Vastaus: Tom Clancy’s The Division [Hype]
Pitemmän betailujakson jälkeen muutamia mietteitä.
Porukan tämä kyllä vaatii. Yksinäisenä sutena on aina se vaara olemassa, että törmäät joukkioon, joka on päättänyt toimia roguena ja yksin ei ole sanan sijaan useampaa vihollista vastaan.
Latausajat tuntuvat pitkiltä, mutta kun katsoo pelattavan alueen laajuutta, niin se on ymmärrettävää. Silti on välillä kovin turhauttavaa, jos kuolo sattuu korjaamaan ja joudut juoksemaan pitkän matkan tiimikavereidesi luokse.
Pikamatkustus on tällaiseen peliin välttämätön, mutta miksi se toimii niin hitaasti? Ensin joudut lataamaan pelin, sitten liityt porukkaan ja lopuksi pitää vielä kartalta valita oman tiimin jäsen, johon liityt ja taas ladataan aika pitkä tovi. On tässä toisaalta se hyvä puoli, että tiimikaverit eivät pääse liian nopeasti peliin mukaan, koska se opettaa selviytymään ja vastaavasti vihollistiimiä tapettaessa vastarinta ei "uusiudu", jos pystyisi spawnaamaan nopeasti lähelle.
Tavaraa löytyy kentiltä kiitettävän paljon ja se on kaltaiselleni keräilijäluonteelle mukava asia - tilaa tavaroille on kovin vähän. Eri aseita ja varusteita on toki helppo vertailla keskenään ja turhat tarvikkeet ja aseet voi kätevästi tuhota varaosiksi, mutta sitä joutuu harrastamaan turhankin usein.
Taistelu muistuttaa mielestäni jonkin verran Mass Effect 2:sta, asemasotaa parhaimmillaan, kun vaihdetaan paikkaa suojien takana, käytetään erikoisvarusteita ja kommunikoidaan vihollisten liikkeistä tiimin kanssa. Isommat pomot pienten vihulaisten keskellä taas ovat mainio lisä, tykkään.
Kranaattien heittokaari näkyvissä, kyllä kiitos! (respect Socomit!)
Nappien kustomoinnit ovat hyviä, mutta jotenkin häiritsee, että ympyrä ylittää esteen ja X menee suojaan. Tuntuisi loogisemmalta, jos nämä voisivat olla toisin päin. Toivottavasti lopullisessa versiossa olisi täydellinen nappien ja tattien kustomointitoiminto.
Dark Zone, loistavaa viihdettä! Jos joku ei ole täällä vielä käynyt, niin se on ns. no mans land -aluetta, jossa lootataan tavaraa ja ne saa itselleen vain silloin jos onnistut raivaamaan tiesi laskeutumisalueelle ja jättämään ne kopterin kyytiin. Käännäpä kerrankin selkäsi ja voit varautua siihen, että muutamat ihmispelaajat ovat päättäneet ampua sinut äkkiylläköllä ja ryöstävät tavarasi. Tilannetta värittävät usein myös AI-viholliset, joita tulee paikalle erityisesti silloin, kun kopteri on vasta matkalla. Oma neljän pelaajan "roistokoplamme" teurasti porukkaa DZ:ssa eilen huolella ja pahimmillaan olimme rogue-tilassa lähes viisi minuuttia, lukuisten ihmispelaajien tappojen jälkeen. Rogue-ajan loputtua saatiinkin hyvät bonukset.
Kyllä tämä varaukseen meni.