Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Legend of Zelda: Twilight Princess

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Justin Bailey
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: The Legend of Zelda: Twilight Princess

kettunen sanoi:
Uskallan kyllä sanoa sanottavani riittävän selkein sanoin vailla minkäänlaista epämääräistä sohimistakin. Kuten sanoin, Zelda on perusvarma suorittaja, koska pelisarjassa monistetaan paljolti samoja elementtejä vailla evoluutiota. Saman logiikan mukaisesti se seuraava Zelda odottelee ysiään vielä suunnittelupöydällä ollessaan. GS:n kaverin arvostelussa ilmeni selkeitä puutteita joiden tulee laskea pelin arvosanaa. Ei ole järkeä siinä, että pisteiden laskulta vältytään sillä perusteella, että jotkin muut osa-alueet painavat puutteita enemmän. Se on fanittamista, ei arvostelemista.

Objetiivisesti ajatellen kahdeksikko ei todellakaan ole huono arvosana pelille, jossa on onnistuneesti siirretty toimivat piirteet edellisistä osista vailla sen suurempia uudistuksia. Toisaalta tulee selkeästi jättää pisteytystilaa uutta luoville peleille. Peliarvosteluissakin tulisi muistaa vaatia pelejä todistamaan arvonsa.


Mutta eikös tolla logiikalla todella moni uusi peli vaikka resistance, joudu tyytymään arvosanaan 8 vaikka olisi miten hyvä peli tahansa. Se on siirtänyt tutut FPS-pelien elementit ilman suurempia uudistuksia resistance-nimen alle.

Ja tossa zeldassahan taitaa olla uudistuksia aika paljon itseasiassa, susi juttu, uusia aseita, uusia ongelmi, uudet kontrollit yms.
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Twilight Princess

bf-man kyllä mun tietääkseni noi uudet hommat pitäis olla...ainakin se susi homma on,sen verran tiiän täst Zeldast.
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Twilight Princess

bf-man sanoi:
Ja tossa zeldassahan taitaa olla uudistuksia aika paljon itseasiassa, susi juttu, uusia aseita, uusia ongelmi, uudet kontrollit yms.
Nimenomaan. Se että pelissä on paljon tuttuja elementtejä OoT:sta sekä muista 3D-Zeldoista ei lue pois sitä mahdollisuutta etteikö se voisi tarjota monta kertaa enemmän täysin uutta.

Casamassina sen hyvin sanoikin:
The complaint could be made that Twilight Princess is too similar to Ocarina of Time because the basic play style is familiar and because some faces and places return. However, we think such criticisms are unfounded because they seem to suggest that Zelda's masterful control mechanics should be changed simply for the sake of being different. These criticisms also ignore everything about the game that is completely new - there's a lot of it. Consider the Twilight Realm, Link's new wolf mechanics, some of the incredible new weapons and items he amasses, and a few of the several original locations and temples, which are fascinating. The Temple of Time is hidden somewhere in this enormous new game, but so is a dungeon in the sky. This is definitely the Zelda universe and yet it is in many ways a compelling re-imagining of that universe.
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Twilight Princess

bf-man sanoi:
Mutta eikös tolla logiikalla todella moni uusi peli vaikka resistance, joudu tyytymään arvosanaan 8 vaikka olisi miten hyvä peli tahansa. Se on siirtänyt tutut FPS-pelien elementit ilman suurempia uudistuksia resistance-nimen alle.

Aivan. Todella harva nykypeli on oikeasti innovatiivinen ja luova - esimerkiksi vaikka Viewtiful Joe ja Okami. Jos pelin suurin arvostelukriteerio olisi mullistavuuden mitta, olisi moni nykypeli ansainnut paljon vähemmän kuin mitä metacriticissä komeillee. Tämähän on tietysti järjetöntä ja siksi pelille tulee antaa pisteitä muistakin elementeistä kuin mainitusta innovatiivisuudesta. Toki luovuus peleissä on hyväksi, mutta niin on myös tai itseasiassa enemmän on tärkeämpää viimeisteltävyys/toteutus, tarina, tekninen osaaminen/audiovisuaalisuus ja viihteellisyys/mukavuus pelata peliä. Zeldat ovat yleensä olleet saman kaavan toistamista, mutta niihin on usein lisätty aina täysin uudenlainen maailma ja mukaansavetävä tarina (vaikka toistoa onkin joskus) ja jotain tuoretta ja erilaista tekemään pelistä kiinnostavan. Niiden peruskaava on ollut sen verran toimiva paketti ettei siihen ole tarvinnut tehdä mitään mullistuksia - vain erilaisia pienempiä ja isompia "lisiä". Näin ollen se että antaa korkeita pistemääriä esim. Zeldalle tai vaikka uudelle Splinter Cellille (mikäli on sen ansainnut) ei todellakaan ole objektiivisuuden puutetta. Kyse on siitä kuinka paljon saa rahoillensa vastinetta - kuinka "hyvä" peli on.
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Twilight Princess

