Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Medium

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 3274
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    pc xsx
Täällä myös äsken rullasi lopputekstit. Alussa tuo ei meinannut temmata mukaansa, mutta loppua kohden oli ajoittain tosi hyvä. Olisi ehkä vielä kaivannut syvempää pelimekaniikkaa, hiotumpaa tarinaa (varsinkin alkupäähän), ja hitusen vaikeampia pulmia. Annoin 4/5 tähteä pelin lopussa pyydettyyn arvioon.
 
Myös täällä meni peli läpi. Tykkäsin tosi paljon.

Kunnon Silent Hill -vibat jollaisia tässä onkin jo kaivattu. Huippu äänimaailma, niin ääninäyttely kuin musiikit. Ympäristöt toteutettu myös tosi hyvin. Kahden maailman välillä hyppiminen antoi kehittäjille mahdollisuuden luoda toisistaan eroavia ympäristöjä. Kiinteä kamera sopi tähän kuin nenä päähän. Se auttoi luomaan tunnelmaa ja piti myös pelin oikealla tavalla hidastempoisena. Myös pulmat olivat oikeinkin viihdyttäviä. Call of the Sean jälkeen tuntuivat aika helpoilta, mutta ei se juurikaan haitannut. Eipähän jäänyt mihinkään kohtaan jumittamaan.

Sitten se tarina. Se alkoi hitaasti, mutta kiihtyi loppua kohden oikein kunnolla, kun mysteerin palaset alkoivat loksahdella paikoilleen. Oli odottamattomia juonenkäänteitä. Oli karmeita ihmiskohtaloita. Oli toivonkipinää. Se miten homma saatiin lopussa nivottua kasaan ansaitsee mielestäni papukaijamerkin.

Sitten kritiikki. Hahmoanimaatiot, eritoten kasvot. Siinä on BlooberTeamilla vielä petrattavaa. Myöskin hahmon ohjattavuus olisi voinut olla sulavampaa, joskin peli oli sen verran hidastempoinen, ettei tämä kovin monessa kohdassa haitannut.

Tällaiseksi tiivis tunnelmaiseksi kauhutrilleriksi vajaan 10 tunnin kesto oli aika sopiva. Tarina rullasi nätisti eteenpäin, eikä muutenkaan ollut suvantovaiheita.

Tämän kaltaisia pelejä lisää, kiitos.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen tuli sellainen reilu tunti pelattua ja ensinnäkään ei tunnu yhtään nextgeniltä. Ainoastaan kahden maailman jaettu ruutu on ymmärrettävästi se, joka ei onnistuisi (ainakaan helposti) vanhemmilla laitteilla. Väittäisin osaavan tiimin silti saavan vastaavan aikaiseksi myös vanhemmilla konsoleilla, onhan Dishonoredissa ja Titanfall 2:ssa vastaavaa kahden maailman välillä täysin saumattomasti hyppimistä, joten en vain usko ettei vähintäänkin osaava huipputiimi saisi kyseisen toteutettua. Bloober ei kuitenkaan taida niitä parhaita tiimejä olla vaikka ihan viihdyttävää tavaraa tekevätkin. Viimeinen silaus heiltä silti ainakin vähintään puuttuu.

Silauksesta tuleekin mieleen, että tosiaan hahmon liikuttaminen on todella tönkköä. Ei ärsytä kuitenkaan ja siihen tottuu, joten sen kanssa pystyy elämään. Oliko tämä muuten tiimin ensimmäinen 3rd person peli? Ehkä se on osasyynä tähän tönkköyteen.

Tarina vaikuttaa mielenkiintoiselta mutta puzzlet on ainakin nyt alussa luokkaa "etsi avain, saa ovi auki". Ilmeisesti ei kauheasti monimutkaistukaan mitä tuosta ylempää luin kommenttia. Call of the Seassa oli oikein mukavan haastavia ja sellaisia toivoisia useampaankin pelii, mutta nyt tämä ilmeisesti on aika helppo niiden osalta?

Parasta tässä alun perusteella on kahden maailman käyttö ja tarina.
Huonolta vaikuttaa tekninen toteutus, esim. hahmon liikuttaminen ja pieni nykiminen, jonka huomaa mutta joka ei kuitenkaan haittaa.

Kameraa olen yrittänyt ainakin nyt alussa jokaisen "välivideon" jälkeen vaistonvaraisesti pyöräyttää parempaan asentoon, kunnes muistan että "ai niin". Pidän kuitenkin tästä kameravalinnasta, josta tulee esim. vanhat Resident Evilit hyvällä tavalla mieleen. En pistäisi pahakseni vaikka tulisi enemmän tällä tavalla toteutettuja pelejä nykyisinkin. Todella vähän niitä on kun siihen ei vielä ole tottunut vaan yrittää kameraa pyöritellä.

