Vastaus: Tom Clancy's The Division
Tekee mieli itsekin kirjoittaa jonkinlainen arvostelu pelistä, kun on nyt tutustunut meininkiin enemmän. Tasolla 17 mennään ja pelitunteja taitaa olla eilisen jälkeen lähemmäs 20h.
Ensinnäkin - kun tämän pelin pariin lähtee, niin se on selvää, että kavereita on paljon verkossa ja neljän hengen maksimiryhmä tuntuu pieneltä, mutta ei saa olla liian ronkeli peliseuran suhteen ja välillä on mukava tehdä muutakin jos suosikkikavereiden kanssa ei juuri silloin pääse pelaamaan. Kyllä sieltä aina joku lähtee koiraa kusettamaan, syömään, lenkille, salille tai vaimoke/tyttöystävä kaipaa huomiota. Ja jos oikein pelihammasta kolottaa, niin aina voi käydä tehdä "loottikierroksen" tai käydä sooloilemassa tehtävän tai pari, kun jauhaa samalla paskaa chatissa pelikavereiden kanssa.
Betaa paljon pelanneena kuviot olivat jo aika pitkälle selvillä, mutta entä jos lähdet pelin pariin täysin uutena pelaajana, ilman betan kokemusta? Peli tarjoaa ensin pienen tutorial-osuuden, jossa opetetaan peruskontrollit ja teet muutaman sivutehtävän ennen kuin pääset varsinaiselle pelialueelle eli Manhattanille. Kontrollit on mielestäni helppo omaksua, ainoastaan suojaan menemisen (X) ja esteen ylittäminen (ympyrä) olisin laittanut toisin päin, niiden sisäistäminen ei ole vieläkään iskostunut pääkoppaan täysin ja joskus tuleekin loikattua suojan takaa yli, suoraan keskelle vihollisen tulitusta - tai pahimmassa tapauksessa olet ollut suojassa kaiteen takana ja putoat alas hankalaan paikkaan. Se tässä on harmi, että kontrollit eivät ole täysin kustomoitavissa, on vain annettu muutama erilainen vaihtoehto. Onneksi sentään suojan takaa poistumisen voi määritellä niin, että myös liikkumalla voi lähteä pois suojan takaa.
Varsinaiselle pelialueelle päästyäsi pelialue tuntuu todella valtavalta ja pitemmälle ehtineiden silmissä kartta loistaa kuin täyteen koristeltu joulukuusi ja ei oikein tiedä, mihin menisi ensimmäisenä - mutta suosittelen kuitenkin suorittamaan tietyt päätehtävät, jotka avaavat päämajan kolme erilaista "komentokeskusta", lääkintälabran, tekniikkaosaston ja turvallisuusosaston, joiden takaa löydät suuren määrän perkkejä ja talentteja avattavaksi pää- ja sivutehtävistä saaduilla "pisteillä".
Satunnaista loottia löytää väkisinkin silloin tällöin, onhan pelissä ties kuinka monta kerättävää tavara/intel-ryhmää, kuten puhelimia, echoja, kadonneita agentteja ja kaikenlaista tarviketta erilaisista loottilaatikoista ja määrät ovat hurjia, kun esimerkiksi puhelimia on piilotettu reilusti yli sata kappaletta. Parhaat vainukoirat kokoavat näiden avulla mukavasti kokemuspisteitä mittariinsa, joten kyllä kannattaa. Eniten apua saa kyvystä, joka valaisee alueen ja päivitetty versio siitä merkitsee myös lootit karttaan.
Taisteluista seuraavaksi - on piristävää, että silloin tällöin vastaan tulee vihollisporukka tai satunnainen "event", kun pitää esimerkiksi suojella jotakin tavaratoimitusta jengiläisten hyökkäyksiltä tai sitten kadulla puhkeaa jokin pieni rähinä ja huomaat olevasi keskellä tulitaistelua. Eilen sattui sellainen tilanne, että nämä kaksi mainittua tapahtumaa käynnistyivät lähes yhtäaikaa ison risteyksen luona ja sai selvitäkseen laittaa parastaan, kun tulitusta tuli kahdelta suunnalta, vaikka apuna olikin muutama satunnainen tietokoneen ohjaama oman porukan sotilas.
