Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Elder Scrolls V: Skyrim

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Acoustic
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim

Hei miten ihmeessä saan kalusteet uuten kämppääni. Ei voi edes lasta adoptpida ennen kuin on sänky.

Hei miten ihmeessä saan kalusteet uuten kämppääni. Ei voi edes lasta adoptpida ennen kuin on sänky.

Onkos kyseessä ostettu vai itse rakennettu talo? Jos ostettu niin menet puhumaan sille jolta olet sen ostanut ja valitset keskustelusta "I would like to decorate my house" ,tai jotain sinne päin, ja siinä on sitten vaihtoehtoja mitä voit ostaa.

Tuli poistettua peli Black Friday:n tarjouksista ja onhan tämä (Special Edition) nimenomaan modien ansiosta huikean näyttävää herkkua. Muutoinhan hinta on todella suolainen, kun on tottunut siihen, että boksilla vanhan sukupolven pelit toimivat ilmaiseksi. Bethesdan omilla parannuksilla ja modituella pelin saa kuitenkin näyttämään täysin tämän päivän standardit täyttävältä. Lisäksi on noita tarinamodeja, joilla luvataan kymmeniä lisäpelitunteja, mutta niitä ei ole luonnollisestikaan ehtinyt testailemaan. Frostfallilla tuli kuitenkin aloitettua pelaamaan, eli pieniä selviytymiselementtejä on nyt Skyrimin maailmassa tarjolla. Itselleni Skyrim oli jo aikanaan täysin fiilispeli ja modeilla saa tätä puolta mukavasti korostettua. Kyllä tätä voi boksille suositella! PS4:lla en tiedä mikä on meininki; ainakin boksilla suurin osa ykkösmodeista käyttää ulkoisia assetteja (eivät toimi PS4:lla).

Itsekin tuon nappasin boxille cdonin black friday diilistä ja tässä peliä odotellessa olen poiminut jo yli 20 modia odottamaan asennusta. Lähinnä audio/visual settiä kuten true storms, project hippie, static mesh improvement mod jne.
Sitten parempi kroppa naishahmolle sekä parempi iho, silmät ja läjä eri kampauksia. Tietenkin piti myös ottaa Sofia kumppaniksi kun sitä kaikki tuntuu kehuvan. Täysin ääninäytelty ja dialogia pitäisi olla enemmän kuin tarpeeksi.

Se onkin sitten toinen juttu saanko kaikki toimimaan ja kuinka hyvin peli rullaa kaikkien grafiikka modien kanssa. Joillakin tuntuu toimivan hyvin ja joillakin ei.
Kirjanmerkkeihin olen laittanut jo valmiiksi listauksen josta voi katsoa mihin kohtaan latausjärjestystä eri kategorian modit kuuluu ellei toisin mainita.

Itsellä on moditila lähes täynnä (n. 4,5gb/5gb) ja ainakin alussa on peli pyörinyt hämmästyttävän hyvin. Totta kai lohikärmekset syö fps:ää, mutta siihen on konsoli-skyrimissä tottunut. Suorastaan ihmetyttää kuinka hyvin kaikki toimii. Toki olen pitäytynyt "hyväksi todetuissa" vuosia(?) päivitetyissä modeissa, mutta yllättävän hyvin konsoli tosiaan jaksaa. Voin laittaa oman load-orderin jossain vaiheessa tänne.

Tässä oli omat modit ja load order boksilla: linkki koska kuva oli liian pitkä foorumille ladattavaksi. En tosiaan tiedä, että onko tuossakaan kaikki niin kuin pitää, mutta toistaiseksi on vaikuttanut hyvältä. Kaikista grafiikkamodeista on myös vaikea sanoa, että menevätkö ne nyt toistensa päälle ja onko "paras" viimeisenä. Modintekijöiden ohjeita järjestyksessä on kuitenkin seurattu.

