Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

En jummarra tuota, sillä h.264, mp4 tai aac. olisivat toimineet myöskin oikein hyvin, ja varmasti saa parempaa jälkeä aikaan kuin BINK, jonka kanssa itse pulanneena on kyllä mennyt sormi suuhun naurettavan huonon jäljen kanssa.

Ja on myös aika kaukaa haettua, että BINK oltaisiin valittu sen takia, että prosessoriteho ei olisi riittänyt muihin, kun sen saa teoriassa valjastettua kaiken välivideon aikana tuon pyörittämiseen.

EDIT. TT-2k ehtikin jo ensin.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Huonoltahan tuo noissa vertailukuvissa näyttää sitä ei käy kieltäminen, mutta kun katsoo tuon Eurogamerin sivulta löytyvän videovertailun ei ero näytäkkään niin pahalta. Paljon parempaan olisi pitänyt kyllä pystyä, mutta kun ei niin ei.

Tuskin tulee tätä hommattua kummallekkaan, kun FF peleihin lievä kyllästyminen iskenyt, mutta jos tulee hommattua, niin eiköhän se boksille jo ihan achien takia tule hommattua.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Huonoltahan tuo noissa vertailukuvissa näyttää sitä ei käy kieltäminen, mutta kun katsoo tuon Eurogamerin sivulta löytyvän videovertailun ei ero näytäkkään niin pahalta.
Noinhan se menee käytännössä aina multiplattareiden kanssa; pysäytyskuvissa ja osasuurennoksissa erot voivat vaikuttaa aika dramaattisiltakin, mutta sitten kun itse oikeasti pelaa, on eroja heti paljon vaikeampi havaita. Sama pätee myös noihin erilaisiin numeroarvoihin, olipa ne sitten freimejä sekunnissa, repeilyprosentteja tai latausaikoja.

Oikeasti hyvin harvassa pelissä erot ovat sitä luokkaa, että toinen versio kärsii ihan pelikokemuksena noista teknisistä eroista.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Jahas uusin FF jää kyllä nyt pelaamatta.. Tämä oli hieman odotettavissa kun ahneuksissa piti peli äkkiä bygätä myös boksille, tän siitä saa..
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

DFn asenteessakin olisi aika palon parantamisen varaa. Tuossa etsitään syitä, muualta kuin XOsta, miksi XO versio on huonompi. Blaa blaa blaa, tekisivät samaa muidenkin vertailujen kanssa. Ymmärrän hyvin että yhden konsolin omistajat ostavat FFXIIIn omalle alustalleen, mutta kun molemmat löytyvät ja ero on selvä, ei pitäisi edes aikaa käyttää asian punnitsemiseen. Achievmentit/Trophyt nyt ovat typerin syy valita roska versio, tai kaverilista/nettipalvelu kun kyseessä ei ole online peli.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Achievmentit/Trophyt nyt ovat typerin syy valita roska versio, tai kaverilista/nettipalvelu kun kyseessä ei ole online peli.

Achit ja ohjain ovat meikäläiselle aivan riittävä syy valkata kala versio. Ei pitäisi olla sinulta mitään pois?
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Digital Foundry on tehnyt pikaisen vertailun eilen julkaistusta Just Cause 2:n demosta. Ensimmäinen havaittava ero versioiden välillä on, että X360:llä v-sync voidaan ottaa lennosta pois päältä menon yltyessä hektiseksi.
Avalanche has capped frame-rate at 30FPS. In order to maintain fluidity and consistency in response, when the game engine struggles, v-sync is lost and torn frames enter the equation. In the course of this video a mere eight per cent of the 60Hz output of the Xbox 360 consists of torn frames. Cut-scenes apart (which both consoles struggle with in their own way), the game only really seems to suffer when big explosions kick-off.
PS3-versiossa sen sijaan frame rate saa heilahdella vapaasti, mutta jatkuvan v-syncin ansiosta repeilyä ei tapahdu ollenkaan.
The game maintains v-sync throughout, making for a higher consistency in image quality as you play. Also note that the PS3 game runs without a frame-rate cap while overall maintaining an average just a notch below 30FPS - just like Xbox 360.
Eroja löytyy myös reunanpehmennyksestä. Xbox 360:llä käytetään perinteistä 2xMSAA-tekniikkaa, mutta Pleikkaria varten on ilmeisesti valittu taas vaihteeksi suttu-Quincunx.

