Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Legend of Zelda: Skyward Sword

Vastaus: The Legend of Zelda: Skyward Sword

Nuntsat ei kestä mitään. Vois ostaa alkuperäisiä nuntsia vain tästä lähtien jos ne kestäisi.

Niin mistäköhän se voisi johtua ettei ne kestä?

Eikä sun tartte uutta motea ostaa vaan voit ostaa jostain halvalla motion+ lisäpalikan nykyiseen moteen.
Itse ostin vuosia sitten uutena red steel 2 paketin 30e hintaan jossa tuli motion+ palikka mukana.
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Skyward Sword

Mark Brown on vähitellen koostanut Youtubeen erinomaista Boss Keys -sarjaa, jossa hän tarkastelee Zelda-pelien luolastodesigniä ja muuta pelisuunnittelua. Uusin jakso käsittelee Skyward Swordia, ja Mark Brown löytää pelistä paljon hyviä ideoita, mutta myös kritiikin aihetta ja antaa huutia Fi-apurille:



Sarjassa on käsitelty jo mm. Twilight Princess ja useimmat muista Zelda-peleistä, joten näistä saa mukavasti katsottavaa vaikka vapaalle iltapäivälle. :)
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Skyward Sword

Olis varmaan ihan kova peli, vielä kun jos sais käytettynä alle 20 eurolla jostain. peli on pitänyt LIIAN hyvin arvonsa niinku melkein kaikki Zeldat.
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Skyward Sword

Breath of the wildin pelaaminen aiheutti pienen zelda kuumeen joten päätin ottaa riskin ja ostaa tämän.

No nyt se on pelattu ja aika tasan 40 tuntia sen parissa meni.
Luolastot oli ihan hyviä ja muutenkin breath of the wildin jälkeen kompaktimpi maailma toimi ihan kivasti.
Sain ihan tarpeeksi jo breathissa tutkia maailmaa joten itseä ei haitannut se ollenkaan, että tämän zeldan overworld oli lähinnä skyloft + tyhjä taivas.

Visuaalinen puolikin toimi ihan hyvin vaikika sahalaidat hieman silmään ottikin.
Myös musiikit oli varsin mainiot.

Sitten niitä miinuksia.
Varusteiden kehittäminen oli ihan kiva idea, mutta täysin turha jo pelkästään sen takia, että tarvittavia materiaaleja ei oikein tunnu saavan.
Itsellä harvinaisin oli monster claw. Googletin ja tuon pitäisi olla varsin perus droppi, mutta tuon 40 tunnin aikana sain noita vihuilta alle viisi kappaletta ja niitä tarvitaan vaikka mihin.
Eipä se silti haitannut, koska niitä päivityksiä ei tarvitse. Perus rauta kilven päivitin pykälää paremmaksi ja seuraavaksi sitten hommasinkin hylia kilven joka ei hajoa joten sitä ei tarvitse korjata eikä päivittää.
Myös pommi pussukka tuli päivitettyä pykälää isommaksi, mutta sekin oli pelin sujuvuuden kannalta turhaa, koska pommikukkia voi poimia taskuun aina kun niitä näkee joten pommeista ei ollut pulaa.

Pelissä oli myös täysin turhaa filleria eli lähinnä se laulun etsiminen. Varsinkin metsä ja tulivuori osio tuosta oli täysin keksimällä keksittyä pitkitystä.
Kyllä. Minä haluan uida ja etsiä jotain helvetin nuotteja, koska lohikäärme jonka hengen pelastin ei vieläkään usko, että olen Hylian valitsema suuri sankari vaikka mulla on master sword selässä.

Ne isoimmat miinukset on kuitenkin Fi ja waggle waggle ohjaus kuten kaikki jo varmaan arvasi.

Navi ei koskaan käynyt hermoille. Toki se jatkuvasti huuteli "hey listen" (joka mun mielestä kuulosti varsin suloiselta), mutta kunhan ei vaan katsonut mitä asiaa sillä oli niin sai olla rauhassa.
Fi sitten taas tulee jatkuvasti kertomaan mitä olennaisimpia asioita. Näet välivideossa arkun niin Fi kertoo, että tuolla on 85% varmuudella tärkeää kamaa sisältävä arkku.
Näet pomon luo vievän oven niin joka hemmetin kerta se tulee sanomaan, että 87% varmuudella se on tärkeä ovi. Ei ole. Se on 100% varmuudella tärkeä ovi ja minä tiedän sen jo ennen kuin Fi ehtii edes tunkemaan itseään ruutuun.

No entä se ohjaus sitten.
Jotkut tykkää ja kivat niille, mutta minä en tykkää.
Ei se motella huitominen tunnu yhtään sen enempää miekkailulta mitä vaikka ekan red steelin kanssa. Olkoon vaan motion+ joka lukee liikkeet tarkemmin, mutta edelleen sulla on muovikapula kädessä jolla huidot ilmaa.
Kun ohjaus toimi niin ärsytti vaan se huitominen, mutta kun peli lukee liikkeet väärin niin alkaa vitutus.

