Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Elder Scrolls IV: Oblivion

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hakkiz
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: The Elder Scrolls IV: Oblivion

Eräs ulkomaalainen live-kaveri antoi vinkin että jos pelaa oblivionia offlinena niin peli pyörii vähän paremmin. Kirjauduin ulos livestä ja kokeilin, kyllä se hiukan paremmin toimi. Tai sitten alan tottumaan tökkimiseen:)
 
Vastaus: The Elder Scrolls IV: Oblivion

Airback sanoi:
Eräs ulkomaalainen live-kaveri antoi vinkin että jos pelaa oblivionia offlinena niin peli pyörii vähän paremmin. Kirjauduin ulos livestä ja kokeilin, kyllä se hiukan paremmin toimi. Tai sitten alan tottumaan tökkimiseen:)

Joo, itse olen huomannut myös tuon. Varsinkin valikot tökkivät paljon enemmän, kun boksi on yhdistetty liveen.
 
Vastaus: The Elder Scrolls IV: Oblivion

Olipas pettymys.

Tai vähintäänkin yksi yli-hypetetyimmistä peleistä mitä on vielä tullut vastaan Gears of Warin ohella.

Ongelmiahan riittää. Aina pelin ns. 200 tunnin tarinamoodista (kissan viikset, päätarinaan meni vähän alta 20 tuntia), tai maailmasta jota reunustavat typerimmät näkymättömät muurit mitä on nähty. Sivutehtäviä kyllä riittää, mutta jokainen on vain heikko variaatio aiemmasta. Esimerkiksi kaikki Fighters Guildin tehtävät toistavat samaa kaavaa, menee paikasta A paikkaan B ja hakkaa hahmo X. Kun välillä voisi yrittää puhua hommat selväksi, niin pelin umpityperä speechcraft moodi ei anna minkäänlaisia mahdollisuuksia parantaa keskustelun suuntaa. Jopa keskustelu tavallisestikin on putkimaista eikä kertaakaan mennä minnekään muualle kuin mihin peli tahtoo.

Tämä näkyy myös selvästi hahmon totaalisessa vaikuttamattomuudessa pelimaailmaan. Voit vaikka nousta jokaisen killan johtajaksi, ainoa vaikutus jota siitäkin urakasta tulee on rahantulo lähde joka kuukausi. On tarpeetonta myös sanoa kuinka huvittavaa on olla Assasins Guildin johtaja ja samalla Ultra-hyvisten kapteeni jne.

Myös lukuisat sivuhahmot ovat lyhyen pelaamisen jälkeen turhauttavan samanlaisia. Ääninäyttelijöitä on korkeintaan 12 ja pahimmassa tapauksessa saattaa törmätä samassa huoneessa kahteen täsmälleen samannäköiseen ja kuuloiseen tyyppiin. Mukaan lisätään vielä se että kaikki toistavat tismalleen samoja juttuja päivästä toiseen niin johan pelimaailman illuusio murenee.

Grafiikka on kyllä nättiä ja muutamat tehtävät todella hyviä (tästäkin 90% kuuluvat salamurhaajien killan puuhiin), ja musiikki on todella upeaa. Mutta että parhain peli miesmuistiin? Ei kyllä. Korkeintaan 7 tai 8.
 
Vastaus: The Elder Scrolls IV: Oblivion

Mites muuten. Onko tuo "Knights of the Nine" mahdollista pelata uudella hahmolla vai onko se tarkoitellu ns. korkeampien levelien hahmolle niinkuin Morron lisärit?
 
Vastaus: The Elder Scrolls IV: Oblivion

Grendel sanoi:
Mites muuten. Onko tuo "Knights of the Nine" mahdollista pelata uudella hahmolla vai onko se tarkoitellu ns. korkeampien levelien hahmolle niinkuin Morron lisärit?
Samalla hahmolla pelataan. Viholliset on tasapainotettu.
 
Vastaus: The Elder Scrolls IV: Oblivion

TitusPullo sanoi:
Olipas pettymys.

