Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Metacriticin keskiarvo tällä hetkellä 86. Ei aivan samanlaista tykitystä, kuin edelliset Zeldat, mutta taattua Nintendolaatua kuitenkin.

Metacriticin keskiarvo tällä hetkellä 86. Ei aivan samanlaista tykitystä, kuin edelliset Zeldat, mutta taattua Nintendolaatua kuitenkin.
No eihän tätä voi oikein vertailla kahteen edelliseen suureen Zeldaan vaan pikemminkin Awakeninkiin, ja siihen verraten näyttää minusta erittäinkin pätevältä 2-D Zeldalta.

Samaa luokkaa arviot näemmä edellisen 2D Zeldan kanssa. Eiköhän tämä tule tässä syksyn aikana hommattua. Mukavia hyvän mielen pelejä nämä, rentoa pelattavaa mukavan tiiviissä paketissa (en tämän pelin kestosta tosin tiedä vielä mitään).

Oliko tosiaan siten että tämä julkaistaan huomenna (torstaina)? Sehän on kierrettävä töiden jälkeen kaupan kautta, hintakin kohtuullinen 55e

Valitettavasti Switchin ikä näkyy ja pelin suorituskyky on huonompi kuin edellisessä pelissä joka käytti samaa moottoria. Switch 2 tule jo.

Joo peli maistunut muuten todella hyvin, mutta suorituskyky jättää kyllä toivomisen varaa. Ei se pelikokemusta nyt onneksi pilaa, mutta ei voi Switch 2 tulla yhtään liian aikaisin.

Pelinä tämä sitten omasta mielestä yhdistelee todella nerokkaasti perinteisiä Zeldoja ja näitä uuden ajan Botwia ja Totkia. Ja onhan tämä visuaalisuus semmoista että ei voi kuin hymyillä tätä pelatessa.

Yleensä ei huono suorituskyky haittaa, jos peli on muuten rautaa, mutta tämän tapauksessa voin hyvin odottaa Nintendon tulevaa konsolia. Sen aika alkaa kuitenkin olla jo lähellä.

Niin siis olettaen, että tästä edes tehdään uusintaversio Nintendon tulevalle raudalle.

En mä tuossa ensimmäisen tunnin tai jotain aikana huomannut mitään ongelmia, mut ehkä olen taas sokea asialle. Tai sit alkupään alueet on vaan vähemmän raskaita Switchille.

Valitettavasti Switchin ikä näkyy ja pelin suorituskyky on huonompi kuin edellisessä pelissä joka käytti samaa moottoria. Switch 2 tule jo.

En sanois tehoista olevan kiinni kun vaikka xenoblade chronicles 3 on näyttävämpi, omaa massiivisen maailman ja silti rullaa sulavammin.
Laiskaa koodausta tuo on eikä mitään muuta. Olisivat edes laittaneet sen 30fps lukon niin se olis siinä, mutta kun sitäkään ei ole saatu aikaiseksi.
Mulla olis links awekening remake vieläkin pelaamatta kun päätin odottaa päivitystä joka korjaa sen ongelmat, mutta kuten kaikki tietää niin ei sellaista saatu ja vastahan se on viis vuotta ollut hyllyssä :D

Sama odotella sitä switchin seuraajaa jos se olis taaksepäin yhteensopiva ja molemmat pelit toimis kuten kuuluu.
Muuten kyllä näytti kivalta. Poislukien se piiiiiiiiiiiiiitkä echoes lista. Kuulemma + nappia painamalla aukeaa ruudukkonäkymä, mutta siitä sitten taas puuttuu kaikki sorting toiminnot joten kumpikaan ei ole hyvä ratkaisu.

En sanois tehoista olevan kiinni kun vaikka xenoblade chronicles 3 on näyttävämpi, omaa massiivisen maailman ja silti rullaa sulavammin.
Laiskaa koodausta tuo on eikä mitään muuta. Olisivat edes laittaneet sen 30fps lukon niin se olis siinä, mutta kun sitäkään ei ole saatu aikaiseksi.
Mulla olis links awekening remake vieläkin pelaamatta kun päätin odottaa päivitystä joka korjaa sen ongelmat, mutta kuten kaikki tietää niin ei sellaista saatu ja vastahan se on viis vuotta ollut hyllyssä :D

Sama odotella sitä switchin seuraajaa jos se olis taaksepäin yhteensopiva ja molemmat pelit toimis kuten kuuluu.
Muuten kyllä näytti kivalta. Poislukien se piiiiiiiiiiiiiitkä echoes lista. Kuulemma + nappia painamalla aukeaa ruudukkonäkymä, mutta siitä sitten taas puuttuu kaikki sorting toiminnot joten kumpikaan ei ole hyvä ratkaisu.

