Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Medium

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 3274
  • Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet
    pc xsx
Kaikki Bloober Teamin viime vuosien pelit ovat olleet psykologista kauhua. Varmaan konseptin pilaisi tehokkaimmin, jos studio päätyisi jonkin isomman julkaisijan hankintalistalle ja ohjailtavaksi.
 
Täällä foorumilla on kilvan ylistetty The Mediumia. Mie halusin kovasti tykätä tästä pelistä, mutta ei. The Medium on mielestäni ihan samaa luokkaa Bloober Teamin aiempien tuotosten kanssa, eli ärsyttävän keskinkertainen.

No mutta, ainakin tästä tuli (viimein) opittua se, ettei Bloober Teamin pelit ole minua varten. Etsin kauhuni tästä lähtien jostakin muualta.

Myös Peero päästetään ääneen, ja hänen mielipiteensä The Mediumista on vähän positiivisempi kuin minun.

Itkuvirren voi lukaista alta!

 
Täällä foorumilla on kilvan ylistetty The Mediumia. Mie halusin kovasti tykätä tästä pelistä, mutta ei. The Medium on mielestäni ihan samaa luokkaa Bloober Teamin aiempien tuotosten kanssa, eli ärsyttävän keskinkertainen.

No mutta, ainakin tästä tuli (viimein) opittua se, ettei Bloober Teamin pelit ole minua varten. Etsin kauhuni tästä lähtien jostakin muualta.

Myös Peero päästetään ääneen, ja hänen mielipiteensä The Mediumista on vähän positiivisempi kuin minun.

Itkuvirren voi lukaista alta!

3/5 lienee ihan asiallinen pistemäärä pelille. Myönnän että ainakin omalla kohdalla varmasti on iso vaikutus sillä että pelin voi pelata "ilmaiseksi" Game Passista ja antaa normaaliakin enemmän pelille anteeksi.

Huonohan tuo pistemäärä ei käsittääkseni edes ole, eikä sen puoleen pelikään.
 
Kyllä peli kritiikkinsä ansaitsee. Varsinkin kasvoanimaatioiden ja tönköhköjen kontrollien osalta. Sen sijaan arvostelussa mainittua krittiikiä kiinteästä kamerasta en allekirjoita. Se on tyylikeino, joka vieläpä toimii tässä pelissä tosi hyvin. Pelin tunnelma olisi muuttunut täysin, jos tässä olisi ollut perinteinen vapaasti liikuteltava kolmannen persoonan kuvakulma. Onneksi näin ei ollut. Ja kyllä, kiinteä kamera aiheuttaa väkisinkin kuolleita kulmia ja siirtymissä kontrollit voivat suuntautua väärin, mutta eivät ne peliä pilanneet. Eivät ollenkaan.

Pelissä käsiteltävät aiheet nivoutuvat myös nätisti yhteen loppua kohden, joten sekin kritiikki menee minulta vähän ohi. Vähemmän voi olla enemmän, mutta tässä tapauksessa Puolan karusta menneisyydestä ammennetut palaset olivat enemmän.
 
3/5 lienee ihan asiallinen pistemäärä pelille. Myönnän että ainakin omalla kohdalla varmasti on iso vaikutus sillä että pelin voi pelata "ilmaiseksi" Game Passista ja antaa normaaliakin enemmän pelille anteeksi.

Huonohan tuo pistemäärä ei käsittääkseni edes ole, eikä sen puoleen pelikään.
Mulla oli aivan kamalasti vaikeuksia antaa tälle pelille arvosanaa. Kaikkein paras vaihtoehto olisi ollut 2,5 tähteä, mutta meidän arvosteluasteikkomme ei siihen valitettavasti taivu.

Siinä sitten aikani tuskasteltua (ja se oli hirveetä tuskaa, muu toimitus voi vahvistaa tämän tiedon) päädyin antamaan arvosanaksi 3/5. Kun tää tosissaan ei ole mitenkään surkea peli, mie en vaan oikeesti tykännyt siitä. Toi perustelu kuulostaa ehkä hölmöltä, mutta niin se vain on.

Kyllä peli kritiikkinsä ansaitsee. Varsinkin kasvoanimaatioiden ja tönköhköjen kontrollien osalta. Sen sijaan arvostelussa mainittua krittiikiä kiinteästä kamerasta en allekirjoita. Se on tyylikeino, joka vieläpä toimii tässä pelissä tosi hyvin. Pelin tunnelma olisi muuttunut täysin, jos tässä olisi ollut perinteinen vapaasti liikuteltava kolmannen persoonan kuvakulma. Onneksi näin ei ollut. Ja kyllä, kiinteä kamera aiheuttaa väkisinkin kuolleita kulmia ja siirtymissä kontrollit voivat suuntautua väärin, mutta eivät ne peliä pilanneet. Eivät ollenkaan.

