Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tietokoneongelmia (PC)

Vastaus: Tietokoneongelmia (PC)

Ratkaisu 1: Älä aja sitä spybottia jos se tuulettimen hurina häiritsee ja kokeile jotain toista scanneria
Ratkaisu 2: Osta uus kone (8vuotta vanha pc = ongelmajäte)
 
Vastaus: Tietokoneongelmia (PC)

Mahdollisesti, mutta tuon ikäisessä koneessa myös ne piitahnat on hyvä vaihtaa samalla.

Toistan edelleen että jos ei itse ymmärrä tietokoneensa sisuskaluista tarpeeksi, on järkevämpää antaa se osaavamman hoidettavaksi. Harva alkaa vaikkapa autoaankin korjaamaan, jollei ole varma, onko irrottamassa laturin vai tuulettimen hihnaa. (Toivottavasti joku nyt sanoo, että ne ovat yksi ja sama asia ja osoittaa hienosti, että itse en ymmärrä autoista juuri mitään, ja siksi vienkin autoni aina ammattilaisen huollettavaksi.)

Onko mitään hinta-arviota heittää paljonko töineen yms. tuollainen tuulettimen kuntoon laitto maksaisi ATK-liikeen huollossa?

Tuo piitahna-homma ainakin menee ylihilseen missä sijaitsee mitä ne ovat yms. en ole edes kuullut koskaan vaikka suhteellisen paljon kuitenkin tiedän näistä, en siis ole tästä päätellen kai ammattilainen.

Eli ei varmaan varsinkaan kun ilman spybottiin koskemista kierrokset pysyvät kohtuudessa kannata itse mennä koskemaan mihinkään tuollaisiin että suuri mahdollisuus että menee pahemmaksi.
 
Vastaus: Tietokoneongelmia (PC)

Onko mitään hinta-arviota heittää paljonko töineen yms. tuollainen tuulettimen kuntoon laitto maksaisi ATK-liikeen huollossa?
Alle 100 euroa. Jos tuntuu liian kalliilta, kannattaa tosiaan suosiolla satsata jo kokonaan uuteen koneeseen.
 
Voiko umpipaskan näytönohjaimen vaihto melko paljon parempaan terävöittää Windowsin taustakuvaa?

Tein havainnon en tiedä sitten oliko kyseessä näköharha kun vaihdettiin varsinkin pelikäyttöön varmaan paskin kortti mitä oli olemassa uuteen niin myös Windowsin ainakin sen hetkisestä taustakuvasta sen katsoin ja nimenomaan tein havainnon oli terävämpi kuin vanhalla näytönohjaimen ollessa kiinni samalla näytöllä siis ja sama kuva.

Oliko kyseessä jokin näköharha vai jos tulee reilusti parempi näytönohjain tilalle jostai melko paskasta se voi terävöittää taustakuvaakin?

Se oli se sama taustakuva vanhalla kortilla sumeampi, uudella tuntui että oli terävempi ja selvempi se sama kuva, mutta olisi vain kiva tietää onko tuollainen mahdollista edes mitä näin vai näinkö harhoja?
 
Vastaus: Tietokoneongelmia (PC)

Kyllä jos resoluutio muuttuu.
Muuten tuskin siinä mitään eroa on.

Kysyit paljonko tuommoinen tuulettimen kuntoonlaitto kustantaa.
Toki liikkeillä on paljon eroa.

Jos koneeseen vaihdetaan uusi tuuletin niin se nostaa hintaa.
Itse veikkaisin uuden tuulettimen kera olevan noin 70e.
Itse vaihdettuna n.25e (tuulettimia löytyy rajoitetusti vanhoihin koneisiin).
Kannattaa kokeilla vaikka sitä koneen puhdistusta ensimmäisenä, niin lämmöt laskevat ja kone varmasti hiljenee.
Kotelotuulettimen hommaamistakin voisi harkita. Helppo asentaa ja voit varmasti tehdä sen itsekkin pienellä koneen tutkiskelulla.
 
Vastaus: Tietokoneongelmia (PC)

Kyllä jos resoluutio muuttuu.
Muuten tuskin siinä mitään eroa on.

Resoluutio oli juuri sama myös sekä vanhalla, että uudella näytöllä. Sen muistan varmuudella olevan näin.

