Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Last Of Us Part II

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5945
  • Aloituspäivämäärä
Nyt on vedetty tämäkin läpi, 33 tuntia siihen meni. Tiukaksi tarinapeliksi pituutta oli vähintäänkin tarpeeksi, ehkä jopa aavistuksen verran liikaa. Kokonaisuutena annan arvosanaksi 4/5, eli loistopelihän tämä oli.

En törmännyt mihinkään, mikä olisi selittänyt pelin nostattaman paskamyrskyn, enkä suoraan sanottuna viitsinyt alkaa kaivelemaan nettiäkään löytääkseni perimmäisiä syitä siihen.

Muutamia ajatuksia juonesta:
Aluksi ajattelin, että Abbyn osuus on sellainen lyhyehkö pahiksen inhimillistämisjuttu. Sitten kun paljastui, että se onkin iso osa peliä, en pitänyt ajatuksesta yhtään. Varsinkin, kun se nakkasi alkuun juuri kun Ellie ja Abby ottivat viimein yhteen. Noh, jossain vaiheessa onnistuin kuitenkin jopa tykästymään Abbyn hahmoon, enkä pitänyt häntä sen enempää pahiksena kuin Joelia tai Ellietäkään.

Abbyn osuudessa hypittiin välillä vähän turhan tiuhaan ajassa, ja se toi hieman sekavuutta tuohon. Ellien osuudessa siellä maatalossa Dinan ja vauvan kanssa oli jo sen verran lopun tuntua, että siinä vaiheessa jatkuminen tuntui jo vähän pelin pitkittämiseltä. Loppu oli kuitenkin aivan hyvä, kosto ei kannata, mutta minkäs teet jos se kalvaa sisuksia.
 
The Last Of Us Part II on kyllä erinomainen tarinapeli, mitä on tullut Youtubesta katseltua gameplay-videoita. Tällaisia pelejä kaipaisin myös Xboxin puolella. Jos minulla olisi nyt Playstation 5 niin laittaisin ehdottomasti tämän lataukseen ensimmäisten joukossa. Naughty Dog osaa hyvin tarinallisen osaamisen. Tietenkin tarinassa oli sellaisia asioita joista en pitänyt, mutta päällisin puolin jäi fiilis, että naughty Dog teki asiat jälleen kerran oikein. Tarinakaan ei vaikuttanut liian pitkältä vaan juuri sopivalta, mutta jos pituutta olisi tullut vähänkin liikaa niin se olisi saattanut vähän latistaa tunnelmaa. Ei tietenkään Youtuben kautta saa sitä samaa fiilistä, kuin itse pelaa, mutta ei ollut muutakaan mahdollisuutta, kun en enää sillä hetkellä omistanut Playstation 4 -konsolia ja saa nähdä milloin oman PS5 -konsolin saan.

Toivottavasti minulla on Playstation 5 siihen mennessä, kun Naughty Dog julkaisee seuraavansa pelinsä niin pääsee suoraan pelaamaan eikä spoilaantumaan Youtuben kautta. :D

Mahdollinen The Last of Us 2 -moninpeli kiinnostaa todella paljon. Harmi, että sellaista ei ollut heti julkaisussa, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä peli nosti kyllä riman turhan korkealle. Viimeiset pari viikkoa ollut suuria vaikeuksia löytää jotain pelattavaa. Kaikki tuntuu joltain b-luokan hötöltä.

Ikävä jopa niitä äärimmäisen ahdistavia kenttiä joissa liikutaan "tulitikun" valossa.
 
Nämä wanhojenmuistelupätkät muistuttavat vain siitä, että nuori Ellie oli vielä selvästi tätä vähän vanhempaa versiotaan vähemmän kiinnostava / uskottava hahmo (nuoren lapsen näsäviisaat leffadialogit aaargh) ja jotenkin tuntuvat ihan turhalta pelin pitkittämiseltä.
Eivät hahmot tässäkään pelissä nyt erityisiä suosikkejani ole, mutta on kuitenkin hiukan enemmän särmää ja tapahtumat (joiden kiinnostavuus ei onneksi ole pelkästään hahmoista kiinni) ovat kiinnostavinta mitä Naughty Dog -peleissä on tullut vastaan.

Lähinnä kiinnostaisi tietää, että missä vaiheessa pelissä tapahtuu jotain shokeeraavaa tai kohahduttavaa, kun tähän mennessä en mitenkään ymmärrä mistä kaikki hemmetin riehuminen tälläkin foorumilla johtui. Pitääkö pelata yli puolivälin tms.?
 
