Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tulevat pelit/huhut/uutiset (PlayStation, Xbox, Nintendo)

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 3274
  • Aloituspäivämäärä

Arkane Studios: Microsoft perui Redfallin PS5-julkaisun Bethesda-kaupan jälkeen​

tässä sen näkee mikkisoftan puheet ensin luvataan että kyllä ne behestan pelit tulee pleikkariille sitten kun kaupat saadaa tehtyä ne playstation versiot peruuteetaan niin kävi myös sille avaaruss pelille
 

Arkane Studios: Microsoft perui Redfallin PS5-julkaisun Bethesda-kaupan jälkeen​

tässä sen näkee mikkisoftan puheet ensin luvataan että kyllä ne behestan pelit tulee pleikkariille sitten kun kaupat saadaa tehtyä ne playstation versiot peruuteetaan niin kävi myös sille avaaruss pelille
Ei taidettu missään vaiheessa luvata, että Redfall tai Starfield tulisivat pleikkarille. Jos näin on luvattu, niin pistä linkkiä, että voidaan muutkin käydä lukemassa.
 
Mun mielestä tää keskustelu on aivan s**tanan typerää ja absurdia. Tietenkään Microsoftin ostaman firman pelejä ei tule kilpailijalle. Ei Raren pelejä tullut Gamecubelle, enkä mä silloinkaan moista odottanut.
Ja tuo harmitti silloin aikoinaan jonkun verran, kuten nyttemmin harmittaa ajatus Deathloop-kehittäjän uusien pelien missaamisesta (tosin Redfall ei vielä vakuuttanut).

Ja sellaista elämä on. Kaikkea ei voi pelata jollei omista kaikkia konsoleita ja vielä peli-PC:tä päälle. Miten hemmetissä te saatte jättiyritysten kilpailusta jonkun henkilökohtaisen mission, josta vääntää vuosi toisensa jälkeen?
 
Aivan kamalaa! Siis tää on rikos ihmiskuntaa kohtaan. :eek:
En nyt ihan noinkaan väittäisi, mutta paskamaista silti kuinka pitkälle edennyt kehitysprosessi laitetaan paperisilppurista menemään heti kun osto tapahtuu. On vähän ihmisillä muuttanut suhtautuminen näihin hommiin kun oma lemppari yhtiö tälläistä harrastaa. Ennen oli niin kusipäistä ja ahnetta puuhaa tälläiset. :)
 
Uutta Gollum pelikuvaa ja täytyy sanoa että ei vakuuta. Peli ilmestyy kuitenkin 2kk päästä niin ei tässä hirveitä ehdi tapahtua.

 
On vähän ihmisillä muuttanut suhtautuminen näihin hommiin kun oma lemppari yhtiö tälläistä harrastaa. Ennen oli niin kusipäistä ja ahnetta puuhaa tälläiset. :)
Ei ainakaan mulla mitään lemppari yhtiötä ole. Olen kuule pelannu Pleikkaria, Xboxia, Nintendoa, PC:tä, Segaa ja iPhonea. Muutenkin on laitteita Samsungista Marantziin. Huvittaa vaan kun jotain peliä ei tuu tietylle laitteelle, niin siitä suututaan. "ei tuu mun laitteelle"
 
Uutta Gollum pelikuvaa ja täytyy sanoa että ei vakuuta. Peli ilmestyy kuitenkin 2kk päästä niin ei tässä hirveitä ehdi tapahtua.


No tää on tällainen ps1 eralle tyypillinen seikkailupeli, joka tehtiin nyt sitten 30 vuotta liian myöhään nykyaikaisilla grafiikoilla ja 30 vuotta vanhalla gameplayllä.
 

Arkane Studios: Microsoft perui Redfallin PS5-julkaisun Bethesda-kaupan jälkeen​

tässä sen näkee mikkisoftan puheet ensin luvataan että kyllä ne behestan pelit tulee pleikkariille sitten kun kaupat saadaa tehtyä ne playstation versiot peruuteetaan niin kävi myös sille avaaruss pelille
Niin, jos nuo pelit tosissaan kiinnostavat, niin ei muuta kuin boxi hankintaan sitten vaan! Varmasti saa edullisesti jo hankittua vaikkapa käytettynä tai sitten esim. osamaksulla. Ja jos taas nuo pelit eivät kiinnosta edes, niin sitten on aika turhaa valittamista. Etten sanoisi jopa, että ”happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista”.

