Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Gunk

Pelin arvio pläjähtänyt etusivulle näin uuden vuoden kunniaksi.

Olipas paljolti samanlaiset ajatukset mitä itse tuli tähän jo aiemmin kirjoiteltua. Pääsummauksena se että kuten SteamWorld Dig 2, voisi Gunk 2 olla se "pankinräjäyttäjä" eli hyvä pohja siellä on mutta sisältö ja monipuolisuus puuttuu.

Tämä tuntuu vähän samalta kuin Grounded, joka on jonkinlainen beta tai mikälie, joten siitäkin puuttuu sisältö mutta se mitä siinä on, tuntui todella hyvältä ja viihdyttävältä. Jäin kaipaamaan lisää, enemmän ja monipuolisempaa myös sen kanssa. Erona kuitenkin tietenkin se että Gunk on valmis peli.
 
Kirjoitusten innoittamana (kompakti paketti ym.) pelasin itsekin pelin läpi, vaikkei videon perusteella vaikuttanut kovin mielenkiintoiselta. Varsinkin alkupuolen kentistä tuli kaikessa vihreydessään mieleen Dinosaur Planet / Star Fox Adventures. Teknisesti ja ulkoasultaan peli toimiikin oikein hyvin. Tällaisessa "pikkupelissä" ja tehokonsolilla pelatessa tosin tuntui ensimmäistä kertaa oudolta nähdä se lyhytkin latausruutu. Pidin värikkäiden ympäristöjen tutkimisesta aika paljonkin. Lyhen kestonsa aikana peli ehti kuitenkin jo tylsistyttää tämän pelaajan, kun käytännössä mitään uutta ei tuoda pöytään matkan varrella. Harvoissa ongelmakohdissakin päähahmo tuntuu ajattelevan ratkaisun ääneen, ennen kuin pelaajalle annetaan edes mahdollisuutta ajatella itse. Alussa harmittomalta vaikuttava päähahmokavalkadi muuttuu loppua kohti karismattomaksi ja jopa paikoitellen ärsyttäväksi. Kyllä tämän pelin läpi sai pelattua, mutta jälkikäteen pohdin ettei menetys kovin suuri ole vaikka jättää väliinkin.

Tiivistettynä yhteen lauseeseen, jota en uskonut missään tilanteessa sanovani: Ihan liikaa imemistä.
 
Tällaisessa "pikkupelissä" ja tehokonsolilla pelatessa tosin tuntui ensimmäistä kertaa oudolta nähdä se lyhytkin latausruutu.
Ai niin, tämä oli myös asia jota ihmettelin. Miksi siellä oli hyvinkin pienien siirtymien/alueiden välissä jokin luola tai vastaava latausruutusiirtymä? Olisi kai tuo onnistunut yhtenäisenä maailmanakin toteuttaa. Toki pieni studio ja ensimmäinen näiden 3D-peli mutta epäilen että tuo on enemmänkin päätetty tehdä noin kuin että taidoista kiinni. Kenties se sitten nopeutti/helpotti kehitystä? No, pelistä se vie vähän sulavuutta kun nykyisin on tottunut vähän muuhun.
 
Ylös Bottom