Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nudedude
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Pikselinlaskijat asialla ruutukaappausten kera molemmista FFXIII versioista:

PS3: 1280x720 2 x MSAA
X360: 1024x576 2 x MSAA


NeoGAF - View Single Post - Final Fantasy XIII Information Thread | March 9, 2010 NA/EU

FF13:sta tapauksessa "pääkehitysalusta" lienee kuitenkin ollut PS3, vaikka peli onkin multiplatform. Siinä mielessä ei mitenkään ihmeellistä, että Xbox 360 jäisikin vähän "heikommaksi" joillain osa-alueilla. Aika tasaista varmaan kuitenkin on noin "tavalliselle silmälle".

Mutta sinänsä FF13 todistaa sen tosiasian, että multiplatformeissa mennään (yleensä, ei varmaan aina - ja poikkeuksia on) kuitenkin hieman toisen konsolin ehdoilla, vaikka aika usein se lienee 360. Sen vuoksi pieniä eroja voi tulla (yleensä paino sanalla "pieniä", tosin). Tällä kertaa on menty hieman PS3:n ehdoilla.

Mutta tuskin 360-leiri näin helposti luovuttaa, eli vetäydyn odottamaan lisäarvioita.. ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Vaikka tuo olisikin totta niin, enemmän sisältöä ei PS3lla silti nähtäisi. Julkaisujen täytyy olla sisällöllisesti samanlaisia ettei ole valittamisen varaa. Miksi sitten ei useampaa DVDtä? Onko pelissä alueita joissa voi käydä myöhemmässäkin vaiheessa, kuten SO4ssä jossa levynvaihto rumba alkaa käymään hermoille, vai onko syynä nettimoninpelit ja co-opit joihin pitää päästä hyppäämään samantien levyä vaihtamatta. Olisihan se aika rasittavaa vaihtaa levyä siinä vaiheessa kun kutsua kuuluu.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Final Fantasy XIII:n Xbox 360 -version viemä levytila on nyt tarkasti selvillä.
Website Ve3tro.com has reported the NXE hard disk install sizes for each of the three game discs that make up the Xbox 360 version of Final Fantasy XIII.

According to the site - which has posted screenshots as proof - disc one weighs in at 5.9GB, while the second and third discs install at 5.8GB and 6.6GB respectively. This combined 18.3GB compares with a total of 39.4GB for the Japanese PS3 version, making the 360 game less than half the size of the PlayStation 3 release.
Pelin varsin lineaarisesta luonteesta johtuen eri levyillä on oletettavasti aika vähän redundanttia dataa, ja suurimman osan tilasta napannee CGI-välivideot.

PS. Digital Foundry lupaili ensi viikoksi kunnon vertailun, kunhan pelin embargo lakkaa 5. päivä.

Lähde: Eurogamer
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Lopullista Final Fantasy XIII:n Xbox 360 -versiota on tutkittu ja sen CGI-välianimaatiot ovat paljastuneet olevan vain 1024x576-tarkkuudella. PS3:lla välipätkät ovat 1080p-videoina.

Lähde: NeoGAF
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Lopullista Final Fantasy XIII:n Xbox 360 -versiota on tutkittu ja sen CGI-välianimaatiot ovat paljastuneet olevan vain 1024x576-tarkkuudella. PS3:lla välipätkät ovat 1080p-videoina.

Lähde: NeoGAF

Jos peliä aikoisin pelata, tuo kyllä harmittaisi. Monissa muissakin peleissä näkee, kuinka esirenderöidyissä välinäytöksissä pakkaus pilaa kuvaa. Jos Final Fantasyssa noita välianimaatioita vilisee tiuhaan tahtiin, alkaapi tuollainen itketttää.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Digital Foundryn kattava vertailu Final Fantasy XIII:n suhteen on nyt julkaistu. Ja otetaan ne suorastaan pahat uutiset heti kärkeen: Xbox 360 -versio on selkeästi huonompi.
The rumours are true. Final Fantasy XIII on Xbox 360 isn't anywhere near as impressive as it is on PlayStation 3. The real kicker is that it's a lot worse than it should have been.
Mitä tuo tarkoittaa sitten käytännössä? X360-versio on todellakin vain 576p niin pelissä kuin välianimaatioidenkin aikana. Toki kuva skaalataan siitä ylöspäin, mutta lopputuloksena pienet yksityiskohdat kärsivät ja kuvanlaatu ei vaan yllä PS3-version tasolle. Jo aiemmin oli puhetta siitä, että esimerkiksi hiusten renderöinti X360-versiossa tuottaa kovasti ongelmia, eikä se asia ole miksikään muuttunut julkaisuversioon mennessä.
"Adequate but a touch disappointing" best sums up the Xbox 360 version. Fine edges lose precision, and while the effect is mitigated thanks to the MSAA along with the multitude of post processing effects the engine has at its disposal, the fact is that the lack of resolution can make the 360 build look sub-par. The clean CG look of the PS3 game in motion is unduly compromised, and while it's still a handsome enough title on Xbox 360, it lacks the pristine presentation of its sibling.