---

Mitä tuohon tuuletinasiaan tulee niin en viitsisi mitään lisäjäähdytystä kyllä enää kun pitää aika kovaa kohinaa jo näinkin. Se lisätuuletus taitaisi olla halvin, vai?
 
Vastaus: Tietokoneongelmia (PC)

Lisätuuletuksen takia ei kannata missään nimessä viedä konetta, varsinkaan kahdeksaa vuotta vanhaa, alan liikkeeseen huollettavaksi. Itse oikeastaan sinun sijassasi vetelisin SpyBot -ohjelman ihan suoraan vain lämmönnousuista välittämättä.

Jos tuulettimien uusiminen kuitenkin noinkin vanhaan koneeseen on mielekästä, täytyy sinun tietää koppatuulettimien halkaisija sekä prosessorikanta.

PS: Itse kirjoittelen välillä 11 vuotta vanhalla koneella ilman mitään ongelmia. ;)
 
Vastaus: Tietokoneongelmia (PC)

Mitä tuohon tuuletinasiaan tulee niin en viitsisi mitään lisäjäähdytystä kyllä enää kun pitää aika kovaa kohinaa jo näinkin. Se lisätuuletus taitaisi olla halvin, vai?


Ehkäpä se kone ei pöhise sitten niin paljoa, jos koneen sisälämpötila pysyy tarpeeksi alhaalla, tällöin prossutuuletin pitää pienempiä kierroksia.

Uuden kotelotuulettimen hinta on n.10-15e. Siinä kannattaa sitten katsoa jo minkälaista desibeli määrää valmistaja lupaa niin tuuletin ei pidä kovaa ääntä. Itse luottaisin tunnettuihin laatumerkkeihin, äläkä missään nimessä osta mitään ledi hirviötä jonka valmistaja lupaa 16Db ja maksaa 6e :D

Tosiaan muista katsoa että minkä kokoinen tuuletin koppaan menee.

Sinänsä ei mene rahat hukkaan tuon tuulettimen hankinnassa, koska sen voi aina vaihtaa toiseen koneeseen tai myydä pois.

Prosessorituulettimella taas on se ongelma että ne ovat kanta kohtaisia, joten vanhoja voi olla aika vaikea myydä ja arvo tippuu nopeasti.
Käytettynäkään ei näitä kannata ostaa, koska voi olla mahdollista että on laakerivikainen

Itsen käytän myös vanhaa pöytäkonetta(2.2GHz kellotettu), jota olen aina välillä päivitellyt. Kone tosin on kokonaan itse kasattu eikä valmispaketti.

Onko muuten emolevyn piirisarjalla passiivinen vai aktiivinen tuuletin? Itselläni aikoinaan meni tuo tuuletin särki ja koneen lämmöt nousi pilviin :D
 
Vastaus: Tietokoneongelmia (PC)

Saat tuota paremman koneen jo sillä sadalla eurolla... :D
300€:lla saat jo todella hyvän surffaamisen tarkoitetun koneen, josset sillä edes pelaa mitään.
 
Vastaus: Tietokoneongelmia (PC)

Saat tuota paremman koneen jo sillä sadalla eurolla... :D
300€:lla saat jo todella hyvän surffaamisen tarkoitetun koneen, josset sillä edes pelaa mitään.

300€:lla saa jo helposti koneen, jolla pelaileekin jotain. Mutta tosiaan 8 vuotta vanhan koneen kunnostamiseen ei kovin montaa kymppiä kannata uhrata ellei laitteella ole valtavaa tunnearvoa. Vaikkapa huuto.netistä käytettynä löytyy uudempia laitteita reilusti alle satasella.
 
Vastaus: Tietokoneongelmia (PC)

300€:lla saa jo helposti koneen, jolla pelaileekin jotain. Mutta tosiaan 8 vuotta vanhan koneen kunnostamiseen ei kovin montaa kymppiä kannata uhrata ellei laitteella ole valtavaa tunnearvoa. Vaikkapa huuto.netistä käytettynä löytyy uudempia laitteita reilusti alle satasella.

Tuossa taas saattaa tulla tilanne vastaan (kuten itselläni kävi sadan euron koneessa) että tuulettimesta on laakeri mennyt ja pitää melkoista ääntä.
Lisäksi kovalevy veteli viimeisiään ja piti aivan järkyttävää siritystä.

