Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Matrix Awakens: An Unreal Engine 5 Experience

Strooper12

Well-Known Member
Nimi: The Matrix Awakens: An Unreal Engine 5 Experience
Kehittäjä: Unreal Engine
Julkaisija: Epic Games
Alustat: Series X/S, PS5
Lajityyppi: Demo
Julkaisu: 10.12.2021
Kotisivut: https://www.unrealengine.com/en-US/wakeup
KonsoliFIN Pelisivu:

Vaikkei suoranaisesti ole peli niin ehkä ansaitsee oman threadin ollessa ensimmäinen todellinen Unreal Engine 5 näyttö.
Kokeilin nopeasti PS5 ja olihan melko vaikuttavaa settiä - ruudunpäivitys nyt ei ehkä ihan parasta parhautta.
Laitoin myös Series X:lle latautumaan, on mielenkiintoista nähdä pystyykö minun puusilmillä nähdä eroa näiden versioiden välillä.
 
Ekaa kertaa tällä sukupolvella pääsi aidosti loksauttelemaan leukoja, vaikutuin! Tekisi mieli jopa heittää taas se jo PS2-hypen ajoilta tuttu "fotorealistiset grafiikat" -kortti pöytään. :D
 
Kyllähän tuo ihan hyvältä vaikutti, tähän pitäis vaan saada 60fps, nythän tämä on 30fps. Autolla kun ajeli kunnon mällejä niin ihan kohtalaisen hyvin meni auto paskaksi. Tuskin uusi GTA tulee tältä näyttämään, veikkaan että sen graffat on tarkoituksella hieman enemmän pelimäiset.
 
On kyllä huikea kokonaisuus, raytracing päällä ja LOD popup todella hyvin hallinnassa, ei paljon mallit popuppaa naniittien ansiosta.
 
Joo, ei huono. Näillä graffoilla joku Driver 1 remake kelpais tänne, sen verran vois karsia herkkua, että pyöris 60 fps.
 
Testasin minäkin, tällä kertaa Xbox Series X. Yksityiskohtia piisaa ja tämän lähempänä sitä kuuluisaa fotorealistisuutta ei varmaan ole vielä käytykään. Samalla pyrkimys realismiin luo melkoisen uncanny valley-fiiliksen, joka tietty on vähän se ideakin. Ruudunpäivitys kyykkää välillä melkoisesti, mutta eipä ole ihmekään näillä grafiikoilla. Mielenkiintoista nähdä, hyödynnetäänkö tätä teknologiaa yhtä pätevästi johonkin oikeaan peliin. Tämä kun on vain teknologiademo Playstation ykkösen demolevyltä ripattuja musiikkeja myöten.
 
No jo on nerokas markkinatempaus, monellakin tapaa. Jokainen Series X / PS5 -omistaja näyttää joululomalla tuttavilleen ja puffaa uuden konsolin lisäksi uutta leffaa. Ja Matrix pohjana mitä nokkelin teknologiademolle, kuten todettukin.

On hienon näköistä, kelpaahan tätä ihmetellä, eri asia sitten miten tämä koskaan näkyy videopeleissä. Mutta kyllä uutta teknologiaa on aina hauska ihmetellä!
 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi muokattu:
Olihan tuo ihan kivan näköinen still-kuvissa, mutta liikkeessä aivan kamalaa. Tosin optionseista kun otti tuon matrix -filtterin pois päältä, näytti heti paljon paremmalta. Saapas nähdä saavatko joskus jopa 60fps pelin tehtyä tuolta pohjalta. Autolla ajaminen oli todella kamalaa..
 
Tämän tyylinen fotorealismiin pyrkivä grafiikka tuommoisessa kaupunkiympäristössä näyttää omaan silmään jotenkin todella harmaalta, ei tule välittömästi mitään wow efektiä, ihan hyvältä näyttää mutta myös tylsältä. Kyllä pelien on hyvä korostaa tiettyjä elementtejä että se ruutu saadaan kunnolla eloon, se pelkkä realistinen grafiikka ei itseä niin säväytä.

Olen nyt Miles Moralesta pelannut PS5 ja siinä on hieman sama ongelma kuin tässä demossa, harmaa ja tylsä maailma, olen myös hieman värisokea niin sekin voi hieman vaikuttaa.
 
Olihan tuo ihan kivan näköinen still-kuvissa, mutta liikkeessä aivan kamalaa. Tosin optionseista kun otti tuon matrix -filtterin pois päältä, näytti heti paljon paremmalta. Saapas nähdä saavatko joskus jopa 60fps pelin tehtyä tuolta pohjalta. Autolla ajaminen oli todella kamalaa..

60fps nyt kaupoissa olevilla konsoleilla ei onnistu kuin jollain alle 1080p-resoluutiolla. Päivitytet konsolit tulevatkin luultavasti sopivasti kauppoihin kun todelliset UE5-pelit ovat valmiina.
 