Muttei siinäkään vielä kaikki. PS3-demossa varjot ovat pikkiriikkisen hienompia, mutta X360-demo kaivaa hihastaan motion blur -kortin.
Another interesting difference concerns the shadow-rendering. Low-resolution shadows with obvious serrated edges close-up can be seen on both versions of the game, though these serrations are a touch smoother and more refined on PlayStation 3. More obvious is that the inclusion of a camera-based motion blur only appears to have been implemented on the Xbox 360 game.
Täydellisempi analyysi on luvassa pelin julkaisun myötä. Silloin muun muassa selviää, miten JC2:n valtavan laajan pelimaailman striimaus tapahtuu eri konsoleilla ja mikä sen vaikutus suorituskykyyn on.

Lähde: Eurogamer
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

1Upin toimittaja kertoo blogissa hieman näkemyksiään Final Fantasy XIII:n eroista eri alustoilla. Taisteluissa kumpikin versio näyttää pauttiarallaa samalta, mutta välianimaatiot tosiaan ovat se selkeä erottava tekijä.
The PS3 version is by far the better-looking rendition of FFXIII. I don't mind that the 360 version is a little softer around the edges and that its color is less saturated, because that's just how the system renders graphics. What does bother me is that what appear to be in-engine cutscenes on PS3 are streamed as video on 360, and they look (and sound) pretty bad.
Loppuun herra Jeremy Parish huomauttaa kuitenkin, ettei aio muuttaa pelille antamaansa arvosanaa, koska hän arvostelee nimenomaan pelejä, ei teknologiaa. Aktiiviseen pelikokemukseen (eli siihen, jossa pelaaja itse on ns. puikoissa) erot eivät juurikaan vaikuta, joten siinä mielessä X360-käännökseen voi olla täysin tyytyväinen.

Lähde: 1Up
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Achit ja ohjain ovat meikäläiselle aivan riittävä syy valkata kala versio. Ei pitäisi olla sinulta mitään pois?

Ei minulta olekaan, sinultahan, tai keneltä tahansa jos molemmat konsolit omistaa, se on pois. Sen takia sen onkin typerää =P Eroavaisuudet kun ovat kaikkea muuta kuin marginaalisia.

On varmaan myös hauska naputella taisteluissa ristiohjainta joka XO pädissä on enemmän kuin susi. Ellei ihmettä ole tapahtunut ohjainkomentojen suhteen.

Loppuun herra Jeremy Parish huomauttaa kuitenkin, ettei aio muuttaa pelille antamaansa arvosanaa, koska hän arvostelee nimenomaan pelejä, ei teknologiaa. Aktiiviseen pelikokemukseen (eli siihen, jossa pelaaja itse on ns. puikoissa) erot eivät juurikaan vaikuta, joten siinä mielessä X360-käännökseen voi olla täysin tyytyväinen.

Tämähän on aika pöyristyttävää. Haetaan niin kovasti tekosyitä antaa pelille sama pistemäärä, kun toinen on selkeästi parempi versio. Jos kerran aktiivinen pelikokemus on noin paljon edellä siihen mitä muuta peli tarjoaa, voisi joku jopa alkaa väittämään XOn padia niin tunnottmaksi mokkulaksi ettei sillä voi pelata FFXIIIta kuten nautinnollisella PS3 ohjaimella. Makuasioitahan nämä joten niillä on helppo kääntää kelkka sinne suuntaan mihin haluaa.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Ei minulta olekaan, sinultahan, tai keneltä tahansa jos molemmat konsolit omistaa, se on pois. Sen takia sen onkin typerää =P Eroavaisuudet kun ovat kaikkea muuta kuin marginaalisia.