Tuuripeliä, mutta riippuen käyttötarkoituksesta niin 300e kone netti käyttöön on passeli
hinta uutena, voi olla myös hyvä tarkistaa että mitenkä konetta voi päivitellä jos käyttötarkoitus muuttuu.
Saapahan ainakin uuden koneen ja takuun.
 
Ehkäpä se kone ei pöhise sitten niin paljoa, jos koneen sisälämpötila pysyy tarpeeksi alhaalla, tällöin prossutuuletin pitää pienempiä kierroksia.

Uuden kotelotuulettimen hinta on n.10-15e. Siinä kannattaa sitten katsoa jo minkälaista desibeli määrää valmistaja lupaa niin tuuletin ei pidä kovaa ääntä. Itse luottaisin tunnettuihin laatumerkkeihin, äläkä missään nimessä osta mitään ledi hirviötä jonka valmistaja lupaa 16Db ja maksaa 6e :D

Tosiaan muista katsoa että minkä kokoinen tuuletin koppaan menee.

Sinänsä ei mene rahat hukkaan tuon tuulettimen hankinnassa, koska sen voi aina vaihtaa toiseen koneeseen tai myydä pois.

Prosessorituulettimella taas on se ongelma että ne ovat kanta kohtaisia, joten vanhoja voi olla aika vaikea myydä ja arvo tippuu nopeasti.
Käytettynäkään ei näitä kannata ostaa, koska voi olla mahdollista että on laakerivikainen

Itsen käytän myös vanhaa pöytäkonetta(2.2GHz kellotettu), jota olen aina välillä päivitellyt. Kone tosin on kokonaan itse kasattu eikä valmispaketti.

Onko muuten emolevyn piirisarjalla passiivinen vai aktiivinen tuuletin? Itselläni aikoinaan meni tuo tuuletin särki ja koneen lämmöt nousi pilviin :D

Öö mistä tuollainen kotelotuuletin saa virtansa? Pitääkö se olla oikean tehoinen ettei hajoa koneessa mikään? Miten tuon näkee/tietää onko passiivinen vai aktiivinen tuuletin?

Lisätuuletus tietysti jos siinä ei ole mitään riskiä että menee pahemmaksi mikään, säästäisi konetta jos haluaisi sen vielä jonkun aikaa kestävän, koska tuulettimien ei tarvitse niin kovilla kierroksilla käydä.

Miten sellaisen asennus tapahtuu, osaako tälläinen lähes maallikko sitä laittaa sitä lisätuuletusta vai onko se ammatti-ihmisen homma ettei kannata itse ruveta säätämään, menee pian pahemmaksi koko kone?

_________________________________________________________________
Muuten ostin tässä käytettynä Huuto.netistä jokunen vuosi sitten ATI Radeon 9800 Pro -näytönohjaimen.

Sitten meni n. vuosi kun en itse sitä osannut asentaa, että sain sen kiinni kun ajattelin että nykyiselläkin pärjäsi mutta kun se kovalevy hajosi ajattelin että samalla voisivat sen vaihtaa.

No yhtäkkiä kortti alkoi piti ihan kauheaa melua ja jatkuvasti. Ihmettelin ensin mikä on kunnes selvisi että sen metelin aiheutti näytönohjain. Kun sen vaihtoi vanhaan melu loppui.

Nyt kysyisinkin, ostinko viallisen kortin eli joku "järkevä" sai minulle myytyä rikkinäisen hyväuskoinen kun olin? Vai voisiko kyseessä olla sellainen, että koneen virtalähde tai joku ei jaksanut sitä kunnolla pyörittää ja kyseessä ei ollutkaan viallinen kortti vaan minun koneen vääntö ei riittänyt sitä pyörittämään? Radeon 9800 Pro:ssahan on sellainen lisävirtaliitin, ainakin siinä kortissa oli. Tiedä sitten onko se pakko kytkeä se lisävirtakin, jos kokeilisi ilman mitä tapahtuu. Tietäisi vain että jos koneen puhti loppui ettei kannata enää ostaa sellaista mitään korttia.