En tule koskaan kyllä ymmärtämään tätä ainaista vollottamista näistä yksinoikeuspeleistä. Aivan sama mihin se yksinoikeus perustuu, niin jos peli kiinnostaa tarpeeksi, niin ei muuta kuin alusta hankintaan, jolla peliä voi pelata. Ja jos taas peli ei kiinnostakaan, niin suut suppuun ja pelaamaan niitä pelejä, jotka sitten oikeasti kiinnostavat.
 
Viitaten Redfallin yksinoikeudeksi muuttumiseen: Ymmärrän ja komppaan sitä että on ikävä kun vaihtoehtoja rajataan mutta arvostaisin jos oltaisiin tasapuolisesti sitä mieltä. Ei ne Sonyn rajaukset ole yhtään sen parempaa rajausta kuin MS:n.

Tosin nyt kun menin sanomaan ettei "toisen rajaukset ole sen parempia", niin vaikka olen sitä mieltä että kaikki ekslut on lähtökohtaisesti ikäviä vaihtoehtojen kannalta, niin on niissä kuitenkin käytännön eroja ja hyviäkin puolia. Ensinnäkin eksluihin panostaminen tekee sen, että niistä tehdään houkuttelevia eli hyviä pelejä. Selvä plussa. Ja koska tämä ilmeisesti täytyy aina mainita, niin kyllä, Sonylla näkyy selkeästi tämä. Nintendolla myös. Sitten on Game Pass. MS:n rajaamat pelit on ikävä juttu lähtökohtaisesti mutta on pakko laskea plussaksi se, miten GP:n kautta saa pelattua kaiken(?) MS:n tarjonnan kk-hinnalla. On se iso etu siihen verrattuna että maksaa 70-80 euroa per peli.

Ja onhan sekin merkittävä ero että MS osti pelejä pois muilta alustoilta sen sijaan että olisi tehnyt pelit "itse". Samaa tekee Sony pienimuotoisemmin ajastetuilla eksluilla tai alustakohtaisilla pikkulisäreillä.

Nintendo taitaa olla se, joka pääsee puhtaimmilla papereilla näistä jutuista. Selkeästi täysin omat tuotannot eikä mitään muilta alustoilta riistoja taida olla. Bayonetasta jaksoivat kai jotkut tietämättömät valittaa mutta koko sarja ei olisi jatkunut ilman Nintendoa eikä ilmeisesti paljoa Sonya tai MS:ää kiinnostanut.

Mutta ärsyttää siis puolin ja toisin jos on selvästi valittu puoli, jota kritisoidaan tai kehutaan. Ikävää kumman tahansa tekemänä.

Saatan itsekin Game Pass -pelaajana vaikuttaa "Xbox-tyypiltä" mutta pelaan kyllä jokaisen valmistajan laitteilla. MS:n jättiostoon en ole tainnut ihan hirveästi ottaa kantaa koska on aika itsestäänselvyys että asia on huono valinnanvapauden kannalta. Itseeni se ei kuitenkaan käytännössä vaikuta juurikaan kuin positiivisesti GP:n kautta kun taas fyysisten pelien ostajana Sonyn hinnannousu kolahti pahemmin, jonka vuoksi siihen olen keskittynyt enemmän. Se on minulle merkittävämpi asia käytännössä, koska nimenomaan ostan pelini ensisijaisesti PS5:lle.
 
Viimeksi muokattu:
No enpä tiedä. Kun voi tulla mitä vain niin se lopulta on ei mitään.

Mitä merkitystä niillä höpötyksillä on jos niitä ei ole ajatuksella tehty? Tämän kautta saa muutenkin ehkä osviittaa siihen kuinka merkittäviä jotkin täysin "turhatkin" npc-hahmojen höpötykset lopulta voi olla. Se, että siellä on edes jotain "punaista lankaa" sen sijaan että ne on oikeita, realistisia, täysin turhia höpötyksiä.

Kyllä jos tietäisin että npc-hahmojen puhe on generoitu "randomilla" niin ei kiinnostaisi kuunnella pätkääkään mitä siellä kuuluu.

Toisaalta keksin yhden tavan, miten siitä voisi saada ihan mielenkiintoista: joku Watch_Dogsin tapainen peli, jossa täytyy hakkeroidaan/vakoillaan tyyppejä ja täytyisi löytää jokin tärkeä info sen kaiken turhan jargonin seasta. Siinä sillä, että suurin osa on oikeasti turhaa jargonia, olisi tarkoitus olla olemassa nimenomaan turhana jargonia. Siihen ei välttämättä kannattaisi edes käyttää käsikirjoittajia tai muita ammattilaisia.