Ei riitä kerta, kaksi kertaa tai 10 kertaa kun pitää vaikka lyödä ylhäältä alaspäin ja kohtuu rauhallisesti nostan käden ylös iskua varten niin Link jo sivaltaa alhaalta ylöspäin. Tuntuu melkein kuin olisin itse miekkailemassa. NOT.

Peli ei ole huono, mutta minulle huonoin 3d zelda ja kun lopputekstit rullasi niin päälimmäinen tunne oli helpottunut tieto siitä, että minun ei tarvitse heiluttaa sitä saamarin motea enää sekuntiakaan.
Vaikka Fi oli ärsyttävä ja tuo yksi osio oli turhaa filleriä niin silti ostaisin tämän uudelleen jos tulisi hd remake jossa olisi normaali perinteinen ohjaus.
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Skyward Sword

No entä se ohjaus sitten.
Jotkut tykkää ja kivat niille, mutta minä en tykkää.
Ei se motella huitominen tunnu yhtään sen enempää miekkailulta mitä vaikka ekan red steelin kanssa. Olkoon vaan motion+ joka lukee liikkeet tarkemmin, mutta edelleen sulla on muovikapula kädessä jolla huidot ilmaa.

Tätä perustelua on vaikea tajuta. Jos sinulla on peruspädi kädessä ja painat nappia, niin...?

Wii-kapulalla sentään se Linkin miekka noudattaa omia liikkeitä, ja samalla toimii myös osoitusohjaus.

Mitä pitäisi olla, ihan oikea miekka jolla huidotaan vadeissa kasvatettuja bogoblin-klooneja omassa olohuoneessa? :D

Kyllä Wii-ohjaus olisi noihin Wii U:n porttauksiinkin tuonut uutta terää ja säihkettä.
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Skyward Sword

Tätä perustelua on vaikea tajuta. Jos sinulla on peruspädi kädessä ja painat nappia, niin...?

Nautin pelaamisesta toisin kuin ilman huitomisesta motella.

En ole koskaan väittänyt, että perus padilla pelaaminen tuntuisi jotenkin enemmän miekkailulta enkä myöskään sellaista kaipaa.
Se mitä kaipasin oli toimivat normaalit kontrollit.
Koko aidon miekkailun tuntu on mainospuhetta jolla tuota waggle paskaa mainostetiin.
Motella ilman huitominen ei tunnu sen enempää miekkailulta kuin motella ruutuun osoittaminen aseella ampumiselta.
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Skyward Sword

Kyllä itsellä ainakin tuo ihan eri fiiliksen tuo motella huitominen ja oli erittäin toimiva ohjaus ja toi huomattavasti syvyyttä pelaamiseen. Tykkäsin juuri tuosta ohjauksesta. Sen vuoksi Twilight princessin ostin Wii version myös Wii u:lle, koska hd:ssa se puuttui.
 
Parannuksia Switch versioon:


  • Skippable cutscenes
  • Optional help from Fi
  • Fast-forward dialogue
  • Streamlined item info
  • Enhanced framerate and button layout
Ilmestyy Switchille 16.7.
 
Tämähän tulee jo ensi viikolla Switchille! Ostohousut on jo nilkoissa, mutta vähän kyllä mietin, että onko tämä melkein 60 euron arvoinen. Täällä moni on peliä kehunut, mutta muualla tämä on rankattu ehkä jopa huonoimmaksi 3D-Zeldaksi ikinä. Tämä kyllä jäi iteltä pelaamatta, vaikka Wii löytyi huushollista. Siksi tämä kiinnostaisi. Pidän myös tämän graafisesta tyylistä. Ja tämä ei kuulemma ole mikään massiivinen open world kuten BoW (sekin pelaamatta) on, ja juuri jotain SS-tyylistä seikkailua nyt kaipaisi Switchille. Mietitään vielä perjantaihin saakka.
 
Oon pelannut tästä Wii-version läpi ja tämä on mun vähiten lemppari 3D Zelda. Ei tämä missään tapauksessa huono peli ole, mutta muut 3D Zeldat on mun silmissä niin hurjan hyviä, että tämä ei sinne saakka yllä.

Osittain syynä on varmasti pelin ohjaus (en tiedä onko mun wiimote jotenkin viallinen, mutta musta tän ohjaus oli täyttä tuskaa) ja osittain tietyt pelissä usein toistuvat ärsyttävät pelielementit (olipa epämääräisesti sanottu, mutten halua spoilata kellekään mitään). Nyt ainakin tuon ohjauksen suhteen tilanne paranee, kun joy-coneilla voi testata olisiko ohjaus tarkempi tai jos ei ole, niin vaihtaa näppäinohjaukseen.

Vaikka tämä ei mun lemppari Zelda olekaan, niin tämä on ennakkovarattu sen loftwing-amiibon kera. :D On tässä pelissä hyviäkin juttuja: juonen osalta tämä on ehkä paras Zelda-peli (ei ole yleensä Zeldojen vahvoin puoli...) ja tämän graafinen tyyli on kiva. Pelattavaksi siis menee, kunhan muulta pelaamiselta vaan ehdin.
 