Mutta ei mitään niin huonoa, etteikö jotain hyvääkin. Pienemmästä resoluutiostaan johtuen X360:llä ruudunpäivitys pysyy tasaisempana, ja etenkin lähiotoksissa Pleikkarilla FPS nytkähtää 30 ruutukuvasta sekunnissa vain noin pariinkymmeneen.
You'll see that while both versions can drop frames, it is the Xbox 360 version that is undoubtedly smoother on average. Minimum frame-rate is 26FPS on 360, and 20FPS on PS3. It's interesting to note that the character close-ups are seemingly no problem for the 360: 30FPS is maintained while PS3 struggles.
Viimeinen naula Xbox 360 -version arkkuun tulee CGI-videoiden huonossa laadussa. Pelkkä tarkkuuden pudotus ei ole riittänyt, vaan välipätkät on yksinkertaisesti enkoodattu huonosti. Etenkin liikkeessä kuva palikoituu.
Unfortunately, when any particular scene ramps up the motion, the encoding solution Square has employed collapses horribly. Detail disappears in a sea of macroblocking and banding, while the PS3 version remains pretty close to pristine thanks to the incredible amount of bandwidth (and thus video information) available.
Kerta se on varmaan ensimmäinenkin, mutta nyt joutuu toteamaan; jos voitte valita, ostakaa ehdottomasti PS3-versio.

Update! Otetaan loppuun vielä yksinkertainen vertailutaulukko mallia NeoGAF:
Koodi:
Category	| 360       		| PS3
Discs		| 3 (DVD)*  		| 1 (BD)
Resolution	| 576p**    		| 720p
Audio		| Compressed Only	| Both Compressed and Lossless
FMV***		| 576p (BINK)		| 1080p (AVC)

*Xbox 360 optional install, like other 360 games (about 18GB for this game).
**Scaled to 720p
***FMV's are 1080p for PS3, and pre-rendered cut-scenes are both 720p
Update 2! Laitetaan vielä muutama vertailukuva noista CGI-eroista.

nx15zl.jpg


2ppa89e.jpg


2u53pso.jpg

Lähde: Eurogamer

Heitin vertailukuvat Spoiler-tagien taakse leventämästä leiskaa. -Vinnie-
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Update 2! Laitetaan vielä muutama vertailukuva noista CGI-eroista.

Aika karua jälkeä. Olisivat voineet säästää lisää tilaa, ja streamata videot suoraan Youtubesta, ei olisi taso ainakaan kärsinyt siitä :rolleyes:

Tiedä sitten oliko DVD:llä tila tosiaan niin kortilla, että videoiden enkoodauksessa piti pakkausruuvi vääntää noin tiukalla. Ei tuo sinänsä mikään enkoodausvirhe ole, ainoastaan pakkaustaso on säädetty todella suureksi.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Tiedä sitten oliko DVD:llä tila tosiaan niin kortilla, että videoiden enkoodauksessa piti pakkausruuvi vääntää noin tiukalla.
Sepä siinä onkin, että ykkös- ja kakkoslevyllä tilaa olisi ollut kummallakin noin gigan verran. Eli bitratea olisi voitu nostaa jonnin verran.

Lisäksi arvostelun kohteeksi on joutunut tuon BINK, jolla videot on X360-versiossa hoideltu. Tod.näk. se on valittu keveytensä ja yleisyytensä vuoksi, mutta jollain toisella codecilla oltaisiin saavutettu kuvanlaadullisesti parempia tuloksia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Lisäksi arvostelun kohteeksi on joutunut tuon BINK, jolla videot on X360-versiossa hoideltu.

BINK taitaa tosiaan vaatia vähemmän prosessoritehoa dekoodauksessa, joten ehkä SE:n oli pakko tehdä kompromissi sen suhteen, että CPU kapasiteettiä jää enemmän muuhun käyttöön. Kaipa BINKilläkin saa aikaan laadukasta jälkeä jos vain bitrate on kohdallaan.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

BINK taitaa tosiaan vaatia vähemmän prosessoritehoa dekoodauksessa, joten ehkä SE:n oli pakko tehdä kompromissi sen suhteen, että CPU kapasiteettiä jää enemmän muuhun käyttöön.
Luulisi, että välianimaation aikaan ei prossutehoa tarvita juuri muuhun kuin sen videon toistamiseen. Sen takia aika kummallinen ratkaisu.