Mikäli jollain on jotain vinkkejä tai omia suosikkimodeja, niin niistä mielellään lukisi juttua. Relatioship dialogue overhaul olisi kiva, mutta se on ainakin toistaiseksi poistettu, eikä sitä pysty lataamaan.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Kyllä käy sapettamaan Sonyn bullshit rajoitukset skyrimin modeihin kun katsoo tuota Stammyn listaa. Pleikallakin on ihan hyviä modeja mutta pc ja xbox pelaajat on ihan eri levelillä mitä tulee mod-valikoimaan. Pelkääkö Sony että sallimalla ulkoiset assetit modeille, se heikentäisi pleikan tietoturvaa, vai onko kyse turhan konservatiivista johtoportaasta , joka ei halua konsolillaan näkyvän mitään "yhteisön luomia pervouksia ja pikselikikkeleitä"? Oli miten vaan, hienosti firma ajaa bethesdan fanit kilpailijan konsolille.

Nimimerkillä Jet engine Ps4:n omistaja, Skyrim ps4 remasteriin haksahtanut urpo, joka todennäköisesti tulevaisuudessa pelaa boxilla.. tai oikeastaan pc:llä vielä todennäköisemmin.

Mutta juu, Sonyn matolaatikolla omat suosikit ovat (ei load order järjestyksessä):

Darkness falls,
immersive citizens-ai overhaul,
realistic conversations,
WATER,
dense grass,
point the way,
supreme storms,
supreme and volumetric fog,
Lanterns of skyrim,
Rain & snow fx,
Reverb and ambience overhaul,
+muutama muu pikku modi

Noilla on oma peli toiminut hyvin ja näyttää ja tuntuu hitusen originaalia paremmalta.

Niitä ulkoisia assetteja odotellessa, jospa Sony tulisi järkiinsä tässä hommassa.

YLODin vuoksi Skyrim-tahkoamiseni jäi aikoinaan noin 250 tunnin pelaamisen jälkeen kesken, mutta nähtyäni sen tarjouksessa dlc-sisältöineen, en malttanut olla palaamatta pelin pariin vielä kerran. Täysin erilaisen hahmon otin, mutta muuten on menty samoilla opeilla eteenpäin.

On tämä edelleenkin loistava peli ja samalla niitä harvoja yksinpelejä monen vuoden ajalta, joiden pariin olen aina halunnut palata ja samojen luolastojen ja alueiden tutkiminen ei harmita yhtään - koen päinvastoin samat hienot hetket uudestaan. Viimeksi olin barbaarimainen hiiviskelijä, jolla oli hyvät varkaan taidot ja samalla olin jousiammunnan mestari, joka kulki yksin ilman apureita. Nyt olen kehittänyt hiiviskelyn lisäksi hahmostani hyvän maagin, jolla on myös alkemistin taitoja ja tulevaisuudessa teen hahmostani myös mestariluokan sepän.

Oma talo on jo ostettuna kaikilla herkuilla ja tarinapelissä olen edennyt jo pitemmälle kuin viimeksi pelatessani. Eniten odotan Dark Brotherhoodin ilmestymistä, niin monelta kaverilta olen kuullut kyseisen killan tehtävien olevan pelin parasta antia. Liityin siihen silloin joskus, mutta suoritin vain "jäsenyyteen tarvittavan" ensimmäisen palkkamurhatehtävän. Vielä on valittavana myös Imperialin joukot tai Stormcloakit, viimeksi valitsin Imperialin. Seuraavaksi suuntana Windhelmin Mage´s Guild, kunhan saan ensin suurimman osan Whiterunin tehtävistä suoritettua.

Mä en ole enää varma, että bugaako oma peli koska vertailun vuoksi laitoin useamman kerran modeja päälle ja pois vai kehitinkö mä nostalgia lasit jo muutamassa tunnissa.
Näyttää meinaan tiet kohtuu karuilta kun otin skyland modin pois eikä se mun mielestä noin ruma ollut kun aloitin.

Ylempänä ilman skyland modia ja alempana sen kanssa
screenshot-original2vsp3.png

screenshot-original19js2b.png
Muistelisin, että nuo tiet näytti aloittaessa melkein samalta mitä skyland modin kanssa.

Oma mod listaus

Joissain modeissahan aiheutuu ongelmia siitä jos ne poistaa. Toki luulisi, että siitä olisi noin ison modin kohdalla infottu, jos olisi yleistä.

