Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Elder Scrolls IV: Oblivion

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hakkiz
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Juu, Doomihan onkin tosi paljon uudistunut vuosikymmenten varrella. Sitä samaa räiskintämättöä se on pelistä toiseen. Toki juu, muutama mekniikkoihin liittyvä väkinäinen uudistus on ollut per peli, mutta itse koen ainakin tuollaiset lähinnä turhina gimmickeinä. Olen sen linjan pelaaja, että miksi pyörää pitäisi väkisin keksiä uudelleen? Jos peleihin on löytynyt hemmetin hyvin toimivat pelimekaniikat, jotka tekevät pelattavuudesta sujuvaa, niin miksi väkisin kehitellä jotain uusia pelimekaniikkoja? Itselleni riittää se, että pelimaailmat, hahmot ja tarinat ovat mielikuvituksellisia ja toki paljonkin uudistuvia pelien välillä, mutta pelimekaniikoilla kikkailuja en kaipaa. Varsinkin, jos on löydetty hyvin toimivia ja pelattavuutta hyvin tukevia mekaniikkoja. Toki niitä on syytä hioa toimivammaksi vuosikymmenten varrella, mutta kokonaan uudistamista en toivo, kuin silloin jos on ollut sinänsä kattavasti huonosti toimivat pelimekaniikat jossakin pelissä. Itse en Bethesdan pelejäkään näin koe, vaikka toki täytyy myöntää, ettei tämä Oblivion Remaster itsellenikään oikein ole kolahtanut. Minulla se on liittynyt kuitenkin siihen, että peli on näyttänyt ja tuntunut liian samalta kuin alkuperäinen, eikä melkein saman, ja jo aiemmin pelatun, pelin pelaaminen saman maailman ja saman tarinan kanssa oikein yleensäkään minua kiinnosta.
Doom ei nyt liity tähän asiaan mitenkään. Se vain sattui olemaan seuraava peli mihin halusin siirtyä. Mutta sen sanottakoon, että tuo uusin Doom on mennyt paljonkin eteenpäin vanhoista, ja myös palannut tavallaan asiaan mistä Doomissa on kyse viime osan jälkeen.

Mutta koska tässä nyt puhutaan Oblivionista ja muista Bethesdan peleistä, niin olisin ehkä toivonut sellaisia uudistuksia, että kokemus olisi sujuvampi. Esimerkiksi taisteluita kehittää eteenpäin, ja mielellään pois jatkuvat lataustauot.

Keskustelut voisivat olla myös eläväisempiä, vaikka Cyberpunkin tapaan.

Uusi pelimoottorikin olisi ihan kiva nähdä ja jätettäisiin vuonna se 06 tullut moottori jo eläkkeelle. Vaikka on se ihan hyvin taipunut tänne asti, mutta ehkäpä olisi jo aika päästää irti mielestäni.

Juu, Doomihan onkin tosi paljon uudistunut vuosikymmenten varrella. Sitä samaa räiskintämättöä se on pelistä toiseen. Toki juu, muutama mekaniikkoihin liittyvä väkinäinen uudistus on ollut per peli, mutta itse koen ainakin tuollaiset lähinnä turhina gimmickeinä. Olen sen linjan pelaaja, että miksi pyörää pitäisi väkisin keksiä uudelleen? Jos peleihin on löytynyt hemmetin hyvin toimivat pelimekaniikat, jotka tekevät pelattavuudesta sujuvaa, niin miksi väkisin kehitellä jotain uusia pelimekaniikkoja? Itselleni riittää se, että pelimaailmat, hahmot ja tarinat ovat mielikuvituksellisia ja toki paljonkin uudistuvia pelien välillä, mutta pelimekaniikoilla kikkailuja en kaipaa. Varsinkin, jos on löydetty hyvin toimivia ja pelattavuutta hyvin tukevia mekaniikkoja.
Menee nyt vähän aiheen vierestä mutta onhan Doom uudistunut paljonkin pelien välillä. Kaikki kolme modernia Doomia ovat hyvin erilaisia keskenään pelattavuuden osalta. Tässä uusimmassa esimerkiksi on selkästi suurempi painotus lähitaisteluissa ja melee combatissa. Pelinopeus on paljon hitaampi. Eternalissa keskiössä taas oli nopea liikkuminen ja oikeiden aseiden käyttö oikeita vastustajia vastaan.

