelijoita.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Prisoner
Kilpailu pitää (tai ainakin sen pitäisi pitää) laatu korkealla ja hinnat alhaalla.
Jostain kumman syystä näin on *, vaikka siinä ei tarkemmin ajatellen ole mitään järkeä että samoja asioita tehdään päällekkäin ja esim. informaatiota pimitetään muilta samaa tuotetta kehittäviltä ja suuri osa rahoista kulutetaan siihen että saadaan ihmiset ostamaan omaa tuotetta, eikä tätä tehdä tiedottamalla vaan mielikuvamainonnalla. Jännää.



* se kumma syy on itse asiassa se että tämä typerä apinalaji ei ole keksinyt parempia keinoja tehdä asioita tehokkaasti
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Karma


* se kumma syy on itse asiassa se että tämä typerä apinalaji ei ole keksinyt parempia keinoja tehdä asioita tehokkaasti

Ehkä osasyy piilee myös ihmisen perustarpeissa. Tällöin selitys päällekkäisyyksille voisi olla yksinkertaisesti kilpailuvietin tyydyttäminen. Jos kaikki hommat tehtäis sulassa sovussa, tehokkaasti yhteistyönä, pitäisi valtava voitonhalu purkaa esimerkiksi videopelejä pelaamalla ja kolmiloikkaamalla takapihalla. Ja eihän sellainen mitenkään sovi toimitusjohtajan imagoon. ;)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan DaMage
Kyllähän näitä harjoittelijoita käytetään hyväksi näennäisellä valvonnalla. Ja kukas näitä tarkistaa kun harjoittelija ei kuitenkaan osaa kyseenalaistaa pomon määräyksiä. Ja nyt harjoittelijalla tarkotan nimenomaan työkkärin tuella olevia harjoittelijoita.

Kyllä jonkunlaista yhteisvastuuta pitäis kehittää nyky-yhteiskuntaan! Yhä enemmän ja enemmän ihmiset ovat kiinnostuneita vain omista asioistaan. Ehkä tämä johtuu kaupungistumisesta ja kyläyhteisöjen hajoamisesta tai sitten jostain globaalista ylikaupallistumisesta. En tiedä.

Nykyään työpaikat ovat niitä yhteisöjä ja niiden moraali-/etiikkamaailma perustuu lähinnä johdon toimintaan sekä kykyyn/haluun kehittää organisaatiotaan. Tämähän nähtiin Soneran tapauksessa. Törkeän laitonta toimintaa saatiin jatkaa niin kauan kunnes joku työntekijä uskalsi kertoa lehdistölle ja lehdistö uskalsi kirjoittaa asiasta.

Eli se mitä ajan takaa on, että jos tällaista harjoittelijoiden väärinkäyttöä ilmenee niin siihen pitäisi puuttua. Siihen voi puuttua itse harjoittelija, harjoittelijan tuttava, kyseisen liikkeen asiakas tai vaikka liikkeen toinen työntekijä (ellei ole saanut kenkää sen harjoittelijan takia). Pääasia, ettei mennä pää vinottain ohi omaan kotiin katsomaan Salkkareita.

Nykyaikana käytössä on myös uskomattoman tehokas väline, Internet. Tämän hässäkän kautta saa yhteyden uskomattoman moniin tahoihin ja pelkästään keskustelun (esim. tällaisen kuin tämä) aloittaminen voi vaikuttaa positiivisesti ympäristöön. Näin ainakin toivon.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan DaMage
Sekin pitää sanoa että virheitä ja palvelutason laskua ei varmaan auta se että palkataan niitä halpoja harjottelijoita liikkeisiin töihin, joilla ei ole minkäänlaista koulutusta ja asioihin perehtymistä taustalla. Onhan se halpaa työvoimaa ku ei tartte maksaa kunnon palkkaa ja sitten vaan äijä kiertoon kun harjotteluaika on ohi ja seuraava tilalle.
Ei virheitä tai palvelutason laskua voi aloittelevien harjoittelijoiden tai työhönsä opiskelevien myyjäalokkaiden piikkiin laittaa. Toki virhe on aina tekevän, mutta työharjottelijoidenkin on jostain aloitettava työelämään tutustuminen. On liikkeenomistajan vastuulla pitää huoli harjoittelijan perehdyttämisestä ja liikkeen toimintatapojen kertaamisesta.