Ei tuo ilmeisesti mitenkään bugaa vaan meikäläisen silmät tottui skylandin tekstuureihin jonka jälkeen paluu normi settiin oli aika karu kokemus.
Onnistuin löytämään tubesta jopa yhden verteilu videon.
Kohdasta 1:52 eteenpäin on pari osuvaa vertailua vaikka kuvakulma on kauempana. Samalla tuli huomattua, että kohdassa 1:52 nuo kiven päällä olevat "ruoho" tekstuurit on ihan yhtä kamalat mitä omassa pelissä kun tuo modi ei ole käytössä.

[video=youtube;A6JuR59VUPU]https://www.youtube.com/watch?v=A6JuR59VUPU[/video]

Täytyy toivoa, että peli jaksaa rullata sujuvasti tuon ja muiden graffa modien kanssa.

No nämä on näitä makuasioita, mutta mielestäni tuon videon perusteella peli näyttää tuon modin kanssa aika järkyttävältä.

Vähän sama kuin Minecraftin texture packit 99,9% niistä on ihan hirveitä ja hyvin tehtyjä maailmassa on noin 5 kpl.

Jos omaa kokemusta vertaan tuohon videoon niin tekisi mieli sanoa, että siinä on myös muita modeja skylandin lisäksi.
Ainakin itsellä kaikki kalliot näyttää paljon paremmalta tuon modin kanssa sekä ilman sitä ja jostain syystä en huomannut mitään eroa whiterunissa kun otin tuon pois päältä. Tuossa videolla näytti valaistuskin vaihtuvan ja siihen skyland ei vaikuta.
Myöskään kasvillisuuteen tuon ei pitäisi vaikuttaa vaan itsellä dense grass ja lush overhaul tuo lisää kasvillisuutta ja ruohoa.

Se suurin ero on tuo tien tekstuuri joka näkyy noissa omissa screenshoteissakin pari viestiä ylempänä ja esim se litteä maassa oleva ruoho tekstuuri on paremman näköinen.

Napsaisin omasta videosta pari screenshottia tuosta ruoho tekstuurista. Ylempänä perus peli ja alempana skyland kuva.

ruohokzshz.jpg

ruoho2r6sn0.jpg

Tuohan on siis pelkkä tekstuuri paketti: "Skyland is a AAA quality landscape texture package consisting of individual handcrafted materials generated from photogrammetry textures. This texture pack is non-parallax at 2k (2048x2048) generated from photogrammetry to offer very realistic, accurate, hi-res textures."

Tuossa ihan virallinen esittely video.

[video=youtube;uZGIR37rwB4]https://www.youtube.com/watch?v=uZGIR37rwB4[/video]

No niin tuon näköistä voi pelattakin, se aikasempi video oli ihan järkyttävä. :)

Varovaisen positiivisesti ajattelin, että jos tätä nyt modien kanssa jaksaisi hieman pelata.
Noh kolmessa päivässä kertynyt kelloon 40 tuntia joten kyllähän tämä taas koukuttaa. Eilen vasta tapoin sen ihan ekan lohharin ollessani yli 20 tasolla.
Hieman hortoilin muualla ja tuli dawnguard lisärikin pelattua jotta pääsin niistä typeristä vampyyrien hyökkäyksistä eroon.
Onneksi tiesin etukäteen, että nuo alkaa heti kun kuriiri tuo sulle tuohon lisäriin liittyvän kirjeen eli tasolla 10.

Modien kanssa ei ole ollut vielä mitään ongelmia ja peli on rullannut kuten kuuluu noiden kaikkien käyttämieni graffa modien kanssa.
Heti aluksi kävin poimimassa itselle ja Sofialle uudet haarniskat :D
Nuo on myös varsin hyvät joten ei se pelkkää silmänruokaa ole. Itsellä on light armor ja Sofialla heavy armor ja vasta eilen löysin itselleni light armor bootsit joissa oli yhtä hyvä armor statsi ja mukavana lisänä vielä 60% resist frost.
Kaikki muu on edelleen samaa mitä alussa koska parempaa ei ole tullut vastaan enkä saa vielä tehtyäkään.