Tämän tyylinen fotorealismiin pyrkivä grafiikka tuommoisessa kaupunkiympäristössä näyttää omaan silmään jotenkin todella harmaalta, ei tule välittömästi mitään wow efektiä, ihan hyvältä näyttää mutta myös tylsältä. Kyllä pelien on hyvä korostaa tiettyjä elementtejä että se ruutu saadaan kunnolla eloon, se pelkkä realistinen grafiikka ei itseä niin säväytä.

Olen nyt Miles Moralesta pelannut PS5 ja siinä on hieman sama ongelma kuin tässä demossa, harmaa ja tylsä maailma, olen myös hieman värisokea niin sekin voi hieman vaikuttaa.
Tuossa voi poistaa sen matrix-filterin asetuksista niin ei ole ihan niin siniharmaa valaistus, vähän 'luonnollisempi'. Mutta eipä se tuota kyllä miksikään värien loistoksi yllättäen muuta.
 
Ei vanha puusilmä nähnyt juurikaan eroa PS5/SeriesX välillä, ehkä jotain fps dippauksia enemmän PS5:lla.
Semmoinen hauska huomio että minulla jäi tuo lentomoodi päälle semmoisen ison kiertoliittymähässäkän päälle tunniksi ja eikös tuo AI onnistunut saamaan ruuhkan (jonotusta) aikaiseksi tuonne valtatielle - molempiin suuntiin :D
 
Ei vanha puusilmä nähnyt juurikaan eroa PS5/SeriesX välillä, ehkä jotain fps dippauksia enemmän PS5:lla.


PS5: dynamic 1620p at 30fps (1404p common)
Series S: dynamic 1080p at 30fps (828p common)
Series X: dynamic 1620p at 30fps (1404p common)

- It's the first time we can see a direct comparison of Unreal Engine 5 on new generation consoles taking advantage of the new features.
- All 3 versions use Temporal Super Resolution to upsampling to the original resolution.
- The models have been recreated using Metahuman.
- Lumen has been used for global illumination and reflections. Xbox Series S displays a lower setting, resulting in lower resolution reflections and shadows or more noise in ambient occlusion.
- Chaos is the new physics and destruction engine applied by Unreal Engine 5. Vehicle hits have very good results, but they have a big impact on performance.
- The World Partition & Rule Processor has been used for the creation of the city.
- The new geometry virtualization system (Nanite) is also present. Xbox Series S shows a lower configuration in this section as well.
- Loading times are fastest on Series S, followed by PS5 and Xbox Series X by tenths of a second. They hardly need 5 seconds to load the world.
- The framerate during cinematics suffers constant stuttering at 24/25fps on all three platforms.
- During gameplay, Series S and PS5 have a more stable framerate than Xbox Series X. During driving and impacts, they can drop up to 20fps.
- The quality of the texturing seems to be the same on all 3 platforms.
- The drawn distance is slightly lower on Xbox Series S.
- It is a very interesting first contact with Unreal Engine 5, although it was a technical demo (quite complete). Without a doubt, a bright future awaits us with this engine.

Itse asiassa PS5 suoriutuu demosta astetta paremmin kuin Series X. Toki dipit demossa riippuu aika lailla siitä miten pelaa. Autoihin törmäily oli aika varma tapa saada FPS laskemaan.
 
S/X optimoinneista ja muusta.
Tuossa(kin) tulee tämä melko ilmiselvä seikka että kyllä siellä pelintekijöiden aina pitää puuhailla noiden kahden XBOX version välillä.
Tykkään miten tuo artikkeli loppuu:
"With these technical advances, it’s never been a better time to be a gamer." :)
 
Kyllä tuo autojen vauriomallinnus törmätessä on hienosti tehty. Ai että kun kuvittelee mitä GTA 6 olisi tällä pelimoottorilla. Myyntiennätykset paikkuisivat day 1 lähtien taas uusiksi. Vaikka kun gta:sta kyse niin kutosen kohdalla ne paukkuu jokatapauksessa.
 
No huh huh! Herran jumala olipa siinä kunnon tekniikkademo :D
 
Tämän tyylinen fotorealismiin pyrkivä grafiikka tuommoisessa kaupunkiympäristössä näyttää omaan silmään jotenkin todella harmaalta, ei tule välittömästi mitään wow efektiä, ihan hyvältä näyttää mutta myös tylsältä. Kyllä pelien on hyvä korostaa tiettyjä elementtejä että se ruutu saadaan kunnolla eloon, se pelkkä realistinen grafiikka ei itseä niin säväytä.

Olen nyt Miles Moralesta pelannut PS5 ja siinä on hieman sama ongelma kuin tässä demossa, harmaa ja tylsä maailma, olen myös hieman värisokea niin sekin voi hieman vaikuttaa.

Täytyy olla samaa mieltä, ohan se perkeleen hyvän näköinen ei siinä mitään mutta tasasen tylsä harmaata. Spidermanis varsinkin miles morales sentää oli värejä joulu ja kaikkee, vaikka fotorealismiin siinäkin pyrittiin, tässä puuttui kaikki korostavat elementit.

Muuten voin vaan kuvitella mitä esim Rockstar saisi aikaseksi nyt vaikka siihen gta6een mitä ei koskaa ole tulossa, vaikka ne ei UR5 enginee käytäkään.
 
Ylös Bottom