Tai vähintäänkin yksi yli-hypetetyimmistä peleistä mitä on vielä tullut vastaan Gears of Warin ohella.

Ongelmiahan riittää. Aina pelin ns. 200 tunnin tarinamoodista (kissan viikset, päätarinaan meni vähän alta 20 tuntia), tai maailmasta jota reunustavat typerimmät näkymättömät muurit mitä on nähty. Sivutehtäviä kyllä riittää, mutta jokainen on vain heikko variaatio aiemmasta. Esimerkiksi kaikki Fighters Guildin tehtävät toistavat samaa kaavaa, menee paikasta A paikkaan B ja hakkaa hahmo X. Kun välillä voisi yrittää puhua hommat selväksi, niin pelin umpityperä speechcraft moodi ei anna minkäänlaisia mahdollisuuksia parantaa keskustelun suuntaa. Jopa keskustelu tavallisestikin on putkimaista eikä kertaakaan mennä minnekään muualle kuin mihin peli tahtoo.

Tämä näkyy myös selvästi hahmon totaalisessa vaikuttamattomuudessa pelimaailmaan. Voit vaikka nousta jokaisen killan johtajaksi, ainoa vaikutus jota siitäkin urakasta tulee on rahantulo lähde joka kuukausi. On tarpeetonta myös sanoa kuinka huvittavaa on olla Assasins Guildin johtaja ja samalla Ultra-hyvisten kapteeni jne.

Myös lukuisat sivuhahmot ovat lyhyen pelaamisen jälkeen turhauttavan samanlaisia. Ääninäyttelijöitä on korkeintaan 12 ja pahimmassa tapauksessa saattaa törmätä samassa huoneessa kahteen täsmälleen samannäköiseen ja kuuloiseen tyyppiin. Mukaan lisätään vielä se että kaikki toistavat tismalleen samoja juttuja päivästä toiseen niin johan pelimaailman illuusio murenee.

Grafiikka on kyllä nättiä ja muutamat tehtävät todella hyviä (tästäkin 90% kuuluvat salamurhaajien killan puuhiin), ja musiikki on todella upeaa. Mutta että parhain peli miesmuistiin? Ei kyllä. Korkeintaan 7 tai 8.

Hyviä pointteja. Fighters Guildin tehtävistä olen kyllä samaa mieltä. Ja parhaat tehtävät ovatkin Shrineistä saatavat, Dark Brotherhoodilta saatavat ja muutamat "siviileiltä" saatavat. Jos tehtävienteko ei maistu, niin onhan Oblissa tutkittavaa. Luolat, rauniot ja yms. Itsellä kun on peli PuuCeellä, niin netistä saa muutamia hyviä lisäyksiä, jotka lisäävät kummmasti pelin elinikää. En puhu siis niistä maksullisista. Itse kyllä silti antaisin pelille vähintään 9. Bugisuuskin nimittäin syö jonkun verran, mutta ei paljon.
 
Vastaus: The Elder Scrolls IV: Oblivion

Pc:llä Oblivionin elinikää varmasti lisäävät nuo fanien tekemät modit ja total conversionit, mutta Boxilla ollaankin sitten microsoftin virallisten (lue: surkeiden) päivitysten varassa. Selailin tuota Knights of the Ninea kaupassa ja ellei boxin versio paljoa muuta, niin kyseessä on vain 30e maksava dungeon crawl mättölisäys.
 
Vastaus: The Elder Scrolls IV: Oblivion

TitusPullo sanoi:
Pc:llä Oblivionin elinikää varmasti lisäävät nuo fanien tekemät modit ja total conversionit, mutta Boxilla ollaankin sitten microsoftin virallisten (lue: surkeiden) päivitysten varassa. Selailin tuota Knights of the Ninea kaupassa ja ellei boxin versio paljoa muuta, niin kyseessä on vain 30e maksava dungeon crawl mättölisäys.