Lähinnä kiinnostaisi tietää, että missä vaiheessa pelissä tapahtuu jotain shokeeraavaa tai kohahduttavaa, kun tähän mennessä en mitenkään ymmärrä mistä kaikki hemmetin riehuminen tälläkin foorumilla johtui. Pitääkö pelata yli puolivälin tms.?
No mitään shokeeraavaa tuskin tulee vastaan, jos on viimeisen vuoden aikana katsonut yhtään Netflix -sarjaa. Sen sijaan pelin osioiden rytmitys toi itselle yllättäviä yllätyksiä.
 
No mitään shokeeraavaa tuskin tulee vastaan, jos on viimeisen vuoden aikana katsonut yhtään Netflix -sarjaa. Sen sijaan pelin osioiden rytmitys toi itselle yllättäviä yllätyksiä.
Juu, kuten mainitsinkin niin tällaiselta nykypäivän tv-sarjaltahan tämä on tähän mennessä yleisilmeeltään tuntunut. Ja vastauksen perusteella ilmeisesti tällaisena pysyy jatkossakin.

No katsotaan, sinänsä olisi muutakin hemmetin kiinnostavaa pelattavaa jonossa, mutta jatketaan ainakin tovi vielä kun alkuun on päästy.
 
Tämä jäi omalta osalta kesken, kun tuntui että olin nähnyt sen verran kuin pitikin.
Muutama sananen pelin "agendasta", korostuksena se, että jos pelin puolivälin tienoilla/jälkeen tapahtuu jotain mullistavaa niin siitä minulla ei ole mitään hajua. Laitetaan spoilereihin, vaikka tämä nyt ihan vain pelin alkua koskeekin:

1. Ellie tykkää tytöistä(kin?). Tämä varmasti itsessään riittää osalle pelaajista kauhisteluun, mutta mikäpä ei. Lähipiirissäni on ihmisiä joille seksuaalisuus on muuta kuin perinteistä heteroseksuaalisuutta. Heidän olemassaolonsa ei ole agenda. Eli ei raksia ruutuun tästä.

2. Pelin alussa käy ilmi, että eräs vanha jäärä on mennyt kännipäissään tölväisemään tyttöjä heidän "normaalista poikkeavasta" seksuaalisuudestaan. Ja tämä aiheuttaa närää Elliessä. Again, en tiedä mitään mikä olisi realistisempaa kuvausta maailman toiminnasta ja tämän ilmaiseminen ei todellakaan ole mitään agendaa.

Huomattavaa on, että vanha jäärä yrittää omalla boomer-tavallaan ilmaista olevansa pahoillaan, mutta Ellie ei halua tätä anteeksipyyntöä hyväksyä. Ja koska seuraamme peliä ELLIEN NÄKÖKULMASTA kuulemme myös Ellien valitusta aiheesta (emmekä mainitun jäärän näkökulmaa sen enempää). Tämä ei tee Ellien näkökulmasta oikeaa.

3. Sitten on vielä tämä "yksi nainen on liian bodattu"-ääliömäisyys mutta siihen en tuhlaa enää yhtäkään riviä tekstiä.

Lopputulemani on se, että ainakin näistä asioista housunsa repineet pelaajat taitavat repiä housujaan vähän kaikesta muutenkin.
 
En osaa edes kuvitella miten vaikee elämä mulla olis jos repisin housuni tämän pelin takia. Vaikka itse olisin eri mieltä tietyistä asioista pelissä niin ei kyllä poista sitä ettenkö pitänyt tätä erittäin viihdyttävänä mestariteoksena ja ihan pariin kertaan piti pelata läpi
että ymmärsin kaiken ja noh platina trophy.
 
Ai niin ja vielä viimeinen törähdykseni tästä aivan kelvollisesta, mutta ei vain meikäläistä sytyttäneestä pelistä:

En tiedä ottaako "violence is bad mmmmmkay"-sanoma lisäkierroksia pelin edetessä, mutta ei herättänyt itsessäni oikein mitään. Vaikka kaikki aihetta käsitelleet elokuvat ja kirjat ohitettaisiin, niin videopeleissäkin viime sukupolven nerokkaat Spec Ops: the Line ja Hotline Miami aiheuttivat näitä tavoiteltuja "et ole sankari vaan sarjamurhaaja"-viboja jo melkein 10 vuotta sitten.
 