On varmaan myös hauska naputella taisteluissa ristiohjainta joka XO pädissä on enemmän kuin susi. Ellei ihmettä ole tapahtunut ohjainkomentojen suhteen.

Jos jonkun elämä kaatuu XO:n pädin ristiohjaimeen niin kyllä on taas isoista asioista kysymys.

Marginaallisia ne erot nytkin ovat kun pelaamiseen tuskin vaikuttavat, koska muutenhan kukaan ei Wii:llä pelejä pelaisi jos alettaisiin samoille linjoille lähteä. Valita saa alustan jos valinta on mahdollista.

Ja mitä FF:n tilanteeseen niin kyllähän se syyttävä sormi osoittaa suoraan Squaren suuntaan eikä tässä nyt ole kyse kuin laiskuudesta tai aikataulujen totaalisesti pettämisestä, että tälläisen version ovat ulostaneet XO:lle. Ja osittain siitä saa MS:n kunniansa, mutta kuka sitten päätti näistä aikatauluista oli ehkä liiankin ylioptimistinen tuloksien suhteen. Tosin niinhän se on yleensä PS3:n puolella multiosastolla, että loppuu joko aika tai rahat tai jopa taidot, että saataisiin samoille viivoille.

"Haetaan niin kovasti tekosyitä antaa pelille sama pistemäärä, kun toinen on selkeästi parempi versio."
Noin tehtiin alusta lähtien multien osalta kun molemmille tuli pelejä ja PS3:n oli kyllä "selkeästi" tappiolla, mutta se on taas vähän kyse kummalta puolelta sitä katsoo.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Olisiko Final Fantasy ensimmäinen peli, jonka ostan molemmille konsoleille? XO versio on jo tilattu(achievementit kallistavat vaa'an kirkkaasti XOn puolelle) ja toivottavasti sitä julkaisupäivänä pääsisi pelailemaan. Erot näyttävät kuitenkin olevan sitä luokkaa että kun ensimmäinen läpipeluu on takana ja FF:n hinta tippunut voisi pelin vaikka ostaa myös PS3:lle ja todeta ne erot omin silmin.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

PS3 on aika selkeästi ollut FF13:sta pääkehitysalusta. Eikä Blu-rayn kapasiteetti yhtään haittaa tässä yhtälössä.

Tämä vain osoittaa sen, että multiplatform-peleissä yleensä mennään toisen konsolin ehdoilla, joka sitten "lopputuloksissa" saattaa olla hiukan niskan päällä (kun kahta konsoliversiota verrataan). Joskus erot voivat olla selkeitäkin, mutta yleensä aika pieniä.

Jos peli suunnitellaan ja kehitetään PS3:n ehdoilla, niin Xbox 360 ei luultavasti täysin pääse samaan tulokseen. Jos peli suunnitellaan ja kehitetään Xbox 360 ehdoilla, niin PS3 ei luultavasti täysin pääse samaan tulokseen.

Toisaalta aika monet multiplatform-pelit ovat sitten hyvinkin tasaisia, eli mitään kiveen kirjoitettua ohjetta näihin ei voi antaa. Usein ne ovat enemmän-tai-vähemmän "tasan". Ja hyvin paljon on kiinni ihan pelinkehittäjistä ja niiden taidoista/kiinnostuksesta. Ja julkaisijoista myös.

(Itselle trophyt iskee enemmän kuin achievementit - ja PS3 muutenkin parempi = Tällä kertaa helppo valinta.. Toisessa pelissä valinta voi sitten mennä eri tavalla..)