bf-man sanoi:
Mutta eikös tolla logiikalla todella moni uusi peli vaikka resistance, joudu tyytymään arvosanaan 8 vaikka olisi miten hyvä peli tahansa. Se on siirtänyt tutut FPS-pelien elementit ilman suurempia uudistuksia resistance-nimen alle.

Ja tossa zeldassahan taitaa olla uudistuksia aika paljon itseasiassa, susi juttu, uusia aseita, uusia ongelmi, uudet kontrollit yms.

Tässä olen kanssasi täysin samaa mieltä.
Resistancen pisteytyksestä en tiedä, mutta esim. Gears of Warin 9.6 on naurettavaa. Räikeää on se miten nyt esimerkiksi Zeldan tapauksessa tulisi antaa 9.5 ja Incredible hehkutuksia, koska heikompilaatuisiin peleihin on jo tuhlattu kohtuuttomasti pisteskaalaa. Samasta syystä jostakusta voi tuntua, että kasiin on "tyytyminen".

Decrepify sanoi:
Todella harva nykypeli on oikeasti innovatiivinen ja luova - esimerkiksi vaikka Viewtiful Joe ja Okami. Jos pelin suurin arvostelukriteerio olisi mullistavuuden mitta, olisi moni nykypeli ansainnut paljon vähemmän kuin mitä metacriticissä komeillee. Tämähän on tietysti järjetöntä ja siksi pelille tulee antaa pisteitä muistakin elementeistä kuin mainitusta innovatiivisuudesta.

Kyllä, mutta kuten on nähtävissä käy helposti niin, että lukuisat jatko-osat samaa kierrättäen "ansaitsevat" kovin helposti jopa yhdeksikön arvosanoja. Ymmärrän tämän tunneskaalalla arvioimisen peleistä kaverien kanssa jutustellessa. Mutta ammattimaisiin arvosteluihin todella kaivattaisiin rehellisempää asennetta. Mikä tahansa jatko-osa kevyin uudistuksin ja vahvoin kierrätyksin ei voi ansaita yhdeksikköä vain koska sitä on kiva pelata.
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Twilight Princess

Hmm...
Matt sanoo IGN:än video arvostelun lopussa, että tämä olisi paras Zelda peli ikinä, mutta ei kumminkaan täydellinen.
Wow... paras Zelda ikinä...
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Twilight Princess

kettunen sanoi:
Kyllä, mutta kuten on nähtävissä käy helposti niin, että lukuisat jatko-osat samaa kierrättäen "ansaitsevat" kovin helposti jopa yhdeksikön arvosanoja. Ymmärrän tämän tunneskaalalla arvioimisen peleistä kaverien kanssa jutustellessa. Mutta ammattimaisiin arvosteluihin todella kaivattaisiin rehellisempää asennetta. Mikä tahansa jatko-osa kevyin uudistuksin ja vahvoin kierrätyksin ei voi ansaita yhdeksikköä vain koska sitä on kiva pelata.

Tietysti jotkut Mario Partyt yms. ovat todellista kierrätystä ja vaikka niitä on aina hauska pelata moninpelinä, niin ei niille jo uudistusten puutteen vuoksi voi antaa mitään huippupisteitä. Vain jotain varmaa seitsemää siitä, että moninpelit, hauskuus yms. on saatu peliin hyvin mukaan. Näin ollen periaattessa TP ei sinäänsä ansaitsisi huippupisteitä kun kyseessä ei ole enää niin mullistava peli kuin Ocarina of Time taannoin oli. Kuitenkin kuten arvostelut osoittavat, tämä Zelda on monien mielestä paras ikinään julkaistu Zelda kaikilla osa-alueilla. Nuo viimeisteltävyys/toteutus, tarina, tekninen osaaminen/audiovisuaalisuus, viihteellisyys/mukavuus pelata peliä ja ne pienet uudistukset/erilaisuudet ovat vain niin hyvin saatu mukaan, jolloin niiden tuoma arvo on vain sen verran suurta ettei peli uppoa mihinkään Mario Party-henkiseen suohon. Tähän peliin on vain laitettu uskomattoman paljon aikaa ja energiaa, ettei peli ole enää mikään viiden minuutin vedos vaan tarkoin rakennettu yksityiskohtainen kokonaisuus.
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Twilight Princess

