Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Witness

  • Viestiketjun aloittaja OK
  • Aloituspäivämäärä
Vastaus: The Witness

Itse en kaipaa musiikkia, vaan olen tykännyt taustaäänistä. Ne on todella hyvin tehty ja aina joskus saattavat äänet jopa melkein kuulostaa musiikilta. Mielestäni hyvä ratkaisu Jon Blowilta kokonaisuuden kannalta.

Ja tosiaan, jos joku kaipaa musiikkia niin voihan sitä itse laittaa. Vaikka spotifysta joku rauhallinen tunnelman soittolista.
 
Vastaus: The Witness

Kun luin muutamia niitä vähemmän pisteitä antaneitä arvosteluja en voi ymmärtää hehkutusta.. en jaksa uskoa että mitä, 100 tuntia, löytyisi riittävän erilaisia puzzleja, tai sitä että mikä on palkinto etenemisestä, aina vaan lisää alueita ja puzzleja?

Ja hintakin on digin takia sama kuin fyysisen huippupelin.. tarkoitan siis että jos tämä olisi fyysinenä 36e niin pelikokeksen hinta olisi ok kun voi viedä vaihtoon.
 
Vastaus: The Witness

Kun luin muutamia niitä vähemmän pisteitä antaneitä arvosteluja en voi ymmärtää hehkutusta.. en jaksa uskoa että mitä, 100 tuntia, löytyisi riittävän erilaisia puzzleja, tai sitä että mikä on palkinto etenemisestä, aina vaan lisää alueita ja puzzleja?

Vastaus kysymykseesi:

The Witness - Spoiler Thread (plot related/large secrets/no-puzzle solutions)

"THIS IS A SPOILER TOPIC: STAY AWAY IF YOU HAVEN'T BEAT THE GAME/FINISHED THE ENDGAME OR WANT TO DISCOVER ABSOLUTELY EVERYTHING BY YOURSELF"
Alun perusteella en voi yhtyä 5/5 hehkutuksiin. Nykyisellään itseä kismittää kaksi seikkaa. Ensinnäkään en ole lämmennyt näihin pallura pulmiin. Toki nämä ovat haastavia, mutta myös helposti unohdettavia enkä ole vielä saanut erityisiä kiksejä suurempien kokonaisuuksien ratkaisemisesta. Toinen ja itselle suurin ongelma on tarinan olemattomuus, jonka myötä on vaikea löytää motivaatiota jatkaa pelaamista. Viime päivien ajan tässä on tullut muisteltua Machinariumia. Vaikka kyseisen pelin läpäisemisestä on kulunut jo 5-6 vuotta muistan edelleen yllättävän hyvin monet puzzlet. Suurin syy on se, että pelin pulmat olivat uniikkeja eivätkä nämä noudattaneet samaa tiettyä kaavaa. Lisäksi ongelmat olivat aina kiedottu tarinan ympärille, joka teki pelaamisesta aina vain mielenkiintoisempaa.

Valituksesta huolimatta on kuitenkin helppo nähdä, miksi monet ovat antaneet täydet arvosanat. Itselle vain juurikin tämän tyyppiset pulmapelit eivät erityisemmin kolahda.
 
Vastaus: The Witness

. Toinen ja itselle suurin ongelma on tarinan olemattomuus, jonka myötä on vaikea löytää motivaatiota jatkaa pelaamista. .

Sisältää pientä keskustelua pelin alueista, mutta ei suoranaisesti spoilaa mitään

Mielestäni puzzlet ovat todella monipuolisia. Totta on kyllä, että noita erilaisten muotojen kanssa (eri väriset neliöt, "tetrispalikat") on ehkä suhteessa eniten. Itselleni kuitenkin on tullut monta "ahaa"-elämystä (Esimerkiksi kasvihuonebunkkeri ja linnake). Tarinaa ei ole, mutta todella mystinen tunnelma. Haluan ratkaista "saaren salaisuudet. Jos peli on yhtään samanlainen tarinallisesti kuin Braid niin monta yllätystä on luvassa.

Nyt on viisi aluetta suoritettu ja iso pino sieltä täältä paneeleja. Autiomaassa olevat rauniot eivät ole avautuneet ollenkaan ja kyläki on pahasti jumissa.
 
