Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
On tää ihan naurettava peli. Hyvällä tapaa! Eilen päihitin yhden isomman pomovastustajan käyttämällä pelkkiä korppeja. Jotain 64 kappaletta, mutta kuitenniin. En miekkaa tai muutakaan järeämpää käyttänyt kertaakaan. Parasta.

Ja! Ei tämä kartta kyllä tuo sitä aiemmista peleistä tuttuja maailmoita kyllä mieleen lainkaan, joten se huoli osoittautui onneksi ihan turhaksi.
 
On tää ihan naurettava peli. Hyvällä tapaa! Eilen päihitin yhden isomman pomovastustajan käyttämällä pelkkiä korppeja. Jotain 64 kappaletta, mutta kuitenniin. En miekkaa tai muutakaan järeämpää käyttänyt kertaakaan. Parasta.

Ja! Ei tämä kartta kyllä tuo sitä aiemmista peleistä tuttuja maailmoita kyllä mieleen lainkaan, joten se huoli osoittautui onneksi ihan turhaksi.
Täysin samaa mieltä tuosta jälkimmäisestä. Ja itseasiassa myös korpit ovat täälläkin osoittauneet yllättävän yleiseksi apuriksi.

Tätä pelatessa on myös tullut mietittyä että tämähän on myös erinomainen Pokémon peli :)
 
Tää peli sais kyllä antaa jotain tipsejä, olin ainakin tunnin loukussa Faron templen kolmanteen puzzleen.

Lopulta tunnin jälkeen meni vahingossa lävitse ja en vieläkään ymmärtänyt mitä olin tehnyt eri lailla kuin miljoona aiempaa kertaa. Piti ihan netistä katsoa ja onneksi löytyi roppakaupalla kohtalon tovereita jotka oli jumittanut yhtä kauan ja selvisihän se lopulta mitä piti tehdä.
 
Tää peli sais kyllä antaa jotain tipsejä, olin ainakin tunnin loukussa Faron templen kolmanteen puzzleen.

Lopulta tunnin jälkeen meni vahingossa lävitse ja en vieläkään ymmärtänyt mitä olin tehnyt eri lailla kuin miljoona aiempaa kertaa. Piti ihan netistä katsoa ja onneksi löytyi roppakaupalla kohtalon tovereita jotka oli jumittanut yhtä kauan ja selvisihän se lopulta mitä piti tehdä.

Viitsitkö laittaa spoilereihin mistä tässä oli kyse? Itse pelasin tuon temppelin eilen illalla enkä törmännyt mihinkään erityiseen. Omasta mielestä oli itseasissa paras temppeli tähän asti.
 
Viitsitkö laittaa spoilereihin mistä tässä oli kyse? Itse pelasin tuon temppelin eilen illalla enkä törmännyt mihinkään erityiseen. Omasta mielestä oli itseasissa paras temppeli tähän asti.
Varmasti omaa tyhmyyttä, mutta se kohta missä oli niitä painolätkiä, johon piti pistää jotakin ja neliskanttinen laatta painui alaspäin.

Tässä kolmannessa oli punaiset vaa'an alustat ja lähtötilanteessa oli kolme kiveä.

Sovitin koko perkeleen pokedexin sisällön, mutta mikään ei onnistunut, ja lopulta vahingossa meni lävitse ja salaisuus oli se että jalustoille piti astua samaan aikaan. Itse käytin Armosta joka on pomppiva patsas

Screenshot_2024-10-04-17-03-31-90_dc00545bd3b8828f033a02ac25b2d36d.jpg
 
Varmasti omaa tyhmyyttä, mutta se kohta missä oli niitä painolätkiä, johon piti pistää jotakin ja neliskanttinen laatta painui alaspäin.

Tässä kolmannessa oli punaiset vaa'an alustat ja lähtötilanteessa oli kolme kiveä.

Sovitin koko perkeleen pokedexin sisällön, mutta mikään ei onnistunut, ja lopulta vahingossa meni lävitse ja salaisuus oli se että jalustoille piti astua samaan aikaan. Itse käytin Armosta joka on pomppiva patsas

Näytä liitetiedosto 17838
Aaa joo niin tämä. No ymmärrän. Itsellä tuo meni itsellä jotenkin niin ihmeen nopeasti heti ensimmäisellä kerralla kun noi pomppivat patsaat sattuivat menemään kohdilleen niin ei tullut jumiuduttua tähän, mutta ymmärrän kyllä että tuohon saattaa jumiutua.
 
Yksi hyvä puoli tässä pelissä on sen räjähtävä lähtö. Peli alkaa suoraan toimintakohtauksesta ja pulinat pois.
 