Huomattavaa on, että vanha jäärä yrittää omalla boomer-tavallaan ilmaista olevansa pahoillaan, mutta Ellie ei halua tätä anteeksipyyntöä hyväksyä. Ja koska seuraamme peliä ELLIEN NÄKÖKULMASTA kuulemme myös Ellien valitusta aiheesta (emmekä mainitun jäärän näkökulmaa sen enempää). Tämä ei tee Ellien näkökulmasta oikeaa.
Mä pistin saman asian merkille. Se vanhan jäärän köpelö anteeksipyyntöhän oli suorastaan sympaattista. Ei peli tässä hakeneut mitään vastakkainasettelua vaan toi esille sen että pienet tölväisyt ja riidat hoituu yksinkertaisella anteeksipyynnöllä. Enemmän mua harmitti että Ellie ei nuorena vihaisena naisena oikein tahtonut hyväksyä anteeksipyyntöä. Hienosti kyllä peli toi esiin Ellien nuoruuden ja epäkypsyyden tässäkin kohtaa.

En tiedä ottaako "violence is bad mmmmmkay"-sanoma lisäkierroksia pelin edetessä, mutta ei herättänyt itsessäni oikein mitään. Vaikka kaikki aihetta käsitelleet elokuvat ja kirjat ohitettaisiin, niin videopeleissäkin viime sukupolven nerokkaat Spec Ops: the Line ja Hotline Miami aiheuttivat näitä tavoiteltuja "et ole sankari vaan sarjamurhaaja"-viboja jo melkein 10 vuotta sitten.
Kyllä se kierroksia ainakin ottaa(=lisää väkivaltaa) mutta en mä tiedä tuoko se varsinaisesti mitään uutta aiheeseen. Se miksi pelin tarinaa on kehuttu niin paljon johtuu tavasta jolla peli käsittelee aihettaan. Mulle parasta tarinassa oli sen johdonmukaisuus. Hahmojen persoonat, motiivit ja teot olivat perusteltuja joskaan ei erityisen viisaita/oikeutettuja. Tarkoitan siis sitä että hahmojen sanat ja teot ovat yhteneväisiä heidän persoonansa sekä pelin tapahtumien kanssa. En tiedä ottaako tästä nyt sitten kukaan mitään selvää. Jokatapauksessa, videopeliksi tarina on
harvinaisen kypsä, aikuismainen ja hiottu kokonaisuus.
 
Mä pistin saman asian merkille. Se vanhan jäärän köpelö anteeksipyyntöhän oli suorastaan sympaattista. Ei peli tässä hakeneut mitään vastakkainasettelua vaan toi esille sen että pienet tölväisyt ja riidat hoituu yksinkertaisella anteeksipyynnöllä. Enemmän mua harmitti että Ellie ei nuorena vihaisena naisena oikein tahtonut hyväksyä anteeksipyyntöä. Hienosti kyllä peli toi esiin Ellien nuoruuden ja epäkypsyyden tässäkin kohtaa.
Juu, en siis tiedä olisinko tosielämässä välittömästi vanhan jääränkään puolella - en ole pitkävihainen ihminen, mutta jos mua loukataan / koen kokeneeni vääryyttä niin ihan ensimmäisestä "sori siitä"-jupinasta en vielä suoraan hyppää toisen syliin. En toki ole enää niin nuori kuin Ellie, enkä olisi noin näkyvästi valittanut perään :D Mutta tämä oli siis hyvin uskottava ja inhimillinen kohtaaminen kaikkinensa ja mun silmissä vähän erikoista jos joku tämän nyt näkee jonain LESBOT OIKEASSA / VANHAT VALKOISET MIEHET AJETTUNA NURKKAAN -agendana.
 
Juu, en siis tiedä olisinko tosielämässä välittömästi vanhan jääränkään puolella - en ole pitkävihainen ihminen, mutta jos mua loukataan / koen kokeneeni vääryyttä niin ihan ensimmäisestä "sori siitä"-jupinasta en vielä suoraan hyppää toisen syliin. En toki ole enää niin nuori kuin Ellie, enkä olisi noin näkyvästi valittanut perään :D Mutta tämä oli siis hyvin uskottava ja inhimillinen kohtaaminen kaikkinensa ja mun silmissä vähän erikoista jos joku tämän nyt näkee jonain LESBOT OIKEASSA / VANHAT VALKOISET MIEHET AJETTUNA NURKKAAN -agendana.
Juuri näin. Tuo oli hyvin inhimillinen kohtaus eikä siinä tosiaan haettu mitään "kuka on oikeassa"-astelmaa. Ehkei siinä tosiaan nyt ihan heti pystyisi anteeksi antamaan mutta vahan miehen anteeksi pyyntö olisi ollut hyvä keskustelun avaus joka olisi voinut johtaa johonkin hyvään. Mä saataan nyt ehkä tehdä pientä ylitulkintaa mutta mun mielestä se kohtaus sopii hyvin koko pelin teemaan. Kaksi näkökulmaa eikä kumpikaan ymmärrä, tai edes halua ymmärtää, toistensa motiiveja. Näinhän se oli Ellien ja Abbynkin kohdalla.
 