Vastaus: The Witness

Alotin tänään ja tosi vaikeaa ollut
Onko antaa jotain hyviä vinkkenä aloittelijalle. Muutama sieltä täältä mennyt läpi.
 
Vastaus: The Witness

Alotin tänään ja tosi vaikeaa ollut
Onko antaa jotain hyviä vinkkenä aloittelijalle. Muutama sieltä täältä mennyt läpi.
Tarkkavaisuus on tärkeää ja kannattaa seurata ympäristöä, paneeli on usein pelkkä työväline.
 
Vastaus: The Witness

Ensinnäkään en ole lämmennyt näihin pallura pulmiin. Toki nämä ovat haastavia, mutta myös helposti unohdettavia enkä ole vielä saanut erityisiä kiksejä suurempien kokonaisuuksien ratkaisemisesta. Toinen ja itselle suurin ongelma on tarinan olemattomuus, jonka myötä on vaikea löytää motivaatiota jatkaa pelaamista.

Ihan alkuun itsekin olin vähän pettynyt, että näitä pallurapulmiako nämä ovat kaikki. Kunnes tajusin että kyse on jostain paljon isommasta kokonaisuudesta. En ole ikinä törmännyt näin uniikkiin ja kekseliääseen peliin, jossa ympäristöllä, valoilla, varjoilla, heijastuksilla ja ylipäätään omalla tarkkaavaisuudella on suurin rooli koko pelissä. Paneelit ja pallurat ovat vain sivuseikka, koska usein sen isomman mysteerin ratkominen vaatii oivalluksen. Aivan loistava klassikko kyseessä!

Alotin tänään ja tosi vaikeaa ollut
Onko antaa jotain hyviä vinkkenä aloittelijalle. Muutama sieltä täältä mennyt läpi.

Saarella on alueita ja yhden alueet puzzlet ratkotaan kaikki käytännössä samalla kaavalla. Kannattaa yrittää keskittyä yhteen alueeseen kerralla, aloittelijalle olisi hyvä esim. rantakallioilla olevat läpinäkyvät paneelit tai hiekka-aavikon pulmat. Ekoissa paneeleissa käydään perusteet läpi ja samaa kaavaa toistetaan hieman vaikeutetusti siitä eteenpäin. Peli ei tosiaankaan pitelä kädestä ja kaikki pitää yleensä oivaltaa itse. Ja vielä yksi vinkki: ota ruutupaperia ja kynä valmiiksi :)
 
Vastaus: The Witness

Onpas muuten taivaallisen koukuttava peli: kaksi päivää, 183 paneelia. Nyt olen opetellut kävelemään pois ja menemään muualle, jos tulee seinä jossain eteen. Ratkaistavaa kyllä riittää, kaksi aluetta ratkaistu ja lukuisia paneeleja ympäri saaren avattu. Tällä hetkellä pahiten jumissa puumajoilla yhdessä kohdassa, johon ei tunnu olevan - tai ainakaan minulla ei ole - sääntöä valmiina.

Kasvihuone oli nerokas. Yksinkertaisesti nerokas alusta loppuun.

Vaimon kanssa ratkaistiin myös jonkin verran yhdessä tetris-palasiin liittyviä pulmia. Erittäin hauskaa niinkin.
 
Vastaus: The Witness

The Witness möi ekalla viikolla yli 100 000 kpl ja tuottoa kertyi yli 5 miljoonaa dollaria. Alku on ollut hyvä, mutta Blown mukaan vielä ei olla niissä luvuissa, mitä itse pelinkehitykseen on uponnut. Hän on kuitenkin toiveikas sen suhteen, että päästään tasalukemaan ja sen ylikin, jotta seuraavaa peliprojektikin toteutuu.