Läpi meni ja tykkäsin tästä kyllä kovasti. Yhdistelee hyvin vanhempaa Zelda-kaavaa näihin BotWiin ja TotKiin yhdistellen molempien aikakausien toimivia palasia.
Koitin tehdä maailmasta kaiken mitä löysin, kaikki sivutehtävät ja lähes kaikki keräiltävä. Kiitos Switchin "erinomaisen" pelikellon tarkkaa aikaa en tästä tiedä, mutta sanoisin että hieman reilut 25 tuntia tähän meni.

Kiitämme:
+ Alueet erilaisia ja jokainen ennenkaikkea tuntuu siltä että sielä on omaa elämää. Ei vaan juosta temppelistä seuraavaan. Jokaisessa vähän omat ongelmat ja tarinat.
+ Aaah. Perinteiset dungeonit. Kiitos. Nämä olivat pääosin hyviä ja pari loistavaakin mukana.
+ Musiikit. Uutta ja vähän pieniä pätkiä siellä täällä vanhaakin.
+ Maailmassa ei juurikaan liikkumista rajoittavia esteitä. Todella vapaasti pääsee hyppimään ja pomppimaan. Niin ja tosiaan pystyy myös hyppimään ihan omasta napista ilman mitään esineitä ;)

Moitimme/kehitettävää:
- Stamp Guy. Niin geneerinen, eikä mielestäni sovi tähän maailmaan lainkaan. Vähän ihmetyttää miten tähän on päädytty. Ja vaikka tylsää leimojen keräämistä on nähty eräässä aikaisemmassakin osassa, niin tämä veti kyllä pohjat.
- Olihan noita echoita aika tympeä välillä etsiä tuolta listasta, toki aika hyvin löysi aina kun tuossa saa erilaiseen järjestykseen laitettua. Silti esim jonkinlainen kategorisoitu valintapyöri olisi ehkä voinut olla näppärämpi.
- Pelissä on jonkin verran erilaisia asuja, mutta olisin toivonut että näitä olisi voinut olla vielä enemmän ja niillä olisi leikitelty vielä enemmän.

Echoilla on kiva leikkiä ja mukana oli muutamia puzzleja joissa oikeasti sai hetken raapia päätään että mites tästä nyt edetään. Toivon että tästä jatketaan kehittämistä ja jatkoakin vielä nähtäisiin. Ja onhan tuo visuaalinen ilme semmoinen että unohtuu normaalin harmaan maailman murheet ja ei voi kuin hymyillä.
 
Viimeksi muokattu:
Arvostelu, jossa kehuja ja muutamia moitteita, on julki. Aika samanmoiset mietteet kuin edellä, joskin itselle musiikeista ei jäänyt kuin pari hassua rallia mieleen.


Pidin todella paljon, kaikujen käyttäminen ja niiden avulla matkaaminen ympäri maita ja mantuja oli ihan parsa ominaisuus.
 
Nyt teen poikkeuksen ja ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen en kirjoita kolmen A4 pituista tekstiä.

Pelasin lävitse kaikkia sivutehtäviä myöten, muutama asu taisi jäädä hankkimatta

Cons:
- suorituskyky
- jos puzzle ei aukea niin olet vain omien ajatuksiasi kanssa, koska tipsejä ei ole saatavilla
- voimakkaimmat echot avautui käyttöön vasta kun niillä ei tehnyt enää mitään. Olisin mieluummin toivonut, että voimakkaimmat echot olisivat olleet niin vahvoja että ei mitään jakoja niitä vastaan liian aikaisin
- hevosen sai omaksi vasta kun kartta oli jokaista kulmaa myöten auki koluttu, harmi
- tähtäys ei vaan toiminut, tarjosi yleensä sitä omaa edessä pyörivää echoa vihollisen sijasta
- olisi kaivannut oman top-echo-listan, jota olisi voinut päivittää, turhaa että sivulle ja vasemmasta ylänäppäimestä aukesi sama valikko. Olisi myös tarvittu RUUDUKKO loputtoman jonon sijasta
- automatons, wasted opportunity
- vikaa vastusta ei voi millään kuvata eeppiseksi, se oli ainoastaan helvetin pitkäveteinen
- surullinen loppu

Pros:
+ Kirjaimellisesti open world alusta asti
+ Vapaus ja luovuus oli saatu onnistuneesti BOTW siirrettyä 2D maailmaan
+ Koodinimi: porkkana

Arvosana 8.5. Helposti tämän vuoden parhaita pelejä
 
Viimeksi muokattu:
Tuli mentyä peli muutamia päiviä sitten läpi. 18 3/4 sydäntä löysin ja muutamia muita asioita jäi tekemättä, joiden pariin voisi vielä myöhemmin palata. Peli oli yläpuolelta kuvatuksi Zeldaksi kerrassaan loistava. Opin myös tykkäämään ulkonäöstä vaikkei se Awakenissa oikein vielä iskenyt. Erityisesti eri Hyrulen asukkaille ja roduille tämä graaffinen tyyli antoi tietynlaista tarumaista elävyyttä. Tuollainen Pinguaiheinen muovailuvahaulkonäkö sopi oikeinkin hyvin tämän kaltaiseen pieneen Zelda peliin. Toivottavasti seuraavaan suureen Zeldaan saataisiin molemmat Zoraheimot tämän Zeldan tapaan.

