Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

Pidän hyvänä ratkaisuna vaikka kyllä Tearsiin yksi täysin ilmiselvä lisäys olisi vielä mahtunut. On nimittäin aika usein tullut katseltua lätäköihin sillä silmällä että mitähän veden alla olisi jos sinne pääsisi sukeltelemaan.

Toisaalta Zeldoissa on yleisesti pidetty vedenalaisia osuuksia huonoina. Itse en siihen yhdy mutta olenkin pelannut Majorasta vain sitä paranneltua versiota. Siinä ainakin pidin sukeltelusta.

Noin yleisestihän vesikentät on myös olleet aika tuskaisia mutta hyvin tehtynä voisi olla todella hyvä lisä. Esimerkiksi vaikka sellainen että voisi jonkin kyvyn avulla tai sukellusvehkeen rakentamalla tutkia vedenalaista maailmaa Subnautican tapaan.

Ja tuon sukeltamisen puutteen kautta tulee entistä selvemmäksi se BotW:n puute kun siinä ei ollut edes luolia. Se on aika käsittämätöntä ja minun piti jopa asiasta ensin kuultuani/huomattuani tarkistaa vielä erikseen että oliko oikeasti näin. Niin oudolta se tuntui. Ja samalla tajusi miksi se BotW tosiaan tuntui niin raakileelta. Tuossa artikkelissakin sanotaan että Tears on "final form" tuollaista Zeldaa, johon on pakko yhtyä täysin.

Tiedän että tämä on yhä väärä mielipide mutta BotW on lopulta aika turha peli. Tears kun tekee kaiken vain niin paljon paremmin. Kaikki kunnia BotW:lle siinä että se teki monet asiat ensin mutta kuten usein käy, voi se hyväkin tuote jäädä sen myöhemmin tulleen paremman "version" jalkoihin.
 
Pidän hyvänä ratkaisuna vaikka kyllä Tearsiin yksi täysin ilmiselvä lisäys olisi vielä mahtunut. On nimittäin aika usein tullut katseltua lätäköihin sillä silmällä että mitähän veden alla olisi jos sinne pääsisi sukeltelemaan.

Toisaalta Zeldoissa on yleisesti pidetty vedenalaisia osuuksia huonoina. Itse en siihen yhdy mutta olenkin pelannut Majorasta vain sitä paranneltua versiota. Siinä ainakin pidin sukeltelusta.

Noin yleisestihän vesikentät on myös olleet aika tuskaisia mutta hyvin tehtynä voisi olla todella hyvä lisä. Esimerkiksi vaikka sellainen että voisi jonkin kyvyn avulla tai sukellusvehkeen rakentamalla tutkia vedenalaista maailmaa Subnautican tapaan.

Ja tuon sukeltamisen puutteen kautta tulee entistä selvemmäksi se BotW:n puute kun siinä ei ollut edes luolia. Se on aika käsittämätöntä ja minun piti jopa asiasta ensin kuultuani/huomattuani tarkistaa vielä erikseen että oliko oikeasti näin. Niin oudolta se tuntui. Ja samalla tajusi miksi se BotW tosiaan tuntui niin raakileelta. Tuossa artikkelissakin sanotaan että Tears on "final form" tuollaista Zeldaa, johon on pakko yhtyä täysin.

Tiedän että tämä on yhä väärä mielipide mutta BotW on lopulta aika turha peli. Tears kun tekee kaiken vain niin paljon paremmin. Kaikki kunnia BotW:lle siinä että se teki monet asiat ensin mutta kuten usein käy, voi se hyväkin tuote jäädä sen myöhemmin tulleen paremman "version" jalkoihin.
Vedenalainen maailma on yksi suurin toiveeni tulevalle Zeldalle. Seuraavassa Zeldassa voisi olla maataso, entistä hienompia luolia ja vedenalainen taso. Veden allehan voisi rakentaa vaikka minkälaisen kiehtovan maailman ja lisäksi veden päälle voisi kehittää jo tuota TOKissakin nähtyä vihollisten merirosvoteemaa. Zorien salainen kadonnut valtakunta meren syvimmissä uumenissa, merihirviöt veden alla ja päällä olisi aikamoinen unelmalisä seuraavaan Zeldaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mä salaa jo unelmoin että vedenalaista maailmaa olisi tehty tähän uusimpaan, heti kun peli käynnistyi niin ensimmäinen lammikko toivoin että tulis ruutuun "press b to dive". Olihan tässä tavallaan sitä vedenalaista maailmaa mutta noh, se ei ollut veden alla vaa siitä mentiin vaan "vesiportaalin" läpi maan alle.
 