Ainut Zelda joka on tullut pelattua vain kertaalleen läpi. Mutta ei hemmetti pysty itselleen uskotella että täysi 60€ olisi tästä hyvä diili. Valitettavasti. Uudistukset kuitenkin jätetty todella pieniksi, vaikka siellä joitain ihan kivoja juttuja onkin.

Täytyy odotella jos joltain ostaa käytettynä tai joskus kun tulee tarjoukseen.
 
Olen kai johonkin topikkiin täällä jorinoinutkin, mutta tosiaan omasta mielestäni myös heikoin 3D Zelda ja ainoa johon en ole palannut ollenkaan sen läpäisemisen jälkeen. Ja nyt kun katsoin tästä uusioversiosta videoita niin tajusin, että minulla on ollut tätä peliä hämmentävän vähän ikävä. Tarkoitan siis sitä, että jos heitätte eteeni videon esim. Ocarina of Timesta, Wind Wakerista tai Majora's Maskista niin herää heti sellaisia "ai hemmetti, tuota pitäisikin pelata/tuo oli hieno juttu"-fiilistä.
Ja tämän kaiken jälkeen olen vähän ihmeissäni, koska ihan oikeasti ahmin pelin sen silloin ilmestymisen aikoihin ja pidin siitä paljon enemmän kuin peleistä keskimäärin. Kova pelisarja, jos tällainen "kunniakas epäonnistuminenkin" on ainakin lähes 9/10.
 
Olen kai johonkin topikkiin täällä jorinoinutkin, mutta tosiaan omasta mielestäni myös heikoin 3D Zelda ja ainoa johon en ole palannut ollenkaan sen läpäisemisen jälkeen. Ja nyt kun katsoin tästä uusioversiosta videoita niin tajusin, että minulla on ollut tätä peliä hämmentävän vähän ikävä. Tarkoitan siis sitä, että jos heitätte eteeni videon esim. Ocarina of Timesta, Wind Wakerista tai Majora's Maskista niin herää heti sellaisia "ai hemmetti, tuota pitäisikin pelata/tuo oli hieno juttu"-fiilistä.
Ja tämän kaiken jälkeen olen vähän ihmeissäni, koska ihan oikeasti ahmin pelin sen silloin ilmestymisen aikoihin ja pidin siitä paljon enemmän kuin peleistä keskimäärin. Kova pelisarja, jos tällainen "kunniakas epäonnistuminenkin" on ainakin lähes 9/10.
ihan mielenkiinnosta, mikä oli syy? Ohjattavuus vai joku muu tekijä?
 
ihan mielenkiinnosta, mikä oli syy? Ohjattavuus vai joku muu tekijä?
Ohjattavuushan oli tässä paras puoli ja hyvä niin, onhan peli rakennettu sen ympärille.

En muista missä topikissa jo kävin näitä läpi, mutta ylivoimaisesti isoin tekijä oli pieni ja Zeldan mittapuulla harvinaisen vähän kiinnostava maailma, niin yleismaailma pilvien yllä kuin ne muut alueet. Graafinen tyylikään ei puhutellut, juoni oli "ihan ok", sivuhahmoista en muista oikein mitään, temppeleiden pomoista puhumattakaan. Temppelit olivat muistaakseni ihan hauskoja temppuratoja, mutta en osaa nimetä niistä yhtäkään jälkikäteen :confused:

Ehkä (huonosti tai hyvin aukeavana) tiivistelmänä se, että Zeldoissa on aina meikäläistä puhutellut seikkailu sekä toiminta ja Skyward Swordissa ensin mainittu kärsii jälkimmäisen kustannuksella.
Kuten hyvin tiedetään, Breath of the Wild pamauttikin sitten juuri tuon seikkailupuolen aivan eri lukemille.
 
Guardianin arviosta hyvä tiivistys:

"Nintendo has done an unconvincing job of trying to position this remaster as a kind of prototype Breath of the Wild, and it sets newcomers up for disappointment – and undersells Skyward Sword’s unique charms. It’s hard to think of two Zelda games less alike: one a celebration of unbridled freedom and emergent thrills, the other an on-rails rollercoaster built by Nintendo’s brainiest puzzle architects."

Ymmärrän miksi Nintendo markkinoi peliä tuolla kulmalla, mutta voi olla että samalla tämä johtaa vain pettymykseen monien osalta.

Positiivisen arvostelun lukeminen muistutti muuten itselleni kaikesta siitä hyvästä mitä tässä pelissä lopulta oli. Maltan nyt kuitekinkin ja jätän tämän HD-version ainakin toistaiseksi ostamatta, kun toimiva Wii-versio odottaa pikkutelkkarin luona :p
 
Skyward Sword oli mahtava peli, mutta en kyllä maksa täyttä hintaa tästä pelistä Switchille, kun voin pelata tätä peliä Wiillä. Nintendo osaa rahastuksen, mutta mikäs siinä jos pelaajille kelpaa. Itse vain haluaisin jotain uutta eikä mitään vanhojen pelien herättämistä henkiin. Ehkä alennuksesta nappaan tämän pelin Switchille, mutta en turhaa pidätä hengitystä tämän suhteen, kun Nintendon pelit ovat harvoin alennuksessa.
 
Ylös Bottom