Pelissä käsiteltävät aiheet nivoutuvat myös nätisti yhteen loppua kohden, joten sekin kritiikki menee minulta vähän ohi. Vähemmän voi olla enemmän, mutta tässä tapauksessa Puolan karusta menneisyydestä ammennetut palaset olivat enemmän.
Tää oli mulle (muistaakseni) toinen pelaamani peli, jossa oli käytetty tuota kiinteää kameraa. Oon niin tottunut siihen, että saan väännellä ja käännellä kameraa mieleni mukaan, joten tää kiinteä kulma tuotti mulle ihan liikaa ylimääräistä sählinkiä.

Kyllähän siihen ajan kanssa tottuu, mutta tuo noin seitsemän tuntia oli minulle liian lyhyt aika siihen!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tää oli mulle (muistaakseni) toinen pelaamani peli, jossa oli käytetty tuota kiinteää kameraa. Oon niin tottunut siihen, että saan väännellä ja käännellä kameraa mieleni mukaan, joten tää kiinteä kulma tuotti mulle ihan liikaa ylimääräistä sählinkiä.

Kyllähän siihen ajan kanssa tottuu, mutta tuo noin seitsemän tuntia oli minulle liian lyhyt aika siihen!
Niin. Tottumiskysymys, mielipidekysymys, mitä näitä nyt on. :)

Seitsemän tuntia (minulla meni kyllä kauemmin, kun nuohosin joka nurkan) oli mielestäni hyvä pituus pelille. Ehkä pari tuntia pidempi olisi voinut olla, mutta jos pitkitetään pitkittämisen takia, niin äkkiä siinä juoni kärsii. Tässä sai kysymyksiin vastauksia aikalailla juuri silloin kun niitä alkoi kovasti kaipaamaan.

Sitten voi tietysti miettiä onko 50€ liian kallis hinta seitsemän tunnin pelille. Ehkäpä, joten hieno homma, että tämä oli saatavilla suoraan Game Passin kautta. Tätä samaa voi tietysti sanoa mistä tahansa noin 10 tunnin yksinpelistä. Jos näissä kyseisissä peleissä on vain vähän uudelleenpeluuarvoa, eikä moninpeliä, niin harvemmin ne ovat täyden hintansa arvoisia.
 
Minä olen myös tosi tottunut pyöräyttämään kameraa heti välivideosta "vapautumisen" jälkeen (mistä johtuukin että sille on (muka?) aina tarve?) parempaan asentoon mutta ei tämän kiinteään ratkaisuun vaikea ollut tottua. Toisaalta siihen pitää tottua joka pelikerta kun aluksi sitä meinaa aina tehdä. Silti sanoisin että tätä voisi käyttää enemmänkin, kunhan ei käytetä "muuten vain" vaan jostain syystä. Tällaisen kauhupeliin sopii kuin nakutettu.
Sitten voi tietysti miettiä onko 50€ liian kallis hinta seitsemän tunnin pelille. Ehkäpä, joten hieno homma, että tämä oli saatavilla suoraan Game Passin kautta. Tätä samaa voi tietysti sanoa mistä tahansa noin 10 tunnin yksinpelistä. Jos näissä kyseisissä peleissä on vain vähän uudelleenpeluuarvoa, eikä moninpeliä, niin harvemmin ne ovat täyden hintansa arvoisia.
Tässä on hyvin vähän uudelleenpeluuarvoa, joten hinta on mielestäni korkea.

Aiemmin mainitsemani myötämielisyys peliä kohtaan Game Passin vuoksi koskee juuri tätä seikkaa, eli helpompi tykätä ja antaa asioita anteeksi kun ei mennyt 50 euroa.
 
Ennen tehtiin kiinteällä kameralla enemmän myös toimintapelejä, joissa se häiritsi ihan eri tavalla, mutta minusta kaikissa peleissä ei tarvitse käyttää samoja ratkaisuja, koska niihin on totuttu. Joissakin peleissä kiinteän kamerakulman edut voittavat haitat. Ihan optimaalinen ratkaisu kiinteä kamera ei ole varmaan koskaan 3d-ympäristössä, jossa liikutaan tilasta toiseen kolmiulotteisesti, koska se aiheuttaa käsittääkseni aina sitä poukkoilua seiniin, jota on Mediumissakin. Toisaalta vapaalla kameralla usein missaa sen, mitä pelin tekijä haluaa näyttää ja sekin vaikuttaa pelikokemukseen. Peli täytyy silloin suunnitella alusta asti eri tavalla.
 
