Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nudedude
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

On.

PS. Tuo on julkaistujen puolella, koska ollaan niin lähellä julkaisua, ja monilla on jo promo/arvostelukappaleita. Tää tulevien ketju perustuu lähinnä ennakko- ja demoversioiden perusteella saatuihin tietoihin.
Vähän mietinkin että kummalle puolelle kuuluu. Kiitoksia! :)
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Insomniac ja EA julkistivat hetki sitten, että Insomniacin seuraava peli julkaistaan EA partners sopimuksen kautta molemmille tehokonsoleille. Kyseessä on uusi pelisarja, ei siis esim. Ratchet&Clack tai Resistance, jotka ovat Sonyn IP:tä. Insomniac myös jatkaa yhteistyötä vanhojen sarjojen parissa Sonyn kanssa.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Ei nyt ehkä ihan Bungie/Activision -tasoa megaton-statukseltaan, mutta aika suuri uutinen. EA Partners taitaa olla kuumaa kamaa tällä hetkellä itsenäisten pelitalojen keskuudessa ja monella on siihen tunkua.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Insomniacin multiplatform-kehityksestä on liikkunut huhuja jo niin pitkään, ettei tämä kyllä paljoa jaksa yllättää. Yllättävintä onkin se että tämä julkistettiin nyt, eikä vasta E3:lla. Melkein odotin että Insomniacin seuraavaa projektia esitellään MS:n tilaisuudessa ja vastaavasti Bungien seuraavaa peliä Sonyn tilaisuudessa :-P
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Tietystikin on vielä mahdollista, että Bungie tulee Activision-prokkiksensa kanssa Sonyn konferenssiin, joka olisi tietysti terävä vastaus viime vuoden MGS- ja FF-näpäytyksille.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Tietystikin on vielä mahdollista, että Bungie tulee Activision-prokkiksensa kanssa Sonyn konferenssiin, joka olisi tietysti terävä vastaus viime vuoden MGS- ja FF-näpäytyksille.

Itse en usko Bungien vielä kertovan tulevasta pelistään mitään tämänvuoden E3:ssa. EA viimeksi tänään kiisti tämän olettaman. Sen sijaan Bioware voisi hyvinkin poiketa kertomassa Mass Effectin tulevista PS3-versioista.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Itse en usko Bungien vielä kertovan tulevasta pelistään mitään tämänvuoden E3:ssa. EA viimeksi tänään kiisti tämän olettaman. Sen sijaan Bioware voisi hyvinkin poiketa kertomassa Mass Effectin tulevista PS3-versioista.

Tarkoitat siis Activision? Massan pleikkaversioihin en taas oikein usko, vaikka ainahan mä olen näissä väärässä.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Insomniac ja EA julkistivat hetki sitten, että Insomniacin seuraava peli julkaistaan EA partners sopimuksen kautta molemmille tehokonsoleille. Kyseessä on uusi pelisarja, ei siis esim. Ratchet&Clack tai Resistance, jotka ovat Sonyn IP:tä. Insomniac myös jatkaa yhteistyötä vanhojen sarjojen parissa Sonyn kanssa.

Täällä hyvä haastis aiheesta (vaikka mitään ei sinänsä uudesta pelistä paljasteta):
Interview: Insomniac Games' Ted Price on going multiplatform, EA Partners -- Joystiq

Mutta vielä selkeytyksen vuoksi..
Q=Just for clarification, Sony owns the Ratchet & Clank & Resistance properties?
A(Ted): That's correct.

**

Tuli muistaakseni sanottua jo Bungie-ketjussa, mutta tämä ei tosiaan ollut kauhea yllätys. Ja sanotaan vielä: Epic on seuraava (Gears3:sen jälkeen). Ja eiköhän se Mass Effect:kin sieltä hiivi multiksi (veikkaus).
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Juu, totta. Mutta tavallaan meinasin Gears 3:sen jälkeistä peliä (ja ehkäpä jotain Gears4-tyylistä viritystä).

Epic voi halutessaan tehdä Gears of Warista multiplatan, sillä he omistavat sarjan IP:t samoin kuin Bioware/EA omistavat Mass Effectin. Tätä itseasiassa Epicin pomot hehkuttivatkin taannoin haastattelussa: "We own it, we can do anything with it".

Mutta raha näissäkin pitkälti homman ratkaisee. Onko kannattavampaa ottaa varmat rahat ennakkoon Sonyltä/Microsoftilta, vai investoida toisen alustan kehittämiseen ja spekuloida mahdollisilla myynneillä.

Insominiacin ja Bungien osalta kyse on enemmän tekemisen vapaudesta ja omien tuotosten omistamisesta, sillä kumpikaan ei pääse/joudu tekemään aiempien sarjojensa jatko-osia.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Insominiacin ja Bungien osalta kyse on enemmän tekemisen vapaudesta ja omien tuotosten omistamisesta, sillä kumpikaan ei pääse/joudu tekemään aiempien sarjojensa jatko-osia.

