Doctor Pepper
Well-Known Member
Kaikki Bloober Teamin viime vuosien pelit ovat olleet psykologista kauhua. Varmaan konseptin pilaisi tehokkaimmin, jos studio päätyisi jonkin isomman julkaisijan hankintalistalle ja ohjailtavaksi.
Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
3/5 lienee ihan asiallinen pistemäärä pelille. Myönnän että ainakin omalla kohdalla varmasti on iso vaikutus sillä että pelin voi pelata "ilmaiseksi" Game Passista ja antaa normaaliakin enemmän pelille anteeksi.Täällä foorumilla on kilvan ylistetty The Mediumia. Mie halusin kovasti tykätä tästä pelistä, mutta ei. The Medium on mielestäni ihan samaa luokkaa Bloober Teamin aiempien tuotosten kanssa, eli ärsyttävän keskinkertainen.
No mutta, ainakin tästä tuli (viimein) opittua se, ettei Bloober Teamin pelit ole minua varten. Etsin kauhuni tästä lähtien jostakin muualta.
Myös Peero päästetään ääneen, ja hänen mielipiteensä The Mediumista on vähän positiivisempi kuin minun.
Itkuvirren voi lukaista alta!
Teos ei mullista maailmaa – eikä edes kahta
Psykologinen kauhuseikkailu The Medium on puolalaisen Bloober Teamin tähän astisista peleistä selvästi kunnianhimoisinwww.konsolifin.net
Mulla oli aivan kamalasti vaikeuksia antaa tälle pelille arvosanaa. Kaikkein paras vaihtoehto olisi ollut 2,5 tähteä, mutta meidän arvosteluasteikkomme ei siihen valitettavasti taivu.3/5 lienee ihan asiallinen pistemäärä pelille. Myönnän että ainakin omalla kohdalla varmasti on iso vaikutus sillä että pelin voi pelata "ilmaiseksi" Game Passista ja antaa normaaliakin enemmän pelille anteeksi.
Huonohan tuo pistemäärä ei käsittääkseni edes ole, eikä sen puoleen pelikään.
Tää oli mulle (muistaakseni) toinen pelaamani peli, jossa oli käytetty tuota kiinteää kameraa. Oon niin tottunut siihen, että saan väännellä ja käännellä kameraa mieleni mukaan, joten tää kiinteä kulma tuotti mulle ihan liikaa ylimääräistä sählinkiä.Kyllä peli kritiikkinsä ansaitsee. Varsinkin kasvoanimaatioiden ja tönköhköjen kontrollien osalta. Sen sijaan arvostelussa mainittua krittiikiä kiinteästä kamerasta en allekirjoita. Se on tyylikeino, joka vieläpä toimii tässä pelissä tosi hyvin. Pelin tunnelma olisi muuttunut täysin, jos tässä olisi ollut perinteinen vapaasti liikuteltava kolmannen persoonan kuvakulma. Onneksi näin ei ollut. Ja kyllä, kiinteä kamera aiheuttaa väkisinkin kuolleita kulmia ja siirtymissä kontrollit voivat suuntautua väärin, mutta eivät ne peliä pilanneet. Eivät ollenkaan.
Pelissä käsiteltävät aiheet nivoutuvat myös nätisti yhteen loppua kohden, joten sekin kritiikki menee minulta vähän ohi. Vähemmän voi olla enemmän, mutta tässä tapauksessa Puolan karusta menneisyydestä ammennetut palaset olivat enemmän.
Niin. Tottumiskysymys, mielipidekysymys, mitä näitä nyt on.Tää oli mulle (muistaakseni) toinen pelaamani peli, jossa oli käytetty tuota kiinteää kameraa. Oon niin tottunut siihen, että saan väännellä ja käännellä kameraa mieleni mukaan, joten tää kiinteä kulma tuotti mulle ihan liikaa ylimääräistä sählinkiä.
Kyllähän siihen ajan kanssa tottuu, mutta tuo noin seitsemän tuntia oli minulle liian lyhyt aika siihen!
Tässä on hyvin vähän uudelleenpeluuarvoa, joten hinta on mielestäni korkea.Sitten voi tietysti miettiä onko 50€ liian kallis hinta seitsemän tunnin pelille. Ehkäpä, joten hieno homma, että tämä oli saatavilla suoraan Game Passin kautta. Tätä samaa voi tietysti sanoa mistä tahansa noin 10 tunnin yksinpelistä. Jos näissä kyseisissä peleissä on vain vähän uudelleenpeluuarvoa, eikä moninpeliä, niin harvemmin ne ovat täyden hintansa arvoisia.
Tässäkin kamera välillä seuraa pelaajan mukana ja välillä pysyy täysin paikallaan. Tätä nimenomaan käytetään onnistuneesti tehokeinona tässä pelissä.Medium odottaa kiintolevyllä vielä aloittamista, mutta keskustelua seuranneena täytyy mainita, että ihan ensimmäisen Silent Hillin avausosiosta on jäänyt mieleen sivukuja, jossa kiinteä (siis samassa fiksatussa kulmassa pysyvä) kamera seuraa pelaajaa erikoisesta suunnasta. Loistavan äänimaailman kanssa se oli jotenkin niin vaikuttava aikanaan, vaikka pelasin pelin jotain 7 v. julkaisun jälkeen ja grafiikka oli kauniisti sanottuna kestänyt aikaa huonosti jo tuolloin.
Vanhoissa Silent Hilleissä näitä kiinteitä kameroita käytettiin onnistuneesti tehokeinoina ja nyt onkin todella mielenkiintoista päästä kokemaan tuo nykypäivän psykologisessa kauhussa. Yamaokan mukana olo on tietenkin erittäin kova juttu, toivottavasti mies on vielä vedossa.
Mitenkäs kontrollit toimii tässä? Tuo fiksattu kamerakulmahan tuntui ainakin ennen käytännössä pakottavan tankkikontrolleihin, joten miten tässä?
Itkuvirren voi lukaista alta!
Itse pidän todella paljon psykologisista kauhuseikkailuista, vaikka Bloober Teamin pelotteluyritykset eivät jostain kumman syystä ole koskaan säväyttäneet minua.
Sitten voi tietysti miettiä onko 50€ liian kallis hinta seitsemän tunnin pelille.
Kirjoittaessani arvostelua vertailin enimmäkseen Bloober Teamin omia tuotoksia keskenään. En nyt tältä istumalta keksi montaakaan muiden kehittäjien psykologista kauhupeliä, jotka muistuttaisivat läheisesti The Mediumia. Siis sellaisia, joita olen itse pelannut.Olisiko antaa joku listaus peleistä, jotka tähän kategoriaan menevät ja joista olet aikaisemmin pitänyt? Auttaisi ehkä ymmärtämään mihin vertaat tätä.
Kuulostaa just hyvältäTässäkin kamera välillä seuraa pelaajan mukana ja välillä pysyy täysin paikallaan. Tätä nimenomaan käytetään onnistuneesti tehokeinona tässä pelissä.
Musiikit ja muutenkin äänimaailma on erinomainen. Yamaoka on siis edelleen vedossa.
Kontrollit on mallia tankki. Peli on sen verran hidastempoinen, ettei tämä yleensä haittaa, mutta on siellä muutamia kohtia, joissa olisi kaivannut vähän sulavampaa ohjausta.
Who knows what future will bring We haven't announced our future plans, and the marketing department makes sure we keep our mouths shut, but seeing such a positive response to The Medium surely makes us consider that.