Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Mahdollisesti, mutta tuon ikäisessä koneessa myös ne piitahnat on hyvä vaihtaa samalla.
Toistan edelleen että jos ei itse ymmärrä tietokoneensa sisuskaluista tarpeeksi, on järkevämpää antaa se osaavamman hoidettavaksi. Harva alkaa vaikkapa autoaankin korjaamaan, jollei ole varma, onko irrottamassa laturin vai tuulettimen hihnaa. (Toivottavasti joku nyt sanoo, että ne ovat yksi ja sama asia ja osoittaa hienosti, että itse en ymmärrä autoista juuri mitään, ja siksi vienkin autoni aina ammattilaisen huollettavaksi.)
Alle 100 euroa. Jos tuntuu liian kalliilta, kannattaa tosiaan suosiolla satsata jo kokonaan uuteen koneeseen.Onko mitään hinta-arviota heittää paljonko töineen yms. tuollainen tuulettimen kuntoon laitto maksaisi ATK-liikeen huollossa?
Kyllä jos resoluutio muuttuu.
Muuten tuskin siinä mitään eroa on.
Mitä tuohon tuuletinasiaan tulee niin en viitsisi mitään lisäjäähdytystä kyllä enää kun pitää aika kovaa kohinaa jo näinkin. Se lisätuuletus taitaisi olla halvin, vai?
Saat tuota paremman koneen jo sillä sadalla eurolla...
300€:lla saat jo todella hyvän surffaamisen tarkoitetun koneen, josset sillä edes pelaa mitään.
300€:lla saa jo helposti koneen, jolla pelaileekin jotain. Mutta tosiaan 8 vuotta vanhan koneen kunnostamiseen ei kovin montaa kymppiä kannata uhrata ellei laitteella ole valtavaa tunnearvoa. Vaikkapa huuto.netistä käytettynä löytyy uudempia laitteita reilusti alle satasella.
Ehkäpä se kone ei pöhise sitten niin paljoa, jos koneen sisälämpötila pysyy tarpeeksi alhaalla, tällöin prossutuuletin pitää pienempiä kierroksia.
Uuden kotelotuulettimen hinta on n.10-15e. Siinä kannattaa sitten katsoa jo minkälaista desibeli määrää valmistaja lupaa niin tuuletin ei pidä kovaa ääntä. Itse luottaisin tunnettuihin laatumerkkeihin, äläkä missään nimessä osta mitään ledi hirviötä jonka valmistaja lupaa 16Db ja maksaa 6e
Tosiaan muista katsoa että minkä kokoinen tuuletin koppaan menee.
Sinänsä ei mene rahat hukkaan tuon tuulettimen hankinnassa, koska sen voi aina vaihtaa toiseen koneeseen tai myydä pois.
Prosessorituulettimella taas on se ongelma että ne ovat kanta kohtaisia, joten vanhoja voi olla aika vaikea myydä ja arvo tippuu nopeasti.
Käytettynäkään ei näitä kannata ostaa, koska voi olla mahdollista että on laakerivikainen
Itsen käytän myös vanhaa pöytäkonetta(2.2GHz kellotettu), jota olen aina välillä päivitellyt. Kone tosin on kokonaan itse kasattu eikä valmispaketti.
Onko muuten emolevyn piirisarjalla passiivinen vai aktiivinen tuuletin? Itselläni aikoinaan meni tuo tuuletin särki ja koneen lämmöt nousi pilviin
Öö mistä tuollainen kotelotuuletin saa virtansa? Pitääkö se olla oikean tehoinen ettei hajoa koneessa mikään? Miten tuon näkee/tietää onko passiivinen vai aktiivinen tuuletin?
Lisätuuletus tietysti jos siinä ei ole mitään riskiä että menee pahemmaksi mikään, säästäisi konetta jos haluaisi sen vielä jonkun aikaa kestävän, koska tuulettimien ei tarvitse niin kovilla kierroksilla käydä.
Miten sellaisen asennus tapahtuu, osaako tälläinen lähes maallikko sitä laittaa sitä lisätuuletusta vai onko se ammatti-ihmisen homma ettei kannata itse ruveta säätämään, menee pian pahemmaksi koko kone?
Muuten tässä koneeseen kokeiltiin jopa GeForce 6600GT -korttia joskus, mutta näin ainakin ATK-liikkeen huolto sanoi, että eivät saa värejä näkyviin. Värit jotenkin eivät toimineet. Kuvasta kuulemma nipin napin sai selvää, mutta värit olivat oudot.
Onko tämä jokin yleinen ongelma tuossa kortissa vai tuliko nyt tämän koneen tehot jotenkin tuossa vastaan ettei jaksanut pyörittää? Sanoivat, että kuva kyllä näkyy, mutta värit ovat jotenkin sekaisin eivätkä saaneet sitä kuntoon, jolloin luopuivat kortista ja laittoivat huomattavasti heikomman kortin tilalle.
Mietin voisiko sen vielä jollain avokaupalla ostaa ja kokeilla itse. Mahdollisesti olisi paras vaihtoehto tähän koneeseen. Mutta mikähän tuollaista värihäiriötä aiheuttaa? Toki ovat ammattilaisia, luultavasti jos he eivät saa toimimaan en minäkään, mutta tuntuu vähä hämärältä että värit eivät näy kunnolla eikä saa toimimaan mitenkään.
Mietin voisiko sen vielä jollain avokaupalla ostaa ja kokeilla itse. Mahdollisesti olisi paras vaihtoehto tähän koneeseen. Mutta mikähän tuollaista värihäiriötä aiheuttaa? Toki ovat ammattilaisia, luultavasti jos he eivät saa toimimaan en minäkään, mutta tuntuu vähä hämärältä että värit eivät näy kunnolla eikä saa toimimaan mitenkään.
Itselläni taitaa olla kyseinen kortti kakkoskoneessa (joka on menossa myyntiin).
Värihäiriö voi johtua esim. Viallisesta kortista (ihan täysin mahdollista), ajureista, kortti huonosti paikallaa. Ei kuulosta kovin ammattimaiselta selitykseltä moinen että sanotaan vaan että ei saatu toimimaan...
Minulla oli myös aikoinaan tuo Radeon 9800PRO jossa oli kans lisävirtaliitin.
Näytönohjain ei mennyt pääle jos vain toinen piuha oli kiinni.
Siitä oli myös se liittimen suoja rikkoutunut joten eräs päivä kytkin johdon väärin päin ja savut nous
Muista sitten jos tilaat kortin jostain ja halaut kokeilla sitä, niin lue palautus ehdot.
Esim. Pixmaniasta tilattaessa asiakas joutaa maksamaan palautuksen.
Toki muista lukea ohjeet myös tarkasti näytönohjaimesta niin kaikki sujuu helposti.
Sehän on yksi helpoimmista osista mitä koneeseen voi vaihtaa.
Tuolla puhdinloppumisella en näe muuta syytä kuin että virtalähde ei anna tarpeeksi tehoja.
Jota pidän aika epätodennäköisenä.
Eihän sillä valmistusvuodella ole niin väliä.
Tästä näet listaa mikä on tehokkain.
Lista
Näyttiksesi on varmaankin AGP väylään.
6800 sarjaa on vain GS/GT ja ultarana.