Sehän on ihan makuasia, että haluaako mekaniikkojen uudistuvan vai haluaako syödä sitä samaa puuroa vuodesta toiseen. Itse pidän ainakin äärimmäisen positiivisena sitä, että koitetaan uusia juttuja ja nimenomaan keksitään sitä pyörää uudelleen. En kyllä ihan heti keksi mitään peliä, missä olisin tyytyväinen jatko-osaan, jossa pelimekaniikkoihin ei tulisi mitään muutoksia, mutta vain hahmot ja tarina olisivat uusia. Eikä näin jatko-osia kovin usein tehdäkään, mille on varmaan ihan syynsä.

Vaikka itselleni uusin Doom ei pelimekaniikkojen osalta ole kolahtanut aivan samalla tavalla kuin aiemmat, niin arvostan silti sitä, että id Software on rohkeasti lähtenyt kokeilemaan uusia juttuja.

Juu, Doomihan onkin tosi paljon uudistunut vuosikymmenten varrella. Sitä samaa räiskintämättöä se on pelistä toiseen. Toki juu, muutama mekaniikkoihin liittyvä väkinäinen uudistus on ollut per peli, mutta itse koen ainakin tuollaiset lähinnä turhina gimmickeinä. Olen sen linjan pelaaja, että miksi pyörää pitäisi väkisin keksiä uudelleen? Jos peleihin on löytynyt hemmetin hyvin toimivat pelimekaniikat, jotka tekevät pelattavuudesta sujuvaa, niin miksi väkisin kehitellä jotain uusia pelimekaniikkoja? Itselleni riittää se, että pelimaailmat, hahmot ja tarinat ovat mielikuvituksellisia ja toki paljonkin uudistuvia pelien välillä, mutta pelimekaniikoilla kikkailuja en kaipaa. Varsinkin, jos on löydetty hyvin toimivia ja pelattavuutta hyvin tukevia mekaniikkoja.
Jos nyt puhut yhä Oblivionista etkä Doomista tai peleistä yleensä, niin jopa Skyrim on vanhentunut siinä, millaisia maailmoja, hahmoja ja tarinoita peleissä nykyään odotetaan. Sen jo keksityn pyöränkään ei siis tarvitse jäädä ensimmäiseksi kivi- tai puupyöräksi vaan siitä voi kehittää sujuvammin pyörivää kumirengasta kevyemmillä ja kestävämmillä vanteilla varustettuna.

Toki pelimekaniikkojakin on syytä hioa toimivammaksi vuosikymmenten varrella, mutta kokonaan uudistamista en toivo, kuin silloin, jos on ollut sinänsä kattavasti huonosti toimivat pelimekaniikat jossakin pelissä. Itse en Bethesdan pelejäkään näin koe, vaikka toki täytyy myöntää, ettei tämä Oblivion Remaster itsellenikään oikein ole kolahtanut. Minulla se on liittynyt kuitenkin siihen, että peli on näyttänyt ja tuntunut liian samalta kuin alkuperäinen, eikä melkein saman, ja jo aiemmin pelatun pelin pelaaminen saman maailman ja saman tarinan kanssa oikein yleensäkään minua kiinnosta.
Ei remastereita minunkaan mielestäni ole tarvetta vetää täysin uusiksi mutta kyllä Oblivion on auttamattomasti vanhentunut mitä roolipeleihin tulee. Ja sitähän siinä viestissä ymmärtääkseni sanottiin. Doom on taas ihan selkeästi tuotu nykyaikaan, silti säilyttäen sen olennaisen vanhasta. Sitä kai sinäkin kuitenkin tässä lopulta kuulutat: olemassa olevan toimivan säilyttämistä mutta idean hiomista.

En ihmettele yhtään jos nykyaikana ei enää Oblivion maistu. Se on vanha peli vaikka ulkoisesti ei uutuus siltä näytäkään.

Nämä Bethesdan pelit alkoivat jo vanhentumaan minulle heti Fallout 3:en jälkeen. Jokaista olen pelannut useamman tunnin, ja jokaisessa tökkii tismalleen samat asiat.

Jopa Skyrim oli vuonna 2011 jotenkin vanhentuneen oloinen, vaikka pelasinkin silloin sitäkin paljon. En varmaan ollut tuolloin kovin kriittinen pelien suhteen

Seuraavaan osaan kaipasin kipeästi jo vähän enemmän uudistusta, muuten se saattaa jäädä välistä.

Ylös Bottom