Kieltämättä aika karmea hinta. Jos tulisi jotain samankaltaista, kuin Bloodmoon, joka oli mielestäni mitä mainion Morrowind lisäri. Sellaisesta voisi ehkä jotain 25-30 maksaakkin.
 
Vastaus: The Elder Scrolls IV: Oblivion

olge sanoi:
Hyviä pointteja. Fighters Guildin tehtävistä olen kyllä samaa mieltä. Ja parhaat tehtävät ovatkin Shrineistä saatavat, Dark Brotherhoodilta saatavat ja muutamat "siviileiltä" saatavat. Jos tehtävienteko ei maistu, niin onhan Oblissa tutkittavaa. Luolat, rauniot ja yms. Itsellä kun on peli PuuCeellä, niin netistä saa muutamia hyviä lisäyksiä, jotka lisäävät kummmasti pelin elinikää. En puhu siis niistä maksullisista. Itse kyllä silti antaisin pelille vähintään 9. Bugisuuskin nimittäin syö jonkun verran, mutta ei paljon.
Tuo luolien ja raunioiden tutkiminen Oblivionissa ilman mitään tehtävää on kyllä aika vihoviimeistä puuhaa. Alkuvaiheilla peliä tuli pari luolaa koluttua huvikseen ihan vain aseita ja varusteita etsiäkseen, mutta noihin suht. geneerisiin luolastoihin kyllä ehtii tehtävienkin aikana kyltyä sen verran, että ei enää kiitos vapaaehtoista könyämistä.

Minä pelasin Oblivionin PC:llä, mutta yhtään modia ei tullut peliin laitettua. Pelimekaniikka oli minusta oikeastaan täydellinen ihan vakionakin ja lisäsisältöä tuoviin modeihin törmäsin vasta kun olin peliä jo sen ~100h pelannut eikä enää niin kovasti sitten kiinnostanut.

TitusPullo sanoi:
Ongelmiahan riittää. Aina pelin ns. 200 tunnin tarinamoodista (kissan viikset, päätarinaan meni vähän alta 20 tuntia), tai maailmasta jota reunustavat typerimmät näkymättömät muurit mitä on nähty. Sivutehtäviä kyllä riittää, mutta jokainen on vain heikko variaatio aiemmasta. Esimerkiksi kaikki Fighters Guildin tehtävät toistavat samaa kaavaa, menee paikasta A paikkaan B ja hakkaa hahmo X. Kun välillä voisi yrittää puhua hommat selväksi, niin pelin umpityperä speechcraft moodi ei anna minkäänlaisia mahdollisuuksia parantaa keskustelun suuntaa. Jopa keskustelu tavallisestikin on putkimaista eikä kertaakaan mennä minnekään muualle kuin mihin peli tahtoo.
Ei kait kukaan ole Oblivionin pääjuonen väittänytkään mikään 200-tuntinen olevan? Oblivionin ideana on ainakin minusta juuri se, että jatkuvasti on kamala kasa tehtäviä ja useita eri juonisäikeitä pelattavana. Kaikkien tehtävien pelaamiseen varmasti menee se 100+ tuntia ja yksi tarina (pääjuoni, fighter's guildin juoni, yms.) muodostaa vain aina pienen osan pelin sisällöstä.

Maailmaa reunustavat muurit kieltämättä olivat käsittämättömän tökeröitä. Pelintekijöillä varmaan ollut vähän kiire jossain vaiheessa pelinkehitystä :p. Eipä noita näkymättömiä seiniä silti paljon joutunut sietämään maailman suuruuden vuoksi.

Tehtävissä kyllä minusta oli ihan tarpeeksi variaatiota. Vaikka varsinkin fighter's guildin ja mage's guildin tehtävät kieltämättä toistivat paljon tuota samaa "mene luolaan ja tapa örmykki" -kaavaa, tehtävien määrä onneksi tuli apuun ja aina jos luolastoissa könyäminen fighter's guildin tehtävissä alkoi kyllästyttämään, pystyi vaihtamaan johonkin sivutehtävään tai toisen guildin tehtävään jossa oli jotain muuta tekemistä. Vapaus oli tässäkin avainsana kuten muutenkin koko Elder Scroll's -sarjassa.

