Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nudedude
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Kummalle alustalle kannattais Just Cause 2 hankkia? Onko kenelläkään sen parempaa tietoa, kun demoakaan ei ole vielä satavilla?
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Kummalle alustalle kannattais Just Cause 2 hankkia?
Ei ole vielä minkäänlaisia vertailuja olemassa, joten ihan mahdotonta sanoa. Palataan siis asiaan vasta lähempänä julkaisua.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Myös Gamespotin FFXIII-previkassa oli mainintaa pienistä eroista PS3- ja X360-versioiden välillä.

Eli X360-versio olisikin vähän skarpempi itse peligraffojen osalta, kun taas PS3:lla välivideot näyttävät paremmailta Blu-rayn mahdollistaman lisätilan ansiosta?

Tästä eriävää vertailua, tosin lyhyt ja ilman kuvia.

FFXIII Slightly Worse on Xbox 360 | NowGamer

Mihin näistä vertailuista sitten luottaa jos sitten yhteenkään. Toisinaan vertailuissa tunnutaan rikkovan peliä jotta eroa syntyisi tai sitten erehdytään luulemaan efektiä paremmaksi vaikka se olisikin tehty väärin. Erityisesti valaistuksen tai toisin sanoen valon kirkkaus joka esim. ikkunasta tullessaan peittää ykstyiskohtia(eli väärin) kun taas toisella koneella ei. Tästä oli ihan esimerkit Sonyn ja Nvidian dia-esityksessä E3ssa kun PS3 julkistettiin. Sen jälkeen on joitain vertailua tullut katsottua päätä puistellen ja miettien mitä muuta on vertailuissa mahdollisesti vialla. Muka ammattilaiset niitä enimmäkseen kuitenkin tekee.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Pikselinlaskijat asialla ruutukaappausten kera molemmista FFXIII versioista:

PS3: 1280x720 2 x MSAA
X360: 1024x576 2 x MSAA


NeoGAF - View Single Post - Final Fantasy XIII Information Thread | March 9, 2010 NA/EU

FF13:sta tapauksessa "pääkehitysalusta" lienee kuitenkin ollut PS3, vaikka peli onkin multiplatform. Siinä mielessä ei mitenkään ihmeellistä, että Xbox 360 jäisikin vähän "heikommaksi" joillain osa-alueilla. Aika tasaista varmaan kuitenkin on noin "tavalliselle silmälle".

Mutta sinänsä FF13 todistaa sen tosiasian, että multiplatformeissa mennään (yleensä, ei varmaan aina - ja poikkeuksia on) kuitenkin hieman toisen konsolin ehdoilla, vaikka aika usein se lienee 360. Sen vuoksi pieniä eroja voi tulla (yleensä paino sanalla "pieniä", tosin). Tällä kertaa on menty hieman PS3:n ehdoilla.

Mutta tuskin 360-leiri näin helposti luovuttaa, eli vetäydyn odottamaan lisäarvioita.. ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Vaikka tuo olisikin totta niin, enemmän sisältöä ei PS3lla silti nähtäisi. Julkaisujen täytyy olla sisällöllisesti samanlaisia ettei ole valittamisen varaa. Miksi sitten ei useampaa DVDtä? Onko pelissä alueita joissa voi käydä myöhemmässäkin vaiheessa, kuten SO4ssä jossa levynvaihto rumba alkaa käymään hermoille, vai onko syynä nettimoninpelit ja co-opit joihin pitää päästä hyppäämään samantien levyä vaihtamatta. Olisihan se aika rasittavaa vaihtaa levyä siinä vaiheessa kun kutsua kuuluu.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Capcomia voi myös alkaa haukkua: Lost Planet 2:n X360-versiosta joudutaan pudottamaan "huomattava määrä sisältöä" jotta peli saadaan mahtumaan DVD:lle:

Lost Planet 2 Significantly Cut On 360 | Edge Online
Voi herrajumala sentään mitä paskaa. Mikä estää kahden levyn käytön lineaarisessa pelissä? Puolet kampanjasta toiselle levylle, puolet sekä moninpeli toiseen.

Jos tuo sisältö vielä myydään DLC:nä myöhemmin, niin menee Capcom jonnekin niin syvälle kusipäälafkojen boikottilistalle, että Infinity Ward/Activision leijailevat siihen verrattuna keijukaisen lailla. Tosiaan on todella harmillista, jos PS3:n omistajat joutuvat tästä kärsimään. Tosin vielä enemmän ärsytystä lisää, jos täyttä PS3-versiota ruvetaan myymään samaan hintaan X360-version kanssa. Ei auta Gears-körmyt siihen.