Varmasti tuo uuden sukupolven tulo voisi selittää ettei ole 30 fps lukkoa. Automaattinen 60 fps uudella koneella jos vaan toimii suoraan taakseppäin.

Yleensä ei huono suorituskyky haittaa, jos peli on muuten rautaa, mutta tämän tapauksessa voin hyvin odottaa Nintendon tulevaa konsolia. Sen aika alkaa kuitenkin olla jo lähellä.

Niin siis olettaen, että tästä edes tehdään uusintaversio Nintendon tulevalle raudalle.

En usko että vaatii mitään uusioversioita jos Switch 2 on vaan taaksepäin yhteensopiva kun peli pyörii PC:llä emulaattorillakin paremmin kuin Switchillä, eli teho vaan loppuu laitteesta kesken.

En mä tuossa ensimmäisen tunnin tai jotain aikana huomannut mitään ongelmia, mut ehkä olen taas sokea asialle. Tai sit alkupään alueet on vaan vähemmän raskaita Switchille.
Alussa sitä nykimistä näkyy siellä linnan kylässä. Se teki vähän pahaa, mutta sen jälkeen ei ole itse tullut nähtyä mitään muuta hikottelua. Ihan pienestä ruudunpäivitysasiasta huolimatta tähän mennessä aivan törkiän viihdyttävää. Voi suositella.

Viimeksi muokattu:
En kyllä itse muista että Links awakening olisi mitenkään itseä haittaavasti nykinyt. Olen kuitenki aika herkkä nykimisille ja tearsin kanssa odotan että pääsen pelaamaan sen Switch 2:lla.

Kaks riftiä koluttu ja tähän mennessä
parasta tässä on se, että toisin kun Links Awakeningissä niin tässä maailma on tutkittavissa samantien ja se on tehty käytännössä yhtä helpoksi kuin Zelda TOTK. Tuskin on mikään spoileri, että hämähäkit osaa kiivetä ja linnut lentää, ja niillä pääsee liki minne vaan. :D

Tuossa Links Awekning itseäni ärsytti eniten, että ajoittain tuntu että sinne oikeaan paikkaan pääsee vain yhtä oikeaa polkua pitkin ja sitä varten piti kiertää puoli karttaa ja lopulta huomaat että olisi pitänyt vielä olla räjähtävä nuoli valikoimissa, jotta sen rikkonaisen kiven olisi saanut edestä.Tosin se peli taisi ollakin alunperin vuodelta 1993, joten kehitystä siitä on tapahtunut ja hyvä niin.

Tässä taas koukuttavaa onkin että puzzlen tai määränpäähän päätymisen voit päättää täysin itse ja ei ole oikeaa tapaa. Tämä kaikki toki on meille tuttuja BOTW lähtien, mutta silti vähän yllättynyt miten hyvin se toimii myös 2Dnä. Ja onhan se hauskaa vastuksessa laittaa sänky huoneen nurkkaan ja käydä ottaa kirjaimellisesti power nap.

Tämä on vähän sellainen Zelda meets Pokemon. Vähän käy jo sääliksi tuota pommikalaa, sen verran se on joutunut sätkimään kuivallakin maalla ja aina lopputulema on yhtä surkea.

Tämän päivän pelitunnit menikin pääasiassa avatessa karttaa ja kartuttaen "pokedexiä".

Oma arch-nemesis eli Lynel löytyi kanssa! Sen kanssa joutui BOTW niin monia tunteja vääntämään kun ei riittänyt aseissa kesto ja väistöt ei ekan 70h aikana onnistunut, että vieläkin tulee aina kylmät väreet kun semmosen kohtaa. Nyt kuitenkin kaatui jo toisella yrittämällä. Saa nähdä onko tässäkin vielä eri värisiä.

Itsellä oli tosi meh fiilikset pelistä ennakkomatskujen kautta. Jotenkin ei napannut ajatus pelata Zeldalla ja vielä vähemmän että pelissä ei ole perinteistä combattia, vaan summonoidaan erinäisiä objekteja ja vihollisia. Nähty materiaali ei vaikuttanut Zelda-sarjan peliltä kaavoihinsa kangistuneelle puristi-jäärälle.