TOKissakin nähtyä vihollisten merirosvoteemaa.
Mutta voi hyvänen aika että oli muuten typerä homma se että myös "merirosvot" on ihan samoja möllejä mitä koko muu maailma jo muutenkin on täynnä. Odotin ekalla kerralla jotain ihan oikeita merirosvoja mutta ei, siellä ne on samat pallinaamat odottamassa mutta nyt vain eri tilanteessa.
 
Mutta voi hyvänen aika että oli muuten typerä homma se että myös "merirosvot" on ihan samoja möllejä mitä koko muu maailma jo muutenkin on täynnä. Odotin ekalla kerralla jotain ihan oikeita merirosvoja mutta ei, siellä ne on samat pallinaamat odottamassa mutta nyt vain eri tilanteessa.
Olihan se aika köykäinen versio merirosvoista mutta tuostahan sitä on hyvä lähteä kehittämään oikeiden merirosvojen suuntaan ilman, että olisivat samoja möllejä. Uuden konsolin tehoreservin luulisi myös mahdollistavan monipuolisen merirosvolaajunneksen. Eihän se auta kuin odottaa ja yllättyä taas täydellisesti mitä Zeldatiimi seuraavaan Zeldaan luo.
 
Joo, en sitten keksinyt enää syitä miksi en kävisi pieksämässä loppupomoa, joten lopputekstit nähty. Olihan se aikamoinen matka.

83% tuli kartasta/paikoista tutkittua jos oikein tajusin mitä se luku meinaa. Vielä olisi aika paljon tutkimatta alamaailmassa. Varmaan puolet tai jopa kaksi kolmasosaa on "sumun" peitossa. Maan päällä ja taivahalla on taas aika lailla kammattu tarkkaan alueet. Sielläkin silti varmasti jotain paikkoja, joissa vähintään korokeja vielä piileskelee.

Vielä voisi ainakin alamaailmasta kaikki ruksit kerätä ja sen verran aukoa karttaa mitä siinä matkalla jaksaa.

Jokunen tehtäväkin on vielä tekemättä mutta ne on niitä pitkiä ja vähän "turhia" juttuja tai jotain tietyn kaman näyttämistä jollekin, mikä ei ole niin innostanut kun en ole heti hoksannut mikä siihen kelpaa.

Lopputaistelu oli varsin hyvä ja tykkäsin erityisesti että nimenomaan se mestarimiekka oli siinä käytössä kun sitä kerran niin paljon jahdattiin. Ehkä se toinen osio oli vähän "turha" nollahaasteellaan mutta ehkä sen eeppisyyden takia se siihen tarvittiin. Oli myös vähän epäselvä se että ne "paiseet" pystyi hakkaamaan ihan miekalla kun muuten kärmes oli "myrkkyä" mutta sitten ne paisekuopat olikin turvallista aluetta vaikka ei kyllä mitenkään siltä näyttäneet.

Zeldan palaaminen oli ylläri koska luulin oikeasti että olisi pitänyt paikkaansa ettei lohhariudesta ole paluuta. Vähän tympeäkin että aina sitten kuitenkin on, kuten aina, joku keino tehdä se asia minkä piti olla mahdotonta. Ja aika arkistakin tuntui lopulta olevan, sen kuin vähän yhdisti voimia Linkin kautta, niin mikäs siinä.

Ymmärrän myös että lopun jälkeen ei voi pelata mutta sekin on vähän ikävä että peli jää ikuisesti "läpäisemättömään" tilaan.