Lupaavalta kuitenkin vaikuttaa ja kiinnostaisi jo mennä jatkamaan mutta en tiedä olisiko tätä täyteen hintaan tullut ostettua jos tämän verran olisi saanut vaikkapa demon muodossa pelata. Olisin ehkä tuominnut alelaari-kamaksi tämän tunnin testin jälkeen, eli haluaisin päästä tarinan kokemaan mutta ei olisi ykkösenä kiinnostuslistoilla.
 
Tarina vaikuttaa mielenkiintoiselta mutta puzzlet on ainakin nyt alussa luokkaa "etsi avain, saa ovi auki". Ilmeisesti ei kauheasti monimutkaistukaan mitä tuosta ylempää luin kommenttia. Call of the Seassa oli oikein mukavan haastavia ja sellaisia toivoisia useampaankin pelii, mutta nyt tämä ilmeisesti on aika helppo niiden osalta?
Pulmat ovat läpi pelin helpohkoja, mutta onneksi sentään vähän monimutkaistuvat tuosta "etsi avain, saa ovi auki" -konseptista.

Pulmista puheenollen:
Kellarin ovi ja sen numerolukko. Löytyykö tämä numerokoodi jostain ihan kirjoitettuna? Itse en sellaista löytänyt, mutta "Spirit näkymällä" pystyi näkemään kolme numeroa, joita on painettu ja kun koodi oli nelinumeroinen, niin siitä sitten pähkäilin "järkevän" numerosarjan. Varmaan tähän vuosilukuun joku vinkki jossain oli, mutta se meni minulta ohi. Ihan hauskaa, että sen pystyi selvittämään myös näin.
 
Pulmista puheenollen:

Tässä spoiler vastaus tuohon spoileriin :

Koodia ei sellaisena löydy, mutta sen pystyy päättelemään. Sen saa kun lukee 10. hääpäivän lahjakellon kuitista vuosiluvun ja vähentää siitä 10 vuotta.

Hienoa, että myös spirit näön puolella saa tuohon apuja jos jää jumiin.
 
Tässä spoiler vastaus tuohon spoileriin :

Koodia ei sellaisena löydy, mutta sen pystyy päättelemään. Sen saa kun lukee 10. hääpäivän lahjakellon kuitista vuosiluvun ja vähentää siitä 10 vuotta.

Hienoa, että myös spirit näön puolella saa tuohon apuja jos jää jumiin.
Ajattelinkin että pakko tähän on olla joku "oikeakin" keino löytää luku. Kävin kyllä kaapista katsomassa ja löysin häälahjan ja kuitin pöydältä, mutta enpä sitä osannut tähän yhdistää. Ihan siistiä tosiaan että Spirit näkö auttoi, vaikkei sinällään suoraan oikeaa vastausta antanutkaan. Se meni vähän yrityksen ja erehdyksen kautta.

Tässä oli vielä sekin etten halunnut mennä netistä etsimään ratkaisua pulmaan kun pelkäsin, että sieltä etsiessä spoilaan itselleni jotain juoneen liittyvää. Oli vielä sellainen fiilis siinä kohtaa, että loppuratkaisu häämöttää, joten sitä enemmän pelkäsin että luen vahingossa jotain mitä en haluaisi jos menen etsimään ratkaisua läpipeluuohjeista.
 
Pelasin ekaan takaa-ajo kohtaukseen ja totesin että antaa olla, oli jo vähän niin ja näin jaksaako pelata mutta tuo oli sen verran kökkö että ei jatkoon. No tulipahan kokeiltua ja todettua ettei ole itselle tämä peli ja lähti poistoon.
 
Olisi hauskaa tietää, paljonko pelin kehittäminen sitten maksoi. Ainakin audiovisuaaliseen puoleen on täytynyt käyttää rahaa ja resursseja, koska tuollaisia ympäristöjä ja äänimaailmaa ei saa ihan pienellä budjetilla aikaiseksi. Ottamatta kantaa varsinaiseen tekniseen toteutukseen, ympäristö on todella huolellisesti ja näyttävästi suunniteltua ja ympäristöissä on jopa jonkinlaista esteettistä "taiteellisuutta" elokuvien ja kuvataiteen hengessä, jota harvemmin peleistä löytää. Puolassahan on perinteisesti ollut osaamista noissa molemmissa. Toisaalta, jos Puolasta löytyy lahjakkaita taiteilijoita lähes ilmaiseksi töihin, silloin varmaan kustannuksetkin pysyvät pienempinä.
 
Olisi hauskaa tietää, paljonko pelin kehittäminen sitten maksoi. Ainakin audiovisuaaliseen puoleen on täytynyt käyttää rahaa ja resursseja, koska tuollaisia ympäristöjä ja äänimaailmaa ei saa ihan pienellä budjetilla aikaiseksi. Ottamatta kantaa varsinaiseen tekniseen toteutukseen, ympäristö on todella huolellisesti ja näyttävästi suunniteltua ja ympäristöissä on jopa jonkinlaista esteettistä "taiteellisuutta" elokuvien ja kuvataiteen hengessä, jota harvemmin peleistä löytää. Puolassahan on perinteisesti ollut osaamista noissa molemmissa. Toisaalta, jos Puolasta löytyy lahjakkaita taiteilijoita lähes ilmaiseksi töihin, silloin varmaan kustannuksetkin pysyvät pienempinä.
Budjetti oli noin 7 miljoonaa.

