Totta, Sonylla on siis ollut muita tapoja sitouttaa ulkoisia studioita, joita se on sitten ostanut myöhemmin. Mutta on siellä firmoja, jotka ovat julkaisseet myös muilla alustoilla, joista varsinkin Psygnosis oli siis ihan legendaarinen studio jo kauan ennen kuin PS1 oli ulkona. Ja onpa Sonyn uusin 229 miljoonan dollarin hankinta Insomniac Games jopa julkaissut Xbox-alustalla.
Mutta siis käytännössä tässä ei ole mitään eroa miten tätä tekee, kun tarkoitus on pitää nämä julkaisijat kuitenkin vain yhdelle alustalle sitouteena - joko ostamalla tai sopimalla (joka siis on busineksessä kompensoitu aivan varmasti jotain kautta, ei tämä hyväntekeväisyyttä ole). Ja Sony on rakentanut ison kilpailuvalttinsa, yksinoikeus imperiumin, nimenomaan yritysostoilla. Näin 80-luvulla konsolipelaamisen aloittaneena ja kaikenlaiset alustat kokeneena en lopulta nyt näe kyllä tässä mitään merkittävää eroa muihin pystyssä oleviin rautafirmoihin, lähinnä nyanssihan tämä kuitenkin on, mutta vain PS-alustalla operoivalle tämä saattaa tuntua erilaiselta, sitä en kiellä.
Tässäkin voi nähdä asian monella tapaa, mutta yksi tapa on nähdä asia niin, että nimenomaan Microsoftin tarkoitus ei selvästi ole julkaista oikeastaan yhtään mitään yhdellä alustalla, vaan pelejä tulee varmasti ainakin PC:lle ja xCloudille. Firman strategia on selvästi monialustainen. Ja edelleen, odottelisin kyllä itse ihan rauhassa ensin, että miten käy julkaisemisen kanssa PS-alustoilla. En olisi yllättänyt, jos jatkossakin nähtäisiin Microsoftin tuotteita myös Sonyn alustalla.
Niin, tässä on toki erona mittakaava, se on totta. Microsoft teki tuossa varmaan yhden merkittävimmistä ostoista koskaan. Mutta näkisin tämän toki osana tuota inhouse strategiaa osana Game Pass konseptia, joten ei se ihme ole, että tämän yhdellä kertaa tekivät. Ja siksi en edes olisi oikeasti yllättynyt, että osa näistä peleistä tulisi jatkossa myös PS:lle - ja eduksi MS:n omalla alustalla jäisi tämä Game Pass osuus.
Ja sen verran on kommentoitava itse aihetta, mahdollisesti saapuvaa peliä eli Dying Lightin jatkoa ja Techlandia. Jos vaihtoehtona on rahoituksen loppuminen ja kehittäjän kuoppaaminen tai siirtyminen MS:n inhouseen, niin vain jälkimmäinen vaihtoehto voi hyödyttää yhtään ketään pelaajaa.