Kuva näytöllä näkyi sillä meteliä pitäneellä kortilla kyllä ihan normaalisti, en muista siinä olleen mitään vikaa. Saisiko sen jotenkin korjattua jos siis vika on siinä kortissa eikä koneessa? Olisihan siinä huomattavasti enemmän tehoa kuin tässä joka nyt on. Tämä on siis aika paljon huonompi kortti kuin 9800 Pro.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Tietokoneongelmia (PC)

Öö mistä tuollainen kotelotuuletin saa virtansa? Pitääkö se olla oikean tehoinen ettei hajoa koneessa mikään? Miten tuon näkee/tietää onko passiivinen vai aktiivinen tuuletin?

Lisätuuletus tietysti jos siinä ei ole mitään riskiä että menee pahemmaksi mikään, säästäisi konetta jos haluaisi sen vielä jonkun aikaa kestävän, koska tuulettimien ei tarvitse niin kovilla kierroksilla käydä.

Miten sellaisen asennus tapahtuu, osaako tälläinen lähes maallikko sitä laittaa sitä lisätuuletusta vai onko se ammatti-ihmisen homma ettei kannata itse ruveta säätämään, menee pian pahemmaksi koko kone?

Tuuletin saa virrat molex liittimestä tai vaihtoehtoisesti joitain voi myös laittaa emolevyyn kiinni jolloin bios säätelee kierrosnopeuksia lämmön mukaan. Mutta tossa sinun tilanteessa joudut varmaan ottamaan siitö molex liittimimestä eli se liitin, missä on kaksi mustaa, punainen ja keltainen piuha. Googleta molex, niin näet millainen liitin on kyseessä.

Passiivinen meinaa sitä, että ei ole tuuletinta esim. piirisarjan jäähyn päällä ja aktiivinen taas sitä että siellä on se tuuletin esim. prossun jäähdytyssiilen päällä.

Yleensä noille kotelotuulettimella on paikat kotelon edessä ja takana. Joko ruuveilla runkoon kiiinni tai sellasilla muovi klipsuilla mihin vaan painat tuulettimen kiinni. Itellä ku oli pöytäkone, niin edessä oli kaksi tuuletinta yksi imemässä ilmaa kovalevykelkkaan, missä oli kolme kovoa ja yksi kotelon alla imemässä ilmaa koteloon ja takana kolmas puhaltelemassa ilmat ulos.

Kyllähän toi lisävirtaliitin on aina hyvä laittaa paikalle. Mutta jos olet sen parivuotta sit ostanu, niin turha siitä enää on sitä myyjää alkaa vaivaamaan. Eri asia jos olisti heti ton huomannut.
Toi näyttiskin on kyl jo aikansa elänyt jos on sama minkä jutun muropaketista löysin vuodelta 2003

Kyllähän tässä moni muukin on sanonut, että kaikkein helpommalla pääset ku ostat, vaan uudemman koneen. Saa jo alle 300 kelpo pelin normi käyttöön verkkokaupasta tai koneboxista
 
Vastaus: Tietokoneongelmia (PC)

Muuten tässä koneeseen kokeiltiin jopa GeForce 6600GT -korttia joskus, mutta näin ainakin ATK-liikkeen huolto sanoi, että eivät saa värejä näkyviin. Värit jotenkin eivät toimineet. Kuvasta kuulemma nipin napin sai selvää, mutta värit olivat oudot.

Onko tämä jokin yleinen ongelma tuossa kortissa vai tuliko nyt tämän koneen tehot jotenkin tuossa vastaan ettei jaksanut pyörittää? Sanoivat, että kuva kyllä näkyy, mutta värit ovat jotenkin sekaisin eivätkä saaneet sitä kuntoon, jolloin luopuivat kortista ja laittoivat huomattavasti heikomman kortin tilalle.

Mietin voisiko sen vielä jollain avokaupalla ostaa ja kokeilla itse. Mahdollisesti olisi paras vaihtoehto tähän koneeseen. Mutta mikähän tuollaista värihäiriötä aiheuttaa? Toki ovat ammattilaisia, luultavasti jos he eivät saa toimimaan en minäkään, mutta tuntuu vähä hämärältä että värit eivät näy kunnolla eikä saa toimimaan mitenkään.
 
