Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Kun tästä HDMI 2.1 on puhetta, niin hyötykö sillä on 4K 120Hz? PS5 ja XSX pystyvät 120Hz 4K:na tuottamaan heti lähdöstä?

Ei. Kuten tässäkin ketjussa on monesti mainittu pelit tulevat ensi genillä olemaan tyyliin 98% maksimissaan sen 4K@60 fps johon HDMI 2.0b taipuu. Kulutuselektroniikkaa ei kannata ostaa "varastoon" On toki kiva homma, jos laite tulee HDMI 2.1, mutta ei se oikeasti mikään must have juttu ole vielä pitkään aikaan ja tämä kaikki 2.1 kohiseminen on oikeastaan aika turhaa. HDMI 2.0b klaaraa 4K@60 fps Freesync ja se riittää erittäin pitkälle ensi sukupolvellakin.

Sinänsä näen tuon Samsung strategian oikeana, varmastikin maksaa rahaa laittaa tuki joka porttiin vs 1 portti. Miksi laittaa ja nostaa laitteiden hintaa suotta, jos ei oikeasti ole vastetta näköpiirissä any time soon? Lisäksi HC-hifistit tietenkin laittaa AV-vahvistimen kautta jutut telkkaan kiinni eli 1 portti riittää. Vahvistimessa on sitten enemmän portteja, yleensä ainakin 4.
 
Kun tästä HDMI 2.1 on puhetta, niin hyötykö sillä on 4K 120Hz? PS5 ja XSX pystyvät 120Hz 4K:na tuottamaan heti lähdöstä?

Parantaa kuvanlaatua (VRR, dynaaminen HDR jne.). Perinteisesti liitännät olleet konsolipelaajalle tärkeä television valintaperuste.

PfdeqRcgGvpFPWSLbgnXKU-970-80.jpg


 
Parantaa kuvanlaatua (VRR, dynaaminen HDR jne.). Perinteisesti liitännät olleet konsolipelaajalle tärkeä television valintaperuste.

PfdeqRcgGvpFPWSLbgnXKU-970-80.jpg



Ei nyt kannata ihan purematta niellä kaikkia mainospuheita.. muuttuva virkistystaajuus toki hyvästä (tosin ei vaikuta mitään jos saadaan se lukittu 60fps ;) )

Dynaaminen HDR... ok mutta ei niin mitään väliä pelien kanssa, pelit säätää sen maksimi kirkkauden asetusten avulla jolla maksimoidaan kirkkaus telkun tarjoamaan ja tv sitten yrittää parhaansa. Ei se peli voi tällä hetkellä tietää mihin tv pystyy milläkin kuva sisällöllä antamaan.
Yleensä nuo dynaamiset metadatat auttaa niitä heikomman pään telkkuja saamaan jotain irti siitä HDR kuvasta..ja pitkälti ne ilman sitäkin analysou tulevaa HDR kuvaa ja skaalaavat siitä kirkkautta jopa kuva kuvalta.

120fps.. noh, itse otan mieluumin 2x rikkaamman tai parempi resoluutioisen kuvan kuin 60-> 120fps.
 
Parantaa kuvanlaatua (VRR, dynaaminen HDR jne.). Perinteisesti liitännät olleet konsolipelaajalle tärkeä television valintaperuste.

On tänä päivänä käytössä edistyksellisellä Xbox One S ja X pelikonsolilla sekä HDMI 2.0b ja 2.1 liitännöillä. On ensi sukupolvella myös riippumatta siitä onko 2.1 vai 2.0b pertti. Ainoa ero, että myös Playstation konsolit siirtyvät kivikaudelta viimeinkin hyödentämään tätä teknologiaa PS5 konsolilla. Oletkohan käsittänyt jotakin väärin?
 
Viimeksi muokattu:
Ei nyt kannata ihan purematta niellä kaikkia mainospuheita.. muuttuva virkistystaajuus toki hyvästä (tosin ei vaikuta mitään jos saadaan se lukittu 60fps ;)

Murrosvaiheessa nyt erityisesti syytä olla tarkkana ettei tule ostaneeksi valmiiksi jo vanhaa. Näillä valinnoilla mennään sinne lähelle 30-lukua. Siinä tulee liittäneeksi jokusen laitteen televisioon. Kenties jopa tietokoneenkin. Future proofia.
 
Murrosvaiheessa nyt erityisesti syytä olla tarkkana ettei tule ostaneeksi valmiiksi jo vanhaa. Näillä valinnoilla mennään sinne lähelle 30-lukua. Siinä tulee liittäneeksi jokusen laitteen televisioon. Kenties jopa tietokoneenkin. Future proofia.