Medium odottaa kiintolevyllä vielä aloittamista, mutta keskustelua seuranneena täytyy mainita, että ihan ensimmäisen Silent Hillin avausosiosta on jäänyt mieleen sivukuja, jossa kiinteä (siis samassa fiksatussa kulmassa pysyvä) kamera seuraa pelaajaa erikoisesta suunnasta. Loistavan äänimaailman kanssa se oli jotenkin niin vaikuttava aikanaan, vaikka pelasin pelin jotain 7 v. julkaisun jälkeen ja grafiikka oli kauniisti sanottuna kestänyt aikaa huonosti jo tuolloin.

Vanhoissa Silent Hilleissä näitä kiinteitä kameroita käytettiin onnistuneesti tehokeinoina ja nyt onkin todella mielenkiintoista päästä kokemaan tuo nykypäivän psykologisessa kauhussa. Yamaokan mukana olo on tietenkin erittäin kova juttu, toivottavasti mies on vielä vedossa.

Mitenkäs kontrollit toimii tässä? Tuo fiksattu kamerakulmahan tuntui ainakin ennen käytännössä pakottavan tankkikontrolleihin, joten miten tässä?
 
Medium odottaa kiintolevyllä vielä aloittamista, mutta keskustelua seuranneena täytyy mainita, että ihan ensimmäisen Silent Hillin avausosiosta on jäänyt mieleen sivukuja, jossa kiinteä (siis samassa fiksatussa kulmassa pysyvä) kamera seuraa pelaajaa erikoisesta suunnasta. Loistavan äänimaailman kanssa se oli jotenkin niin vaikuttava aikanaan, vaikka pelasin pelin jotain 7 v. julkaisun jälkeen ja grafiikka oli kauniisti sanottuna kestänyt aikaa huonosti jo tuolloin.

Vanhoissa Silent Hilleissä näitä kiinteitä kameroita käytettiin onnistuneesti tehokeinoina ja nyt onkin todella mielenkiintoista päästä kokemaan tuo nykypäivän psykologisessa kauhussa. Yamaokan mukana olo on tietenkin erittäin kova juttu, toivottavasti mies on vielä vedossa.

Mitenkäs kontrollit toimii tässä? Tuo fiksattu kamerakulmahan tuntui ainakin ennen käytännössä pakottavan tankkikontrolleihin, joten miten tässä?
Tässäkin kamera välillä seuraa pelaajan mukana ja välillä pysyy täysin paikallaan. Tätä nimenomaan käytetään onnistuneesti tehokeinona tässä pelissä.

Musiikit ja muutenkin äänimaailma on erinomainen. Yamaoka on siis edelleen vedossa. :)

Kontrollit on mallia tankki. Peli on sen verran hidastempoinen, ettei tämä yleensä haittaa, mutta on siellä muutamia kohtia, joissa olisi kaivannut vähän sulavampaa ohjausta.
 
Itkuvirren voi lukaista alta!

Ensinnäkin, hyvä arvostelu ja helppoa ymmärtää kriitikin kohteet, vaikka en arvosanaa sinänsä allekirjoita ja kriitikin kohteita en kyllä näe täysin oikeiksi (kiinteät kuvakulmat itselleni enemmän kuin ok) - mutta sellaistahan se on, mielipiteitä, ja tämähän tuotkin hyvin esille. Etkä ole tietenkään ainoa, joka on näistä samoistakin asioista arvosteluissa (ja täällä) kritiikkiä antanut. On hyvä ymmärtää, ettei tämä peli varmasti kaikkia miellytä tai edes yritä miellyttää.

Se jäi kuitenkin mietityttämään, että kirjoitit näin:

Itse pidän todella paljon psykologisista kauhuseikkailuista, vaikka Bloober Teamin pelotteluyritykset eivät jostain kumman syystä ole koskaan säväyttäneet minua.

Olisiko antaa joku listaus peleistä, jotka tähän kategoriaan menevät ja joista olet aikaisemmin pitänyt? Auttaisi ehkä ymmärtämään mihin vertaat tätä.

Sitten voi tietysti miettiä onko 50€ liian kallis hinta seitsemän tunnin pelille.

Silent Hill 2:n läpipeluuseen ei juurikaan tuon enempää tainnut mennä ja kuten ehkä nimimerkistä/avatarista voi huomata, ei haitannut ainakaan allekirjoittanutta ollenkaan. Tätä myös ihmettelin tuossa arviossa, että lyhyyttä pidettiin jonkinlaisena ongelmana. Toki ainakin siis itse olisin voinut mielelläni pelata pidempään, ei sillä, mutta ei tämä nyt mikään aivan poikkeuksellisen lyhyt veto ole ja ainakin itse jotain tuollaista 8-10h settiä odotinkin.
 
Olisiko antaa joku listaus peleistä, jotka tähän kategoriaan menevät ja joista olet aikaisemmin pitänyt? Auttaisi ehkä ymmärtämään mihin vertaat tätä.
Kirjoittaessani arvostelua vertailin enimmäkseen Bloober Teamin omia tuotoksia keskenään. En nyt tältä istumalta keksi montaakaan muiden kehittäjien psykologista kauhupeliä, jotka muistuttaisivat läheisesti The Mediumia. Siis sellaisia, joita olen itse pelannut.