Ihan lopussa tuli alamaailmassa pari ylläriä kun luulin löytäneeni uusia, merkittäviä vihulaisia. Mutta ne olikin niitä aiemmin nähtyjä pomoja. Yllätyin ensin sen gibdon kanssa ja vielä tänään uudestaan sen lentelevän ötökän kohdalla. Kai siellä ne loputkin sitten on, joten ne ei enää pysty yllättämään.

Ja mitä Zeldan lohharisoitumiseen tulee, niin se oli aika kova kohta kun tajusi että se uusi lohikäärme on Zelda. Ei se siis yllärinä tullut kun sen mahdollisuuteen aika suoraan kerrotaan videossa/videoissa ja sitten on juuri sen värinen lohikäärme taivaalla ja tajunnut jo ajat sitten että Zeldaa ei tule ainakaan niiden johtolankojen perusteella löytymään vaan se on jossain muualla. Harmi vain että eivät sitten jättäneet tilannetta siihen katkeransuloiseen uhraukseen, jota ei oikeasti voi perua.

Toisaalta olin myös iloinen että Zelda pääsi takaisin ja kaikki oli hyvin, joten sekä hyvä että huono juttu samalla :D
 
Ehkä erilliseen viestiinsä vielä tuosta pelailusta tarinan jälkeen:

Aiemmin väitin että ehkä jopa 2/3 olisi alamaailmasta avaamatta mutta ainakin niiden valojuurien perusteella alkaa olemaan yllättävän paljon jo avattu karttaa. Tosin olen juossut lähinnä niitä ja koska valojuurissa ei ole edes temppelien tapaisia tekemisiä, niin se on sitten eri nopeaa hommaa.

Isommat möröt - paitsi Lynelit - olen myös hoidellut aina kun on sattunut näköpiiriin. Samoin banaanininjojen paikat olen käynyt tutkimassa kauempaakin jos vain on silmiin sattunut.

Aika pitkälti tuo alamaailma on samanlaisia pieniä örkkilinnoituksia tai -leirejä täynnä. Alkaa loppumaan mielenkiinto niiden kaikkien hoitelemiseksi vaikka viiden kaverin kanssa se nopeampaa jo onkin.

Niin, se viides kaveri. Siitä en ole tainnut edes kirjoitella? Se tuli hieman puun takaa ja niin lopussa että tuntuu vähän hukatulta mahdollisuudelta. Tuon kanssa on niin paljon nopeampaa monien asioiden tekeminen, varsinkin alamaailmassa. Myös koko alamaailman varaosapaikkojen runsaus alkaa selittyä hahmon kautta kun nehän on niin selvästi sitä(kin) varten sinne pudoteltu.

Toisaalta hahmo on sitten myös vähän turha. Sen kanssa ei ehdi tehdä ihmeitä ja ratsastus selässä on lopulta sellainen juttu että siitä ei niin paljoa ole hyötyä mitä kuvittelisi ison robotin selässä ratsastuksesta olevan. Enemmän saan hommia tehtyä juosten tai ajoneuvoilla.

Lopussa tajusin myös että yksi shrine oli jäänyt löytymättä. Löysin siis maan alta valojuuren, jolle ei ollut vastaparia. No, se piti käydä etsimässä ja olikin vähän kierossa paikassa vaikka olin aluetta nuohonnut. Myöhemmin hoksasin että vielä puuttuu toinenkin, joka löytyi jo tutkitusta luolasta, eräästä luolan haarasta, josta olin raivannut kiviä vain yhteen suuntaan. Sitten oli kaikki shrinet käyty läpi ja saatu se ihan toiseksi hahmoksi muuttava asuste tms.

Muitakin asuja on vaikka ja millä mitalla. Suurinta osaa en ikinä käyttänyt. Edes sadepukua en käyttänyt niin paljon mitä olisi voinut sadevalituksesta päätellä. Tässä pelissä oli parempia keinoja sateella kiipeilyn välttämiseen kuin vaatteiden jatkuva vaihtaminen. Yleensä se oli "trampoliini"-vehje.