Vastaus: Tietokoneongelmia (PC)

Muuten tässä koneeseen kokeiltiin jopa GeForce 6600GT -korttia joskus, mutta näin ainakin ATK-liikkeen huolto sanoi, että eivät saa värejä näkyviin. Värit jotenkin eivät toimineet. Kuvasta kuulemma nipin napin sai selvää, mutta värit olivat oudot.

Onko tämä jokin yleinen ongelma tuossa kortissa vai tuliko nyt tämän koneen tehot jotenkin tuossa vastaan ettei jaksanut pyörittää? Sanoivat, että kuva kyllä näkyy, mutta värit ovat jotenkin sekaisin eivätkä saaneet sitä kuntoon, jolloin luopuivat kortista ja laittoivat huomattavasti heikomman kortin tilalle.

Mietin voisiko sen vielä jollain avokaupalla ostaa ja kokeilla itse. Mahdollisesti olisi paras vaihtoehto tähän koneeseen. Mutta mikähän tuollaista värihäiriötä aiheuttaa? Toki ovat ammattilaisia, luultavasti jos he eivät saa toimimaan en minäkään, mutta tuntuu vähä hämärältä että värit eivät näy kunnolla eikä saa toimimaan mitenkään.

Eikös kaikissa postimyynti tuotteissa ole 14pv palautus/tyytyväisyystakuu. Et eiku tilaamaan.
 
Vastaus: Tietokoneongelmia (PC)

En lähtisi tekohengittämään noin vanhaa konetta enää ollenkaan, ehkä just ostamalla sen prossutuulettimen jos se on joku peruskoko mikä tulee normiruuveilla siileen kiinni.
Jokusella kympillä saa varmasti paremman käytetyn vaikka huuto.netistä ja jos lähtee satasta sijoittaan ni saa jo aika hyvän käytetyn koneen, säkällä jopa ensimmäisiä tuplaydin koneita.

Kuva auttaisi hieman tuon tuuletinasian kanssa.

Ihmettelin hieman, että mitä teet "uudella" näyttiksellä noin vanhassa koneessa?
 
Vastaus: Tietokoneongelmia (PC)

Mietin voisiko sen vielä jollain avokaupalla ostaa ja kokeilla itse. Mahdollisesti olisi paras vaihtoehto tähän koneeseen. Mutta mikähän tuollaista värihäiriötä aiheuttaa? Toki ovat ammattilaisia, luultavasti jos he eivät saa toimimaan en minäkään, mutta tuntuu vähä hämärältä että värit eivät näy kunnolla eikä saa toimimaan mitenkään.



Itselläni taitaa olla kyseinen kortti kakkoskoneessa (joka on menossa myyntiin).
Värihäiriö voi johtua esim. Viallisesta kortista (ihan täysin mahdollista), ajureista, kortti huonosti paikallaa. Ei kuulosta kovin ammattimaiselta selitykseltä moinen että sanotaan vaan että ei saatu toimimaan...
Minulla oli myös aikoinaan tuo Radeon 9800PRO jossa oli kans lisävirtaliitin.
Näytönohjain ei mennyt pääle jos vain toinen piuha oli kiinni.
Siitä oli myös se liittimen suoja rikkoutunut joten eräs päivä kytkin johdon väärin päin ja savut nous :D
Muista sitten jos tilaat kortin jostain ja halaut kokeilla sitä, niin lue palautus ehdot.
Esim. Pixmaniasta tilattaessa asiakas joutaa maksamaan palautuksen.
Toki muista lukea ohjeet myös tarkasti näytönohjaimesta niin kaikki sujuu helposti.
Sehän on yksi helpoimmista osista mitä koneeseen voi vaihtaa.
 
Vastaus: Tietokoneongelmia (PC)

Itselläni taitaa olla kyseinen kortti kakkoskoneessa (joka on menossa myyntiin).
Värihäiriö voi johtua esim. Viallisesta kortista (ihan täysin mahdollista), ajureista, kortti huonosti paikallaa. Ei kuulosta kovin ammattimaiselta selitykseltä moinen että sanotaan vaan että ei saatu toimimaan...
Minulla oli myös aikoinaan tuo Radeon 9800PRO jossa oli kans lisävirtaliitin.
Näytönohjain ei mennyt pääle jos vain toinen piuha oli kiinni.
Siitä oli myös se liittimen suoja rikkoutunut joten eräs päivä kytkin johdon väärin päin ja savut nous :D
Muista sitten jos tilaat kortin jostain ja halaut kokeilla sitä, niin lue palautus ehdot.
Esim. Pixmaniasta tilattaessa asiakas joutaa maksamaan palautuksen.
Toki muista lukea ohjeet myös tarkasti näytönohjaimesta niin kaikki sujuu helposti.
Sehän on yksi helpoimmista osista mitä koneeseen voi vaihtaa.

