Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tietokoneessa vikaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lloope
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Tietokoneessa vikaa

Jarmo Hänninen sanoi:
Kai kokkolassa sentään piitahnaa myydään? Ostat putelin sitä, ruiskautat vähän siilin persiiseen ja pruikkaat kiinni paikoilleen. ;)

En kyllä tohtisi alkaa pistämään mitään siilejä prosessoreihin kiinni, kun ei mitään kokemusta tuollaisesta ole. Miten koko möntti edes laitetaan siihen kiinni? Ja miten sen saa ensin irti kokonaan? En kyllä ala itse värkkäämään. Sen vertaa en luota itseeni, kun käsittääkseni prosessori on aika herkkä osa koneessa. Hyvä kun tiedän, miten päin siili laitetaan kiinni.

Lloope sanoi:
En kyllä tohtisi alkaa pistämään mitään siilejä prosessoreihin kiinni, kun ei mitään kokemusta tuollaisesta ole. Miten koko möntti edes laitetaan siihen kiinni? Ja miten sen saa ensin irti kokonaan? En kyllä ala itse värkkäämään. Sen vertaa en luota itseeni, kun käsittääkseni prosessori on aika herkkä osa koneessa. Hyvä kun tiedän, miten päin siili laitetaan kiinni.
Joo no sitten ehdottomasti käytät jollain asiansa tietävällä kiinnityttämässä. Mulla on just sama siili ja tuohan on (ainakin AMD:n speksin mukaan) hieman liian raskas siili prossulle, mutta eipä se haittaa jos ei ole tapana heilutella keskusyksikköä :D. Älä nyt kuitenkaan sitä siiltä enää isommin rupea heiluttelemaan, saattaa prossun ydin ottaa damagea :eek:

Jarmo Hänninen sanoi:
Niin ja sitä konetta kannattaa myös pitää välillä kiinnikin. Vaikka kaveri kehuisikin, että on pitänyt konetta päällä monta viikkoa/kuukautta/vuotta ja hyvin pelaa niin kyllä tietokoneen komponentitkin ovat "kulutustavaraa" vaikka lämpöä tietyissa tilanteissa ja olosuhteissa sietävätkin.
No, kyllä ne komponentit taitaa sen verran pitkään kestää, että jos jäähdytys on alkuunkaan kunnossa kone alkaa olla muutenkin ikivanhaa rautaa ennen kuin se lämmön takia hajoaa..
(prossuvalmistajien omilla siilillä ja tuulettimilla varmaan vähän takuuajan päättymisen jälkeen ;) )

Koitin vähän putsata enimpiä pölyjä tuolta koneesta ja ei ainakaan tänään alkanut kone soimaan kesken pelaamisen. Olisiko sittenkin kyse vain liiasta pölystä, eikä siilen irtoamisesta. Voisinpas koittaa putsata vielä enemmänkin (kuulemma tuo siilimalli kerää pölyä aika kovasti) ja katsoa josko ongelma olisi näin yksinkertaisesti ratkaistu.

mcduck sanoi:
No, kyllä ne komponentit taitaa sen verran pitkään kestää, että jos jäähdytys on alkuunkaan kunnossa kone alkaa olla muutenkin ikivanhaa rautaa ennen kuin se lämmön takia hajoaa..

Samaa mieltä, mun kone ei ainakaan koskaan ole toiminut niin luotettavasti / nopeasti kuin ennen inttiä jolloin tämä mokoma pysyi päällä 2*28 päivää. Välissä oli tasan yksi buutti. Tuolloin iskettiin kasa päivityksiä sisään. Se on paskapuhetta, että näitä koneita pitäis "ehjänä pysymisen" takia sammutella. Tämä kone ei ainakaan ole juuri sammuneita päiviä nähnyt (yhteensä korkeintaan pari viikkoa, intin aikana) ja hyvin toimii. Koneen nopeuteen tuo toki vaikutttaa positiivisesti kun välillä jaksaisi buutata, se on sitä muistien nollausta.

horna sanoi:
Joo no sitten ehdottomasti käytät jollain asiansa tietävällä kiinnityttämässä. Mulla on just sama siili ja tuohan on (ainakin AMD:n speksin mukaan) hieman liian raskas siili prossulle, mutta eipä se haittaa jos ei ole tapana heilutella keskusyksikköä :D. Älä nyt kuitenkaan sitä siiltä enää isommin rupea heiluttelemaan, saattaa prossun ydin ottaa damagea :eek:

Aha, tämä onkin kiva tietää tässä vaiheessa. :D Minullakin on ollut sama siili jo parisen vuotta ja muistaakseni kaksi kertaa Assemblyille olen koneen raahannut, kiinnittämättä erityisemmin huomiota koneen heilahteluihin. Terävät iskut kyllä olen välttänyt, kiintolevyparkojen hengen säästämiseksi.