Juu, onhan se noinkin. Sitä vain haen, että tiettyjen exclusive-pelien (siis joiden IP:tä Sony, MS tai Nintendo ei omista) aika alkaa pikku hiljaa olla ohi. Mutta vielä MS:lla tuntuu rahaa näihin diileihin riittävän, joten ehkäpä mm. Gears ja ME säilyvät 360/(PC):llä.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Itse veikkaan sitä, että vaikka Epic ja kumppanit omistavat IP:t niin siellä on MS:n puolelta tehty sellaiset sopimukset pelien yksinoikeudesta, että voi olla tulossa aikamoinen sakko jos sopimuksia rikkoo. Ainoa selkeä este sille miksei noita tiettyjä pelisarjoja ole jo tehty PS3:lle.

Tietenkin näissä pykälissä voi olla se tietty päivämäärä minkä jälkeen sakko ei ole enää voimassa. Ja tietenkin se mahdollisuus, että alkuperäinen sopimus kattoi vain tietyt pelin osat (1&2) ja kolmatta osaa varten tehtiin uudet sopimukset, jotka ovat hieman vapaammat.

Mutta MS:llä on kyllä rahaa ostaa noita ja pitää niistä kiinni. Ja toisaalta Sony taas tuntuu aika rauhallisesti ottavan vaikka MS nyt raottaisi kukkaroaan ja jakaisi pelin multiksi.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Ja toisaalta Sony taas tuntuu aika rauhallisesti ottavan vaikka MS nyt raottaisi kukkaroaan ja jakaisi pelin multiksi.
En usko, että multiplattariksi pelin muuttaminen maksaa mitään. Pelin pitäminen yksinoikeutena maksaa, koska yksinoikeudet pääsääntöisesti myyvät vähemmän. Multiplattarista taas ei julkaisijan kannalta ole kuin hyötyä. Kehittäjälle siitä on tietysti hiukan lisätyötä, mutta luultavasti HD-peleissä audio- ja videoassetit ovat kalliimpia kehittää kuin pelin engine.

Sony taas on melko suoraan ilmoittanut, että ei osta yksinoikeuksia, vaan panostaa omaan kehitykseen. Siksi Sony on "menettänyt" kolmansien osapuolten julkaisemia yksinoikeuspelejä.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Sitä vain haen, että tiettyjen exclusive-pelien (siis joiden IP:tä Sony, MS tai Nintendo ei omista) aika alkaa pikku hiljaa olla ohi. Mutta vielä MS:lla tuntuu rahaa näihin diileihin riittävän, joten ehkäpä mm. Gears ja ME säilyvät 360/(PC):llä.
Täytyy eritellä nää kaks eri keissiä:

-3rd party yksinoikeus eli mallia Mass Effect 2 tai Conviction

-Sonyn tai Microsoftin julkaisema itsenäisen pelitalon yksinoikeus eli mallia Gears, Alan Wake, Heavy Rain tai ModNation Racers (2nd party?)

Sonylla on yhtä paljon tai jopa enemmän 2nd party excluja kuin Mikillä, mutta Mikki laittaa vielä rahaa ihan näihin 3rd partyihin. Tosin olihan pleikallakin MGS4, joskin näiden PS3 exclujen tekosyy tuntuu aina olevan koneen tehot, kun taas Mikkiksellä se on raha. Uskoo kukin mitä tahtoo.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Tosin olihan pleikallakin MGS4, joskin näiden PS3 exclujen tekosyy tuntuu aina olevan koneen tehot, kun taas Mikkiksellä se on raha. Uskoo kukin mitä tahtoo.

Totuus on varmasti jossain siellä välimaastossa. Kyllä raha puhuu kulisseissa varmaan aika kovaan ääneen ja kukaanhan ei tiedä miten paljon Sony aikoinaan maksoi Konamille MGS4:n yksinoikeudesta..

Pelaajat rakastuvat eri konsoleihin, mutta pelifirmat tekevät kuitenkin bisnestä ensin ja pelejä vasta sitten - sanotaan mitä hyvänsä PR-puheissa. Ja näkeehän sen jo Bungien ja Insomniacin viime aikaisista päätöksistä.