NeoGAFissa ovat itse vertailleet sen verran, että PS3-versiossa on myös himpun verran parempi hahmojen self-shadowing, mutta toisaalta X360:llä tekstuurien filtteröinti toimii joissain tilanteissa paremmin.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Huonoltahan tuo noissa vertailukuvissa näyttää sitä ei käy kieltäminen, mutta kun katsoo tuon Eurogamerin sivulta löytyvän videovertailun ei ero näytäkkään niin pahalta. Paljon parempaan olisi pitänyt kyllä pystyä, mutta kun ei niin ei.

Tuskin tulee tätä hommattua kummallekkaan, kun FF peleihin lievä kyllästyminen iskenyt, mutta jos tulee hommattua, niin eiköhän se boksille jo ihan achien takia tule hommattua.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Huonoltahan tuo noissa vertailukuvissa näyttää sitä ei käy kieltäminen, mutta kun katsoo tuon Eurogamerin sivulta löytyvän videovertailun ei ero näytäkkään niin pahalta.
Noinhan se menee käytännössä aina multiplattareiden kanssa; pysäytyskuvissa ja osasuurennoksissa erot voivat vaikuttaa aika dramaattisiltakin, mutta sitten kun itse oikeasti pelaa, on eroja heti paljon vaikeampi havaita. Sama pätee myös noihin erilaisiin numeroarvoihin, olipa ne sitten freimejä sekunnissa, repeilyprosentteja tai latausaikoja.

Oikeasti hyvin harvassa pelissä erot ovat sitä luokkaa, että toinen versio kärsii ihan pelikokemuksena noista teknisistä eroista.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Jahas uusin FF jää kyllä nyt pelaamatta.. Tämä oli hieman odotettavissa kun ahneuksissa piti peli äkkiä bygätä myös boksille, tän siitä saa..
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

DFn asenteessakin olisi aika palon parantamisen varaa. Tuossa etsitään syitä, muualta kuin XOsta, miksi XO versio on huonompi. Blaa blaa blaa, tekisivät samaa muidenkin vertailujen kanssa. Ymmärrän hyvin että yhden konsolin omistajat ostavat FFXIIIn omalle alustalleen, mutta kun molemmat löytyvät ja ero on selvä, ei pitäisi edes aikaa käyttää asian punnitsemiseen. Achievmentit/Trophyt nyt ovat typerin syy valita roska versio, tai kaverilista/nettipalvelu kun kyseessä ei ole online peli.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Achievmentit/Trophyt nyt ovat typerin syy valita roska versio, tai kaverilista/nettipalvelu kun kyseessä ei ole online peli.

Achit ja ohjain ovat meikäläiselle aivan riittävä syy valkata kala versio. Ei pitäisi olla sinulta mitään pois?
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Digital Foundry on tehnyt pikaisen vertailun eilen julkaistusta Just Cause 2:n demosta. Ensimmäinen havaittava ero versioiden välillä on, että X360:llä v-sync voidaan ottaa lennosta pois päältä menon yltyessä hektiseksi.
Avalanche has capped frame-rate at 30FPS. In order to maintain fluidity and consistency in response, when the game engine struggles, v-sync is lost and torn frames enter the equation. In the course of this video a mere eight per cent of the 60Hz output of the Xbox 360 consists of torn frames. Cut-scenes apart (which both consoles struggle with in their own way), the game only really seems to suffer when big explosions kick-off.
PS3-versiossa sen sijaan frame rate saa heilahdella vapaasti, mutta jatkuvan v-syncin ansiosta repeilyä ei tapahdu ollenkaan.
The game maintains v-sync throughout, making for a higher consistency in image quality as you play. Also note that the PS3 game runs without a frame-rate cap while overall maintaining an average just a notch below 30FPS - just like Xbox 360.
Eroja löytyy myös reunanpehmennyksestä. Xbox 360:llä käytetään perinteistä 2xMSAA-tekniikkaa, mutta Pleikkaria varten on ilmeisesti valittu taas vaihteeksi suttu-Quincunx.

Muttei siinäkään vielä kaikki. PS3-demossa varjot ovat pikkiriikkisen hienompia, mutta X360-demo kaivaa hihastaan motion blur -kortin.
Another interesting difference concerns the shadow-rendering. Low-resolution shadows with obvious serrated edges close-up can be seen on both versions of the game, though these serrations are a touch smoother and more refined on PlayStation 3. More obvious is that the inclusion of a camera-based motion blur only appears to have been implemented on the Xbox 360 game.
Täydellisempi analyysi on luvassa pelin julkaisun myötä. Silloin muun muassa selviää, miten JC2:n valtavan laajan pelimaailman striimaus tapahtuu eri konsoleilla ja mikä sen vaikutus suorituskykyyn on.

Lähde: Eurogamer
 
Ylös Bottom