Peli tuli kuitenkin hankittua julkaisupäivänä ihan vaan sen takia koska noh... se on Zelda-peli ja niin kuuluu tehdä :D Iltaan asti se möllötti olohuoneen sohvapöydällä korkkaamattomana ja aattelin jopa että taidan vain siirtää pelin aloittamisen hamaan tulevaisuuteen.

Otin pelin kuitenkin peluuseen ja sehän onkin ihan loistava. Todella innovatiivinen ja kekseliäs.

Taistelusysteemi toimii hyvin ja on nimenomaan vain kivaa vaihtelua siihen jo monesti nähtyyn kaavaan. Pelkäsin että taistelu olisi liian passiivista, mutta tosi monet vihollis echot toimivat kuin perinteiset loitsut, jossa pelaaja lähettää vihollisia kohti erilaisia projektileja. Välillä on hauska myös summonoida pieni armeija vihollisia ja vain tarkkailla taistelua sivusta. Echo systeemi antaa pelaajalle mahdollisuuden lähestyä taisteluita ja pulmia usealta eri kantilta.

Joskus keksimäni ratkaisu pulmaan on söheltämisen seurauksena ollut niin outo ja mietin että mitenhän tämä olisi "pitänyt" ratkaista. Se kuitenkin tekee ratkaisujen kehittämisestä hauskaa. Kaikkiin tilanteisiin ei ole aina vain sitä yhtä oikeaa itemiä, jolla homma ratkeaa.

BOTW ja TOTK peleistä tuodut mekaniikat perinteiseen topdown Zeldaan toimivat myös todella hyvin. Pelissä on mm. paljon erilaisia sidequestejä ja smoothieiden tekeminen on hauska lite-versio aiempien pelien kokkailusta. Itse pelimaailma on juuri sopivan kokoinen ja ihan täynnä tekemistä. Sitä myös pääsee alusta asti koluamaan lähes täysin vapaasti, kuten "isoveli" peleissäkin.

Iso miinus tulee ruudunpäivityksestä joka etenkin overworldissa pomppii ihan rikollisen paljon. Peli käytännössä hyppii kokoajan ees taas 60fps ja 30fps välillä, joka on melko rasittavaa. Omaa peli-iloa se ei pilaa, mutta voin ymmärtää että joiltakin se katkaisee kamelilta selän.
Ei voi kun ihmetellä miksi tälläiseen ratkaisuun on päädytty. Jos peli olisi lukittu 30fps, niin kokemus olisi varmasti kautta linjan ehyempi. Pelin luolastot kuitenkin pyörivät pääsääntöisesti ongelmitta 60fps, joka on sentään hyvä asia.

Myös tapa valita Echot voisi olla hiukan parempi. Yhdellä rivillä oleva lista kasvaa ihan tolkuttoman pitkäksi pelin edetessä, vaikka sitä pystyykin onneksi sorttaamaan muutamalla eri vaihtoehdolla. Jos pelissä olisi useampi valikkorivi päällekkäin, joissa kategoriat oltaisiin eroteltu toisistaan, olisi ratkaisu ollut varmaan toimivampi.

9 / 10

Semmoinen 10-15h takana ja on tää on kyllä mahtava peli. Odotukset olivat melko korkealla mutta yli on menty silti! Kirjottelen joskus laajempia fiiliksiä kun saa tän valmiiksi. Oon vältellyt muutenkin arvosteluja ja muita nettipalstoja tämän osalta että pääsee itse kokemaan nämä kaikki.

Myös tapa valita Echot voisi olla hiukan parempi. Yhdellä rivillä oleva lista kasvaa ihan tolkuttoman pitkäksi pelin edetessä, vaikka sitä pystyykin onneksi sorttaamaan muutamalla eri vaihtoehdolla. Jos pelissä olisi useampi valikkorivi päällekkäin, joissa kategoriat oltaisiin eroteltu toisistaan, olisi ratkaisu ollut varmaan toimivampi.

9 / 10
Tossa vähän auttaa että Y-näppäimellä pystyy vaihtamaan listoja eri kategorian mukaan, mutta käytännössä se tarkoittaa, että pyörität käytetyimmät ja viimeisimmät hankinnat listoja eestaas.
Sitten kun tarvitset sitä tulityyppiä ekan kerran kolmeen päivään niin melkoinen selaaminen.

Joku oma top 10 ruudukko olis ehdottomasti ollut hyvä lisä tähän.

Ylös Bottom