Mutta jos siis nykyiset käsikirjoitetut pätkät korvataan tekoälyllä, niin ei oikein innosta. Toisaalta en tiedä menettääkö siinä kauheasti kun ne npc-hahmojen puheet ole tainneet mitään ihmeellistä olla muutenkaan. Mutta menisi ainakin se pienikin toive että joskus kuulisi jotain hyvääkin. Tai ehkä vain en arvosta noita tekoälyjä tarpeeksi ja ne osaa jo kaiken paremmin kuin keskivertokäsikirjoittajat?

Tärkeintä ehkä että pelien fiilis ei mene samaksi kuin muussa AI-generoidussa materiaalissa tuntuu usein olevan. Usein proseduaalisuuskin on jo tympeää peleissä, samoin kuin copypaste, niin vaikea uskoa että tuollakaan ainakaan parempia pelejä saadaan.
Pitipä tietysti kokeilla missä mennään ja laittaa ChatGPT esittämään Skyrimmin NPC:tä. :D

NPC numero 1 kertoo Whiterunista (laitan spoileriin ettei vie tilaa):
Well met, traveler! I am a child from the city of Whiterun, located in the heart of Skyrim. It is a bustling city, surrounded by lush fields and rolling hills. Whiterun is ruled by the Jarl, Balgruuf the Greater, and is a center of trade and commerce for the region.

The city is home to many shops and merchants, including the famous Warmaiden's, run by the feisty sisters, Adrianne and Ulfberth. The city's blacksmith, Eorlund Gray-Mane, is highly respected for his skill with a forge, and the Gildergreen tree, which stands in the center of the city, is a revered symbol of the deity, Kynareth.

Whiterun is also known for its impressive fortifications, including the mighty Dragonsreach, which serves as both the Jarl's palace and the city's main keep. The city is a hub of activity, with many visitors passing through on their way to other parts of the region.

As a child of Whiterun, I enjoy playing games in the streets with my friends and helping out at the local farms. It is a peaceful and friendly place to grow up, and I am proud to call it my home.

NPC 2 ja sama kysymys esitetty:
Greetings, traveler. I am an old wise scholar from Whiterun and I would be honored to share with you the history and lore of this great city.

Whiterun is one of the oldest cities in Skyrim, with a rich history dating back to the First Era. It was originally founded as a small trading post by the ancient Nords, who were drawn to the area by the fertile plains and abundant wildlife.

Over time, Whiterun grew into a thriving city, with a strong economy based on agriculture and trade. It also became a hub of culture and learning, with scholars and wizards flocking to the city to study at the famous Arcane University.

Throughout its history, Whiterun has faced many challenges and threats. It has been invaded by foreign powers, besieged by dragons, and attacked by various creatures and monsters. But through it all, the city has remained strong and resilient, thanks in part to its wise and capable leaders, such as the current Jarl, Balgruuf the Greater.

In addition to its rich history, Whiterun is also known for its many notable landmarks and locations. These include Dragonsreach, the ancient fortress that serves as the city's main keep, the Gildergreen tree, a revered symbol of the deity Kynareth, and the Skyforge, a legendary forge said to have been used by the god Tsun himself.

As an old scholar of Whiterun, I have spent many years studying the city's history and culture, and I am always happy to share my knowledge with those who seek it.

Lopuksi vielä satunnaisen "bardin" lyriikat pyydetystä aiheesta:

In the Temple of the Divines, we gather as one
To honor the gods, beneath the shining sun
We offer our prayers, and our humble thanks
For the blessings bestowed, in their holy ranks

Talos, Akatosh, Kynareth, and Mara
Dibella, Julianos, Zenithar, and Arkay
Each divine has their own revered place
In the temple, where we seek their grace

The walls are adorned with sacred art
Depicting the gods in every part
Their stories told through ancient lore
Reminding us of what we're fighting for

The priests and priestesses tend to our needs
Guiding us with their words and their deeds
Offering wisdom, and comfort, and care
Their devotion to the divines, beyond compare

In the Temple of the Divines, we find solace
From the troubles that plague us, we find release
For the gods are with us, in all we do
In the temple, we pay homage, and renew.

