Vastaus: The Elder Scroll: Online
Itsellä tämä on ollut jo pidemmän aikaa odotuslistalla ja betaan on haettu jo muutama kuukausi sitten. Itsellä löytyy puolisen vuotta vanha PC, joten pelin pitäisi kyllä ultra-/high-asetuksilla pyöriä. Julkaisuhan tällä on 4.4.2014 PC:lle, ja Next-Genin julkaisu on alustavasti suunniteltu kesälle. Ennakkotilaukseen lähtee itsellä hieman lähempänä julkaisua.
Kuukausimaksu on mielestäni erittäin kaksipiippuinen juttu, enkä oikein tiedä miten siihen tulisi suhtautua. Toisaalta tuntuu erittäin turhalta maksaa joka kuukausi se 10-15€, mutta luulisi sen myös karsivan trolleja sieltä pelikentiltä. Jos peli on hyvä, niin mielelläni tuon kk-maksun voin ainakin parin kuukauden ajalta maksaa, mutta onhan tällä pelillä iso potentiaali flopata...
Siitä olen melko varma, että tulen pelistä jollakin tasolla nauttimaan, mutta Elder Scrolls onkin suosikkipelisarjani. Tarinasta en ole aivan vakuuttunut, sillä 2nd Era, johon tämäkin peli sijoittuu, ei ajanjaksona vaikuta hirveän mielenkiintoiselta tapahtumien osalta. Kuitenkin monille Elder Scrollsien "juttu" on se vapaa maailma, jota tutkitaan. Itse veikkaan maailman onnistuvan jälleen kerran erinomaisen hyvin, mutta tarinan jäävän keskinkertaiseksi.
Yksi MMORPG:n iso osa on PvP, joka tällä kertaa keskittyy Cyrodiilin provinssiin. Näkemäni perusteella tähän osa-alueeseen on panostettu vähintäänkin riittävästi, ehkä jopa liikaakin. Itseäni ei hirveästi kiinnosta ottaa matsia muita pelaajia vastaan. Tähän tarkoitukseen esim. Battlefield toimii paljon paremmin. Kuitenkin olen kaikkia Eldereitä pelatessani viimeiseen asti yrittänyt välttää taistelua, joten tuskin tulen tekemään tähän muutosta ESOn kohdalla, vaikka vastustajina tekoälyn sijasta olisivatkin oikeat ihmiset.
Loppukaneetteina voisin sanoa, että pelillä on kaikki edellytykset sekä menestyä että flopata. Mielenkiinnolla jään odottelemaan tätä tekelettä ja varmasti tännekin tulee kirjoiteltua fiiliksistä pelin suhteen heti, kun jonkunlaista kokemusta Tamrielin tanteereelta löytyy.