Eipähän tultu tätäkään odoteltua kuin noin vuoden.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Final Fantasy XIII:n Xbox 360 -version viemä levytila on nyt tarkasti selvillä.
Website Ve3tro.com has reported the NXE hard disk install sizes for each of the three game discs that make up the Xbox 360 version of Final Fantasy XIII.

According to the site - which has posted screenshots as proof - disc one weighs in at 5.9GB, while the second and third discs install at 5.8GB and 6.6GB respectively. This combined 18.3GB compares with a total of 39.4GB for the Japanese PS3 version, making the 360 game less than half the size of the PlayStation 3 release.
Pelin varsin lineaarisesta luonteesta johtuen eri levyillä on oletettavasti aika vähän redundanttia dataa, ja suurimman osan tilasta napannee CGI-välivideot.

PS. Digital Foundry lupaili ensi viikoksi kunnon vertailun, kunhan pelin embargo lakkaa 5. päivä.

Lähde: Eurogamer
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Lopullista Final Fantasy XIII:n Xbox 360 -versiota on tutkittu ja sen CGI-välianimaatiot ovat paljastuneet olevan vain 1024x576-tarkkuudella. PS3:lla välipätkät ovat 1080p-videoina.

Lähde: NeoGAF
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Lopullista Final Fantasy XIII:n Xbox 360 -versiota on tutkittu ja sen CGI-välianimaatiot ovat paljastuneet olevan vain 1024x576-tarkkuudella. PS3:lla välipätkät ovat 1080p-videoina.

Lähde: NeoGAF

Jos peliä aikoisin pelata, tuo kyllä harmittaisi. Monissa muissakin peleissä näkee, kuinka esirenderöidyissä välinäytöksissä pakkaus pilaa kuvaa. Jos Final Fantasyssa noita välianimaatioita vilisee tiuhaan tahtiin, alkaapi tuollainen itketttää.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Jep, varsinkin Dragon Age: Origins ja Mass Effect 2 kunnostautuvat pakatun videon saralla, välillä pikselöityminen ottaa kaaliin pahastikin.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Digital Foundryn kattava vertailu Final Fantasy XIII:n suhteen on nyt julkaistu. Ja otetaan ne suorastaan pahat uutiset heti kärkeen: Xbox 360 -versio on selkeästi huonompi.
The rumours are true. Final Fantasy XIII on Xbox 360 isn't anywhere near as impressive as it is on PlayStation 3. The real kicker is that it's a lot worse than it should have been.
Mitä tuo tarkoittaa sitten käytännössä? X360-versio on todellakin vain 576p niin pelissä kuin välianimaatioidenkin aikana. Toki kuva skaalataan siitä ylöspäin, mutta lopputuloksena pienet yksityiskohdat kärsivät ja kuvanlaatu ei vaan yllä PS3-version tasolle. Jo aiemmin oli puhetta siitä, että esimerkiksi hiusten renderöinti X360-versiossa tuottaa kovasti ongelmia, eikä se asia ole miksikään muuttunut julkaisuversioon mennessä.
"Adequate but a touch disappointing" best sums up the Xbox 360 version. Fine edges lose precision, and while the effect is mitigated thanks to the MSAA along with the multitude of post processing effects the engine has at its disposal, the fact is that the lack of resolution can make the 360 build look sub-par. The clean CG look of the PS3 game in motion is unduly compromised, and while it's still a handsome enough title on Xbox 360, it lacks the pristine presentation of its sibling.

Mutta ei mitään niin huonoa, etteikö jotain hyvääkin. Pienemmästä resoluutiostaan johtuen X360:llä ruudunpäivitys pysyy tasaisempana, ja etenkin lähiotoksissa Pleikkarilla FPS nytkähtää 30 ruutukuvasta sekunnissa vain noin pariinkymmeneen.
You'll see that while both versions can drop frames, it is the Xbox 360 version that is undoubtedly smoother on average. Minimum frame-rate is 26FPS on 360, and 20FPS on PS3. It's interesting to note that the character close-ups are seemingly no problem for the 360: 30FPS is maintained while PS3 struggles.
Viimeinen naula Xbox 360 -version arkkuun tulee CGI-videoiden huonossa laadussa. Pelkkä tarkkuuden pudotus ei ole riittänyt, vaan välipätkät on yksinkertaisesti enkoodattu huonosti. Etenkin liikkeessä kuva palikoituu.
Unfortunately, when any particular scene ramps up the motion, the encoding solution Square has employed collapses horribly. Detail disappears in a sea of macroblocking and banding, while the PS3 version remains pretty close to pristine thanks to the incredible amount of bandwidth (and thus video information) available.
Kerta se on varmaan ensimmäinenkin, mutta nyt joutuu toteamaan; jos voitte valita, ostakaa ehdottomasti PS3-versio.