Ja tosiaan pölyä SLK-800 kerää oikein mukavasti, erityisesti tuulettimen ja siilin väliin kertyy todella mukavasti pölyä. Itse muokkasin tuota niin, että prossutuuletin imee ilmaa siilestä ja puhaltaa sen omapatentoidun (=pahvista ja teipistä taistellun) putken kautta vieressä olevalle kotelotuulettimelle. Näin kaikki koneesta ulos kulkeva ilma menee prosessorisiilen läpi. Ja tietysti pölyt jumittuvat siihen siileen kiinni kuten aina ennenkin. Lämpötila putosi kotelossa pari astetta, prosessorin suhteen en huomannut muutosta suuntaan tai toiseen.

Jouko Luhtala sanoi:
Samaa mieltä, mun kone ei ainakaan koskaan ole toiminut niin luotettavasti / nopeasti kuin ennen inttiä jolloin tämä mokoma pysyi päällä 2*28 päivää. Välissä oli tasan yksi buutti. Tuolloin iskettiin kasa päivityksiä sisään. Se on paskapuhetta, että näitä koneita pitäis "ehjänä pysymisen" takia sammutella. Tämä kone ei ainakaan ole juuri sammuneita päiviä nähnyt (yhteensä korkeintaan pari viikkoa, intin aikana) ja hyvin toimii. Koneen nopeuteen tuo toki vaikutttaa positiivisesti kun välillä jaksaisi buutata, se on sitä muistien nollausta.
vanha koneeni (amd k6-2 450@500) jauhoi välillä viisikin päivää kerrallaan 3d-rendausta, prossun käyttö 100% koko ajan. Eikä siinä ollut kuin vakiotuuletin.. Vielä toimii, jos jotain käyttöä tuolle keksisi :D

Tulipa sitten uutta ongelmaa jotenkin löysästi tähän liittyen. Tämä menee jo yli kaiken ymmärryksen, selitänpä nyt kuitenkin.

Eli nyt vihdoin ja viimein asialle tein jotain. Irrotin varovasti prosessorin tuulettimen (itse siiltä en kuitenkaan) ja imuroin imurilla keveimmällä teholla siilin, sekä hieman muualtakin tietokoneesta. Olen aika 99,9% varma etten hajoittanut mitään. Noh, sitten tapahtuu kummia. Käynnistän koneen ja katson BIOS:sta lämpöjä, näyttää ihan samaa kuin ennenkin (tässä tapauksessa tosin johtunee varmaan siitä, että huoneessani oli noin 30 astetta lämmintä ja muutenkin tietokone ollut koko päivän päällä). Koitin myös kokeillakseni pistää päälle asetuksen "shutdown when CPU-fan fail". Noh, eiköhän tietokone sitten sammunnut kesken käynnistyksen. Luulin jo, että olin kiinnittänyt tuulettimen jotenkin väärin kiinni, mutta ei. Käynnistin koneen uudelleen, pistin BIOS:sta tuon asetuksen pois päältä ja katselin, niin kyllä tuo tuuletin oli juuri oikealla paikallaan ja pyöri ihan kuten pitäisikin. Ajattelin olla välittämättä asiasta ja käynnistin taas normaalisti koneen.

Tässä vaiheessa tulee ehkä oudoin näkemäni tietokoneisiin liittyvä asia. Windows XP (home edition) nimittäin kysyy, että "haluatko aktivoida windowsisi". Olen kyllä aktivoinut windowsini jo aikaisemmin ja tähän asti on toiminut hyvin. Koitin kuitenkin aktivoida, mutta kone ei saanut yhteyttä verkkoon. En nyt pääse kirjautumaan sisäänkään ilman aktivoimista, jonka olen tehnyt jo kerran ja joka ei uudestaan onnistu. Kuitenkin profiilini ja jopa taustakuvani oli tallessa koneella, joten tuskin windows mitenkään nollasikaan itseään tai vastaavaa.

Mistä tällainen voi johtua? Kummasti tapahtui tämä windows-sähellys samaan aikaan, kun putsasin koneen sisuksia. En vain voi tajuta, että VAIKKA olisinkin rikkonut koneen sisällä jotain (ja olen kyllä erittäin varma, että en rikkonut), miten se voi saada windowsin pyytämään aktivoimista? Miten tämän ongelman saisi ratkaistua, kun kerta netin kautta aktivoiminen ei toimi ja en pääse kirjautumaan sisään. Voisiko tämä johtua jotenkin siitä, kun tuo koneen väittämä CPU-fan fail tapahtui ilmeisesti windowsin latauksen yhteydessä (en ole 100% varma, koska olin poissa juuri silloin)?