The Chaos Cell.
Mainitsemasi esimerkit ovat yksityishenkilöiden välisestä kaupasta, sama kaava ei toimi yks yhteen yritysmaailman ja asiakkaan välisissä kaupoissa.
Ei sillä että sulta jotain porkkanaa tai cheddar-juustoa ostaisin muutenkaan...:p

Eilen illalla tuli katsottua Päivärinta-keskusteluohjelmaa, jossa oli liki täydellinen esimerkki linssiinviilaamisesta ilman painavia seuraamuksia:
Eräs kosmetiikkatuotteita myyvä yritys mainostaa uutta voidettaan, joka mainoksen mukaan "nuorentaa 10 vuotta voidetta säännöllisesti käytettynä".
Mainosta puivat niin terveysalan ammattilaiset, kosmetiikkafirmat kuin kuluttaja-asiamies ja pienen keskustelun päätteeksi totesivat, että mainos on melkoisen ylilyövä ja hyvin kyseenalaisen väittämän sisältävä.
Suorassa lähetyksessä kuluttaja-asiamies totesi mainoslehtisen väittämän ja sanoi vievänsä "asian eteenpäin" käsiteltäväksi todeten samalla, että kun tämä ihmevoidetta kauppaava firma on ulkomailla, asiat mutkistuvat tutkimisen ja selvittämisen muuttuessa kalliiksi. Tokihan se onnistuu, mutta onko saatu hyöty vaivaan nähden kannattava?

Jos mainos parhaassa tapauksessa todetaan virheelliseksi, se pitää muuttaa jatkomainonnassa...ja se siitä.
Rangaistuksia ei siis kuluttajasuojatahot voi langettaa vaikka mainoksen väittämä olisikin puutaheinää...vain neuvomaan oikaisemaan sen(mikäli oikaisupyyntö ei tehoa, tällöin rangaistusmaksut ovat mahdollisia). Eli näin siis Suomen olosuhteissa. Muita maita mainonnan oikaisu ei edes koskisi.
Eli näin kierompikin mainostaja selviää kuin koira veräjästä vaikka jauhaisi kuinka potaskaa.
Tämän voide-mainosväittämän tapauksessa sen paikkaansa pitävyyttä voisi kysyä niiltä asiakkailta, jotka voidetta ovat sen yli kymmenen vuotta käyttäneet. Onko nassu pysynyt yhtä sileänä?

Ja jos joku ihmettelee miksei kuluttajaliitot maailmassa tutki näitä tuotteita ja selvitä vedetäänkö kuluttajaa höplästä, niin hyvin harvassa jos yhdessäkään kuluttajasuojaliiton omaavassa maassa on hi-tech testi/tutkimuslaboratorioita jokaisen syötävän, leviteltävän tai päälle pantavan varalle. Jos tuote todetaan selvästi terveydelle haitalliseksi tms, on tuotteen myyntikieltoon asettaminen huomattavasti helpompi projekti.

Karua kertomaa mainosmaailmasta, vaikka vähän topicin vierestä menikin.

Edit: typoo
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Corca
Ei virheitä tai palvelutason laskua voi aloittelevien harjoittelijoiden tai työhönsä opiskelevien myyjäalokkaiden piikkiin laittaa.

Ei todellakaan. Ja nää mun esimerkkitapaukset on kyllä olleet sellaisia, että myyjä on ainakin päällisin puolin vaikuttanut liikkeen vaki-henkilökuntaan kuuluvalta. Yleensä etsin sellaisen myyjän käsiini, jos olen tosissani kauppoja hieromassa.
 
Omia vaikuttamis-suosituksiani noudattaen lähetin Mustaan Pörssiin äsken reklamaation eilisestä tunaroinnista. Saapas nähdä miten vastaavat.
 
Ylös Bottom