Mutta jos yksinkertaisesti koneen puhti loppui, että olisi se toimimaan saatu, mutta olisi pitänyt vaihtaa jotain osia yms.? Mutta tekisi kyllä mieli vielä itse kokeilla. Sitä käytiin katsomassa ja oli nähty omin silmin se kuva että oli se sellainen ja kyllä ajureita oli yritetty ainakin.

Kuulemma olivat tilanneet sen minua varten, mutta kun ei toiminut laittoivat jonkun vähän huonomman. Teoriassa voi olla kyllä viallinenkin toki.

Mutta en tiedä ehkä GeForce 6800 voisi olla lopulta paras tähän. En löytänyt Googlella, että minä vuonna tämä kyseinen kortti on julkaistu? Tietäisikö joku? Siis pelkkä GeForce 6800, ei mitään GT tai muuta, pelkkä 6800. Vaikuttaisi olevan paras tähän.

Koska uuden koneen hommaus nyt ihan vielä lähiaikoina ei ole edessä ainakaan näillä näkymin ajattelin ottaa tästä pelikäytössä kaiken irti mitä tästä on otettavissa.
 
Vastaus: Tietokoneongelmia (PC)

Tuolla puhdinloppumisella en näe muuta syytä kuin että virtalähde ei anna tarpeeksi tehoja.
Jota pidän aika epätodennäköisenä.

Eihän sillä valmistusvuodella ole niin väliä.

Tästä näet listaa mikä on tehokkain.

Lista

Näyttiksesi on varmaankin AGP väylään.
6800 sarjaa on vain GS/GT ja ultarana.
 
Vastaus: Tietokoneongelmia (PC)

Tuolla puhdinloppumisella en näe muuta syytä kuin että virtalähde ei anna tarpeeksi tehoja.
Jota pidän aika epätodennäköisenä.

Eihän sillä valmistusvuodella ole niin väliä.

Tästä näet listaa mikä on tehokkain.

Lista

Näyttiksesi on varmaankin AGP väylään.
6800 sarjaa on vain GS/GT ja ultarana.

Juu AGP-väylä.

Katso itse tuota listaa vähän tarkemmin niin on tuolla pelkkä GeForce 6800.

Pitääkö paikkansa, että kaikissa 6800-sarjan korteissa tarvitaan kaksi lisävirtaliitintä ja lisäksi vaatii ainakin 400W:n virtalähteen toimiakseen kunnolla?

Tuolla koneessa kun roikkuu vain yksi lisävirtaliitin vapaana enkä tiedä mistä näkisi virtalähteen tehon.

Saako siihen mitenkään toista liitettyä jos on näin että 6800-sarjan kortit kaikki vaativat kaksi sellaista siihen korttiin?

Kun Wikipediassa sanottiin 6800-sarjalaisista, että pitää kytkeä kahdella lisävirtapiuhalla tai niin sen ainakin ymmärsin.

Näin vanhaan koneeseen 128 megan näytönohjaimen muisti on maksimi ja kyllä se pitäisi olla 6 vuotta sitten ilmestynyt se kortti eli 2004, siitä uudemmat menee jo liian tehokkaiksi.

Mikä on vuonna 2004 ilmestyneistä näytönohjaimista, jossa 128 megan muisti tehokkain ja paras mitä saa rahalla? Ei ole väliä onko ATI:n vai NVIDIA:n kun ilmestymisvuosi 2004, 128 megaa muistia, AGP-väylä ja tehokkain mitä rahalla saa tuon vuoden korteista.

Olen yrittänyt sitä etsiä tuon listan perusteella, mutta ei meinaa ilmestymisvuosia löytyä etenkään.
 
Ylös Bottom