Siitäkin huolimatta henki on lähtenyt monesti. Pelaan expert tasolla joka kylläkin rampauttaa omaa hahmoa koska vihut tekee 150% vahinkoa minuun ja minä vain 75% niihin.
Homma helpottuisi paljon jos tiputtaisi adeptille jolloin molemmat tekee 100%. En edes tiedä miksi jatkan expertilla.
Oma hahmo ei vaan kestä osumaa ollenkaan ja tuntuu ettei blockaamisesta ole välillä mitään hyötyä. Suurin osa ajasta on mennyt hiipien jouskarin kanssa samalla kun Sofia heittelee tulta ja jäätä sekä huitoo miekalla.
Tuossa on vaan se ongelma, että sneak ja archery kyllä kasvaa, mutta ei armor ja blockaus perkit.
Saas nähdä miten tänään sujuu kun eilen sain päivän päätteeksi tuunattua varusteita hieman paremmaksi taas. Tyylinä on siis one handed ja archery.

Muutenkin Sofia on varsin hauska kumppani. Toki sen random hetkillä laukomat vitsit on käyneet vanhaksi jo 20 tuntia sitten, mutta se kommentoi esim vastaantulijoiden juttuja kuten myös ainakin main questin tehtäviä ja jopa sitä kun ostin whiterunista talon.
Eilenkin sain nauraa oikein kunnolla kun lähdin whiterunin jaarlin luota ja sen poika tuli vastaan.
"Great. Another adventurer coming to kiss my fathers feet" johon Sofia vastasi "Your father is going to be the one doing the kissing. Why don't you go play with your dollies. Like a good little boy" :D
Lisäksi jos Sofia sattuu katoamaan johonkin niin sen voi loitsulla summonoida viereen ja lisäksi jos itse lähtee hevosella johonkin niin sillekin ilmestyy hevonen ihan tyhjästä.
En yhtään ihmettele, että tuo on kehuttu modi.

Myös ars metallica on loistava modi.
Tuollahan ei ole mitään tekemistä kyseisen bändin kanssa vaan tuon ansiosta saa smithing skillia esim mineraalien louhimisesta, taljojen muuttamisesta nahaksi, aseiden ja haarniskojen sulattamisesta sekä tietenkin kaikesta mistä ennenkin.
Normaalistihan ainoa mistä sai tuota skilliä lisää oli esim aseiden valmistus ja niiden sulattamista ei voinut harrastaa ollenkaan.
Jos vaikka löydät jostain arvottoman teräs miekan niin voit sulattaa sen teräs harkoksi ja lisäksi saat lisää smithing expaa.

Sitten mulla on joku modi joka muuttaa bountyista saatavia palkkioita. Esim rosvojoukon johtajan tappamisesta saa 300 kultaa ja yhden perk pisteen ja lohharin taposta 1000 kultaa ja 2 perk pistettä.
Nyt jaksaa noitakin ottaa vastaan ja tehdä ihan vaan noiden perk pojojen takia niin saa hahmoa edes hieman nopeammin kehitettyä.

Tavern games oli ihan kiva pikku lisä. Arpoja olen välillä ostellut ja kerran jopa voittanut ja sain palkinnoksi fireball tomen. Myös pari matsia jotain noppapeliä tuli pelattua. Eihän noilla rikastumaan pääse, mutta kiva pikku extra joka lisää immersiota kun nyt voi tavernassa jopa jotain tehdäkin.

Tyylinä on siis one handed ja archery.

Samalla tyylillä täälläkin mennään jälleen kerran. Morrowindista lähtien on tuo yhdistelmä ollut se ainoa valinta. Tällä kertaa päätin, että nyt kokeilen jotain uutta lähestymistapaa, mutta kuinkas sitten kävikään.. :o

Modit ovat kyllä kummasti piristäneet tätä peliä. XO:lla tuli aikoinaan pelattua sen verran, että olin varma etten enää Skyrimin pariin palaisi, mutta toisin kävin. Black friday -tarjouksena sitten sorruin, eikä ole kaduttanut. Tämän ja Fallout 4:n myötä myös viimeistään varmistui, että konsolivalintakin oli oikea, kun ei ole turhia rajoituksia modien suhteen. Hyvin on peli pyörinytkin, vaikka käytössä on jokseenkin kaikki mahdolliset ulkoasua parantavat modit ja päälle vielä nippu muita muutoksia. Juonta en ole tällä kertaa pelannut kuin pari tehtävää, enkä lisäreihin ole edes koskenut, kun nyt on vain lähinnä tullut kierreltyä ympäriinsä ja tutkittua ympäristöjä huomattavasti tarkemmin. Taitaa olla hahmo nyt tasolla 40-41 ja aseet on jo lohikäärmeen luusta. Vielä kun saisi enchantmentin täydeksi (taitaa olla jo yli 90), niin saisi varusteisiin loitsittua toisenkin ominaisuuden yhden sijaan.

