Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3
Digital Foundryn kattava vertailu Final Fantasy XIII:n suhteen on nyt julkaistu. Ja otetaan ne suorastaan pahat uutiset heti kärkeen: Xbox 360 -versio on selkeästi huonompi.
The rumours are true. Final Fantasy XIII on Xbox 360 isn't anywhere near as impressive as it is on PlayStation 3. The real kicker is that it's a lot worse than it should have been.
Mitä tuo tarkoittaa sitten käytännössä? X360-versio on todellakin vain 576p niin pelissä kuin välianimaatioidenkin aikana. Toki kuva skaalataan siitä ylöspäin, mutta lopputuloksena pienet yksityiskohdat kärsivät ja kuvanlaatu ei vaan yllä PS3-version tasolle. Jo aiemmin oli puhetta siitä, että esimerkiksi hiusten renderöinti X360-versiossa tuottaa kovasti ongelmia, eikä se asia ole miksikään muuttunut julkaisuversioon mennessä.
"Adequate but a touch disappointing" best sums up the Xbox 360 version. Fine edges lose precision, and while the effect is mitigated thanks to the MSAA along with the multitude of post processing effects the engine has at its disposal, the fact is that the lack of resolution can make the 360 build look sub-par. The clean CG look of the PS3 game in motion is unduly compromised, and while it's still a handsome enough title on Xbox 360, it lacks the pristine presentation of its sibling.
Mutta ei mitään niin huonoa, etteikö jotain hyvääkin. Pienemmästä resoluutiostaan johtuen X360:llä ruudunpäivitys pysyy tasaisempana, ja etenkin lähiotoksissa Pleikkarilla FPS nytkähtää 30 ruutukuvasta sekunnissa vain noin pariinkymmeneen.
You'll see that while both versions can drop frames, it is the Xbox 360 version that is undoubtedly smoother on average. Minimum frame-rate is 26FPS on 360, and 20FPS on PS3. It's interesting to note that the character close-ups are seemingly no problem for the 360: 30FPS is maintained while PS3 struggles.
Viimeinen naula Xbox 360 -version arkkuun tulee CGI-videoiden huonossa laadussa. Pelkkä tarkkuuden pudotus ei ole riittänyt, vaan välipätkät on yksinkertaisesti enkoodattu huonosti. Etenkin liikkeessä kuva palikoituu.
Unfortunately, when any particular scene ramps up the motion, the encoding solution Square has employed collapses horribly. Detail disappears in a sea of macroblocking and banding, while the PS3 version remains pretty close to pristine thanks to the incredible amount of bandwidth (and thus video information) available.
Kerta se on varmaan ensimmäinenkin, mutta nyt joutuu toteamaan; jos voitte valita, ostakaa ehdottomasti PS3-versio.
Update! Otetaan loppuun vielä yksinkertainen vertailutaulukko
mallia NeoGAF:
Koodi:
Category | 360 | PS3
Discs | 3 (DVD)* | 1 (BD)
Resolution | 576p** | 720p
Audio | Compressed Only | Both Compressed and Lossless
FMV*** | 576p (BINK) | 1080p (AVC)
*Xbox 360 optional install, like other 360 games (about 18GB for this game).
**Scaled to 720p
***FMV's are 1080p for PS3, and pre-rendered cut-scenes are both 720p
Update 2! Laitetaan vielä muutama vertailukuva noista CGI-eroista.
Lähde:
Eurogamer
Heitin vertailukuvat Spoiler-tagien taakse leventämästä leiskaa. -Vinnie-