Isoissa tehtävissä taistelutilanteita tietysti riittää ja ne ovatkin usein erittäin mielenkiintoisia - mutta nyt pitää antaa kritiikkiä sen suhteen, että joskus hankala tilanne selviää vetäytymällä. Viimeksi eilen eräässä tehtävässä tuli kova tulitaistelu eräässä kahvilassa ja ulkona oli vihollisia kiikarikiväärien kanssa samaan aikaan, kun sisälle rynni haulikkomiesten pieni armeija ja myös tulikranaatteja heiteltiin sisälle. Olisimme jääneet jyrän alle, mutta pieni vetäytyminen tulosuuntaan ja ammuttiin kaikessa rauhassa rynnivät viholliset ennen kuin otettiin taas vanhat asemat. Sama taktiikka tuntuu olevan liian tehokas, otetaan pakkia ja ammutaan viholliset paremmista asemista. Aina tämä ei onneksi ole mahdollista, kun toisinaan kovat matsit käydään suljetussa huoneessa. Hakeutuva, maassa pyörivä miina erilaisine kustomointeineen on kyllä kiva apuväline, se on sanottava.
Sitten siihen ikävämpään osastoon, bugeihin ja yleiseen toteutukseen. Latausajat ovat välillä harmillisen pitkiä, tosin vastapainoksi saa aina pelata paljon, mutta jotenkin pelirytmi kärsii ja ei meinaisi malttaa odottaa. Tämä toki on enemmän makukysymys. Ryhmään liittyminen taas - lataus kestää niin kauan, että pelikaveri on ehtinyt juosta ties minne ja porukan pitäminen kasassa on välillä hankalaa. On kerran käynyt jopa niin, että liityin tiimikaveriini ja huomasin olevani talon katolla, kun pelikaveri juoksi jo eteenpäin katutasolla. Paikoin tuo on todella ärsyttävää, kun reittiä saa koko ajan etsiä.
Jumiin jääminen tai lattian läpi putoaminen - ne ovat pahimpia bugeja, mitä on tähän mennessä tullut vastaan. Kaverini pelasi eilen tehtävää, jossa alueena on "Tenderloin". Koetimme mennä avuksi tehtävään, mutta se ei onnistunut, koska erään rakennustyömaan läpi kuljettuamme putosimme aina maan alle, ulos kartalta! Sama toistui monta kertaa ja kuvasimme tuosta videon, lähetin sen eteenpäin Ubisoftille. Muutaman kerran on ollut myös tilanne, että esimerkiksi kranaatin lennättämänä pelaaja on pudonnut paikkaan, josta ei pääse pois, vaan ainoa keino on siirtyä pikamatkustuksella tiimikaveriin tai sitten tehdä itsemurha ja herätä uudestaan. Kerran tämä tapahtui jopa "no respawn zonella", jolloin jouduimme yhden miehen vajauksella hoitelemaan bossin ja vasta sen jälkeen teleporttaus onnistui, pois motista.
Serverit taas ovat aina silloin tällöin heittäneet ulos, mutta onneksi tätä on sattunut suhteellisen vähän.
Eilen sattui hauska asebugi, kun ammuin ensin pari laakia haulikolla ja vaihdoin sitten vauhdikkaasti SMG-aseeseen, mutta kaverin silmissä käsissäni oli edelleen haulikko, jolla ammuin nopeaa sarjaa - teho oli kuitenkin vain SMG:n tasoa
Mutta sitten eräs ikävä asia, joka on tullut eteen... pelaajat pelaavat eri tahtiin ja tutun peliporukkamme tasot olivat eilen välillä 12-21 (12, 15, 16, 18, 21). On hankala pelata tehtäviä, koska viholliset skaalautuvat porukan kovimman levelin mukaan ja alempitasoiset ovat lähinnä tykinruokana, kun saavat niin vähän vahinkoa aikaan. Periaatteessa näinkin voi pelata, jos esimerkiksi alempien tasojen pelaajat toimivat hyvillä skill-taidoilla kovempien lääkintämiehinä ja esimerkiksi ammusten jakajana, mutta henki on silti todella tiukassa, kun pari kutia saattaa tuoda noutajan. Tiedoksi, että lääkintäperkki "Support station" täydentää ammuksia eräällä mod-tasolla. Tämä ongelma poistuu sitten, kun saadaan maksimilevelit kaikille, mutta onko pelissä sitten vielä pelattavaa muuten kuin tehtävät hard-tasolla, se on hyvä kysymys.
Tässäpä ne suunnilleen, paljon on vielä nähtävää.