En tiedä, voihan AI:n käytössä potentiaaliakin olla. Riippuu tietty opetusdatasta.
 
Pitipä tietysti kokeilla missä mennään ja laittaa ChatGPT esittämään Skyrimmin NPC:tä. :D

En tiedä, voihan AI:n käytössä potentiaaliakin olla. Riippuu tietty opetusdatasta.
Kannattaa nyt muistaa tuo viimeisessä lauseessasi mainittu seikka eli joku ihminen on kirjoittanut ensin kaiken loren, hahmot ja keskustelut Skyrimiin liittyen, joita tuo AI vain preferoi. Tyhjästä se ei ole noita keksinyt.

Asiantuntija en ole mutta eikös nuo AI:t toimi niin että hakevat datan netissä ja jäsentelevät ne sitten sen mukaan, mitä on toivottu? Osaavat siis sen verran kielioppia että osaavat tehdä alkuperäisistä lauseista yhtenäisiä uusia kokonaisuuksia. Mutta ei muuta sitä seikkaa että se data on pitänyt ensin olla olemassa jonkun tekemänä. Ja se joku ei, ainakaan tässä tapauksessa, ole AI.

Miten onnistuisi siis nollista tehdä samanlaista? Osaisiko se tehdä hahmon puhetta vain maailman loren ja infon perusteella?

Muutenkin yksi isoimmista ongelmista noiden tekoälyluojien kohdalla on se, että ne vain miksaavat olemassa olevaa matskua, eivät kai tee mitään täysin uutta. Ja mitenpä voisivatkaan.

Toisaalta, ihminenkin on kaiken kokemansa tulos, joten tavallaan ihminenkin mitä tahansa luodessaan käyttää omaksumaansa "dataa".

Mielenkiintoista tätä on ainakin pohtia jos ei muuta. Lähtökohtaisesti silti sanon ei tekoälytyöntekijöille. Mutta toisaalta ehkä olen vanha jäärä ja se on väistämätöntä kehitystä siinä missä automaatio muuallakin.
 
Kannattaa nyt muistaa tuo viimeisessä lauseessasi mainittu seikka eli joku ihminen on kirjoittanut ensin kaiken loren, hahmot ja keskustelut Skyrimiin liittyen, joita tuo AI vain preferoi. Tyhjästä se ei ole noita keksinyt.

Asiantuntija en ole mutta eikös nuo AI:t toimi niin että hakevat datan netissä ja jäsentelevät ne sitten sen mukaan, mitä on toivottu? Osaavat siis sen verran kielioppia että osaavat tehdä alkuperäisistä lauseista yhtenäisiä uusia kokonaisuuksia. Mutta ei muuta sitä seikkaa että se data on pitänyt ensin olla olemassa jonkun tekemänä. Ja se joku ei, ainakaan tässä tapauksessa, ole AI.

Miten onnistuisi siis nollista tehdä samanlaista? Osaisiko se tehdä hahmon puhetta vain maailman loren ja infon perusteella?

Muutenkin yksi isoimmista ongelmista noiden tekoälyluojien kohdalla on se, että ne vain miksaavat olemassa olevaa matskua, eivät kai tee mitään täysin uutta. Ja mitenpä voisivatkaan.

Toisaalta, ihminenkin on kaiken kokemansa tulos, joten tavallaan ihminenkin mitä tahansa luodessaan käyttää omaksumaansa "dataa".

Mielenkiintoista tätä on ainakin pohtia jos ei muuta. Lähtökohtaisesti silti sanon ei tekoälytyöntekijöille. Mutta toisaalta ehkä olen vanha jäärä ja se on väistämätöntä kehitystä siinä missä automaatio muuallakin.
Juu, en itsekään ole alan ekspertti, ja tosiaan dataa eli ihmisten alunperin kirjoittamaa tekstiä pitää olla materiaalina. Ja AI on ehkä turhan vahva termi, kun esim tuo ChatGPT vain pukkaa sanoja peräkkäin todennäköisyyksien mukaan eli koneoppiminen kaiketi kuvaisi hommaa paremmin.
Kuitenkin, kuten esim Skyrimmin tapauksessa tekstiä & lorea on niin paljon olemassa, että siihen pohjautuen AI/ML NPC:t pystyisivät tuottamaan kohtuullisen uskottavaa dialogia. Ainakin parempaa kuin "nuoli polveen" voivottelua.
 
Ylös Bottom