Ps. Se kuitenkin on sanottava, että nyt varmaan (siis erilaisilla peliforumeilla) monet Xbox 360-fanit löytävät itsensä jauhamasta täysin samoja asioita, mitä monet PS3-fanit jauhavat forumeilla silloin kun PS3-versio on "heikompi" (kuin 360-versio).. Eli sinänsähän on ihan hauskaa seurata, miten osat vaihtuvat ikäänkuin "pelien mukaan".. Lapsellisuus on tarttuvaa. ;)
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Eli sinänsähän on ihan hauskaa seurata, miten osat vaihtuvat ikäänkuin "pelien mukaan".
Eiköhän se ole aika marginaalinen osa pelaajista, jotka tekevät valintansa eri versioiden välillä noiden teknisten eroavuuksien mukaan. Joskus erot ovat isompia, joskus pienempiä, yleensä ne eivät kuitenkaan vaikuta pelikokemukseen ja siksi kumpi tahansa versio on kelvollinen. Esim. jostain Bioshockista puhuttiin, että sen PS3-käännös olisi ollut jotenkin huonompi. Itse en noin 82 tuuman kuvasta pystynyt tarkkaan tiirailemalla näkemään eroa, ja peli oli sairaan hyvä kummallakin alustalla.

Siksi tuollainen pikselinviilaaminen on niin älytöntä. Ainoa hyöty on voitonriemu sen alustan fanipojille, joiden suosikki sattuu kulloinkin "voittamaan".
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Eipä ainakaan minua haittaa YHTÄÄN että boksiversio on heikompi. Jotenkin ilmeistä vain että se tehdään vasemmalla kädellä ja heikommaksi, vaikka laskusuuntainenhan tämä SE:n suoritustaso on ollut. Varmasti joka tapauksessa tulen ostamaan pelin, kun kerta kuulun ff-sarjan faneihin.

Ihmetyttää silti, että miksi pitää kaivella jotain iänvanhoja "argumentteja" jostain ristiohjaimista kehiin, ei voi ymmärtää.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Eiköhän se ole aika marginaalinen osa pelaajista, jotka tekevät valintansa eri versioiden välillä noiden teknisten eroavuuksien mukaan. Joskus erot ovat isompia, joskus pienempiä, yleensä ne eivät kuitenkaan vaikuta pelikokemukseen ja siksi kumpi tahansa versio on kelvollinen.

Olen täysin samaa mieltä. Toki löytyy tiettyjä esimerkkejä, joissa se "toinen versio" on selkeämmin parempi (=kehno porttaus, esim. toisen firman toimesta tms), mutta yleensä "erot" ovat korkeammanluokan pilkunviilausta. Ihan viihdyttävää niitä on välillä lukea ja kaikki informaatio otetaan tietenkin vastaan, mutta en ole varma miten paljon hyötyä niistä tavalliselle pelaajalle on.

Kyse on kuitenkin lopulta pelistä, ei filmille kuvatusta elokuvasta, jossa on aitoja näyttelijöitä ja maisemia. Peli näyttää AINA peliltä - vaikka kuinka haluttaisiin ajatelle. Jopa Uncharted 2. ;)

Pointti oli mulla se, että on hieman ironista, että nyt FF13:sta tiimoilla keskustelussa ovat ikäänkuin "osat vaihtuneet" jo ihan forum-kommenteissa. Eli ehkä kuitenkin näissä pitäisi mennä "pelin mukaan", eikä konsolin.. Erot ovat yksilöllisiä. Jokainen multiplatform on omanlainen tapaus, koska pelinkehittäjiä on paljon erilaisia ja julkaisukäytännöt vaihtelevat. Jos resursseja, aikaa, kiinnostusta tai taitoa ei ole molempien versioiden "tasapuolisuuteen", niin sitten se toinen kärsii. Ja toki PS3/Xbox 360 ovat erilaisia kehitysalustoja + erilaiset levyformaatit.

Ainoa hyöty on voitonriemu sen alustan fanipojille, joiden suosikki sattuu kulloinkin "voittamaan".