Myös tuo CPU-fan fail juttu ihmetyttää hiukan. Mistä kone päätteli, että tuuletin meni risaksi, vaikka se pyöri ihan iloisesti ja aivan kuten kuuluukin ja jopa oikealla paikallaan?

Auttakaa nyt miestä mäessä, en todellakaan voi tajuta mikä tuohon koneeseen meni. Jos tosiaan rikoin jotain, niin miten ihmeessä se voi liittyä windowsin aktivointiin? Koitin buutatakin koneeni pari kertaa uudestaan, mutta aina vain valittaa kirjautumisesta.

Lloope sanoi:
Myös tuo CPU-fan fail juttu ihmetyttää hiukan. Mistä kone päätteli, että tuuletin meni risaksi, vaikka se pyöri ihan iloisesti ja aivan kuten kuuluukin ja jopa oikealla paikallaan?

Otappa piruuttaan irti uudestaan ja pistä takaisin - tsekkaa myös, että laitat sen oikein päin. Pistithän myös tuulettimen virtapiuhan paikoilleen samaan emolla olevaan "pistokkeeseen"?

Jos tosiaan rikoin jotain, niin miten ihmeessä se voi liittyä windowsin aktivointiin? Koitin buutatakin koneeni pari kertaa uudestaan, mutta aina vain valittaa kirjautumisesta.

Eikös Windows pidä koneella aina "aktivoida" uudelleen jos poistaa jonkun laitteen käytöstä tai ainakin jos siihen pistää jotain uutta? En ole ihan varma tästä... anyways, tuollainen kun tulee eteen niin soita ihmeessä Mikkisoftan tuotetukeen ;)

Jarmo Hänninen sanoi:
Eikös Windows pidä koneella aina "aktivoida" uudelleen jos poistaa jonkun laitteen käytöstä tai ainakin jos siihen pistää jotain uutta? En ole ihan varma tästä... /QUOTE]
Jos vaihdat jotain isompaa, esim.emon, niin silloin käsittääkseni kokoonpano on muuttunut niin paljon että pitää rekata uudestaan.

Kyllä jonkun näytönohjaimen tai tuulettimen voi huoleti vaihtaa.

Korjatkaa jos olen väärässä :rolleyes:

Ongelma ratkesi, kun soitin paikallsen asiantuntijan katsomaan asiaa. Sanoi, ettei todellakaan pitäisi windowsin pyytää uudelleenaktivointia, vaikka laitteistoa muuttaisikin tai sama mitä tekisi. Saimme kuitenkin aktivoitua, syyksi siihen, että aktivointi ei aluksi onnistunut osoittautui se, että zonealarm hyrräsi jossain taustalla ja esti aktivointisysteemin pääsyn online. Ongelma ratkesi, kun vikasietotilassa kävi kytkemässä zonealarmi pois päältä ja sitten aktivoi. Tosin kun aktivointihomma sai yhteyden internettiin, tuli vain ilmoitus: "tuote on jo aktivoitu". Jotain wintoosan hämmästyttävän erikoista vain ms:n tuotteille ominaista oikkuilua ja bugitusta varmaankin ilmassa :/

Samalla kehtasin miestä vaivata sen verran, että kysyin jotain neuvoja tuohon ylikuumenemisongelmaan, jota en kunnolla saanut kuriin edes imuroimalla konetta. Se johtui todennäköisesti siitä, että en ollut huomannut, että kone ottaa kopan etuosastakin ilmaa - tai oikeastaan se oli melkein ainut paikka mistä kone sai ilmaa, kotelotuuletin kun puhalsi ilmaa vain poispäin laitteesta. Tämä ritilä koneen etuoasassa (etupaneelin alla) oli mennyt totaalisen tukkoon pölystä ja kone ei saanut ilmaa oikein mistään ainakaan tarpeeksi. Pitäähän tietokoneenkin hengittää :p Toinen kuumenemiseen juuri nyt vaikuttava asia on ilmeisestikin se, että tuolla takana, mistä kotelotuuletin ottaa ilmaa, sattuu olemaan lämpöpatteri. Kesällähän patterit eivät tapaa olla päällä ja siksi kone alkoi oikkuilemaan vasta viimeaikoina.

Tällä hetkellä lämmöt ovat suunnilleen sitä luokkaa, että kun ihan vain windowsia pitää päällä ja tekee jotain kevyttä (IRC, netissä surffaaminen, yms.), niin lämpö on 45-51 astetta ja kun prosessoria kuormittaa (eli minun tapauksessani pelaa), lämpö nousee maksimissaan johonkin 56-59 asteeseen. Ei pitäisi olla liikaa lämpöä nyt. Ja jos alkaa taas tulemaan liian kuumat paikat, niin osaanpa ensi kerralla ainakin puhdistaa oikeat paikat aluksi.