Skyrimin maailmaan on pelottavan helppo uppoutua. Kun uskaltautuisi joku kerta kokeilemaan jotain vähän erilaisempaa hahmoa, niin kokemus tuntuisi ehkä vielä tuoreemmalta. Vaikka nämä viime sukupolven remasteroinnit alkavatkin jo hieman kyllästyttää, niin tämä on onneksi sieltä onnistuneimmasta päästä ja oikeuttaa olemassaolonsa jo pelkkien modien ansiosta.

Onko kellään vinkkejä hyvästä modi listasta ps4:lle?
Modeja on vaikka kuinka mutta parhaat ilmeisesti vain Boxille ja Pc:lle.. Kiitos Sony tästä.

Ikinä en ole näitä pelannut, joten hiukan vinkkiä kaivataan. Ostin siis ps4:lle tämän nyt kun oli tarjouksessa.

Sen verran siis valhehtelen etten ole pelannut, sillä PS3:lle ostin halvalla ja fps oli niin surkeaa, että alkutehtävän jälkeen myin kaverille.
No mutta nyt näyttää hyvältä ja pyörii suht ok.

Mutta siis olen ihan alussa. Menin jonnekin linnaan, joku heppu käski hakea dragonstonen. Lähdin luolaan taistellen hakemaan sen. Nyt kun menen takaisin linnaan, kaikki sen vartijat hyökkää kimppuun. Miksi, jos kerran pyysivät tuomaan sen?

Ja miten tuossa torjutaan lyöntejä? L2:sta painan, mutta menetän helaa aina kun vihu lyö. Toisaalta vihu torjuu kaikki mun lyönnit. Eli menen tuon taistelun kanssa ihan mutu tuntumalla.

Entä mitä esineitä kannattaa kerätä ja pitää mukana, ainakin tässä alussa. Mihin noita voi myydä ja mitä tässä on järkevää ylipäätään tehdä? :D

Varovaisen hyvältä tuntuu, vaikka en tämän tyyppisistä peleistä yleensä tykkää. Tuo miekalla heiluminen oli aika kivaa kuitenkin ja aloin pääsemään fiilikseen. :)

Mutta siis olen ihan alussa. Menin jonnekin linnaan, joku heppu käski hakea dragonstonen. Lähdin luolaan taistellen hakemaan sen. Nyt kun menen takaisin linnaan, kaikki sen vartijat hyökkää kimppuun. Miksi, jos kerran pyysivät tuomaan sen?

Olet melko varmasti saanut jostain syystä bountyä tässä kyseisessä maakunnassa. Olet siis esim. varastanut jotain tai lyönyt vahingossa jotakuta vartijaa.

Ja miten tuossa torjutaan lyöntejä? L2:sta painan, mutta menetän helaa aina kun vihu lyö. Toisaalta vihu torjuu kaikki mun lyönnit. Eli menen tuon taistelun kanssa ihan mutu tuntumalla.

Torjunnan tehokkuus määräytyy torjuntataitosi ja torjuntaan käyttämäsi välineen mukaan.

Entä mitä esineitä kannattaa kerätä ja pitää mukana, ainakin tässä alussa. Mihin noita voi myydä ja mitä tässä on järkevää ylipäätään tehdä? :D

Ostin mahdollisimman alussa Whiterunin kaupungista talon, jonne varastoin kaikki ylimääräiset, mutta tarpeelliset kamat. Mukana kannan oikeastaan vain taistelussa menetymiseen tarvittavat varusteet eli haarniska, miekka, jousi, parannusvehkeet ja buustaus-helyt.

Tämä taitaa olla itselleni vuoden koukuttavin peli, vaikka olen jo kertaalleen pelannut tämän läpi Xbox360:llä. :)

Olen nyt tasolla 44 ja puoli tusinaa päätarinatehtävää taitaa olla vielä jäljellä. Kaikki muut kiltatarinat olen läpäissyt varkaiden kiltaa lukuunottamatta. Yksi daedric artifact puuttuu enää ja ihmissusitaidot ovat myös kohta tapissa.

Ylös Bottom