Mutta itse en kyllä ymmärrä sitä, että MS vielä haluaa maksaa jostain GTA:n lisäosista (tai Sony jostain muusta) - jotka kuitenkin tulevat PS3:lle myöhemmin. Toki on näitä pelaajia, joille hype on kaikki kaikessa ja uuden pelin ilmestyessä "ikkuna" sen pelaamiseen on auki max. puoli vuotta (sen jälkeen se on "vanha" ja se voidaan unohtaa), mutta esim. mulla on vielä itse GTA4 pelaamatta - saati lisäosat.. Ei mitään väliä sillä, että pelaan lisäosia vasta 6kk (tms) myöhemmin PS3:lla.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Mutta itse en kyllä ymmärrä sitä, että MS vielä haluaa maksaa jostain GTA:n lisäosista (tai Sony jostain muusta) - jotka kuitenkin tulevat PS3:lle myöhemmin. Toki on näitä pelaajia, joille hype on kaikki kaikessa ja uuden pelin ilmestyessä "ikkuna" sen pelaamiseen on auki max. puoli vuotta (sen jälkeen se on "vanha" ja se voidaan unohtaa), mutta esim. mulla on vielä itse GTA4 pelaamatta - saati lisäosat.. Ei mitään väliä sillä, että pelaan lisäosia vasta 6kk (tms) myöhemmin PS3:lla.

GTA-lisäreiden osto oli oikeastaan melko perusteltua; näin saatiin Xbox 360:lle luotua se "virallinen GTA-konsoli"- imago, joka oli tätä ennen ollut aina ehdottomasti Playstation-brändillä. Ottaen huomioon, että Grand Theft Auto on varmastikin merkittävin pelisarja tällä hetkellä markkinoilla, oli se MS:lle erittäin tärkeää.

Ja saihan MS myös mitä halusi; muistaakseni peliä myytiin 65 - 35 % Xbox 360:n hyväksi. Tätä taustaa vasten ei ole niinkään väliä, julkaistiinko lisärit sitten myöhemmin myös toisille alustoille.

Ei tämä kuitenkaan vie pois mielipidettäni siitä, että 50 miljoonaa on aivan käsittämättömän naurettava hinta yhden ainokaisen pelin lisäosien saamisesta hieman aikaisemmin. Vertailuksi koko Max Payne IP myytiin 2K:lle kahdelläkymmenellä miljoonalla.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

GTA-lisäreiden osto oli oikeastaan melko perusteltua; näin saatiin Xbox 360:lle luotua se "virallinen GTA-konsoli"- imago, joka oli tätä ennen ollut aina ehdottomasti Playstation-brändillä.

Hyvä pointti, mutta käsittääkseni GTA on nyt "virallisesti" multiplatform ihmisten mielissä. Siellähän on DS ja PSP -konsolia seassa myös nykyään.. Ja iPhone.. Kohta on varmaan GTA-lautapeliä ja pelikortteja..

Ei tämä kuitenkaan vie pois mielipidettäni siitä, että 50 miljoonaa on aivan käsittämättömän naurettava hinta yhden ainokaisen pelin lisäosien saamisesta hieman aikaisemmin. Vertailuksi koko Max Payne IP myytiin 2K:lle kahdelläkymmenellä miljoonalla.

En nyt tähän hätään löydä linkkiä, mutta jotenkin muistan etteivät nämä lisäosat kuitenkaan myyneet ihan niin paljon kuin MS luuli? Ehkä muisti pätkii..
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Oikeastaan jos tätä GTA-diiliä ajattelee vielä tarkemmin, niin onhan se kyllä aika perseestä.

Microsofthan maksoi tässä 50 miljoonaa, mikä on paljon. Niinkin paljon, että tuolla rahalla olisi MS tuottanut itselleen Halon tai Gearsin kaltaisen suuren IP:n, jolla olisi varmasti voinut keulia enemmän kuin GTAIV:n painottamisesta omalle alustalleen.

Täten siis hävisivät sekä pelaajat että Microsoft, sillä pelaajillekaan ei jäänyt käteen muuta kuin viivästetyt lisäosat, koska ilman diiliä lisärit oltaisiin luonnollisesti julkaistu myös muille alustoille ihan samassa aikataulussa, kuin Xbox 360:n kanssa (eli siis Xbox 360-pelaajatkaan eivät saaneet varsinaisesti yhtään mitään). Voittajana selvisi Rockstar, joka kääri 50 milliä takataskuun tekemättä yhtään mitään.

Toivottavati tällaista ei enää nähdä jatkossa.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Ja saihan MS myös mitä halusi; muistaakseni peliä myytiin 65 - 35 % Xbox 360:n hyväksi.
VGChartzin lukujen perusteella prosentit ovat melko tarkkaan 55/45 X360-version hyväksi, ja tuo vastannee ihan konsolien laitekantojenkin suhdetta.

Harmillisesti noiden lisäosien myyntimääristä ei ole tuolla tietoa. Ihan maalaisjärkeilemällä väittäisin kuitenkin, että episodit ovat myyneet boksilla rutkasti enemmän kuin Pleikkarilla.

Lähde: VGChartz
 
Ylös Bottom