Oblivionissa kieltämättä on paljon virheitä, mutta kokemuksena peli oli kuitenkin ehdottomasti kympin arvoinen suoritus. Jos ihan objektiivisesti ajatellaan, mokat tietysti laskisivat pelin pisteitä ja siksi minun olisikin hemmetin vaikea kirjoittaa vaikkapa arvostelu Oblivionista :). Pelissä on paljon mokia, mutta kokonaisuutena seikkailu oli käsittämättömän huikea.

Knights of the nineä pitää vielä vähän harkita ja lukea juttua kunhan joku ensin ehtii ostaa sen. Jos peli on sitä samaa luolastoissa könyämistä koko pituutensa ajan niin voi jäädä ostamatta, mutta jos se tuo oikeasti jotain uutta tai tehtävät ovat vaihtelevia ja kiinnostavia niin sitten on kyllä pakko-ostos.
 
Vastaus: The Elder Scrolls IV: Oblivion

TitusPullo sanoi:
Myös lukuisat sivuhahmot ovat lyhyen pelaamisen jälkeen turhauttavan samanlaisia. Ääninäyttelijöitä on korkeintaan 12 ja pahimmassa tapauksessa saattaa törmätä samassa huoneessa kahteen täsmälleen samannäköiseen ja kuuloiseen tyyppiin. Mukaan lisätään vielä se että kaikki toistavat tismalleen samoja juttuja päivästä toiseen niin johan pelimaailman illuusio murenee.

No, pelimaailma on kyllä suuri ja ihmisiä paljon. Sen pitäisi selittää vähän. Mutta en kiellä sitä, että eikö voisi olla jokaisella hahmolla eri ääni. Sehän olisi parempi, mutta melko vaativaa.
 
Vastaus: The Elder Scrolls IV: Oblivion

TitusPullo sanoi:
Pc:llä Oblivionin elinikää varmasti lisäävät nuo fanien tekemät modit ja total conversionit, mutta Boxilla ollaankin sitten microsoftin virallisten (lue: surkeiden) päivitysten varassa. Selailin tuota Knights of the Ninea kaupassa ja ellei boxin versio paljoa muuta, niin kyseessä on vain 30e maksava dungeon crawl mättölisäys.

30e?!? Millä matikalla??? :eek:

Live pongoja saa miltei mistä tahansa 2100 tuohon 30e hintaan ja kun tuo Ritaripläjäys maksaa sen 800 pistettä tulee hinnaksi 11-12 euroa...
 
Vastaus: The Elder Scrolls IV: Oblivion

Qwertylizer sanoi:
No, pelimaailma on kyllä suuri ja ihmisiä paljon. Sen pitäisi selittää vähän. Mutta en kiellä sitä, että eikö voisi olla jokaisella hahmolla eri ääni. Sehän olisi parempi, mutta melko vaativaa.
Se on kyllä totta. Kaikki pelin äänet tulevat tutuksi, jossain vaiheessa peliä. Olisi edes vähän tärkeämmille hahmoilla hankittu omat äänet.
 
Vastaus: The Elder Scrolls IV: Oblivion

m00se sanoi:
30e?!? Millä matikalla??? :eek:

Live pongoja saa miltei mistä tahansa 2100 tuohon 30e hintaan ja kun tuo Ritaripläjäys maksaa sen 800 pistettä tulee hinnaksi 11-12 euroa...

PC-versiota löytyy kaupasta ihan tavallisessa kotelossakin. Tuossa paketissa on mukana lisäksi kaikki muu peliin julkaistu lisämateriaali.
 
Vastaus: The Elder Scrolls IV: Oblivion

TitusPullo sanoi:
Pc:llä Oblivionin elinikää varmasti lisäävät nuo fanien tekemät modit ja total conversionit, mutta Boxilla ollaankin sitten microsoftin virallisten (lue: surkeiden) päivitysten varassa. Selailin tuota Knights of the Ninea kaupassa ja ellei boxin versio paljoa muuta, niin kyseessä on vain 30e maksava dungeon crawl mättölisäys.