Mun mielestä jos yksi taho antaa pelille ns. poikkeavan arvosanan, niin asiasta on nostettu liikaa meteliä. Tätä luultavasti tässä onkin haettu, sillä eihän muutoin tässäkään keskusteltaisi kyseisestä saitista tai arvostelijasta. Yksi arvostelu nousee monien muiden ylle aivan turhaan. Tärkeintä on hyvä peli, tämä saattaisi olla pakottava syy hankkia Wii mahdollisimman pian, mutta GC-version avulla voisi ostopäätöstä yrittää venyttää. Ei osaa päättää :).

En näe pelejä muuna kuin viihteenä, sen vuoksi tällaiset "jätetään pisteskaalaa" tyyppiset ratkaisut tuntuvat oudoilta. Mun mielestä peli on kiinni ajassaan, eikä arvostelua lukevan täytyisi miettiä muuta kuin kuinka paljon peli miellytti & kuinka onnistunut se on teknisesti. Mielestäni on harhaanjohtavaa antaa pelille varmuuden vuoksi vähän kehnompi arvosana, jos tulevaisuudessa tulee parempia pelejä. Mielestäni pelaajan ei tarvitsisi miettiä tuollaisia asioita tai sitten pelijournalismi vain on mennyt astetta liian vakavaan suuntaan meikäläisen makuun. Ei viisi vuotta vanhan pelin arvosanan vertailu tämän päivän 90p peleihin tunnu järkevältä.
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Twilight Princess

On se varmaan paras Zelda mikä tulee,ehkä.Muutenkin Twinligth Priscess ei ole enää piirretyn tapainen niinkuin WindWaker
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Twilight Princess

Koskakohan se Cuben versio julkaistaan tuolla Amerikassa??? Kinnostaa vain nähdä, että millaisia pisteitä se saa.
Ja BTW koska se Cuben versio julkaistaan täällä???
Vois ihan muodonvuoksi senkin ostaa joskus tos ensvuoden aikana.
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Twilight Princess

Noseblunt sanoi:
GC-TP ilmestyy jenkeissä 13.12 ja täällä 15.12.
Ok, kiitos.

Mutta mistä vois ladata niitä vähän vanhempia videoita Twilight Princessistä??? En ole oikein mistään löytänyt niitä enää.
Niitä missä olis se susi mukana... Jos joku nyt tajusi.
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Twilight Princess

Taitaa fanipojat suuttua :) saihan Snake Eater 8..7 ja minusta tuo 8.8 on hyvä arvosana
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Twilight Princess

Salmari sanoi:
Ai sinä tiedät Totuuden? Montako pelituntia on takana?
Osaan lukea ja ymmärrän englantia välttävästi ja tuo oli mielipiteeni. Sinua varmaan harmittaa kun sinne tiltin foorumille ei ole tullut suomennettua tekstiä. Salmari ei olekkaan niin kova jätkä ;nyyhvittu
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Twilight Princess

peetuparta sanoi:
Osaan lukea ja ymmärrän englantia välttävästi ja tuo oli mielipiteeni. Sinua varmaan harmittaa kun sinne tiltin foorumille ei ole tullut suomennettua tekstiä. Salmari ei olekkaan niin kova jätkä ;nyyhvittu
Totuudenko kaivat esiin lukemalla arvosteluista? Taisit valita gamespotin arvion parhaaksi, koska sieltä se huonoin arvosana tuli...
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Twilight Princess

peetuparta sanoi:
Osaan lukea ja ymmärrän englantia välttävästi ja tuo oli mielipiteeni

Osaat sanoa arvosteluista että kumpi on lähempänä totuutta vaikket ole koko peliä pelannut? Luulen, että meillä on oraakkeli keskuudessamme. Kumarranko?
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Twilight Princess

GS:n antamaa arvosanaa selittää tosiaan osaltaan se että ne laskevat kokonaisarvosanan muiden arvosanojen keskiarvosta. Tilt-arvosanalla arvostelija voi sitten koittaa vielä vaikuttaa arvosanaan. Mielestäni melko typerä menetelmä ja antaa hyvin vääristyneen kuvan arvostelijan mielipiteestä. Zeldakin sai käsittämättömästi vain seiskan äänistä, joka laskee kyllä ratkaisevasti arvosanaa.

En viitsi lukea arvostelua, jos siinä on kerta spoilereita. Viitsisikö joku tiivistää muutamaan lauseeseen spoilerivapaasti?
 
Ylös Bottom