Fun Sales Fakts - The Witness (Jonathan Blown blogahdus)

Mitä tulee itse peliin, niin tällä hetkellä on olen hieman jumissa. Linnan pihan toinen puoli, se pusikkolabyrintti, ei aukea millään, vaikka sen ekan neljänneksen pääsi helposti. Linnan pihan toisen puolen lasilevypuzzleilu oli muuten mukavaa vaihtelua. Puumajan kanssa on se tilanne, että kaikki mahdolliset paneelit on tehty, mutta seuraavaa etenemisreittiä en ole keksinyt. Tuntuu, että siinä pitäisi ehtiä jotenkin sille yhdelle ovelle, mutta se on aivan mahdoton tehtävä, pitänee keksiä jotain uutta ympäristöstä. Aavikkotemppelin rauniot ovat aivan hepreaa, vaikka yritin piirrustella ympäristöstä löytyviä merkkejä ylöskin. Bambuviidakko vaikuttaa sellaiselta, että sitä ei edes MacGyver ratkaise. Pikku "kaupungin" paneelit ovat lähteneet jotenkin ratkeamaan, mutta sielläkin on tullut nyt seiniä vastaan. No eiköhän se ahaa-elämys taas jostain nurkan takaa tule, kun kärsivällisesti tutkii ympäristöjä ja pohtii paneeleja. :)
 
Vastaus: The Witness

Aavikkotemppelin rauniot ovat aivan hepreaa, vaikka yritin piirrustella ympäristöstä löytyviä merkkejä ylöskin

Juu kynää ja paperia tuolla aavikolla tarvitaan, ellei ole hyvä muisti ja loistava hahmottamiskyky. Mutta heti kun keksit lähestymiskulman noihin aavikkopulmiin, niin helppoja ovat :) ;)
 
Vastaus: The Witness

Arvostelua varten yrittänyt edetä, ja parissa kohdassa olen selvästi jumissa. Todennäköisesti kirjoitan revikan jossain välissä ennen läpäisyä tai muuten se julkaistaan vasta ensi kesänä.

Joka pelikerralla etenen hieman ja taitaa olla 260 paneelia ratkaistu. Ruskametsässä olisi vain viimeinen pulma tekemättä, sama parissa muussakin paikassa. Kaksi aluetta on vasta täysin hallussa.

Hienointa on ollut se tunne, kun vihdoin tajuaa logiikan. Aavikon kanssa otti hetken, mutta sitten se olikin melko simppeli sen jälkeen.
 
Vastaus: The Witness

Juu kynää ja paperia tuolla aavikolla tarvitaan, ellei ole hyvä muisti ja loistava hahmottamiskyky. Mutta heti kun keksit lähestymiskulman noihin aavikkopulmiin, niin helppoja ovat :) ;)
Ei noihin mielestäni tarvitse kynää ja paperia, kun ovat sen verran simppeleitä. Ekana pelipäivän menin pydamidille, pyörisin siellä 30 min ja ihmettelin mitä ihmettä täällä tehdään. Sitten, kun näin sen idean niin meni pulmat vauhdilla ja ne oli aika yksinkertaisia.

Se on kyllä hienoa tässä pelissä, että ihmiset etenee tätä eri tahtia. Eri paikat tuottaa ihmisille vaikeuksia ja toiset paikat on taas toisille helppoja. Viimeksi, kun pelasin sain vihdoin Suo alueen vauhtiin vaikka tutoriaalit oli mennyt kauan sitten. Pari paikka on vielä pahasti alkutekijöissä (temppeli, puumaja) ja välillä ärsyttää, kun ei vaan voi ymmärtää miten ei pysty tajuamaan mitä tällä kertaa haetaan. Vaikka tietää, että ei se uuden alueen alku ole vaikea.
 
Vastaus: The Witness

Aivan loppupuolella peliä olen ja pakko sanoa, että aivan hemmetin mahtava peli. Ehdottomasti hankalin alue itselleni oli aavikkoalue. En meinannut millään keksiä sitä koko alueen kikkaa. Onneksi se viimein löytyikin ja homma alkoi soljumaan. Paikkoja jäi vielä tutkimatta ja monta puzzlea selvittämättä. Jotain isompia salaisuuksia saarelle jäi ja suurempia kokonaisuuksia vielä ratkaistavaksi. Pitkälle yli 400 paneelia tullut kuitenkin ratkaistua.

Ilmeisesti peli ei jatku läpäisyn jälkeen vaan pitää ladata aikaisempi tallennus.
 
Vastaus: The Witness

Ja heti meni pari aluetta lisää läpi, kun ehti täällä mainostaa. Kasvihuonekin eteni hetken tuskailun jälkeen. Suo ja puumaja on itsellä pahiten jumissa - jotenkin tetris-palikoiden kanssa homma ei itselläni irtoa.