Mutta ei nyt oikein enää tarinan läpäisyn jälkeen niin innosta pelata, joten asensin Jedi Survivorin PS5:lle ja varmasti jää satunnaisempiin vierailuihin tuo alamaailman tutkiminen. Täytyy jossain kohtaa myös yrittää tarkistella että onko jotain jäänyt täysin löytämättä eli käydä pelin checklistoja läpi.

Ehkä voisin vielä kaivaa Switchiltä jokusen kuvakaappauksen, ainakin kerätyistä kamoista jos ei muusta.
 
Ehkä erilliseen viestiinsä vielä tuosta pelailusta tarinan jälkeen:

Niin, se viides kaveri. Siitä en ole tainnut edes kirjoitella? Se tuli hieman puun takaa ja niin lopussa että tuntuu vähän hukatulta mahdollisuudelta. Tuon kanssa on niin paljon nopeampaa monien asioiden tekeminen, varsinkin alamaailmassa. Myös koko alamaailman varaosapaikkojen runsaus alkaa selittyä hahmon kautta kun nehän on niin selvästi sitä(kin) varten sinne pudoteltu.[SPOILER
Tuo oli mun eka ... alussa kun tuli tehtyä kaikkea muuta kuin annettuja tehtäviä ja kartoitettua paikkoja.
 
Ehkä erilliseen viestiinsä vielä tuosta pelailusta tarinan jälkeen:

Aiemmin väitin että ehkä jopa 2/3 olisi alamaailmasta avaamatta mutta ainakin niiden valojuurien perusteella alkaa olemaan yllättävän paljon jo avattu karttaa. Tosin olen juossut lähinnä niitä ja koska valojuurissa ei ole edes temppelien tapaisia tekemisiä, niin se on sitten eri nopeaa hommaa.

Isommat möröt - paitsi Lynelit - olen myös hoidellut aina kun on sattunut näköpiiriin. Samoin banaanininjojen paikat olen käynyt tutkimassa kauempaakin jos vain on silmiin sattunut.

Aika pitkälti tuo alamaailma on samanlaisia pieniä örkkilinnoituksia tai -leirejä täynnä. Alkaa loppumaan mielenkiinto niiden kaikkien hoitelemiseksi vaikka viiden kaverin kanssa se nopeampaa jo onkin.

Niin, se viides kaveri. Siitä en ole tainnut edes kirjoitella? Se tuli hieman puun takaa ja niin lopussa että tuntuu vähän hukatulta mahdollisuudelta. Tuon kanssa on niin paljon nopeampaa monien asioiden tekeminen, varsinkin alamaailmassa. Myös koko alamaailman varaosapaikkojen runsaus alkaa selittyä hahmon kautta kun nehän on niin selvästi sitä(kin) varten sinne pudoteltu.

Toisaalta hahmo on sitten myös vähän turha. Sen kanssa ei ehdi tehdä ihmeitä ja ratsastus selässä on lopulta sellainen juttu että siitä ei niin paljoa ole hyötyä mitä kuvittelisi ison robotin selässä ratsastuksesta olevan. Enemmän saan hommia tehtyä juosten tai ajoneuvoilla.

Lopussa tajusin myös että yksi shrine oli jäänyt löytymättä. Löysin siis maan alta valojuuren, jolle ei ollut vastaparia. No, se piti käydä etsimässä ja olikin vähän kierossa paikassa vaikka olin aluetta nuohonnut. Myöhemmin hoksasin että vielä puuttuu toinenkin, joka löytyi jo tutkitusta luolasta, eräästä luolan haarasta, josta olin raivannut kiviä vain yhteen suuntaan. Sitten oli kaikki shrinet käyty läpi ja saatu se ihan toiseksi hahmoksi muuttava asuste tms.

Muitakin asuja on vaikka ja millä mitalla. Suurinta osaa en ikinä käyttänyt. Edes sadepukua en käyttänyt niin paljon mitä olisi voinut sadevalituksesta päätellä. Tässä pelissä oli parempia keinoja sateella kiipeilyn välttämiseen kuin vaatteiden jatkuva vaihtaminen. Yleensä se oli "trampoliini"-vehje.