EDIT: edelleen ihmetyttää, mistä kone sai päähänsä tuossa aikaisemmassa viestissä mainitsemani jutun, että tuuletin olisi rikki. Johtoa en edes irroittanut, joten ei pitäisi olla väärässä paikassa ja pistin takuuvarmasti tuulettimen oikein päin takaisin kiinni. Myöskään tämä kyseinen heppu joka kävi konettani korjaamassa ei huomannut CPU-fanissa mitään vikaa. Eipä tuo toisaalta mitään haittaakaan, kun kerta lämmöt pysyy kurissa ja "shutdown when CPU-fan fails" -ominaisuuden saa pois päältäkin.

Siskolla on ongelmia näppäimistön kanssa. Jos painaa esim. a:ta, niin ruudulle tulee s, eli se valitsee aina viereisen kirjaimen ja jotkut kirjaimet eivät edes toimi. Mitäs tämä oikeen tarkoittaa? Pitääkö hänen ostaa uusi näppis vai onko tuo ongelma korjattavissa? Kiitos.

extreme_02 sanoi:
Siskolla on ongelmia näppäimistön kanssa. Jos painaa esim. a:ta, niin ruudulle tulee s, eli se valitsee aina viereisen kirjaimen. Mitäs tämä oikeen tarkoittaa? Pitääkö hänen ostaa uusi näppis vai onko tuo ongelma korjattavissa? Kiitos.
On korjattavissa ja vieläpä todella helposti: vaihda kaikki kirjainpainikkeet viereiselle kirjainpaikalle. :p

Tosissaan jubailtuna, aika erikoinen ongelma. Kannattaa ensimmäiseksi ainakin kokeilla jonkun kaverin näppiksellä korjaantuuko ongelma. Jos ei, ongelma on tietokoneessa. Muussa tapauksessa näppis vaihtoon.

Corca sanoi:
On korjattavissa ja vieläpä todella helposti: vaihda kaikki kirjainpainikkeet viereiselle kirjainpaikalle. :p

Tosissaan jubailtuna, aika erikoinen ongelma. Kannattaa ensimmäiseksi ainakin kokeilla jonkun kaverin näppiksellä korjaantuuko ongelma. Jos ei, ongelma on tietokoneessa. Muussa tapauksessa näppis vaihtoon.

:D

Joo, pitää varmaan ehdottaa uutta näppäimistöä. Eihän ne paljoa nykyään edes maksa. Mutta outo onkelma.

extreme_02 sanoi:
Joo, pitää varmaan ehdottaa uutta näppäimistöä. Eihän ne paljoa nykyään edes maksa. Mutta outo onkelma.
Kokeilkaa eka jollain toisella näppäimistöllä, ettette turhaan osta jos vika onkin koneessa.

Sarine sanoi:
Kokeilkaa eka jollain toisella näppäimistöllä, ettette turhaan osta jos vika onkin koneessa.

Jeps, tänää se kokeilee kaverin näppistä. Toivottavast toimii. Jos vika on koneessa, ni sit on kusi sukas. Hankalaks menee, ku asutaa kuiteski 400km päässä toisistamme, ni ei hirveest voi autella. Etäauttamista :o

extreme_02 sanoi:
Siskolla on ongelmia näppäimistön kanssa. Jos painaa esim. a:ta, niin ruudulle tulee s, eli se valitsee aina viereisen kirjaimen ja jotkut kirjaimet eivät edes toimi. Mitäs tämä oikeen tarkoittaa? Pitääkö hänen ostaa uusi näppis vai onko tuo ongelma korjattavissa? Kiitos.
Vinkki: kerro aina mahdollisimman paljon koneen kokoonpanosta ja AINAKIN käyttöjärjestelmä niin voit saada helpommin ja parempia vastauksia.

Ongelma saattaa olla maa-asetuksissa. Jos kyseessä on Win XP, mene control panel --> regional and language options --> languages --> details ja tarkista että näppiksen kieleksi on määritelty suomi. Veikkaan että siellä on valittuna joku muu kieli.

Joo no siis. En jaksanut tehdä uutta ketjua koska tiesin että tällainen ketju on jo. Eli siis vikaa on tietokoneessa, tai no pikemminkin netissä.

Ongelma on seuraavanlainen:
Kun käytän jotain nettipohjaisia ohjelmia (Msn Messenger, Mozilla), nettini jämähtää aina noin 30s- 60s ja sitte toimii normaalisti. Muuten tämä ei häiritsisi, mutta tätä tapahtuu parin minuutin välein. Spywaret olen poistanut, sekä tehnyt virustarkistuksen, mutta mitään ei Panda Antivirus löytänyt. ADSL tuli pari kuukautta sitten, joten yhteyden vaihdoksesta ei se voi johtua.
Auttakaa, sillä en nyt todellakaan keksi missä vika voisi olla

Ylös Bottom