Muunmuassa OOO 1.3 nimellä kulkeva modi, lisää kymmeniä luolastoja, uusia vihuja(mm orjuuttajia), uusia aseita(yli 120), uusia suojakamoja(yli 40), loitsuja, pikkukrääsää(kirjat, gemit, koristeet jne). Eikä tuossa ole vielä edes kaikki.

http://www.youtube.com/watch?v=LBKjLxVJKRg
 
Vastaus: The Elder Scrolls IV: Oblivion

olge sanoi:
Muunmuassa OOO 1.3 nimellä kulkeva modi, lisää kymmeniä luolastoja, uusia vihuja(mm orjuuttajia), uusia aseita(yli 120), uusia suojakamoja(yli 40), loitsuja, pikkukrääsää(kirjat, gemit, koristeet jne). Eikä tuossa ole vielä edes kaikki.

http://www.youtube.com/watch?v=LBKjLxVJKRg
Koitin tuota ja en kyllä kirveelläkään keksinyt miten noita tuon modin tuomia lisätehtäviä pääsee suorittamaan. Käsittääkseni sellaisia pitäisi kuitenkin tulla kun modin sivuilla hehkutetaan esim. kuinka sinun täytyy tutkia anvilin lähistöllä majailevia rangereita ja pysäyttää bravilia terrorisoivat barbaarit, jne. Pelkät lisäluolastot ilman tehtäviä ei paljon jaksa kiinnostaa syistä joita viime postauksessani selvitin. Kiitos linkistä kuitenkin, ihan asiallista tuon modin sisältö vaikutti uusien varusteiden ja hahmojen osalta vaikken onnistunutkaan ilmoittautumaan yhteenkään tehtävään ~tunnin yrittämisen jälkeen.
 
Vastaus: The Elder Scrolls IV: Oblivion

Lloope sanoi:
Koitin tuota ja en kyllä kirveelläkään keksinyt miten noita tuon modin tuomia lisätehtäviä pääsee suorittamaan. Käsittääkseni sellaisia pitäisi kuitenkin tulla kun modin sivuilla hehkutetaan esim. kuinka sinun täytyy tutkia anvilin lähistöllä majailevia rangereita ja pysäyttää bravilia terrorisoivat barbaarit, jne. Pelkät lisäluolastot ilman tehtäviä ei paljon jaksa kiinnostaa syistä joita viime postauksessani selvitin. Kiitos linkistä kuitenkin, ihan asiallista tuon modin sisältö vaikutti uusien varusteiden ja hahmojen osalta vaikken onnistunutkaan ilmoittautumaan yhteenkään tehtävään ~tunnin yrittämisen jälkeen.

No jos rehellisiä ollaan, niin nuo kaikki tehtävät eivät varsinaisesti ole kunnon tehtäviä. Tarkoitan sitä siis, että niistä ei tule merkintöjä sinne Quest Logiin. Joistain tehtävistä taas löytää kirjoituksia, jotka johtavat uusien aarteiden luo. Pitää kohta tarkistaa.
 
Vastaus: The Elder Scrolls IV: Oblivion

Grendel sanoi:
Heh heh. Näinhän se on. Jostain syystä pääsi hetkellisesti tuo OB:in ärsyttävin piirre peräti unohtumaan. :D
Paitsi loppupomo! Itse pelasin 30. tason nord-blondillani ja vihuista oli ihan ok vastus, tai siis pikemminkin vaiva hakata niitä kunnes kuolevat. Vaaraa itselle ei ole pitkään aikaan ollut. Tuon jyystämisen jälkeen pääpahis menee kuolemaan muutamasta iskusta! Hiukan oli WTF-olo, mutta ei se hommaa pilannut. KOTN on laatukamaa.
 
Ylös Bottom