Update! Otetaan loppuun vielä yksinkertainen vertailutaulukko mallia NeoGAF:
Koodi:
Category	| 360       		| PS3
Discs		| 3 (DVD)*  		| 1 (BD)
Resolution	| 576p**    		| 720p
Audio		| Compressed Only	| Both Compressed and Lossless
FMV***		| 576p (BINK)		| 1080p (AVC)

*Xbox 360 optional install, like other 360 games (about 18GB for this game).
**Scaled to 720p
***FMV's are 1080p for PS3, and pre-rendered cut-scenes are both 720p
Update 2! Laitetaan vielä muutama vertailukuva noista CGI-eroista.

nx15zl.jpg


2ppa89e.jpg


2u53pso.jpg

Lähde: Eurogamer

Heitin vertailukuvat Spoiler-tagien taakse leventämästä leiskaa. -Vinnie-
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Aika lekkeriksi tosiaan on pistetty X360:n FFXII. Totta kai oletin huonompaa performanssia jo ihan pleikkarilämpeävien kehittäjienkin takia, mutta melko naurettavaahan tuo on, kun pätkätkin ollaan tosiaan enkoodattu päin perseitä. Tämä kun ei mitenkään ihmeellisen hankalaa touhua ole.

Tosin kehitettiinhän FFXII ensin täysin PS3:lle, ja sen jälkeen nysvättiin nopeasti X360-porttaus. Vaikea uskoa MS:n olevan tyytyväinen tähän keskisormenosoitukseen, varsinkin kun markkinoi sitä vielä omilla resursseillaankin huomattavasti. Taisi loppua yhteistyö siihen, ja hyvä niin.

Mutta kyllä mielestäni jokaisen pitänee jo myöntää, niin X360- ja PS3-pelaajankin, että ei FFXII todellakaan näytä niin komealta, kuin oletettiin. Ei mahdu mitenkään sukupolven kärkeen.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Update 2! Laitetaan vielä muutama vertailukuva noista CGI-eroista.

Aika karua jälkeä. Olisivat voineet säästää lisää tilaa, ja streamata videot suoraan Youtubesta, ei olisi taso ainakaan kärsinyt siitä :rolleyes:

Tiedä sitten oliko DVD:llä tila tosiaan niin kortilla, että videoiden enkoodauksessa piti pakkausruuvi vääntää noin tiukalla. Ei tuo sinänsä mikään enkoodausvirhe ole, ainoastaan pakkaustaso on säädetty todella suureksi.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Tiedä sitten oliko DVD:llä tila tosiaan niin kortilla, että videoiden enkoodauksessa piti pakkausruuvi vääntää noin tiukalla.
Sepä siinä onkin, että ykkös- ja kakkoslevyllä tilaa olisi ollut kummallakin noin gigan verran. Eli bitratea olisi voitu nostaa jonnin verran.

Lisäksi arvostelun kohteeksi on joutunut tuon BINK, jolla videot on X360-versiossa hoideltu. Tod.näk. se on valittu keveytensä ja yleisyytensä vuoksi, mutta jollain toisella codecilla oltaisiin saavutettu kuvanlaadullisesti parempia tuloksia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Lisäksi arvostelun kohteeksi on joutunut tuon BINK, jolla videot on X360-versiossa hoideltu.

BINK taitaa tosiaan vaatia vähemmän prosessoritehoa dekoodauksessa, joten ehkä SE:n oli pakko tehdä kompromissi sen suhteen, että CPU kapasiteettiä jää enemmän muuhun käyttöön. Kaipa BINKilläkin saa aikaan laadukasta jälkeä jos vain bitrate on kohdallaan.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

BINK taitaa tosiaan vaatia vähemmän prosessoritehoa dekoodauksessa, joten ehkä SE:n oli pakko tehdä kompromissi sen suhteen, että CPU kapasiteettiä jää enemmän muuhun käyttöön.
Luulisi, että välianimaation aikaan ei prossutehoa tarvita juuri muuhun kuin sen videon toistamiseen. Sen takia aika kummallinen ratkaisu.

NeoGAFissa ovat itse vertailleet sen verran, että PS3-versiossa on myös himpun verran parempi hahmojen self-shadowing, mutta toisaalta X360:llä tekstuurien filtteröinti toimii joissain tilanteissa paremmin.
 
Ylös Bottom