 
Budjetti oli noin 7 miljoonaa.

Iso käsi kehittäjätiimille siitä, mitä saivat aikaiseksi noinkin pienellä budjetilla. Veikkaan että tuplabudjetilla olisi onnistunut mocap kasvoanimaatiot ynnä muut.

Nyt kun tietää tuon rahasumman, niin toivoo moninkerroin enemmän että peli menestyy, jotta saavat seuraavaan peliin kunnon budjetin käyttöön. BlooberTeamissa on todella paljon potentiaalia.
 
Iso käsi kehittäjätiimille siitä, mitä saivat aikaiseksi noinkin pienellä budjetilla. Veikkaan että tuplabudjetilla olisi onnistunut mocap kasvoanimaatiot ynnä muut.

Nyt kun tietää tuon rahasumman, niin toivoo moninkerroin enemmän että peli menestyy, jotta saavat seuraavaan peliin kunnon budjetin käyttöön. BlooberTeamissa on todella paljon potentiaalia.
Potentiaalia on kyllä ja jokaisella pelillä ovat parantaneet.

Jos on Blair Witch pelaamatta, niin kannattaa sekin tsekata :)
 
Iso käsi kehittäjätiimille siitä, mitä saivat aikaiseksi noinkin pienellä budjetilla. Veikkaan että tuplabudjetilla olisi onnistunut mocap kasvoanimaatiot ynnä muut.

Nyt kun tietää tuon rahasumman, niin toivoo moninkerroin enemmän että peli menestyy, jotta saavat seuraavaan peliin kunnon budjetin käyttöön. BlooberTeamissa on todella paljon potentiaalia.

Budjetin pieneys kyllä yllätti, peli tuottanut jo omansa takasi ja pelaajien suosio tietää poikia firman kassaan kivasti rahaa tulevaisuuden projekteja varten.
 
Jokunen lisätunti nyt pelattu ja fiilikset suht samat kuin aiemmin.

Pelimekaniikassa siis tosiaan olisi viilaamista mutta tarina vain jatkaa kiinnostamista ja on tällä hetkellä todella mielenkiintoisessa kohdassa.

Varsinainen pelaaminenhan tässä on aika suoraviivaista, melkein menee jo "kävelysimulaattoriksi" mutta tarina ja etsittävät kamat ja pieni puzzleilu jaksavat pitää mielenkiintoa yllä. Lyhyys on varmasti pelille pelkkää plussaa jos ei tästä mene homma haastavammaksi.

Tällä hetkellä heittäisi silti 4/5 vaikka se ehkä yläkanttiin onkin. Yksi piste pois "tönkköyden" vuoksi. "Pienellä" viilauksella sekä puzzlejen haasteen lisäämiselle olisi äkkiä 5/5 kokemuskin. Tämä tosin nyt kun olen luultavasti about puolivälissä peliä.
 
Nyt kun tietää tuon rahasumman, niin toivoo moninkerroin enemmän että peli menestyy, jotta saavat seuraavaan peliin kunnon budjetin käyttöön. BlooberTeamissa on todella paljon potentiaalia.
Minä olisin varmaan sanonut tämän saman joskus aikasemmin mutta nykysin mietin että ei, toivottovasti eivät nosta ainakaan kohtuuttumasti budjettia koska silloin sikariporsaat haluaa että peli myy mahdollisimman monelle ja silloin se "omanalisensa" kosketus hävii pelistä kuin pelistä.

Sitä en sano etteikö voisi jollain parilla ylimääräisellä miljoonalla tehdä paremmat kasvoanimaatiot(kuten sanoit) mutta ei liikaa.

Koska moni peliyhtiö on myynyt sielunsa rahalle ja silloin häviää kanssa se kosketus siitä ja tekijöiden visiot.
 
Minä olisin varmaan sanonut tämän saman joskus aikasemmin mutta nykysin mietin että ei, toivottovasti eivät nosta ainakaan kohtuuttumasti budjettia koska silloin sikariporsaat haluaa että peli myy mahdollisimman monelle ja silloin se "omanalisensa" kosketus hävii pelistä kuin pelistä.

Sitä en sano etteikö voisi jollain parilla ylimääräisellä miljoonalla tehdä paremmat kasvoanimaatiot(kuten sanoit) mutta ei liikaa.

Koska moni peliyhtiö on myynyt sielunsa rahalle ja silloin häviää kanssa se kosketus siitä ja tekijöiden visiot.
Tämä on muuten hyvä pointti. Toivottavasti jatkossakin pitävät oman tyylinsä, vaikka vähän enemmän olisikin budjettia.
 
Ylös Bottom