Mutta tässä muutama psykologinen kauhupeli, joista olen tykännyt. Toki ongelma tässä saattaa olla se, että mitä kukakin mieltää juuri psykologiseksi kauhuksi.
  • Amnesiat
  • Fran Bow
  • Call of Cthulhu (2018)
  • The Cat Lady
  • Downfall
  • DreadOut
  • Sunless Skies
  • The Sinking City (minusta vähän siinä ja siinä, onko psykologista kauhua)
Kaikki aika pitkälti indiepelejä, jotka nojaavat hyvin vahvasti syvälliseen tarinaan.
 
Tässäkin kamera välillä seuraa pelaajan mukana ja välillä pysyy täysin paikallaan. Tätä nimenomaan käytetään onnistuneesti tehokeinona tässä pelissä.

Musiikit ja muutenkin äänimaailma on erinomainen. Yamaoka on siis edelleen vedossa. :)

Kontrollit on mallia tankki. Peli on sen verran hidastempoinen, ettei tämä yleensä haittaa, mutta on siellä muutamia kohtia, joissa olisi kaivannut vähän sulavampaa ohjausta.
Kuulostaa just hyvältä :cool:
 
Bloober Teamilla on Redditissä AMA meneillään ja sattuivat vastaamaan kysymykseeni koskien sitä, että aikovatko jatkaa The Mediumin tarinaa ja maailmaa tulevaisuudessa. Tässä vastaus:

Who knows what future will bring :) We haven't announced our future plans, and the marketing department makes sure we keep our mouths shut, but seeing such a positive response to The Medium surely makes us consider that.
 
Tämä kyllä kiinnostaisi ja toivottavasti olisi PS5 versio tuloillaan kuten teamin aikaisemmistakin peleistä (Toki PS4-versio niistä mutta tämä ei taitaisi enää pyöriä). Vaikuttaa sopivan tunnelmalliselta ja mysteerit aina kiehtovia eikä edes pienet pelattavuusongelmat haittaa jos juoni mielenkiintoinen.

Toki myös boksin hankinta saattaa olla edessä joskus jos tuleva Indypeli on sen arvoinen.
 
Nyt olisi pelattu läpi. Hyvä peli tosi hyvällä tarinalla ja äänet aivan mahtavat. Kiitokset gamepassille ei olisi muuten varmaan tullut pelattua tai ei ainakaan hetkeen. Arvostelu 4/5 tai 8.5/10 880/1000 achievements
 
Minullakin tämä napsahti eilen läpi. Aika yllättäen tuli loppu ja todella kiihdyttäen meni juoni siellä ihan lopussa kun avautui loputkin asiat.

Spoileriin mietteitä lopusta:

Loppuhan jäi sitten täysin auki että mitä tapahtui. Lopputulos toki suunnilleen sama, eli se pelin pahis ei pääse mekkaloimaan kovin kauaa enää. Isän kohtalo jäi ilmeisesti auki vai jäikö? Ymmärsin että reaalimaailmassa voisi olla elossa? Vai menikö jotain täysin ohi.

Jatko-osaan sitten vielä viimoset hiomiset niin saadaan loistava pelisarja alulle. Potentiaalia olisi sekä tarinan että pelimekaniikkojen osalta paljoonkin.

Loppuarvostelussa heitin nyt sen 4/5 vaikka oli vähän yläkanttiin. Toisaalta jäi sen verran hyvä fiilis pelistä että kyllä tuo on ihan sitä kuvaava arvosana.

Yksi saavutus jäi avaamatta siitä hiippailusta, eli en muka onnistunut hiippailemaan möröltä jäämättä kiinni vaikka mielestäni onnistuin.
 
Liitytään pelin läpäisseiden alati kasvavaan joukkoon. Harvemmin tulee enää tällaisia wanhan koulukunnan "nurkkien nysväys" seikkailujännäreitä väännettyä. Näistä lähtökohdista The Medium oli kyllä varsin positiivinen kokemus. Lupaavan alun jälkeen meinasi hieman puutuminen iskeä, mutta viimeinen kolmannes onneksi osoittautui koko pelin parhaaksi osuudeksi jättäen samalla hyvän jälkimaun. Jatko-osa ehdottomasti kiinnostaisi.
Malliesimerkki pelistä, jota en olisi ikinä ostanut täyteen hintaan (tai edes alesta), mutta Game Passin ansiosta avoimin mielin koettuna oikein onnistunut annos laadukasta sisältöä sen omimman mukavuusalueen ulkopuolelta.

ps. sama saavutus glitchaili täällä kuin shamaniacilla. Raivostuttavaa. :D
 
Ylös Bottom