Toki sitä ottaa sopivimman (hinta, laatu, ominaisuudet) kullakin hetkellä..
Itse en ole telkuissa tuommoista murrosvaihetta havainnut, tai ehkä jopa niin että keksitään jotain mikä ei edes näy katsojalle mutta saa palstatilaa.
Jatkuva kisa, aina tulee vuoden päästä hiukan parempi ja milloinkaan ei ole oikea hetki ostaa sitä uutta telkkua :)
 
Ikävintä kun ei materiaalia meinaa saada 4k streami on huonompi kuin levyltä ja 4k on yleensä vaan 2160p eli 2k laatua.
 
Tämän vuoden Sonyn malleista näyttäisi jälkipuoliskolla julkaistava XH90 olla se oma mahdollinen valinta kaveriksi PS5:lle. Paneeli on LCD, koot 55-85”, HDMI 2.1.

Näytä liitetiedosto 2837





Omalla harkintalistalla oleva Sony XH90 (X900H) julkaisu Amerikassa alkaa olla ilmeisen lähellä? Elleivät ole lykänneet tästä tiedosta jonka löysin AVSForumilta.

55X900H: $1,199
65X900H: $1,599
75X900H: $2,499
85X900H: $3,499

ETA May 18


Missään ei ole kerrottu yksiselitteisesti ovatko kaikki tulot HDMI 2.1? Tekniset tiedot: https://www.sony.com/electronics/televisions/xbr-x900h-series/specifications

Jatkuva kisa, aina tulee vuoden päästä hiukan parempi ja milloinkaan ei ole oikea hetki ostaa sitä uutta telkkua :)

Kehitys kulkee toki vuosi vuodelta, mutta kyllä vedenjakajana pitäisin HDMI 2.1.
 
Kyllä minä pitäisin vedenjakajina vielä enemmän:
85" fald <2k euroa
77" oled <2.5k euroa

En tunnista HDMI 2.1. sellaisena vedenjakajana kuin esim. HDR aikanaan. Vähän sama kuin 8K, ei ole hyöty (vielä) lunastettavissa.

Täältä tullaan kaukaa perästä, vuoden 2013 47” Full-HD television kanssa. Nuo kaikki ovat uusia asioita ja toki isona tekijänä myös tuumakoon halventuminen. Kun on aikansa tapellut liitäntöjen kanssa, osaa antaa arvoa kun on riittävästi ja parasta laatua. Tällä hetkellä kolme konsolia kiinni televisiossa ja vielä Elisan viihdepaketti.

Tulevaisuudessa mahdollisesti myös tietokone. Siellä on luvassa näytönohjaimilta suoraa tukea HDMI 2.1:lle.
 
Ikävintä kun ei materiaalia meinaa saada 4k streami on huonompi kuin levyltä ja 4k on yleensä vaan 2160p eli 2k laatua.
Nyt on käsitteet hieman sekaisin. Tuo 2160p on siis 3840x2160- (eli nk. 4K UHD) tai 4096x2160-resoluutiolla (eli nk. DCI 4K), eli ei mitään "2K:ta".

Mutta se mikä erottaa 4K-striimaukset esim. UHD BD -levyn materiaalista on ennen kaikkea bitrate. 4K-striimeissä on sama resoluutio kyllä, mutta se on paljon raskaammin pakattua. Sekä levyllä että virtautettuna käytetään häviöllisesti pakkaavia codeceja, mutta levyllä se kuvainformaatio on suhteessa paljon löysemmin pakattua, ja siten sitä häviötä kuvanlaadussa on vähemmän.

Lähde: Wikipedia
 
Tervehdys kaikille. Uuden telkkarin hankinta olisi edessä ja oon noita samsungeja nyt miettinyt. Samsungin telkkaria ei meidän taloudessa ole ikinä ollut ja en enää oo ihan varma miten nuo mallit menee. Eli onko Q80r:llä ja Q85r:llä isokin ero? Vai onko toi 85r vaan joku tuoreempi malli q80 sarjasta? Ja kannattaako tuota Q85r ostaa, vai sijoittaako himpun enemmän ja ostaa suoraan Q90r mallin? Kiitos, jos joku jaksaa vastata!
 
Tervehdys kaikille. Uuden telkkarin hankinta olisi edessä ja oon noita samsungeja nyt miettinyt. Samsungin telkkaria ei meidän taloudessa ole ikinä ollut ja en enää oo ihan varma miten nuo mallit menee. Eli onko Q80r:llä ja Q85r:llä isokin ero? Vai onko toi 85r vaan joku tuoreempi malli q80 sarjasta? Ja kannattaako tuota Q85r ostaa, vai sijoittaako himpun enemmän ja ostaa suoraan Q90r mallin? Kiitos, jos joku jaksaa vastata!
Mulla on q90r ja olen ollut tosi tyytyväinen. Jos katsot sd materiaalia q90r skaalaa sen tosi lähelle hd. The only difference between the Q80R and the Q85R is the one connect box. Still Direct Full Aray 8x vs 6x on the Samsung site. Hope to see some service menu info from both of them to see what it says for 'DIMMING' . Suurin ero tulee siinä kun siirtyy q90r.