Niin, totuushan on se, että suurin osa näistä forum-fanaatikoista:

a) Omistaa vain yhden konsolin.
b) Vaikka omistaisi kaksi, niin on jo jossain vaiheessa valinnut "pääkonsolinsa" ja ostaa pääosin sille multiplattarit (syynä trophyt vs achievementit, etc)
c) Ei tule ikinä vertaamaan versioita keskenään omassa olohuoneessaan.
(edit1 = Tietenkin voi olla vielä marginaalinen ryhmä "d", jossa hyvin tarkkaan ja pikseleitä laskemalla valitaan se "paras" versio, oli se sitten PS3 tai Xbox 360 - eli trophyt/achievementit ei paina vaakakupissa niin paljon kuin pelin puhdas visuaalinen anti/mahd. exclusive DLC etc)

Ainut ilo (ja "hyöty") heille on vahingonilo. Ja se vahingonilo revitään näistä pilkunviilailuun viittaavista netin vertailuista, joissa mukamas toinen "voittaa" yms. Se on sivukysymys, että huomaisiko kukaan näistä fanaatikoista noita eroja sokkotestissä kotisohvaltaan (=tv voi olla säädetty päin p**settä tai sitten on joku vanha mylly nurkassa, ym)..

Epäilen.

Mutta kuten sanoin, niin hyvin perusteltua informaatiota otetaan aina vastaan ja annetaan toki kaikkien kukkien kukkia. Kun vain saisi ne helvetin typerät konsoliväännöt pois aiheen tiimoilta, niin siitä informaatiosta voisi olla jotain oikeaa hyötyäkin..

EDIT 2: Jos tähän on uskominen ( http://images.eurogamer.net/assets/articles//a/9/9/4/0/4/1/BadCG_001.jpg.jpg ), niin FF13:sta *välivideoiden* laadussa on ainakin aivan selkeä ero. Ehkä tässä on taas hyvä erottaa kaksi asiaa: 1) Peligrafiikka - 2) Välivideot. Meinaan tietyissä peleissä (hyvä esimerkki lienee MGS4, ja ehkä FF13 on samaa osastoa?) välivideot ovat erittäin suuressa osassa itse pelikokemusta (kun taas jossain peleissä ne vain ovat sellaista "sinnepäin" pakkopullaa pahimmillaan). Ainakin, jos kotoa löytyy laadukas HD-tason televisio/tykki. Putkitelkkarilla pelaavilla tuolla ei ole kovin suurta merkitystä..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

(Menee jo hieman aiheesta ohi, mutta oli sen verran mielenkiintoista luettavaa, että haluan jakaa linkin teillekin...)

Aivan kaikki eivät ole Digital Foundryn FFXIII-vertailun kanssa samaa mieltä. Games On Smashin Antonio Murray antaa varsin tiukkaa palautetta DF:n toimintatavoista ja Xbox 360:n suuntaan kallellaan olemisesta. Murrayn mukaan Digital Foundry tarkoituksella vähättelee versioiden välisiä eroja, ja kaataa syytä nimenomaan Square-Enixin niskaan. Sen sijaan tilanteen ollessa toisin päin, vika on "aina" PS3:ssa eikä esim. optimoinnin puutteessa. (Tästä samasta asiastahan esim. Cobretti onkin tuossa ylempänä jo puhunut.)
In short Digital Foundry's case is that Final Fantasy XIII is inferior on Xbox 360 because of Square Enix and not the hardware. However Bayonetta is superior on Xbox 360 not because of PlatinumGames but the "superiority" of the hardware.
Hieman tunnustusta lähtee Microsoftin suuntaan, jonka strategia on tavallaan ollut onnistunut. Ostamalla FFXIII:n multiplattariksi saatiin monet PS3:n ostamista harkitsevat pariksi vuodeksi odottelemaan päätöksensä kanssa.
Does Microsoft care? No. Their job was done two years ago and that was to give consumers yet another reason not to own a PlayStation 3. It's come to a point that some people who own both a PS3 and a Xbox 360 are trying to decide which version they should get.