Tulispa uutta pelattavaa yksinpeliin. Eiköhän sieltä taas saada jotain perus online roskaa...
 
Tulispa uutta pelattavaa yksinpeliin. Eiköhän sieltä taas saada jotain perus online roskaa...
Factions oli kaikkea muuta kuin "perus online roskaa". Ymmärrän kyllä jos moninpelit ei kiinnosta mutta jos yhtään sellaisia pelaa niin Factions tarjosi kerrankin jotain mitä ei joka toinen peli tarjoa.

En todellakaan itsekään odottanut että TLOU2:n kohdalla yksi isoimpia odotuksiani (ja myöhemmin pettymyksiä) olisi ollut moninpeli. Pettymykseksi tuo siis muuttui kun ilmoittivat ettei sitä tule pelissä mukana. Nyt toivonkin vain että tekevät entistä paremmin siitä kun irrottivat sen erilliseksi kokonaisuudekseen. Jo ensimmäisessä oleva moninpeli oli loistava mutta potentiaalia siinä on varmasti vaikka ja mihin muunkin.
Remaken, remastered löytyy jo ;) toivon silti ettei se toteutuisi! Ehkä 5 vuoden päästä sille voisi olla saumaa.
En kyllä ymmärrä miksi sellaiselle olisi saumaa sittenkään. Erikseen sitten pelit jotka on oikeasti vanhentuneet niin että pelaaminen on sen vuoksi ankeaa.
 
Factions oli kaikkea muuta kuin "perus online roskaa". Ymmärrän kyllä jos moninpelit ei kiinnosta mutta jos yhtään sellaisia pelaa niin Factions tarjosi kerrankin jotain mitä ei joka toinen peli tarjoa.

En todellakaan itsekään odottanut että TLOU2:n kohdalla yksi isoimpia odotuksiani (ja myöhemmin pettymyksiä) olisi ollut moninpeli. Pettymykseksi tuo siis muuttui kun ilmoittivat ettei sitä tule pelissä mukana. Nyt toivonkin vain että tekevät entistä paremmin siitä kun irrottivat sen erilliseksi kokonaisuudekseen. Jo ensimmäisessä oleva moninpeli oli loistava mutta potentiaalia siinä on varmasti vaikka ja mihin muunkin.

En kyllä ymmärrä miksi sellaiselle olisi saumaa sittenkään. Erikseen sitten pelit jotka on oikeasti vanhentuneet niin että pelaaminen on sen vuoksi ankeaa.

Kyllä mää voisin nähdä saumaa Remakelle jos pelattavuus ja muut ei enään 5 vuoden päästä tästä päivästä tunnu enään kovinkaan hääviltä. Grafiikka päivitetään samalla sille tasolle ja lyödään uusia kohtauksia ja osuuksia Dead Spacen tyyliin niin sen kortin voisi jopa katsoa.
 
Kyllä mää voisin nähdä saumaa Remakelle jos pelattavuus ja muut ei enään 5 vuoden päästä tästä päivästä tunnu enään kovinkaan hääviltä. Grafiikka päivitetään samalla sille tasolle ja lyödään uusia kohtauksia ja osuuksia Dead Spacen tyyliin niin sen kortin voisi jopa katsoa.
Olemme eri mieltä siis ja omani on se että ei tuo peli viidessä vuodessa vanhene niin että se tarvitsisi remakea. Toki pelaajille nyt myydään mieluusti uusiksi samat tuotteet kun me ostetaan. Tosin itse pyrin ostamaan vain ne, joissa oikeasti on jokin syy remasterille, kuten vaikkapa Shadow of the Colossuksen tapauksessa, joka oli oikeastaan vasta ensimmäinen kerta kun peli oli oikeasti pelattavassa kuosissa.

Vaikea minun on kuvitella että TLOU, josta on tehty jo remaster, olisi muka yhtäkkiä viiden vuoden päästä jotenkin huonompi pelattavuudeltaan.
 
Ylös Bottom