Mutta ei nyt oikein enää tarinan läpäisyn jälkeen niin innosta pelata, joten asensin Jedi Survivorin PS5:lle ja varmasti jää satunnaisempiin vierailuihin tuo alamaailman tutkiminen. Täytyy jossain kohtaa myös yrittää tarkistella että onko jotain jäänyt täysin löytämättä eli käydä pelin checklistoja läpi.

Ehkä voisin vielä kaivaa Switchiltä jokusen kuvakaappauksen, ainakin kerätyistä kamoista jos ei muusta.

Mulla kävi vähän samoin et tarinan jälkeen tuli semmonen "mitä nyt sitten tekis". Ei oikee ollut fiilistä enää, mutta pelikelloon tulikin semmonen 400+tuntia ja ja venytin sitä tarinaa kun nälkävuosi ja säästelin ihan viimeiseen asti ja tuli kyl nuohottuu ja tehty niin paljon kaikkea pois alta joten sen puoleen annetaan nyt anteeksi, koko maanalainen maailma nuohottu ym. Olishan siel vielä tehtäviä ym jäljellä, ehkä sit joskus kun tulee ikävää.
 
Tuo oli mun eka ... alussa kun tuli tehtyä kaikkea muuta kuin annettuja tehtäviä ja kartoitettua paikkoja.
No siinä on kyllä saanut mennä ihan tarkoituksella paikkaan, johon ei selvästikään ole tarkoitus vielä mennä. Eihän siellä myrskyisillä taivassaarilla edes näe mitään. Yritin minäkin sitä tutkia mutta sen verran tympeää oli että ajattelin että siihen on pakko olla joku keino saada se säätila vaihdettua.

Veikkaisin että kuitenkin enemmistöllä tuo tulee jäämään viimeiseksi mutta ihan jees että tuonkin "kaavan" voi rikkoa jos niin haluaa.
 
No siinä on kyllä saanut mennä ihan tarkoituksella paikkaan, johon ei selvästikään ole tarkoitus vielä mennä. Eihän siellä myrskyisillä taivassaarilla edes näe mitään. Yritin minäkin sitä tutkia mutta sen verran tympeää oli että ajattelin että siihen on pakko olla joku keino saada se säätila vaihdettua.
Se siitä tekikin kiinnostavaa että mitä sieltä löytyykään.
 
Itse lensin oikeaan paikkaan aivan 100% sattumalta kun katsoin että mitäs tuolla on. Vasta todella paljon myöhemmin selvisi, että olin rikkonut pelin järjestyksen aivan täysin vahingossa :D
 
Mutta yhä siis ainakin minun mielestäni se oli niin tympeä tutkia että ainakin minulle oli ihan sama mitä siellä on kun se tutkiminen tuntui niin ärsyttävältä haahuilulta ns. sokeana.

Joo iteki sinne eksyin mut eihän siel oikeesti siis nähnyt hevon v****a eikä siinä ainakaa mulle mitään "jännää" ollut ku et nähnyt edes omia varpaita, niin päätin silloin et tässä ei selvästi vielä kuulu olla, mutta on toki mahollista rikkoa se pelin kaava jos sattuu menee oikeesee paikkaa kuten ylempänä mainittiin.
 
Mainitaan muuten vielä, että oli aivan älytöntä mysteerin tunnetta kun aivan sattumalta päätyy laukaisemaan tuollaisen tapahtumaketjun pelissä. Piti lopettaa kesken ja painua yöunille, mutta seuraavana päivänä oli olo kuin pikkulapsella kun pääsi jatkamaan mysteerin selvittelyä.

Eli vaikka tuollaisella vahingolla missaa sen loppupäässä odottavan, asian ympärille varta vasten rakennetun seikkailun, niin tilalle sai hienoa ihmettelyn fiilistä sitten ämpärikaupalla. You win some, you lose some.
 
Ylös Bottom