Lähde: Games On Smash
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

However Bayonetta is superior on Xbox 360 not because of PlatinumGames but the "superiority" of the hardware.

Tästä fiaskosta Platinum onkin ottanut opikseen ja tekee itse seuraavan Vanquish pelinsä molemmat versiot PS3:n toimiessa lead-alustana. Ylempänä oleva linkki ei toimi, toimiva on: http://www.gamesonsmash.com/?p=15375

"Obviously each console has its own unique requirements and limitations, but we feel if we can create a good enough presentation on PS3, we'll be off to a good start."
Lähde: Platinum Developing Vanquish on PS3 and 360; PS3 Lead SKU
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

En tiedä mihin ketjuun tämän sepustukseni olisin heittänyt joten laitetaan nyt vaikka tänne. (Modet voivat siirtää, jos jostain sopivampi ketju löytyy?)

Anyway, selväähän se on, että DVD:n tilanpuute tulee aina vaan paremmin esille, mitä pidemmälle tämä konsolisukupolvi etenee. Viimeisimpänä "uhrina" juurikin tuo Final Fantasy, sekä ainoastaan boksille saatavilla oleva Mass Effect 2, jossa ilmeisesti pelihahmojen rekrytointia jouduttiin suoraviivaistamaan, jotta pelin voisi jakaa helpommin 2:lle kiekolle. Aluksi en jaksanut näistä multiplattiksien ketjuista edes kiinnostua, mutta nyt kun viimeinkin alkaa näkymään noita pelejä, joita joudutaan selvästi karsimaan tuon DVD:n tilanpuutteen takia, niin mielenkiinto alkaa pikkuhiljaa heräilemään:eek:

Eniten kiinnostaa juurikin nuo pelit, joissa pääkehitysalustana on PS3 ja kuinka se alkaa sitten loppupeleissä näkymään?! Ei ehkä vielä lähiaikoina kovinkaan selvää eroa ole luvassa, mutta tämän konsolisukupolvenhan olisi tarkoitus jatkua vielä pitkään...
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Anyway, selväähän se on, että DVD:n tilanpuute tulee aina vaan paremmin esille, mitä pidemmälle tämä konsolisukupolvi etenee.
Eniten kiinnostaa juurikin nuo pelit, joissa pääkehitysalustana on PS3 ja kuinka se alkaa sitten loppupeleissä näkymään?!

Voi kysyä tietenkin mitä PS3:lle olisi saatu aikaan FF:n kohdalla jos aikataulut olisi olleet samat kuin mitä ne nyt on XO-versiolla?

Itse en osaa sanoa miksi PS3:n ansaitsee olla pääkehitysalusta? Mitään kunnollista syytä en ole vielä keksinyt miksi.

Multi-itku:

Itse pidän tämän sukupolven aikana tapahtunut pelinkehitystä taantumana. Keskitytään epäolennaisiin asioihin kuten pre-rendered välivideoihin (eikö tehot riitä suoraan game-enginellä tekemään näitä, ei varmaan) ja pakkaamattomaan äänimaailmaan, jonka hyöty pelaajalle on aika tasan 0. Täytetään ne levyt ihan epäolennaisella paskalla ja sitten valitetaan kun tila loppuu. Tilahan loppui myös FF:n PS3:n ei-japsiversioista joten mikään ei riitä. Kertoo vain mihin oikeastaan tässä nyt keskitytään.

Lisäksi kun pelien graafisista ominaisuuksista käydään tiukkaa kamppailua niin jos suurin osa peleistä on 720p resoiltaan ja yltää hädin tuskin 30fps niin sehän suorastaan naurettavaa alkaa tappelemaan yhtään mistään. OIkeasti ihan silmiä kirvelee kun katselee kummankin alustan hittipelejä, koska onhan ne ihan hirveän näköisiä isolta ruudulta jos vähänkin PC:llä pelaa, mutta tietenkin halvalla ei saa hyvää ja tämä koskee nyt myös konsoleita.
 
Ylös Bottom