Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ubisoftin kauhutoiminta Cold Fear

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Corca
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Corca

KonsoliFIN Alumni
Etusivu-uutinen
Ubisoftilta ilmestyy ensi kuun alussa toimintakauhua aikuisempaan makuun kolmannen persoonan vinkkelistä pelattavan Cold Fear -goresynkistelyn voimin.

USA:n rannikkovartioston upseeri Tom Hansen (pelaaja) lähetetään partioveneellä tutkimaan ajelehtivaa Venäjän kalastusalusta keskellä öisen myrskyävää Beringinmerta Siperian ja Alaskan tuntumassa. Yksinäisen meriviranomaisen pahin painajainen alkaa tämän noustessa jättiläismäisen paatin kannelle, joka on kirjaimellisesti veritahrojen peitossa. Mitä aluksella on oikein tapahtunut?

Cold Fear on omaperäiseen ympäristöön sijoittuva henkiinjäämiskauhuilu, jossa pelaaja joutuu selvittämään kalastaja-aluksen karmean kohtalon. Puolelta toiselle keinuva ja natiseva alus tuo mukanaan uudenlaisen, dynaamisen peliympäristön verrattuna perinteisten survivalhorror-genren staattisiin alueisiin. Aluksen tavarat ja esineet liikkuvat huojuvan laivan mukana jättiläismäisten tyrskyjen heilauttaessa kameravinkkeliä puolelta toiselle. Resident Evil -sarjasta tuttujen kuvakulmien lisäksi tarjotaan olkanäkymä suoraviivaisempaan etenemiseen ja varjoissa piilottelevien, vertajanoavien vihulaisten tarkempaan kurmotukseen.

Ubisoftin pariisilaisen Darkworksin kanssa yhteistyössä kehittämä, poikkeuksellisen verinen toimintakauhupeli Cold Fear ilmestyy Xboxille, Playstation 2:lle ja PC:lle täällä pohjolan perukoilla maaliskuun 4. päivä eli piakoin.
Kuvien perusteella jonkin verran palttua ja irtojäseniä luvassa. Myrskyssä keinuvan laivan vaikutus pelaamiseen on myös peukkujen arvoinen idea. Toivottavasti tämä näkyy myös käytännössä ja poloista pelaajaa riepotellaan iloisesti pitkin paattia. Ubisoftin RE-tyylinen säikyttelyrymistely saattaa olla villi kortti tämän kevään vähemmän hypetettyjen pelien joukossa.
 
Vastaus: Ubisoftin kauhutoiminta Cold Fear

Tulinpa tämänkin hankkineeksi ja viikonloppuna muutaman tunnin sitä pelanneena voin kyllä
varauksella suositella jokaiselle ResiEvileiden ystävälle. Laiva tapahtumapaikkana on poikkeuksellisen tunnelmallinen ja hienosti toteutettu - eli alku on todella lupaava. Jatko onkin
sitten sitä tavallista: huoneiden tutkimista, avainten etsiskelyä, muistikirjojen lukemista, ammusten ja terveyspakkausten keräilyä ja päällekäyvien zombien lahtaamista. Jos pitää
zombeista, niin mikäs siinä. Mutta minusta zombit alkavat jo olla helvetin loppuunkaluttu idea, eli
jotain uutta olisi voinut keksiä kauhunlähteeksi.
Vaikka kontrollit ja kamera vaativat pientä totuttelu, laivan tunnelman vuoksi tätä jaksanee kyllä
pelata vaikka zombit tahtovat ajoittain ikävystyttää. Katsotaan mitä mieltä olen sitten kun olen
päässyt vähän pitemmälle.
 
Vastaus: Ubisoftin kauhutoiminta Cold Fear

Azathoth sanoi:
Tulinpa tämänkin hankkineeksi ja viikonloppuna muutaman tunnin sitä pelanneena voin kyllä varauksella suositella jokaiselle ResiEvileiden ystävälle. Laiva tapahtumapaikkana on poikkeuksellisen tunnelmallinen ja hienosti toteutettu - eli alku on todella lupaava. Jatko onkin sitten sitä tavallista: huoneiden tutkimista, avainten etsiskelyä, muistikirjojen lukemista, ammusten ja terveyspakkausten keräilyä ja päällekäyvien zombien lahtaamista. Jos pitää zombeista, niin mikäs siinä. Mutta minusta zombit alkavat jo olla helvetin loppuunkaluttu idea, eli jotain uutta olisi voinut keksiä kauhunlähteeksi.