Hieno peli ehdottomasti.
 
Vastaus: The Witness

Peli menikin läpi. Kaikkia lasereita ei tarvinnutkaan käynnistää päästäkseen kohti loppua.

Sitten isoja spoilereita lopusta
Eihän tuosta paljoa mitään selviä. Kaikki paneelit sammuivat ja koko hoito alkaa alusta. Jokin sykli tuossa hommassa on kuitenkin. Varmasti lisää selviää kun suorittaa kaikki puzzlet, mutta nyt aloitin suoraan "New game+" kun oli vielä vanhassa muistissa.

Pelin alusta löytyy muuten todella mielenkiintoinen ylläri joka löytyy jo ennen kuin sen valkoisen portin. Kannattaa katsella tarkkaan!
Nyt aloitinkin saaren todellisen koluamisen. Ehkä asioillelöytyy selvyys.
 
Vastaus: The Witness

Aavikon arvoitus tuli vihdoin tajuttua ja ratkaistua. Olihan se piristävä hetki pienen jumituksen jälkeen, kun tajusi mikä juuri niissä paneeleissa on se jippo. Se on myös mukavaa, kun yrittää löytää ratkaisua johonkin alueeseen, niin löytää kaikkea muuta pientä kivaa.
 
Vastaus: The Witness

Kysymys noista paneeleista, jotka lojuvat maassa ympäri saarta ja missä on se play-nappula. Selviääkö näiden funktio, kun pelaa peliä vain pidemmälle vai pitäisikö niistä tapahtua jotain?

Ei mielellään mitään spoilereita vastaukseksi.

Huvitti tuo viimeinen metsäpulma, kun en millään sitä tajunnut viime viikolla. No torstaina menin sitä katsomaan viikon tauon jälkeen ja ratkaisin sen heti 10 sekunnissa. Se logiikka oli vielä juuri se mitä ajattelin aikaisemmin, mutta olin ilmeisesti vain tehnyt jonkun virheen siinä niin en ollut saanut sitä ratkaistua.
 
Vastaus: The Witness

Kysymys noista paneeleista, jotka lojuvat maassa ympäri saarta ja missä on se play-nappula. Selviääkö näiden funktio, kun pelaa peliä vain pidemmälle vai pitäisikö niistä tapahtua jotain?

Ei mielellään mitään spoilereita vastaukseksi.

Huvitti tuo viimeinen metsäpulma, kun en millään sitä tajunnut viime viikolla. No torstaina menin sitä katsomaan viikon tauon jälkeen ja ratkaisin sen heti 10 sekunnissa. Se logiikka oli vielä juuri se mitä ajattelin aikaisemmin, mutta olin ilmeisesti vain tehnyt jonkun virheen siinä niin en ollut saanut sitä ratkaistua.


400 paneelia myöhemmin en vieläkään tiedä mitä niillä kolmiopaneeleilla tehdään.
 
Vastaus: The Witness

Täytyy sanoa etten saa mitään kiksejä pelistä. Ehkä huonoin ostos mitä olen koskaan ostanut. Nooh, jospa joskus inspiraatio iskisi.
 
Vastaus: The Witness

Lähemmäs 400 paneelia ratkaistu ja lisäksi kolmisenkymmentä plussaa.

Apuja olen vältellyt, mutta viidakossa täytyi turvautua johtuen ihan puzzlejen luonteeseen: en yksinkertaisesti fyysisesti kyennyt. Muuten on kyllä menty ihan omin voimin - tai perheen, koska pelihän on siitä mahtava, että myös lapset pystyvät osallistumaan ratkaisemiseen ja etenkin yhdessä linnoituksen labyrinteistä lapsista oli paljon apua.

Yleisesti ottaen puzzlet ovat olleet erittäin korkeatasoisia, mutta jokunen hahmotuspulma on ehkä ollut pikkuisen turhauttava. Hahmotuspulmat ovat olleet kaikkein vähiten minun mieleeni, vaikka jokunen todellinen helmi on sinnekin mahtunut.

Suurenmoinen peli kaiken kaikkiaan. Nyt olen loppusuoralla portin avanneena, mutta keräilen vielä plussia saarelta ennen kuin jatkan siellä eteenpäin.
 
Ylös Bottom