Muusikeista ei oikein jäänyt varsinaista korvamatoa mutta siitä huolimatta ne olivat loistavia. Erityismaininta ison kartan sumuisen paikan musiikille. Piti ihan varsin pysähtyä pitkäksi aikaa kuuntelemaan musiikkia ja soittaa sitä myös youtubesta. Zeldan taikasauva toi puzzleihin mukavasti aivojumppaa. Taisteluihin luodut apulaiset ja sinisen mittarin kanssa tasapainoilu sai nauttimaan vihollisten pieksennästä ja Heromodella joutui olemaan taistelussa tarkkana. Heromodella joutui myös muutenkin hieman panostamaan varustautumiseen. Tarinakin yllätti mukavasti ja antoi ennen kuulumatonta selvitystä Hyrulen luomishistoriasta, vaikkei toki mitään tuntien tarinan kertomista ollutkaan luvassa.

Suorituskykyongelmiahan pelissä oli. Niihin on joutunut kyllä Switchillä tottumaan. Eipä nuo kuitenkaan vaikuttanut kokemukseen suuremmin. Vähempi fps olisi voinut olla ainakin avoimessa maailmassa oikea ratkaisu fpssän tasaisuuden kannalta. No jospa seuraavalla konsolilla nämä muistikaista ongelmat olisi vähempiä DLSS avustuksella.

Jos Awakenille antaisin 7,5 niin tälle tulee annettua helposti 9. Eihän sitä muuten olisi tullut yli 40:ntä tuntia viivyttyä Hyrulessa. Pelin hyvyydestä huolimatta toivoisin edelleen, että näihin pienempiin Zeldoihin saataisiin ne perinteiset Zelda esineet käyttöön seuraavassa osassa. Toki sehän melkein tarkoittaa sitä, että Link ottaa pääroolin Hyrulen pelastamisessa.

Nyt saa sitten jännityksellä odotella yläpuolelta kuvatun Zeldan jatkoja tulevalla konsolilla. Saa nähdä minkälaiseen maailman yksityiskohtaisuuteen seuraava peli yltää.
 
Peli meni läpi 25 tunnissa ja tuli tutkittua pelialue aika huolella. Peli tuntuu Zelda veteraanille aika helpolta, kerran tuli käyttöä pullotetulle keijulle, mutta en kuollut kertaakaan. Echot ovat jotenkin loogisia miten käyttää niitä eri tilanteissa. Keihäs moblini ilmatorjuntaan, sekä sellaisia vastustajia vastaan, mihin ei parane koskea. ghini 2 hankalia lentäviä vastaan. Bumerangi ja miekka moblinit perusvastustajia vastaan. Ingizol, kun tarvitaan tulielementtiä. Jotenkin vanhoista Zeldoista tietää että jos tulee vastaan sammuneita soihtuja, ne pitää sytyttää että tapahtuu jotain jännää. Pelin sisäisen ohjevihon kuvaukset kannattaa lukea tarkkaan, sillä siinä on aika suoraan neuvottu mihin echoja tarvitaan. Sellaisia echoja on aika vähän mille ei keksi käyttöä. Kyltti?

Sivutehtävät on sellaisia, että usein tarvittavat jutut on jo valmiiksi kasassa ja tehtävä on saman tien läpi. Jotkut vaatii vähän koluamista. Lentävää tiiltä piti etsiä jonkin aikaa ennen kuin löytyi.

Pelissä on sivutehtävä, jossa voi rakentaa itselleen automaton robotteja. Niiden rooli jäi vähän epäselväksi, koska en tarvinnut niitä kertaakaan. Hevonen on myös jotenkin alikäytössä. Sillä on kiva osallistua ratsastuskilpailuun, mutta muuten sillä vaan ravataan huvikseen moblineja kumoon.

Laitan spoileriin miten varustauduin lopputaisteluun.
Lentävää nullia vastaan käytin ghini kakkosia ja varjo hahmoja juoksin vaan karkuun. Pallo nullia ja käsiä vastaan käytin darknut level 3:sta ja sitten mulla oli potioni, joka antaa suojaa 5 minuutiksi ja oli myös lisävaruste, joka antaa koko ajan suojaa. Uivaa pallo nullia vastaan käytin chompfinnia.
Oli mukava pläjäys. Arvosana: 5/5.

Omia kuvakaappauksia:
 
Ylös Bottom