Vaikka kontrollit ja kamera vaativat pientä totuttelu, laivan tunnelman vuoksi tätä jaksanee kyllä pelata vaikka zombit tahtovat ajoittain ikävystyttää. Katsotaan mitä mieltä olen sitten kun olen päässyt vähän pitemmälle.
Pitkälti samoihin johtopäätöksiin päädyttiin täälläkin suunnalla. Cold Fear olisi ollut todellinen kultakimpale, mikäli lajityypin kuluneita kaavoja olisi rikottu kunnolla palasiksi. Esimerkiksi:

- Zombiet / vihulaiset eivät kuolisi tietyn kaavan mukaan, vaan täysin sattumanvaraisesti.
Osaan riittäisi kunnon mälli keskivartaloon / osa nousisi lukemattomia kertoja ylös ja kohti pelaajaa vaikka tätä silpoisi kuinka palasiksi / osa jo kuolleista nousisi hetken päästä uudelleen eloon ja pelaajan kimppuun jne.

- Zombiet / vihulaiset osaisivat avata ovia ja seurata pakenevaa pelaajaa.
Uudistus, joka muuttaisi Resident Evil -lajityypin ja sen kloonien juuria täysin uuteen uskoon. Pelaajalla ei olisi enää helppoja vetäytymisiä oven taakse, kun örisevät rupinaamat tulisivat dörren kautta perässä tai isommat jurrikat vaikka sitten seinien läpi.

- Lähitaistelun ja tavarankeräilyn kaavoja uusiksi.
Mikä siinä on, ettei tähän saada muutosta. Vessan lattialta tai zombien takataskusta kiskaistavat terveyspaketit ja haulikon patruunat voisi heittää suosiolla jo nurkkaan. Enemmän lähitaistelumahdollisuuksia ja ympäristön interaktiivista hyödyntämistä. Jos padit loppuu, niin vihulaisia voisi potkaista rintakehään (ottavat takapakkia muutaman metrin), potkaista polviniveliin (murskaa polvilumpion ja saa nämä nilkuttamaan) tai napata lähellä olevan tuolin / pöydän / laudanpätkän / u name it ja kajauttaa näillä tajua hetkeksi kankaalle tms. Nykyisin pelaaja on kuin tutin pudottanut vaavi, jos asetta ei ole ---> avuton. Samoin avainten, kulkukorttien + muiden ongelmanratkonnan perussälän keräämisen voisi korvata vapaammalla tutkimisella ja antaa pelin sekä pelaajan kuljettaa itse itseään.

--------
Tuossa muutama basic-setti, joissa Cold Fear olisi voinut loistaa hienosti toteutetun "huojuva laiva" -konseptinsa lisäksi. Niin ja kelpaisihan nuo uudistusratkaisut mihin tahansa muuhunkin moderniin toimintakauhuiluun. Ken tekee, ken uudistaa?

PS. Tuore Cold Fear (Xbox) -revikka, mikäli etusivulta on missannut.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Ubisoftin kauhutoiminta Cold Fear

Hyvin on täällä jo luonnehdittukin Cold Fearia. Itse lisäisin typerän tallenustavan, joka saa suurimman jännityksen syntymään seuraavalle tallennuspisteelle pääsemisestä. Onneksi en joutunut juoksemaan samaa pätkää kuin yhdessä kohdassa pelin aikana.

Pelin loppu ei palkitse pelaajaa vaan jättää erittäin ärsyyntyneen olon samaan tapaan kuin Halo 2 ja Lord of The Rings: The Third Age.

Ja se kaupelejä ja elokuvia aina vaivaava takaportin auki jättäminen jatko-osaa varten ei toimi minulle. Hieno poikkeus tästä oli Doom 3:n lisälevyn loppu, jossa tarina todellakin loppuu ja jättää hienon fiiliksen pelaajalle.

Cold Fear on katsastamisen arvoinen, mutta ei ehkä läpi asti pelaamisen: se toinen puolisko on erittäin ennalta arvattavaa ja käy enemmän työstä kuin huvista.
 
Ylös Bottom