 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mulla on q90r ja olen ollut tosi tyytyväinen. Jos katsot sd materiaalia q90r skaalaa sen tosi lähelle hd. The only difference between the Q80R and the Q85R is the one connect box. Still Direct Full Aray 8x vs 6x on the Samsung site. Hope to see some service menu info from both of them to see what it says for 'DIMMING' . Suurin ero tulee siinä kun siirtyy q90r.


Joo. Monta vuotta mulla on ollu pelkästään LGn telkkareita. Nykyisessä B8:ssa on ollu sen verran hämminkiä, että taidan pitää taukoa noista LGn telkkareista jonkun vuoden. Tuo Q90r olis kyllä äkkisiltään kiinnostavin noista. Onhan sillä hintaa, mutta uskosin, että siitä on useammaksi vuodeksi kyllä iloakin. Ja tuo Freesync olis mukava lisä.
 
Joo. Monta vuotta mulla on ollu pelkästään LGn telkkareita. Nykyisessä B8:ssa on ollu sen verran hämminkiä, että taidan pitää taukoa noista LGn telkkareista jonkun vuoden. Tuo Q90r olis kyllä äkkisiltään kiinnostavin noista. Onhan sillä hintaa, mutta uskosin, että siitä on useammaksi vuodeksi kyllä iloakin. Ja tuo Freesync olis mukava lisä.
Mun piti ostaa q60r ja sitten päädyin q90r kun tarpeeksi paljon katsoin arvosteluja ja youtube esittelyjä jäin koukkuun ja oli mun mielestä vielä parempi mitä odotin ja jos haluaa laittaa seinälle niin on kyllä paras siihen tuon one connect box ansiosta ja samsung oma teline laittaa sen ihan seinään kiinni ja yksi ihan ohut läpinäkyvä johto menee one connect boxille niin sen voi sitten sijoittaa mihin haluaa tai jos haluaa pitää telkkarin tv tasolla niin metallinen jalka on todella tyylikäs itse pidän siinä soundbar. Freesync toimii kyllä xbox kanssa tosi hienosti otin sen gtav kanssa pois päältä hetkeksi niin ei kyllä ilman voi enää olla kun siihen tottuu. Ei tarvitse game mode käyttää kun pitää vaan freesync päällä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eilen tuli haettua LG:n tilalle tuo Q90r. Hirveesti en kerennyt vielä telkkaria testailemaan, mutta boxilla testailin miten freesync toimii isommalla näytöllä pelatessa. Ja on kyllä pakko myöntää, että ero on omaan silmään aika valtava. Pitää tänään töiden jälkeen tutustua lisää mitä kaikkee tuosta löytyy. Ootteko kalibroinu kuvan jollain valmiilla ohjeella, vai ihan omaa silmää mielyttäväksi?
 
Eilen tuli haettua LG:n tilalle tuo Q90r. Hirveesti en kerennyt vielä telkkaria testailemaan, mutta boxilla testailin miten freesync toimii isommalla näytöllä pelatessa. Ja on kyllä pakko myöntää, että ero on omaan silmään aika valtava. Pitää tänään töiden jälkeen tutustua lisää mitä kaikkee tuosta löytyy. Ootteko kalibroinu kuvan jollain valmiilla ohjeella, vai ihan omaa silmää mielyttäväksi?


Tuolta saa hyviä vinkkejä. Jokainen ruutu on tietysti omanlaisensa. Freesync on kyllä jännä ei uskoisi että ero on niin selvä :)
 
Tämän vuoden LG valmistamat 4K televisiot eivät tarjoa HDMI 2.1 speksien mukaista täyttä kaistaaa, vaan ovat alentaneet sen 48 -> 40 gigabittiin. Tällä ei pitäisi olla vaikutusta konsolipelaajiin, PC-puolella voi olla toisin.

Lähde
 
Eli viime vuoden LG C9 olisi vieläkin ihan oiva valinta tulevaisuutta ajatellen...
55 tuumainen C9 saisikin nykyään jo kohtuullisen halvalla, että kutkuttelisi laittaa ostoon, vaikka ei nykyinenkään Sonyn telkkari ole kuin vaan kolmisen vuotta vanha.
 
Mites Samsung q60r tai vastaavien omistajat, onko teillä pelatessa ollut päällä tuo game enhancer mode?
 
Ylös Bottom